Jarruttoman perävaunun nopeus nousussa?! | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Näyttäisi siltä että lausuntokierroksessa olevassa ehdotuksessa on ehdotettu että nopeus nousisi 100km/h! Koskisi siis ainoastaan <=750 perävaunut.
 
Niin kaikki kumminkin ajaa ainakin jononopeutta hyvillä teillä.
Mutta nopeuksien kasvu saattaa vaikuttaa autonvalmistajan/maahantuojan sallimien kokonaispainojen alentamiseen.
Ja ainakaan kaikki vanhat kärryt ei sovellu 100km ajoon. Eikä ehkä kaikki uudetkaan ole hallittavissa täysillä kuormilla.
 
Ja paketti ja matkailuautojen autokohtaiset nopeudet 80-100km/h poistuisi myös! Matka tehtaalle siis lyhenee ajallisesti mulle kesäaikaan!


Niin sanotusti ensi askeleet autoveronpoistumiseen...
 
Tuossa on hyvä tiivistelmä että mitä kaikkea on lausuntokierroksella!
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005089179.html
 
13) Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisesta nopeusrajoitusta luovuttaisiin. Nykyisin rajoitus on ajoneuvotyypistä riippuen 80–100 kilometriä tunnissa. Alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa. Tällöin edellytettäisiin perävaunujen kytkennöissä varmistuskaapeli, joka estää perävaunun irtoamisen tai kytkee perävaunun jarrut irtoamistilanteessa.

14) Talvirengasmääräyksiä uudistettaisiin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Uuden lain mukaan talvirenkaita olisi käytettävä ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttäisi marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana.

Rengasmääräysmuutos tarkoittaisi käytännössä, että talvikuukausina, mikäli sää tai keli ei talvirenkaiden käyttöä edellyttäisi, ajoneuvossa voisi käyttää myös kesärenkaita.

Nastarenkaiden käyttöaikaa yksinkertaistettaisiin. Niitä saisi käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Nastarenkaita voisi kuitenkin käyttää milloin tahansa, jos keli niitä edellyttäisi.

Liikenteenvalvoja eli käytännössä poliisi määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä.



Toivottavasti yllämainittuja uudistuksia ei perustella ainakaan liikenneturvallisuuden paranemisella, koska näin ei tule mielestäni käymään. :roll:

Päivittäin näkee ylikuormattuja pakettiautoja joissa kuorma on kiinnittämättä ja tuntuu aika huimalta, että nopeutta vielä nostettaisiin?? :shock:
Moisen päälle vielä kikkailu rengastuksella, niin keitto on aikalailla valmis!!!

By the way, mitkä jarrut se vaijeri kytkisi ja kuinka paksu vaijeri estäisi kärryn irtoamisen?
 
Juhani sanoi:
By the way, mitkä jarrut se vaijeri kytkisi ja kuinka paksu vaijeri estäisi kärryn irtoamisen?

Jarrullisen alle 750 kokonaismassaltaan olevan vaunun. Muissa riittää sitten pelkkä vaijeri.

Itse kun vedän kärryä orjallisesti 80 rajoituksen mukaan niin melko paljon menee kärryllisiä autoja ohi tuota satasta. Mitään katastrofeja en kuitenkaan ole nähnyt, oikein kuormattu ehjä kärry kyllä tulee sen satasenkin perässä.

Risat ja etenkin väärin kuormatut on joka tapauksessa ne joista syntyy vaaratilanteet mutta siihen riittää vallan hyvin se 80 nopeus.
 
Jarrutusmatkoihin nopeuden nostaminen eniten vaikuttaa. Alkaa Fiatinkin jarrutusmatkat olemaan luokkaa Helsinki Kuusamo, kun auto lyödään täyteen matkatavaroita ja peräkärrykin niin täyteen kuin saa. Nuo pienet kärryt on suhteellisen vaarallisia, kun niissä ei oo jarruja eikä kunnon jousitusta. Eilenkin katoin kun 60km/h nopeudella kärry otti ainakin 10cm korkeaa loikkaa.
 
Mun mielestä hyvä että pakujen nopeus nousisi, valtaosan autoista kohdalla kyse on vanhasta kateusverosta (eli autoveron poissaolosta) jonka takia nopeusrajoitus laitettiin. Kuorman kiinnityksillä tms ei mielestäni ole merkitystä nopeusrajoitukseen, sitä pitää tarkastella erillisenä.

Mun mielestä nämä muutokset ovat yksi hyvä askel että vihdoin pääsisimme 2000-luvulle Suomenkin tieliikenteessä (kunhan autoveron vielä saisi pois joka pahin ongelma)
 
Ville_remppaaja sanoi:
Mun mielestä hyvä että pakujen nopeus nousisi, valtaosan autoista kohdalla kyse on vanhasta kateusverosta (eli autoveron poissaolosta) jonka takia nopeusrajoitus laitettiin. Kuorman kiinnityksillä tms ei mielestäni ole merkitystä nopeusrajoitukseen, sitä pitää tarkastella erillisenä.

Mun mielestä nämä muutokset ovat yksi hyvä askel että vihdoin pääsisimme 2000-luvulle Suomenkin tieliikenteessä (kunhan autoveron vielä saisi pois joka pahin ongelma)

Komppaan kyllä Villeä tässä. Suunta on oikea. Voisivat myös nostaa tyhjän jarrullisen nopeus 100 km/h kun se ei useimmiten paina yli 750 kg. Kuormalla on sitten eri asia. Siinä 80 on hyvä.
 
Varmaan kärrystäkin katsottaisiin kokonaispainoa nopeutta määrättäessä, eikä niinkään sen hetkistä painoa. Vaikea välillä arvioida, mikä paino kyytillä on milloinkin. Kaikessa muussakin melkein aina menään maksimipainojen mukaan. Tietysti on hyvä nostaa nopeuksia, kun tieverkolla nopeudet koko ajan vain alenevat. Paljon on 100km/h tiestöjä pudotettu 80km/h ja 80km/h teitä 70km/h.
 
Kärryjen kohdalla melko riskaapelia nopeuden nostot, ehkä tyhjänä vielä menisi mutta ei kuorman kanssa.

Pakettiautojen kohdalla rajoitusten poisto enemmän kuin suotavaa, niissäkin toki eri asia tyhjänä/vähän kuormattuna/täynnä, voisi olla tilanteen mukaan.
 
Kärryistä jo tulikin. Niissä etenkin vanhat raadot askarruttavat. Nytkin jousi- ja laakerivikaisia on pyörät linkussa tai pyörä kateissa motarin varsilla etenkin keväisin, kun lähdetään viemään mökkikuormaa vaarin vanhalla soliferilla vuodelta -63. Kärryhin pitäisi laittaa katsastus vaikka 5 v välein, jos nopeuksia nostetaan.

Toi rengasruletti on vielä huimempi, kun muistetaan miten renkaat nykyisin pääosin vaihdetaan. Valtaosa etenkin uudempien autojen omistajista hyödyntää rengashotelleja joko leasingsopimuksen tai huoltosopimuksen puitteissa. Tällöin vaihtohinta on usein sidottu kausivuokraan ja lisäksi vaihtopisteet ruuhkautuvat kelien vaihtuessa. Ei ole realistista että renkaat isossa mittakaavassa vaihtuvat kelin mukaan. Parempi olisi m+s pakko tietyksi ajaksi kuin kesägummien salliminen pitkin vuotta koska jälkimmäinen johtaa siihen että kesäkuviolla ajetaan sohjossa ja tuiskussa, kun ei keritty tai kun soppari ei sallinut vaihtoa.
 
Toivottavasti sallittaisiin iso perävaunu nastoitta, vaikka vetoautossa on nastat, kun keli sen sallii.

Eli sulalla ja paljaalla tiellä riittäisi peräkärryssä kitkarengas, lumella ja jäällä voisi olla nastat.
Tulisi sopivasti joustoa varsinkin syksylle ja keväälle niin, ettei tarvitsisi vaihtaa nastarengasta ja
saisi kuitenkin vetää ne vähät ajot silloin, kun keli on sopiva.
 
Varmaan järkevää että vain tyhjänä 100 km/h,mahdollisessa törmäyksessä kuorma päällä ihan eri voimat liikkeellä kun nopeus 80 tai 100.
Ja jarrutusmatkat myös kasvavat huomattavasti.