Joululahja myöhästyy, pohdintaa lisälaitteista | AvantClub - Keskustelupalsta

Tuomas

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.12.2013
30
0
6
Terve,

Tuli sitten vihdoin itselle tilattua oma Avant. Tällä hetkellä tarjouksessa ollut 528 tuli laitettua tilaukseen.
Aiemmin OKT-tontti projektissa käytetty sukulaisen 750 konetta. Olihan se pakko oma saada. Erinomainen kone tuo 750, mutta turhan tyyris ja iso omaan käyttöön. Kone sijaitsee kyllä muutaman kilometrin päässä, joten jos tarvetta on isommalle työjuhdalle niin saa lainattua :)
Valitettavasti uusi perheenjäsenen toimitus on vasta W2/W3, joten odottavan aika on pitkä.

Seuraavat varusteet tuli otettua:
- Ohjaamo LX
- Isommat nurmikkorenkaat
- Vakaaja
- Takapaino + Vetokoukku
- Lisätyövalot Led
- Sähköinen 4-vedon lukko
- Lohkolämmitin
- Lumikauha 1600mm
- Lumiketjut, pari

Nyt vielä olisi tarkoitus katsoa lisälaitteita tuon lumikauhan seuraksi. Pääasiallinen käyttö, kuten varmaan suurimmalla osalla, on OKT valmistuttua ylläpitää omaa tilusta. Nyt tähän varten olisi ajatuksissa hankkia lisävarusteita. Seuraavia olen katsonut ja mietin vaan onko joku jäänyt unholaan tai turhaan joku mukana.

- Kallistusadapteri
- Trukkipiikit 1100mm + puukahmari
- Minikaivuri
- Nelitoimikauha 1280mm (???)

Vinkkejä otetaan sellaisilta ketkä ovat pyörittäneet omaa kotitaloutta pitemmän aikaa jo virheällä hirmulla ;)

Kyllähän niitä laitteita olisi tarjolla vaikka mitä, mutta nämä nyt ilman muuta, kahdennusventtiili eteen eli saa kallistusadapterin toimimaan, Kallistusadapteri
- Nelitoimikauha 1280mm (???)

Jos vaan on tonttia millä kuopia ja ajatus jotain kaivella niin minikaivuri on kyllä hyvä laite. Meillä ainakin paljon käytössä ja kun kauhavarustusta saa lisää niin käyttö vaan tehostuu.

Aheikkila sanoi:
Jos vaan on tonttia millä kuopia ja ajatus jotain kaivella niin minikaivuri on kyllä hyvä laite. Meillä ainakin paljon käytössä ja kun kauhavarustusta saa lisää niin käyttö vaan tehostuu.

Just ollaan saatu perustukset tehtyä ja vuodenvaihteen jälkeen pitäis hirttä ruveta nousemaan, joten maan muokkaus työkaluja varmasti tarvitaan vielä.
Muutenkin on tilaa temmeeltää runsasti avantin kanssa. Löytyy tietä, nurmikkoa, metsää ja peltoa tarpeeksi tontilta missä voi temmeltää ;)
Onneksi on jo vinssiä ja klapikonetta sukulaisella tuossa lähellä, niin ei tarvitse kaikkea itse hommata.

Tilattiin näköjään koneet samoihin aikoihin.
Mulla toimitus viikolla 4 ja tilattu viime kuun lopulla.

Itsekin otin tuon minikaivurin, mutta koitan pärjätä ilman kallistusadapteria sen kanssa.
Muuten hyvin pitkälti sama varustus omassa.
Mahtaako mennä Ylöjärvellä koneet sekaisin :D

Ei ne mene sekaisin, tehtaalla ollaan yhtä tarkkoina kuin synnytysosastolla isossa sairaalassa :)
Onnea molemmille "vanhemmille" :D

Volver sanoi:
Tilattiin näköjään koneet samoihin aikoihin.
Mulla toimitus viikolla 4 ja tilattu viime kuun lopulla.

Itsekin otin tuon minikaivurin, mutta koitan pärjätä ilman kallistusadapteria sen kanssa.
Muuten hyvin pitkälti sama varustus omassa.
Mahtaako mennä Ylöjärvellä koneet sekaisin :D

Täytyy toivoa ettei mene, ainakin minun puolelta ;)
Kyllä olisi jo kova hinku päästä vähän touhuamaan tontille. Lunta ei ole vielä näköpiirissä länsirannikolla.

Itse en ainakaan käytä kallistusadapteria minikaivurin kanssa, siitä ei ole oikein mitään hyötyä. Haittaa kylläkin kun pienet välykset liitoksissa lonksuvat iloisesti. Senverran minikaivurissa on vääntövartta että liikkeet on aika raakoja kun sopivasti heilauttaa puomia.

Aheikkila sanoi:
Senverran minikaivurissa on vääntövartta että liikkeet on aika raakoja kun sopivasti heilauttaa puomia.
Juu. Jotenkin valmistajan videoissa minikaivurin käyttö ei vakuuta, mutta siitä huolimatta piti sellainen ottaa kun hinta on huokea ja tarvetta monessa hommassa mitkä on kasaantunut kaivurin puutteen takia.
Tuomas sanoi:
Täytyy toivoa ettei mene, ainakin minun puolelta ;)
Ei haittaisi, saisi koneen aikaisemmin. :)
Leppis sanoi:
Onnea molemmille "vanhemmille" :D
Kiitos !

Aheikkila sanoi:
Itse en ainakaan käytä kallistusadapteria minikaivurin kanssa, siitä ei ole oikein mitään hyötyä. Haittaa kylläkin kun pienet välykset liitoksissa lonksuvat iloisesti. Senverran minikaivurissa on vääntövartta että liikkeet on aika raakoja kun sopivasti heilauttaa puomia.

Ei varmaan kallistusadapteria kantsi käyttää mutta nykyään tuohon minikaivuriin saa kauhan kalistimen. Tosin eipä sille taida olla käyttöä kuin sen leveimmän (1000mm) kauhan kanssa, sen kanssa varmasti erinomainen. Itsellä on vanhempi minikaivuri ja yllättävän vähän ollut käyttöä kun siinä aina ongelma mihin kaivatun maan saa laitettua, toki puskien istuttamiseen soiva peli ja voittaa muutoinkin lapioinnin.

Ville_remppaaja sanoi:
Aheikkila sanoi:

Ei varmaan kallistusadapteria kantsi käyttää mutta nykyään tuohon minikaivuriin saa kauhan kalistimen. Tosin eipä sille taida olla käyttöä kuin sen leveimmän (1000mm) kauhan kanssa, sen kanssa varmasti erinomainen. Itsellä on vanhempi minikaivuri ja yllättävän vähän ollut käyttöä kun siinä aina ongelma mihin kaivatun maan saa laitettua, toki puskien istuttamiseen soiva peli ja voittaa muutoinkin lapioinnin.

Itsellä ajatuksena lähinnä juuri kaapeleiden yms kaivaminen. Myös tietysti kaivaminen, missä nykyään käytetään fiskarsia, korvataan avantilla ;)

Mullakin se uudempi malli on, kaivurissa on paikat kallistuksen asentamiseen mutta enpä tuota ole tarpeelliseksi nähnyt. Olisi varmasti hyvä peli tasauksessa kun kauha on yli 500mm leveä. Kaivuuhommissa ei tunnu kovin hyödylliseltä.
Minikaivuri vakiokauhan kera on näyttänyt kyntensä lasten keinun asennuksessa, kukkamaan pohjustuksessa ja syksyn omenasadon hautaamisessa. Ja tulihan syksyn aikana käytyä yhden varaston pohjamurskeet nostamassa sisään ovesta. Lisäksi juurikynsi on nostanut lavallisen tuomen juurakkoa jo maasta. Ja ensi kesänä lisää! :twisted:

Kaikki ym hommat toki sellaisia että vaikka sorakauhalla olisi onnistunut mutta luulen että minikaivurilla kaikken tehokkaimmin. Hyvä peli. Ja etunsa on myös siinä että se kaivuri on kiinteänä puomin päässä.

Nyt tuli sitten tilattua lisälaitteet. Mukaan tarttui kaikki alkuperäisestä viestistä:

- Kallistusadapteri
- Minikaivuri
- Nelitoimikauha 1280mm

Totesin, että noi kun hommaa vielä niin saa oikeastaan kaikki työt tehtyä mitä on meinannut Avantin kanssa.
Tietysti aina voisi ottaa lisää kaikkea kivaa, mutta ehkä katsotaan vasta sitten kun on työtunteja kertynyt.
Tuli sitä tietysti vielä otettua jotain pientä oheistuotetta ;)

Tuli sitten eilen oltua koulutuksessa Ylöjärvellä. Voin suositella kyllä vilpittömästi, oli paljon hyvää asiaa.
Porukkaa meitä taisi olla yli 30, joten hyviä kysymyksiä myös tuli "opiskelijoiden" joukosta.
Koulutuksen sisältö piti sisällään:
- Tietoja Avant Tecnosta itsestään
- Tietoja työkoneista
- Tietoja työlaitteista
- Tietoja huolloista

Osa huolto koulutuksesta oli Avant museossa johon oli tuotu Avant 420 ilman peitemuoveja.
Oli todella hyvä nähdä konetta myös ilman suojia ja nähdä oikeasti tärkeimmät huoltokohteet.

Koulutuksessa sai esittää vapaasti kysymyksiä ja varsinkin työlaiteosiossa tuli paljon kyselyjä. Päivä päättyi tietysti tehdaskierrokseen.
Valitettavasti en itse päässyt osallistumaan siihen, koska myyjä halusi että mennään katsomaan valmiita koneita ja ottamaan yhteiskuvat. :cool:
Hienot kuvat tuli kun oli 3 vihreää petoa peräkkäin. Kyllä tietysti nopeasti käytiin myyjän kanssa tehtaan puolellakin katsomassa.
Eli nyt on siis kone vihdoin valmis ja toimitus toivottavasti torstaina. Odottavan aika vaan on todella pitkä. :?
Noh, tuli otettua mukaan uusi työlaitekuvasto ja hinnasto niin voi niitä lueskella.

Harmi, kun huomasin koulutuspäivän vasta toissapäivänä. Olisin halunnut osallistua..
No ensi kerralla sitten. ;)

Vihdoin ja viimein Avant 528 saapui talouteen. Vielä ei ole kerennyt paljon ajelemaan, mutta tietysti kaikki työlaitteet piti siirtää turvaan.
Auto sai jäädä ulos pakkaseen ja Avant pääsi talliin lämpimään ;)
Valitettavasti kaikki ei kuitenkaan tullut ensimmäisellä kerralla perille, mm. ketjut puuttuivat. Onneksi ei vielä niitä tarvitse.
Vielä tarvittis vaan tulla lunta, että pääsisi vähän hommin :p

Jeps, itsekin olin tiistaina koulutuksessa ja ihan oikeasti oli hyvä juttu. Sauli kävi taidokkaasti läpi tärkeimpiä huoltojutskia ja painotti mikämon oikeasti tärkeää ja mitä tarvitsee tehdä. Myöskin muovittoman 420:sen tutkailu oli hyvin järjestetty.
Suosittelen ehdottomasti kaikkia osallistumaan tapahtumaan.
Harvan 20.000,- auton ostajalle vastaavaa koulutusta järjestetään ja harvan firman teollisuusneuvos tulee itse asiakkaita tapaamaan ja tehtaan historiasta heille kertomaan, mutta Avantillapa niin tapahtui.
Muistaakaa siis rasvaprässin käyttö! Muutoin Sauli on hyvin vihainen!

Suorastaan hyvin hyvin vihainen…. :evil:

Sen takia minä asennutin keksusvoitelujärjestelmää mikä kattaa käytännössä koko koneen!

STEFFE sanoi:
Suorastaan hyvin hyvin vihainen…. :evil:

Sen takia minä asennutin keksusvoitelujärjestelmää mikä kattaa käytännössä koko koneen!

Sauli totesi, että heillä on myös mahdollisuus varustaa keskinivelen voitelu keskitetysti. Tätä rupesin pohtimaan jos pitäisi asennuttaa 50h huollossa, kun joskus sen aika tulee. Tuossa kun tutkin niin ehdottomasti vaikein paikka koneessa (Ellei saulin mainitsemaa ohjaussylinteriä etukopassa lasketa). Katsotaan nyt kun muutaman kerran pääsee rasvaamaan, kuinka paljon rupeaa harmittamaan. :p

Koneessa jo melkein 2h! :D

Uusimmat keskustelut