Hydraulivuoto | AvantClub - Keskustelupalsta

Nikkeli76

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2012
85
0
6
Kouvola
520 vuosimallia 2008 alkoi tihkua öljyä liittimestä. Vuoto on hyvin pientä, mutta ainakaan kiristäminen ei tunnu auttavan. Oliskos vinkkejä tuohon letkun vaihtoon. Hankala kuvailla, mutta vuoto tulee heti tuosta keskinivelen etupuolelta, ohjaussylinterin yläpuolelta olevasta "häränsilmä" liittimestä (kiinnitetty yläpuolella olevaan peltiin). Ei ole suoraan sanottuna hajuakaan mikä tuo liitin on, mutta jotain tekemistä sillä on ilmeisesti ajomoottorin kanssa, sillä toinen pää näyttäisi johtavan keskinivelen yläpuolisessa letkunipussa vasemmanpuoleiseen taka- ajomoottoriin.

Muutama kysymys aiheesta:
- tuleeko kaikki öljyt pihalle, kun tuon letkun irrottaa?
- onko tuo edes painepuolen letku vai onko se jokin paluuletku?
- miten tuon toisen pään saa irti ajomoottorilta?
 
Nikkeli76 sanoi:
- tuleeko kaikki öljyt pihalle, kun tuon letkun irrottaa?
Ei pitäisi tulla, kun banjoliitin on aivan hydrauliikkasäiliön katossa.
Asian voit vielä tarkistaa täyttöaukon kautta, kuinka ylhäällä öljyn pinta on.
Nikkeli76 sanoi:
- onko tuo edes painepuolen letku vai onko se jokin paluuletku?
Ajomoottorin mahdollinen ohivuoto tämän letkun kautta.
Nikkeli76 sanoi:
- miten tuon toisen pään saa irti ajomoottorilta?
Moottorin päässä myös banjoliitin.

Katso myös, ettei ylempää tipu öljyä juuri tämän liittimen päälle..
 
Kiitos Leppis hyvistä vinkeistä! Tarkistan vielä tuon letkunipun, mutta luulisin, että banjo vuotaa... Nuo letkunipun letkut kun on pirun tiukassa vaikka vyökiristimet irroittaakin. Tosin pääsääntöisesti nuo näyttävät suht kuivilta ja mikäli olen ymmärtänyt oikein niin ne olisivat melko öljyiset kauttaaltaan jos vuoto olisi jossain noista letkuista...?

Voikohan koneen pienehkö itsestään eteenpäin valuminen johtua tuosta vuodosta - itse epäilen kyllä, että öljy pääsee vuotamaan jossain ajomoottorin sisässä tai jossain venttiilissä, sillä ilmiö on esiintynyt jo ennen tuota vuotoa. Tosin en ole huomannut vaikka se olisi tihkunut jo jonkin aikaa...

Kaikki vinkit otetaan vastaan, sillä korjaus alkaa tänään :shock: - toivottavasti lopputulos ei ole katastrofi (vähän huimaa, miten tuonne ajomoottorille pääsee käsiksi.. :? )
 
Yläpään katsot letkusta, onko banjo halki tia jotain muuta.
Tarkista vielä öljyn korkeus, voi olla pinta lähellä.
Mitään suurta painetta letkussa ei ole edes käynnissä.
 
Letku vaihdettu ja jonkunlainen savotta siinä oli - ajomoottorikin piti ottaa irti. Todennäköisin syy oli kuiteskin banjon alla oleva kumitiiviste aluslevy - päällisin puolin letku näytti ehjältä. Ehkä kuitenkin hyvä että letku tuli vaihdettua, sillä joistain kohdin oli jo jonkun verran hankautunut. Samalla tuli tehtyä perusteellinen moottori- ja ajomoottoritilan puhdistus :lol:

Kiitokset Leppikselle neuvoista!
 
Nikkeli76 sanoi:
Samalla tuli tehtyä perusteellinen moottori- ja ajomoottoritilan puhdistus :lol:
Tuo puhdistus onkin välillä hyvä tehdä.
Nyt kannattaa seurata ajomoottorin letkuliitosten pitävyyttä.
Letkut saattaa olla uudessa asennossa ja pyrkivät avaamaan liitosta.

Hyvä että huolto onnistui :)