Avantin ohjaukseen on tullut klappia, ja ajattelin ”korjata” löysää niveltä.
Tältä se näyttää puhdistettuna ja purettuna.
Nivellaakerikin lähti helposti irti (hyvin kevyillä puunuijan napautuksilla).
…on siinä vähän kulumaa (600h ajettu, 10 h välein rasvattu), mutta ei sellaista että mitään pitäisi”korjata”. Kaikki vähäiset väljyydet (luokkaa max. 0,2 mm / väli) vain summautuvat, ja siihen kun lisää noiden takarungon korvakkeiden ja tapin välisen välyksen 0,5-0,7 mm niin niveleen saadaankin 1,5 mm välystä …joka joskus tuntuu rungon heilahteluna kun joku pyörä jää kiven tms. taakse.
Luulen että suurin välys eli ohjauksen korvakkeiden välys (ja soikeus) on peräisin paksujen pitkien tukkien käsittelystä, ne kun pääsevät heilahtamaan niin rungon ja käännön nivelille tulee aikamoinen momentti. Ja parista rytkäisystä on oppinut ajamaan konetta varovaisemmin. Kuluvat ja soikeutuvat korvakkeet toki normaalilla ajollakin .
Kannattaako näillä välyksillä vielä laakeria uusia, ja korvata tappia paisuvalla tapilla (tehtaalla liene tämä saatavilla) semminkin kun sekä tappi ei ole kulunut käytännössä yhtään?
Olisikohan paras korjaus kuitenkin se että laittaa kaikki vanhat osat hyvin rasvattuina takaisin paikalleen ja palaa asiaan parin- kolmen vuoden kuluttua, sitten kun välys kasvaa suuremmaksi?
Tältä se näyttää puhdistettuna ja purettuna.
Nivellaakerikin lähti helposti irti (hyvin kevyillä puunuijan napautuksilla).
…on siinä vähän kulumaa (600h ajettu, 10 h välein rasvattu), mutta ei sellaista että mitään pitäisi”korjata”. Kaikki vähäiset väljyydet (luokkaa max. 0,2 mm / väli) vain summautuvat, ja siihen kun lisää noiden takarungon korvakkeiden ja tapin välisen välyksen 0,5-0,7 mm niin niveleen saadaankin 1,5 mm välystä …joka joskus tuntuu rungon heilahteluna kun joku pyörä jää kiven tms. taakse.
Luulen että suurin välys eli ohjauksen korvakkeiden välys (ja soikeus) on peräisin paksujen pitkien tukkien käsittelystä, ne kun pääsevät heilahtamaan niin rungon ja käännön nivelille tulee aikamoinen momentti. Ja parista rytkäisystä on oppinut ajamaan konetta varovaisemmin. Kuluvat ja soikeutuvat korvakkeet toki normaalilla ajollakin .
Kannattaako näillä välyksillä vielä laakeria uusia, ja korvata tappia paisuvalla tapilla (tehtaalla liene tämä saatavilla) semminkin kun sekä tappi ei ole kulunut käytännössä yhtään?
Olisikohan paras korjaus kuitenkin se että laittaa kaikki vanhat osat hyvin rasvattuina takaisin paikalleen ja palaa asiaan parin- kolmen vuoden kuluttua, sitten kun välys kasvaa suuremmaksi?