13) Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisesta nopeusrajoitusta luovuttaisiin. Nykyisin rajoitus on ajoneuvotyypistä riippuen 80–100 kilometriä tunnissa. Alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa. Tällöin edellytettäisiin perävaunujen kytkennöissä varmistuskaapeli, joka estää perävaunun irtoamisen tai kytkee perävaunun jarrut irtoamistilanteessa.
14) Talvirengasmääräyksiä uudistettaisiin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Uuden lain mukaan talvirenkaita olisi käytettävä ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttäisi marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana.
Rengasmääräysmuutos tarkoittaisi käytännössä, että talvikuukausina, mikäli sää tai keli ei talvirenkaiden käyttöä edellyttäisi, ajoneuvossa voisi käyttää myös kesärenkaita.
Nastarenkaiden käyttöaikaa yksinkertaistettaisiin. Niitä saisi käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Nastarenkaita voisi kuitenkin käyttää milloin tahansa, jos keli niitä edellyttäisi.
Liikenteenvalvoja eli käytännössä poliisi määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä.
Toivottavasti yllämainittuja uudistuksia ei perustella ainakaan liikenneturvallisuuden paranemisella, koska näin ei tule mielestäni käymään. :roll:
Päivittäin näkee ylikuormattuja pakettiautoja joissa kuorma on kiinnittämättä ja tuntuu aika huimalta, että nopeutta vielä nostettaisiin?? :shock:
Moisen päälle vielä kikkailu rengastuksella, niin keitto on aikalailla valmis!!!
By the way, mitkä jarrut se vaijeri kytkisi ja kuinka paksu vaijeri estäisi kärryn irtoamisen?