Ilmalämpöpumppu suosituksia täällä etelässä | AvantClub - Keskustelupalsta
Laitoin talliin Panasonic qe9pke pumpun. Ilman kauko-ohjausta 850 e ja nettiohjauksen kanssa 1000e ja asennus päälle.

Espoon k raudasta hankin. Kalliimpi pumppu on tehokkaampi, mutta maksuaika pidempi. Tämä alkaa tienaamaan neljännen vuoden jälkeen ja takuu on viisi vuotta.

Panasonic on tuttu myös mulle (kuullut positiivista palautetta). Kaveri kosteusongelma alalla sanoi tass heti että ota Mitsu. Ja omia kokemuksia ei suoraan ole ja sen takia ajattelin kysyä täältä!

Ootko Maasturisti kotona huomenna pe? Olisin voinut poiketa aamupäivällä hetkeksi!

Itse ostin testivoittaja-Hitachin, mutten ole tyytyväinen. En ostaisi uudestaan.

Suuren COP-arvon saavuttamiseksi vehje sammuttaa puhalluksen, kun asetetetu lämpötila on saavutettu.
Jatkuva puhalluksen käynnistys ja sammutus on ärsyttävää. Lisäksi tarvitaan erillinen tuuletus painamaan
lämmin ilma katonrajasta alas. Käyttöohje ei kerro totuutta asiasta, eikä maahantuoja tai myyjä.

Pienellä puhallinnopeudella lämpöä tulee niin vähän, että sitä on vaikea tuntea, kun koittaa kädellä.

Hiiret tuhosivat ulkoyksikön putkien lämpöeristeet. Ulkoyksikkö on melko äänekäs ja siksi sitä ei kannata
pultata seinään kiinni, vaan parin laatan varaan maahan asennettuun telineeseen.

Panasonicista olen kuullut pelkkää hyvää.

Joo. Toveri on ollut alalla 20 vuotta. Asensi aluksi panssonic pumppuja mutta siirtyi laatuongelmien johdosta mitsuun 10 vuotta sitten. Totesi että silloiset laatuongelmat eivät enää merkkiä vaivaa.

Seuraaviin kiinnittäisin huomiota:
-takuu (vähintään takaisinmaksuaika)
-ylläpitolämmitys 8-10 astetta (autotalliin)
-etäohjaus
-kokonaiskulut

Pumpun avulla voi säästää noin kolmanneksen perinteiseen lämmitykseen verrattuna.
Tekniikka kehittyy vielä ja jos ostaa halvan-keskihintaisen, sen voi takaisinmaksuajan jälkeen päivittää ja joka tapauksessa pääsee voitolle. Kallis pumppu voi hajota ennen kuin säästö on saavutettu.

Etäohjaus on hyvä. Voi laittaa kännykällä/netistä lisää lämpöä ennen kuin menee hommiin ja saa seurattua kulutusta.

Edit: mun asentaja käytti semmoista kovaa kotelona eristeen päällä (bauhaus ym myyvät) tuli siisti jälki ja linnut ei noki. Samoin hänellä oli jämpti läpivientisovite seinään, niin ei tule kosteusongelmia.

Jos on pelkkä pehmeä eriste ja uretaania läpivientiin niin ongelmia tulee.

Asentajalla oli harvoista/kivijalasta nouseva teline. Ei suositellut seinään riivaamista resonanssin takia. Myös kondenssiveden hän johti samassa putkinipussa sisäyksiköstä ulos, niin ei tarvinnut miettiä viemäröintiä.

Kotona Mitsu Electric GE-25 ja mökillä kanssa. Mökin tallissa vielä on/off halpis ultimate 8 asteen ylläpitolämmityksessa. Ovatten noin neljä vuotta vanhoja. Kaikki noi pelittää vielä, eikä muuta kuin suodatin joskus imuroitu jos muistettu. Tuskin tuota Mitsua enää saa, mutta ei ne varmaan mahdottomasti ole muuttuneetkaan paitsi panelien muotoilu. Pelaa siis hyvin, eikä olemassaoloa juurikaan huomaa (paitsi tosi kylmällä) vaikka kotonakin on sisäyksikkö makuuhuoneen vieressä. Talvella se hoitaa lämmityksen yläkerran aulasta ja ovienkautta makuuhuoneisiin. Joskin lattiakiertokin on päällä kun mennään -5 - 10 asteeseen.

Kun on kunnolla lämmitys/jäähdytys -tarvetta, niin sulatuskäynnin huomaa ja ulkoyksikkö huutaa melkein kuin kuorma-auto. Eli ulkoyksikön seinäkiinnitys oli vikatikki, joudun rakentamaan maanvaraisen tuennan. Joten se ei enää hairinnyt ja mökillä tiesin laittaa sokkeliraudat. Mitsu lopettaa lämmöntuoton varmaan -20C:ssä. Lomaosakkeessa on Panasonic parin vuoden vanha ja toimii kovemmillakin pakkasilla.

Mökillä vuotuinen sähkölasku tippui noin 25-30%. Käyttö on siis ylläpitolämmitykseen 16C. Aiemmin pidin ehkä 13C

Kotoa ei ole seurantaa, paitsi että sähkönkulutus nousi noin 3000kwh vuodessa. Öljynkulutus ehkä tippui parilla sataa litraa, mutta tarkempaa en laskeskellut.

Kiitos hyvistä ajatuksista/kommenteista. Luulen että autotallissa ilmalämpöpumppu olisi kova sana kun ottaa huomioon kosteuden mitä lumisus/märkiä autoja tuo tullessaan.

Maasturisti sanoi:
Edit: mun asentaja käytti semmoista kovaa kotelona eristeen päällä (bauhaus ym myyvät) tuli siisti jälki ja linnut ei noki. Samoin hänellä oli jämpti läpivientisovite seinään, niin ei tule kosteusongelmia.

Jos on pelkkä pehmeä eriste ja uretaania läpivientiin niin ongelmia tulee.

Asentajalla oli harvoista/kivijalasta nouseva teline. Ei suositellut seinään riivaamista resonanssin takia. Myös kondenssiveden hän johti samassa putkinipussa sisäyksiköstä ulos, niin ei tarvinnut miettiä viemäröintiä.

Tuossa oikeastaan tärkeimmät.

Seinä kiinnitys antaa mukavasti ääntä ja se kuuluu jos talossa on vähän hiljaisempaa.

Panasoniccia vaivaa säännöllinen laakerivikaisuus eli tämä minun 10v pyörinyt pitää samanlaista ääntä kuin kiinalaiset Mideat :cry: Noista löytyy kaikenkattavaa keskustelua mm. omilta palstoiltaan.

Omasta Panasta meni kompressori ensimmäisenä talvena (kuulemma ensimmäinen ikinä koskaan) ja piirikortitkin vaihdoin kaikki sitä myöden, kun huoltomies niitä toimitti. Senjälkeen on toiminut...

Itse laitoin 75'n viemäriputken sisäyksikön takaa ulos jolloin kondenssivedet pysyvät varmasti poissa rakenteista - siis poistoputki kulkee tuon 75'n sisällä. Ulkona tietysti pitää suojata kaikki hiiriltä ja talitinteiltä :evil: Pieni pätkä jäi pelkälle vaahtomuovieristeelle niin linnut kävi kiinni välittömästi. Alumiiniteippi poisti ongelman.

Poistovedet kannattaa myös johdattaa kauemmas koneen alta jos sattui unhoittumaan sadevesikaivon rakentaminen sopivaan kohtaan. Avoränni on parempi nykyisillä keleillä koska umpinainen jäätyy kiinni.

Etäohjausta suosittelen minäkin sillä ainakin Panasonicci poistuu aika herkästi sähköverkosta sopivan tilaisuuden tullen = lyhyt katko. Nyt minulla on kamera katsomassa missä tilassa on ja lähetän "talonmiehen" käymään tarvittaessa.

STEFFE sanoi:
Kiitos hyvistä ajatuksista/kommenteista. Luulen että autotallissa ilmalämpöpumppu olisi kova sana kun ottaa huomioon kosteuden mitä lumisus/märkiä autoja tuo tullessaan.

Kaverilla oli autotallissa (käyttötallissa, ei romuvarastossa) aikoinaan kotikylmiön kompressoriyksikkö. Kehui, että jopa sen pieneikin ilmavirtaus ehti kuivata auton/lattian yön tai viikonlopun aikana. Ilmalämpöpumpussa on lisäksi kosteudenpoisto (siis pluskeleillä) niin luulisi olevan hyvä tähän. Lämmityskaudella kosteudenpoistoa lienee hankalampi käyttää, mutta onnistunee tilapäisesti jos kondenssiputki on lämpimässä ja alkulämpö on riittävä.

Jarkko62 sanoi:
Lisäksi tarvitaan erillinen tuuletus painamaan
lämmin ilma katonrajasta alas.

Mökkirakennus on n. 4.5m korkea . Pumppu on asennettu 2.5m korkeudelle. Kerrostumisen kyllä huomaa. Parvella on varmaan yli 20 ja lattiatasossa 14. Mietin joskus pitäisikö laittaa pystysuuntaista tuuletusta, mutta olisiko sillä kuitenkaan energiansäästömielessä vaikutusta?

exjko sanoi:
Jarkko62 sanoi:
Lisäksi tarvitaan erillinen tuuletus painamaan
lämmin ilma katonrajasta alas.

Mökkirakennus on n. 4.5m korkea . Pumppu on asennettu 2.5m korkeudelle. Kerrostumisen kyllä huomaa. Parvella on varmaan yli 20 ja lattiatasossa 14. Mietin joskus pitäisikö laittaa pystysuuntaista tuuletusta, mutta olisiko sillä kuitenkaan energiansäästömielessä vaikutusta?

Kyllä tuuletin nostaa lämpöä alhaalla ja pienentää ylhäällä. Jos on varaava takka, niin kannattaa laittaa tuuletin, sillä
saa lämmön paremmin hyödyksi.

Tuulettimen olisi hyvä olla äänetön, eli isot siivet ja hidas pyörimisnopeus. Itse tilasin tuulettimen Saksan Ebaysta.
Tuulettimessa on kaukosäätö, valo ja kuusi nopeutta. Merkki on CasaFan.

Mökille asennettiin noin 10 vuotta sitten Panasonic. Jossain vaiheessa sen lämmitys- ja jäähdytys-
ominaisuudet menivät lähes nollille. Kylän lämpöpumppuasentaja kävi katsomassa ja sanoi,
että Panasonicissa on tyyppivika jossain venttiilissä eikä sitä voi korjata. Suositti vaihtoa
toiseen merkkiin.

Oke

Mulla kotona ja mökillä Mitsubishit 8 vuotta,ei ongelmia mutta olen huomannut että lämmöntuotto on
vähitellen huonontunut ja on nämä jo vanhentuneita mallejakin.Voi olla että nestettä haihtunut pois.

Eräs asentaja oli sitä mieltä ettei kannata pitää peruslämpönä alle 16 astetta talvella koska alempi
sisälämpö ei jaksa sulattaa ulkoyksikköä kunnolla ja osittain huuruisena hyötysuhde huononee.

Jos lämmittää lisäksi puilla niin automaattiasentoa ei kannata käyttää.

Kannattaa hankkia riittävän tehoinen malli ja asentaa kytkin mistä saa virran kokonaan pois,
vain kaukosäätimestä sammutettuna vie (ainakin nämä vanhemmat mallit) n.20w.
Ei tunnu isolta mutta jos koko kesänkin pumppu pois päältä niin kuitenkin turhaa kulutusta.
Merkkiin en sen paremmin ota kantaa kuin että senaikaiset Panasonicit ei olleet niin luotettavia
kuin Mitsut.
Ainakaan mitään kiinalaista tai muuten outoa merkkiä en suosittelisi.

Nykyään on ilmaläpöpumppu buumi vähentynyt. 10 vuotta sitten se oli jokaisen keskustelussa ja ilmeisesti suurin osa silloin sen ostanutkin. Nykyään vissiin kaikilla halukkailla sellainen on, niin ei enään oo niin suurta keskustelua. Kovasti puhelimessa koittavat myydä, että maksaa ittensä takaisin 3 vuodessa. Oon niiltä kysynyt, että tulostaako se sitten rahaa, kun mulla on vuodessa lämmitys kulut alta 500 euron.

Tervehdys pitkästä aikaa.
Mitsubishi electric asennettiin meille 2006 tammikuussa eli 11 vuotta sitten. Kerran vaihdettu sisäyksikön puhaltimen laakerit kun alkoivat pitämään sirinää.
Eilenkin puhalsi sellaista lehmän henkäystä vaikka oli -28C.
Suosittelen.

Mä en ole juurikaan säästöä huomannut,puita kylläkin menee vähemmän.
(Laiskuutta varmaan)
Lämpö on tasaisempaa,lattialla lämpimämpää kuin ennen.

Ulkoyksikön alle olen laittanut kantikkaan laastipaljun jonka tyhjennän
1-2 viikon välein.Talvella saa paremmin jäät pois koneen alta.

Kymmenen vuotta sitten hyötysuhde oli yleisesti kolmen pintaan ja on/off pumpuilla jopa alle 2. Nyt kun on tullut uusia vaatimuksia mittauksiin ym, on hyötysuhde noussut viiden pintaan myös halvemmissa pumpuissa. Vuositasolla sähkölämmittäjä voi säästää noin kolmanneksen lämmityskuluista. Jos on ahkera puulämmittäjä tai talo on energia tehokas, niin säästöä ei välttämättä synny. Samoin yli 3keur huippupumpun hankinnan perustelu lämpötaloudella on hankalhkoa

Meillä pumppu tuottaa noin 3MWh vuodisäästön lisäksi miellyttävän ja raikkaan sisäilmaston kaikilla keleillä ja silläkin on arvonsa.

Uutta ostaessa kannattaa nuita hyötysuhdekäppyröitä vertailla tarkkaan. Jos on joku muu kuin sähkölämmitys, niin silloin kannattaa ehkä ottaa kovimmilla pakkasilla pois päältä, ettei sähköllä lämmitä turhaan.

Pari tutkimusta aiheesta.

Vuonna 2005 ollut n. 95000 ilpoa ja vuonna 2011 jo 370 000 kpl. Keskimääräinen vuosisäästö 3MWh, suurin mitattu säästö 8 MWh

http://www.motiva.fi/files/5427/Tutkittua_energiansaastoa_ilmalampopumpulla.pdf

http://www.motiva.fi/rakentaminen/lammitysjarjestelman_valinta/lammitysmuodot/ilmalampopumppu_tukilammityslahteena

Edit: näköjään 550 000 pumppua vuonna 2016 http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001915212.html

Edit2 sulpu tilastoi lisäksi maalämpö, poistoilma ja vesi-ilpot. 730 000 totaali
http://www.sulpu.fi/tilastot

Tuossa oli jotain käppyröitä nuista hyötysuhteista eri valmistajien väliltä.

http://www.scanoffice.fi/fi/tuotteet/tuoteryhmat/ilmalampopumput/raportit-ja-sertifikaatit/vttn-testiraportit

Mulle on sellainen mielikuva jäänyt ettei hyötysuhde noissa alle 1 mene vaikka olisi miten kylmä.Voin olla tuossa asiassa väärässäkin.
Eli tarkoittaa sitä että olisi ihan sama lämmittää sähköpattereilla, mutta onko noita sitten järkevää sammutella ja käynnistellä pakkasen takia?
Tuo mitsu on ollut aina talvet päällä ja kesät sammuksissa lukuunottamatta hellepäiviä.

Kapa sanoi:
Mulle on sellainen mielikuva jäänyt ettei hyötysuhde noissa alle 1 mene vaikka olisi miten kylmä.Voin olla tuossa asiassa väärässäkin.
Eli tarkoittaa sitä että olisi ihan sama lämmittää sähköpattereilla, mutta onko noita sitten järkevää sammutella ja käynnistellä pakkasen takia?
Tuo mitsu on ollut aina talvet päällä ja kesät sammuksissa lukuunottamatta hellepäiviä.
Sanoin tuolla, että jos on joku muu kuin sähkölämmitys. Sähköllä lämmittävän kannattaa pitää päällä.

Mä sammutan kun pakkanen laskee 15-20 asteeseen.Ei tuota lämpöä enää,äänestä kuulee
että kovilla on ja sulatusjaksot tiheitä.
Säästän silloin sitä, poltan enemmän puita ja nostan lämmitystä pari astetta.
Takaisin päälle laitan kun pakkanen laskee n. 5 asteeseen.

Pumppu tosiaan n. 8 v. vanha,uudemmat varmasti parempia pakkaskeleillä.

Parhaimmillaan nämä ovat plussakeleillä jolloin ei sulatusjaksoja tarvita lainkaan.

Kiitoksia kaikille vinkeistä ja ajatuksista. Asentaja tulee käymään lähipäivinä katsomaan paikat!

Uusimmat keskustelut