Ikävä uutinen :( | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 198
142
63
Espoo
6-vuotias lapsi jäi peruuttavan lumikoneen alle Itäkeskuksessa (wille tms) kotipihallaan (rivitalo). Kuskia epäillään rattijuopumuksesta.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1305916319722

Noi on niin pirun turhia. Kyllä auraajalla on iso vastuu kun koneella liikkuu. Lapset kun ovat uteliaita eikö kovin radioohjattuja. Perhe on kyllä kovalla tuollaisen jälkeen. Ensin usutetasn lapset ulos leikkimään kun kerran lunta on tullut ja sitten käy tolleen. Voimia heille, en voi muuta sanoa.

Kyllä noita asioita tulee välillä ajatelleeksi kun itse aurailee. Sen taka viihdyn parhaiten ratissa/puikoissa ilta ja yöaikaan kun nuo nasdukat ovat jo nukkumassa.

Tapaus on ikävä eikä sitä saa peruutettua. Eikä kuljettajan kuntokaan ole ollut ilmeisesti asianmukainen, mutta......

Kuka vanhempi, kuka äiti tai isä päästää 6v lapsensa "irti" silloin kun pihalla työtä tehdään. Tietty karkaavathan ne lapset, mutta kurilla minäkin omat lapseni kasvatin aikanaan yksinhuoltajana. Nuorin oli 2,5 v ja muut 5v ja 6v. Kuusi vuotta olin heidän kanssaan keskenään. Lapset olivat välillä kyydissä koneessa välillä katselivat vierestä kun purin lannoiterekkaa tai tein muuta konetyötä.
Kun sanottiin, että odotat tässä niin he odottivat. Mikäli ei odota niin sai kyllä tietää (koskaan ei niin käynyt).

Jos lapsi ei muuten paikallaan pysy niin voi siihen jalkaan sen köyden laittaa ja toinen pää puuhun. Kyllä se on vanhempien vastuulla missä lapset kulkevat, etenkin tuon ikäiset!!!!!

Joka tapauksessa todella ikävä tapaus, eikä missään tapauksessa olisi pitänyt tapahtua.

Ikäviä on tälläiset uutiset ja eritoten turhia.
Tälläiset, kun pitäisi pystyä välttämään niin helpoilla varokeinoilla.

Itsesyytökset varmasti on vahvat lapsesta vastuussa olleella sekä kuljettajalla, mutta kuten kaikki vanhemmat tietävät on lapset nopeita liikkeissään. On mahdotonta kuvitella, että ovat aina "hallussa".
Kun sanottiin, että odotat tässä niin he odottivat.

Omien lasteni kanssa pienenä käytettiin portaita paikkana missä odotettiin mikäli auto tai muu kone liikkui.
Pienestä pitäen, kun siihen totuteltiin syntyi rutiini jota oli helppo noudattaa.
Portaat oli mieleinen paikka pienelle, vähän korkeammalla, sieltä näki ja sieltä tuli nähdyksi.
Kuskin oli helppo tarkistaa onko portailla miehitys tallessa.

Pihamme rajoittuu asuinalueen läpimenevään tiehen.
Niin rauhallinen tie, että siinä pelataan palloa ja leikitään.
Tie on siis vaarallisesti osana pihaa.
Omien autojen katveesta lapset helposti juoksevat tielle leikin mukana.

Tien takia kehitin leikin. Kun tiellä havaittiin liikettä huudettiin "AUTO".
Ja kaikki, aikuiset ja lapset toistivat "auto".
Pari kertaa, kun aikuiset (aikuinen tilanteen yleensä ensin huomaa)lisää auto sanan perään "mä olin eka.." kommentin, iskee lapsille kilpailuvietti ja huomaamattaan lapsi pyrkii itse huomioimaan vaaran ensimmäisenä..

Pieniä asioita, mutta ovat lapset onneksi vielä hengissä!

Olen optimistinen lasten suhteen tässä kasvatusasiassa, mutta mitenkä kasvattaa näitä aikuisia lapsia jotka ulkoiluttavat kannettavia mäyräkoiria eivätkä lasittuneilla silmillään näe muuta kuin sen että koira ei karkaa. Kun tuolla kulmien takana liikut pimeällä lesim. lumitöissä ja vaikka on minkälaiset villkumajakat käytössä, yhtä-äkkiä huomaat (jos huomaat) jonkun koiransa kanssa kuljeksimasta takapuskurissa kiinni.
Siinähän teet sitte paniikki jarrutuksen ja se jopa saattaa toimia jos ei ole kovin myötäinen maasto, tai olet huomannut tyypin just ajoissa.
Nimimerkillä kokemusta.
markkuvaari

Markkuvaari tämä on todella samanlainen asia kun tuo suojatiellä kävely. Sinne kävellään ja pidetään itsestään selvänä, että kyllä ne autot pitää väistää minua kun minä tässä menen.
No joo, auton tehtävähän on väistää, mutta en minä sentään menisi sitä mittauttamaan "auto vs. minä"-kokeella, ninkuin se yleensä tehdään.

Näin muuten upean kadunylityksen taanoin Stuurenkadun aamuruuhkassa. Iloinen isä ajoi polkupyörällään töihin, vieden vekaraansa hoitoon. Jälkikasvu oli sijoitettu erikoispolkupyörän etupyörän takana ja ohjaustangon edessä olevaan lastenkoriin. Sinne se isä vaan tyrkkäsi lapsensa polkupyörän keulassa autojen väliin ajaen suojatiellä kadun toiselta puolen toiselle. Liikenne liikkui jonossa eikä valoja ollut ko.risteyksessä. Jos auto olisi päälle tullut, olisi ensimmäisenä alla ollut jälkikasvu.

Nämä "lasittuneet silmät"-henkilöt ovat sitten vielä pahempia kun jotenkin ihan hakevat niitä tilanteita ,missä voi nostaa sitten syytteen konekuskia vastaan, jos vähänkään tuuppaat.

Lasten ja vähän vanhempienkin hengissä pysyminen perustuu pitkälti hyvään säkään, jota voi tietenkin jossain määrin omalla toiminnallaan edesauttaa. Kuten joku aiheeseen enemmän perehtynyt tänään totesi, on lapsen keskittymiskyky verrattavissa hamsteriin. Pavlovin menetelmin lapsen voi opettaa paikkaan, mutta heti kun ulkoinen ärsyke ilmaantuu näkökenttään, on peli menetetty. Tämä voi tapahtua perhosen (lähinnä kesällä), linnun tai minkä vaan erityistä huomiota aiheuttavan ärsykkeen johdosta jolloin se ensimmäinen asia unohtuu. Tästä samasta syystä vähän vanhemmat ajavat parkkipaikoilla kolareita tai rikkovat avanteista laseja. Huomio on kiinnittynyt ja keskittynyt johonkin kohteeseen ja tapahtumat ovat tarkan näkemisen ulkopuolella.

Lapsilta puuttuu lisäksi pelisilmä tapahtumista. Kun kone menee pihan perälle, useimmat aikuiset oivaltavat että kohta se tulee takaisin ja että sitä pitää väistää. Lapselle ei ole muodostunut kokemusperäistä pelkoa ammattiliikennettä kohtaan.

Yleinen keskustelu on valitettavasti jälleen sivuuttanut tapahtuman ja vastaisen välttämisen, pääosa lehdistön palautteesta käsittelee huonoja vanhempia ja vaikeuksia nähdä koneesta ympäristöä.

Autoilijat ja koneen kuljettajat ovat joka tapauksessa ankarassa vastuussa siitä mitä koneen ulkopuolella tapahtuu. Valitettavasti kuitenkin useimmiten mennään isomman oikeudella ja luotetaan siihen että muut väistävät. Erityisesti tämä näkyy liikenteessä heikomman kunniottamisena ja sen lähes täydellisenä puuttumisena. Linjurit ja rekat tuuppaavat siviilipiilien eteen väkisin rampilta, autoilijat eivät kunnioita pyöräilijää ja jalankulkija saa väistellä näitä kaikkia.

Takavuosien kyselytutkimuksen perusteella 85 % piti itseään keskimääräistä parempana autoilijana. Meno on kuitenkin samanlaista kuin olisi juuri laskeuduttu puusta. Jos poikkeaa hiukan etelämmässä, vaikka Virossa, annetaan jalankulkijalle tietä, vaan meillä näin ei käy.

Itse olen löytänyt keinon päästä myös keskustassa jalkamiehenä ehjänä perille. n. 10 cm krominen sateenvarjon kärki antaa kivasti tilaa. Isompikin pilikka on siksi arvokas että saavat sen jarruvikaisen rekensä pysähtymään vaikka muuten eivät kulkijoita huomaakkaan.

Lapsilla ei samoja edellytyksiä ja varusteita valitettavasti ole. Ja kuten muistamme, sattuu havaintovirheitä kymmenille aikuisille joka päivä. Tulkaa siis mukaan siihen 15% porukkaan joka on keskimääräistä heikompia liikenteessä tai seuratkaa peliä jos olette siinä paremmassa porukassa.

Haasteena kulkupelistä riippumatta: Opeta lapset lähestymään koneita aina etupuolelta, laske lapset liikkeelle lähtiessäsi ja anna tietä sille jalankulkijalle. Kiire ei auta jos ei pääse perille.

Maamies sanoi:
Markkuvaari tämä on todella samanlainen asia kun tuo suojatiellä kävely. Sinne kävellään ja pidetään itsestään selvänä, että kyllä ne autot pitää väistää minua kun minä tässä menen.
No joo, auton tehtävähän on väistää, mutta en minä sentään menisi sitä mittauttamaan "auto vs. minä"-kokeella, ninkuin se yleensä tehdään.

Pitää muuten tähän tehdä sivuhuomautuksena; Suomessa autoilijoiden käytös suojatien suhteen on keskimäärin todella ala-arvoista, asuin pitkään englannissa ja siellä KAIKKI pysähtyvät suojatien eteen jos olet aikomassa ylittää tietä. Johtuen varmaan siitä että siellä on samantien linnakeikka jos teloo suojatiellä kulkijaa. Siis vaikka olen ehdottomasti automies niin silti tuo on asia joka harmittaa täällä, toivottavasti asia paranee.
Mutta tosiaan en menisi itsekkään suojatielle seisoskelemaan ja tapakasvattamaan autoilijoita.

Ville_remppaaja olet ihan oikeassa Suomen suojatiekäytännöstä. Täällä ei siis arvosteta ollenkaan mitään suojatien kulkijaa. Itsekin autoilija olen ja syyllistyn välillä samaan, mutta kun kävelen kaupungilla niin siinä sen huomaan, miten löyhää tuo autoilijoiden käyttäytyminen on.
Sveitsissä muuten on myös sama käytäntö. Jos jalankulkija tai pyöräilijä on lähestymässäkään !!!!!! suojatietä, on auton pysähdyttävä ja odotettava. Minusta hyvä käytyäntö. Säästyis moni karkuunajo:):):):, puhumattakaan nistä vammoista kävelijöille. (useinhan auto ei edes pysähdy).

Suomen laissakin lukee että "jos kävelijä on aikaisessa ylittää, auton on pysähdyttävä". mutta tämä kun ei toteudu koska sanktio on kätännössä olematon ja riski kiinnijäämisestä vielä pienempi.

Itse olen juomannut etä kun pysähtyy niin muut autot vähän suuttuu....
Mutta mulla on tapana pysähtyä, isolla autolla samalla suojaa suojaatietä vaikka joku vähän tuuppaisi takaboksiin....

Suomalaisten autoilijoiden pitäisi aloittaa suojatiekäytöksen ryhtiliike. Tekemättä mitään tieteellistä tutkimusta olen seuraillut pääkaupunkiseudulla liikkuvia ulkomaisessa rekisterissä olevia autoja ja kieltämättä EST-kilvissä olevat autot tuntuvat pysähtyvän suojatien eteen lähes aina, kun pitäisi pysähtyä. Ainakin tuntuu siltä, että suhteessa kaikista EST-autoista pysähtyy selvästi enemmän kuin suomalaisista autoista.

Ville_remppaaja sanoi:
englannissa ja siellä KAIKKI pysähtyvät suojatien eteen jos olet aikomassa ylittää tietä.
Teretulemas tänne Kiinaan.
Täällä autot eivät turhia väistele ja esim suoralla olevan suojatien eteen pysähtyminen on kiellettyä. Risteyksissä oikealla mennään punaisia päin etc. Aina kannattaa katsoa a) onko nainen ratissa ja b) onko kuski selvän näköinen, ennenkuin astuu eteen :? Kun ajoväylät ovat täynnä niin jalkakäytävää pitkin pääsee jonoista ohi näppärästi ja jalankulkijat tietty väistävät.

Minulle sattui tänätalvena tapaus, jossa olin työntämässä lunta auralla tontin nurkalle lumikinoksen päälle, kun huomasin kasan huipulla liikettä. Pysäytin koneen välittömästi ja hyppäsin ulos hytistä katsomaan kasan taakse. Siellä kyyristeli kolme tyttöä siinä 8-10 ikäisiä. Pidin heille pienen saarnan työkoneiden vaarallisuudesta ja pyysin poistumaan kauemmas, kunnes työt on tehty.
Koska joudun ajamaan paljon yleisillä teillä kaupunkiliikenteen seassa hitaalla koneellani, niin olen todistanut kymmeniä läheltäpiti tilanteita, jossa takana tulevien on ollut pakko lähteä ohittamaan työkonetta täysin järjettömässä paikassa vaarantaen joko oman tai vastaantulijoiden hengen. Se ei kenenkään aikatauluja sotke, jos minuutin pari joutuu hitaan työkoneen perässä ajamaan!

Ihmisiltä muutenkin puuttuu itsesuojeluvaisto tyystin: ajetaan parkkialueella aivan koneen takapuskurissa kiinni ja kerran jopa kaksi naista juoksi koneeni aisan alktae, kun olin kippaamassa jokusen sataa kiloa lunta ja jäätä kasaan. :eek:

Kaim sanoi:
Ihmisiltä muutenkin puuttuu itsesuojeluvaisto tyystin: ajetaan parkkialueella aivan koneen takapuskurissa kiinni ja kerran jopa kaksi naista juoksi koneeni aisan alktae, kun olin kippaamassa jokusen sataa kiloa lunta ja jäätä kasaan. :eek:

ja vielä juttu jatkoksi: kun olin tässä päivänä muutamana puhdistamassa lumesta pihaa joka on aika sokkeloinen, joten pelkkä "NS" puskeminen ei riitän kun omistaja haluaa että lokerotkin puhdistetaan lumesta:esim. kun aloittelin vuosia sitten hänen pihallaan niinjos heitin jonkin lokeron puhdistamatta hän kävi sen korjaamassa kun olin lähtenyt pois ja sanoi siitä minulle.... No niin, olin puhdistanut jo n. puolet siitä pihasta, kun siihen ajaa paikallinen hoitaja katsomaan asukkia. Näin hänen tulevan joten ajoin syrjään että hän pääsee ohi jo siivotulle alueelle. Kuinka ollakkaan, hän pysäyttää autonsa suunnilleen keskelle puhdistamatonta aluetta ja alkaa purkaa tavaroitaan autosta, noin kymmenen metrin päähän ovesta johon hän normaalisti ajaa kun tulee töihin taloon. Huomautan vielä että oven etu oli jo puhdistettu lumesta, ja selvästi näkösällä. Silloin meinas keittää jokin muu kuin kubota.
markkuvaari

Uusimmat keskustelut