Käsijarru jumissa toisessa pyörässä | AvantClub - Keskustelupalsta

Ville_remppaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
10.12.2010
398
18
18
Helsinki
Kävi niin hassusti että mun 630:seen taisi käsijarru jäädä jumiin toiseen etupyörään eikä irtoa sitten millään. Huomenna pitäisi sitten kiireessa napata pyörä pois yms mutta onko se käsijarrun tappi hyvin näkysällä kun etupyörän ottaa irti? Onko mitään hyvää kikkaa milla tuota käsijarrua vois yrittää vapauttaa? (perinteisen eteen-takas remputuksen yms jo kokeilin)
 
Moikka. Mulla oli uutena 420 samanlainen ongelma. Silloin oli tehtaan kasauksessa jäänyt käsijarrunvaijerin puristukseen jolloin vaijeri ei siis liikkunut.
Saattaa olla fiksumpi avata tuo etukansi, siis sekä koko muovi koppa että tuo pienempi metallinen luukku siinä etuakselin päällä. Silloin aukee koko mekanismi sun silmille. Voi olla että tappi on voitelun tarpeessa!?
 
Kiitoksia! Yritän nyt päästä kiireen takia mahdollisimman vähällä niin näkeekö sitä tappia kun ottaa pyörän irti vai pitääkö purkaa katteita?
 
Näkee hyvin pyörän takana. Eri asia että auttaako. Mutta aloita sieltä ja tarvittaessa katteet irti. Aloita silloin siitä metalli katepalasta, jos se riittäisi. Riippuu toki että kumpi pyörä on jumissa!
 
Mulla löysty ajomoottorien kiinnityspultit, jolloin navat meni vinoon ja jarrua ei meinannu saada päälle eikä pois. Nosta pyörät ilmaan ja ravistele kokeeksi.
 
Kiitos vinkeistä, pitää kokeilla jos onnistuisi helposti. Nostin koneen ilmaan jo ja remputtelin edes-takaa ja vähän kumauttelin pyörää mutta ei auttanut. Se on kuskin paikalta eteenpäin niin se on oikea etupyörä.
Kunhan asia sen nyt vaan vapautettua niin kunnon fiksausta vois katsoa myöhemmin kun pitäis saada harkkoja taas siirrettyä
:D
 
Ota pyörä pois, niin pääset painamaan lukitustapin sisään ja jatkamaan hommia.
Voi olla että tapin ympärillä oleva palautusjousi on katkennut (epätodennäköistä) tai
likaa on välissä.
 
Puomi ylös, varmistustuki päälle ja sitten vaan etukate irti. Nopea tehdä ja tätä kautta näkee (kurkkimalla) onko jokin käsijarrun osa "väärässä paikassa" tms. Sitten vasta pyörä irti jos ei "sisäkautta" ongelmaa löydy.

Planeetan keskustelusta viisastuneesta tarkistin ajomoottereiden pulttien kireyden tässä taannoin. Pari pulttia sai nytkähtämään hieman kireämmälle, mutta kiinni olivat. Oli kuitenkin hyvä tarkastaa. Suositeltava tarkistuskohde "kerran vuodessa" tai huollon yhteydessä.
 
Tällä kertaa nyt onnistui ilman etukatteen avausta, pyörä pois ja toinen remputti käsijarrua kun itse naputtelin "tappia" niin meni sitten lopulta sisään. Mutta pitää kyllä avata tuo paremmalla ajalla ja puhdistella, nyt ei uskalla käsijarrua käyttää ennenkuin on puhdistanut.
 

Uusimmat keskustelut