Käännös oikeaan päin! | AvantClub - Keskustelupalsta

Lipponen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
17.5.2009
108
0
16
Ajettaessa ympyränkaarta oikealle kääntösäteellä 50% minimi tai jyrkemmin, (tehot 1500r 28hv diesel) Avantti meinaa hyytyä. Jokin laittaa menemiselle vastaan niin että moottorin saa jopa sammumaan jos yhtään reippaammin yrittää ajaa. Vaivaa vaikka nelivedon lukitus on "auki" asennossa (ja vaivaa se vaikka nelivetolukko olisi päälläkin). Koneessa myös (luonnollisesti) ajonvapautusventtiili. Vasemmalle käännyttäessä ongelmaa ei ole. Roskaa tai "jumia" on ilmeisesti jossakin, mutta mistä vikadiagonistiikka kannattaisi aloittaa?
- ajonvapautusventtiilistä (...mikä se näistä on vai tuo rungon pohjalle laitettu mötkylä)?
- sähkövika em. venttiilillä?

Vai mikäs tässä nyt "ahistaa"?
Oma määritelmä vialle on "Ihme homma", mutta olisikohan Planeettalaisilla jotakin konkreettista neuvoa tämän vaivain syyn löytämiseksi saatika korjaamiseksi?
 
Jos nimenomaan ohjauksen asento vaikuttaa tehon häviämiseen, niin veikkaukseni on viallinen ohjausventiili tai -sylinteri.
 
Tai luistonestonventtiilin jumittuminen jolloin se ohjaa selkeesti enemmän öljyä toisellepuolelle joka muodustuu ongelamaksi kun "siihen" suuntaan käännytään.
 
Luistonesto ei oikein voi jumittua, sillä se on koko ajan päällä, sitä ei ohjata.
Vain ajonvapautusventtiiliä ohjataan sähköisesti.

Renkaiden kitka ei sellaista kuormitusta saa aikaan normaali olosuhteissa... :roll:

Oikealle käännettäessä ohjaussylinteri työntyy aukipäin... :roll:
Luulen että priorisoiva ohjausventtiili määrää ohjaukseen lisää painetta ja silloin voimaa ei riitä ajomoottoreille
tilanne tietysti pahenee jos nopeutta halutaan lisää.

-Kannattaa tarkastaa myös että käännettäessä mikään letku ei joudu puristuksiin.
 
Tarkennetaan vielä että ohjauksen kääntämisellä mihinkään suuntaan tai, sen asennolla ei ole vaikutusta ilmiöön, ohjaus toimii moitteetta.
Käännöksen "sisärenkaat" pyrkivät hieman sutimaan, mutta ei sen vielä pitäisi löysällä sorapinnalla moottoria "näin helposti" sammuttaa.
Tämä kyllä viittaisi tuonne ajonvapautus-luistonestoventtiilien suuntaan. Eikös ohjauksen prioritettiventtiilin väärä toiminta tuntuisi ohjauksessa jotenkin?

Ei kai auta muu kuin tutkia solenoidit ja puhdistaa venttiilit yksi kerrallaan ja katsoa mikä lopulta auttoi.
 
Ongelmaa voisi selvittää nostamalla kone pukkien päälle, niin että pyörät ovat ilmassa, niin silloin voi
helpommin seurata mikä vaikuttaa mihinkin.

Ventiileitä ei kannata availla ennen kuin vika on paikallistettu, yleensä eivät availusta ainakaan parane.

-"Huollolla" voi olla tieto/vastaus ongelmaan, joten puhelu Ylöjärvelle saattaa helpottaa elämää. ;)
 
Edelleenkään tutkisin tuotaluistonestoa. Jos se pakottaa enemmän öljyä toiselle puolelle niin ongelma kärjistyy kun kääntää "sinnepäin". Ajonvapautusventtiilihän estää öljyn kulkua puolelta toiselle tasaisesti. Eli linkkusuunnalla ei pitäisi olla väliä. Vaan pyörän tekevä matka.

Voin toki olla väärässä, on se tapahtunut ennekin!
 
Nyt asia selvisi Kiitos hyvien vinkkien.

Melkoisella varmuudella kyse on orbitrollin prioriteettiventtiilin huonosta toiminnasta; kara jumittaa tai siellä on roska.
Veikkaan jälkimmäistä sillä ongelmaa diagnostisoidessa ongelma poistui.

Vian saa simuloitua tismalleen kun yrittää väkisin kääntää konetta enemmän linkkuun kuin se menee (ja nimenomaan oikealle).

Nyt sitten mietitään mitä tehdään seuraavaksi:
- Ei mitään, ja odotetaan jos vika uusii tai roska on löytänyt uuden leikkipaikan
- jos vika ilmenee niin puhdistetaan ko. venttiilin kara tai "huolletaan" se muuten vain :shock:
- Jos vika alkaa vaivata suuresti niin helpointa olisi tietenkin uusia koko venttiilipaketti

Eli tuli nyt sitten kuitenkin käytettyä tuo prioriteettiventtiilin kara ulkona. Syvä mutteri venttiilin kyljessä (ja jossa jousi sisällä) piti sisällään pari murua "jotakin". Voineet olla juuri ne rökäleet jotka ovat hieman jumittaneen karan liikettä.
Venttiiliä kasatessa kannatta sitten pitää osista kiini. Jousi ampuu mutterit ja itsentä ulos tallin seinille varsin vihaisesti jos ne pääsevät luiskahtamaan sormista (tai puristimesta). :) Niitä hiekanmuruja olikin sitten puhdistettavaksi asti...
 

Uusimmat keskustelut