Juontokärry | AvantClub - Keskustelupalsta

awes

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.12.2011
8
0
1
Nyt olen päässyt testaamaan viime viikolla naapurikylästä hankkimaani itse tehtyä juontokärryä. Hyvin tulee tukit hankalistakin paikoista avantin perässä. Väljemmistä paikoista otan sitten tukin kahmarin piikkeihin ja vien varastopinoon odottelemaan jatkokäsittelyä.

Liitteet

• dagmar 009.jpg
    dagmar 009.jpg
    85,2 KB · Katselut: 4 014
  • dagmar 010.jpg
    dagmar 010.jpg
    87,4 KB · Katselut: 3 877
Myrskyn kaatamia löytyy reilut 50 kpl. Niitä raivatessa tässä Joulukinkut sulaa ja kunto nousee. :mrgreen:

Tuo kärry on muuten hyvä, mutta liian jyrkkä käännös, niin tukit ottaa kärryn pyöriin kiinni.

Sen voi tietenkin välttää suunnitelemalla ajoreitin tai vinssaamalla tukit pyörien ulottumattomiin roikkumaan.

ATV- expertin http://www.atv-expert.com/valineet.php?page=karry_juontokarry mallissa tuo tukin kosketus pyöriin on vältetty suojakaarilla juontokärryn takana. Muutenkin aika kätevä sikäli, että vinssiä ei tarvita tukin nostoon. Tukki nousee itseestään liukukiskon ansiosta, kun lähdetään liikkeelle.

Olen nähnyt myös vieläkin yksinkertaisemman mallin, jossa juontokärryn varren avulla tukki vivutaan pankolle (vähän niinkuin formuloiden renkaan vaihdossa).

Itse olen vetänyt yksittäisiä tukkeja metsästä mönkijällä pelkästään kiepauttamalla polkupyörän päällirenkaan tukin ympäri ja sitten ristiin nupin taakse. Hyvin tulee, jos pitää vähän vauhtia eikä ole kovin kivinen maasto. Avantilla on sitten hyvä nostaa pinoon. Sahurit ei kylläkään tykkää likaisista tukeista.

Toi mun hankkimani kärry on varmaan tehtykin mönkijää varten, silllä mönkkärillä ei pääse tekemään niin jyrkkiä mutkia (täytyy kokeilla) mitä avantilla pystyy.

Toi ATV:n kärry on tosi näppärän tuntuinen. Sen kanssa tuo tukkien vetely olis silkkaa iloa. Hinta vain ei omalla kohdallani osunut, joten päädyin sitten vähän edullisempaan.
Hyvin tuollakin pärjää kun vaan asennoituu oikein, eikä tee turhan jyrkkiä mutkia.

Tossa vinssissä on se hyvä puoli, että sillä voi vedellä sen tukin suoraan juontokärryyn sellaisestakin paikasta minne kärry ei itse mahdu tai tukki on jossain montussa.

Toistaiseksi itselläni kokemusta metsähommista aika vähän, mutta koko ajan oppii lisää.

Joskus myöhemmin varmaan tietää mikä vempain on itselle paras. Toivottavasti.