kahden(yhtäaikasen) työlaitteen kiinnitysadapteri tehty | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Jotta meikäläisen projektit ei loppuisi kesken niin tuli tuossa mieleen että pitää virittää sellainen adapteri mihin saa 2 työlaitetta kiinni yhtä aikaa. :eek: Nyt varmaan mietitte että kyllä tuo mies on sekaisin. Tavallaan ehkä oikeessa olette mutta mulla on tarve sellaiselle. ;)
Tuli äsken piirretty vähän paperille joten eiköhän se siitä.
Olen joskus kuullut että jos on hyvin suunniteltu niin se on lähes puoliksi tehty. :twisted:
Eli puolitiessä ollaan. Adapteri on siis lähes valmis! Pientä hienosäätöä enää....

Re: kahden(yhtäaikasen) työlaitteen kiinnitysadapteri vireil

Ilmaston muutoksen huomioon ottaen vois lumilinko ja ruohonleikkuri olla hyvä pari. :roll:

Kerroppa mitkä olisi esimerkiksi kaksi työlaitetta jotka olisi samaan aikaan käytössä?

Kyllä sekatyömies on aika lähellä! Ajattelin laittaa kiinni siipilumikauha(sillä voi räpättää siivet että kärpäset pysyy poissa) sekä ruohonleikkuria! Toimiskohan lumilinko edes sinnepäin kun niittomurskain? Silloin voisi lingolla katkaista korkeimmat heiniköt ja nurmikkoleikkurilla aja jäljen siistimmäksi!

Leikki sikseen. Ajattelin laittaa alas kiinni vinssi ja ylös tuo nostopuomi puukouralla. Silloin voisi vetää puut metsästä ja samantien nappaa niistä kiinni vaihtamatta työlaitetta. Samalla voisi nostopuomin tyhjään kiinnikkeeseen laittaa väkipyörä jolloin vinsi saisi vaijerinohjausapua ja samalla saisi tuota vetopistettä ylemmäksi!

Näin olen ajatellut asiaa :roll:

Kuulostaa melko nerokkaalta! Miten olis vielä vetokoukkuun tukkikärry?

Vinssissä on jo viritetty vetokoukku. Ongelma tulee siinä tässää tupla virityksessä että koukku on kiinni vinssissä eikä koneessa, eli zoomia ei voi hyödyntää kuormaessa. Vaunu irti ja siten kuormausta. Niin mä teen nytkin mutta joudun vaihtamaan työvälinettä välillä ja se ärsyttää kun olen luonteeltani vähän laiska... ;)

Varmaan ihan toimiva idea, sillä kouraa käytettäessä koneen oma puomi ei ole oikeastaan milloinkaan ala-asennossa.
Vinssi siis mahtuu olemaan kouran puomin alla.

Kiinnityksen voisi tehdä väliadapterilla, jolloin tilan voisi jakaa haluamallaan suhteella ja molempien laitteiden
yksin käyttö mahdollisuus säilyisi nykyisellään.

Nimenomaan niin on suunniteltu. Eli väliadapteri missä on kiinnikkeet kahdelle laiteelle! Haluan mahdollisuuden että niitä voi käyttää yksikseen myös (joku voi haluta lainata niitä).
Sen verran ajattelin jalostaa hydrauliikkapuoli että kun mulla on nostopuomissa kahdennus ja se käyttää vain menopaluu niin ajattelin laittaa tyhjälle tankkilinjalle urosperusliitin mihin voisi kytkeä vinssin tankkilinja kun se tarvitsee tankkilinja. Sitten ajattelin haaroittaa takaulosoton niin että saan eteen meno-paluu ulosotot jotka toimivat takaulosoton vivulla. (mielessä tuo uusi masina jo...)

Luulen että tästä tulee mielenkiintoinen "kokonaisviritys"!

Sivusiirtoadapteri (A34893) voisi olla hyvä valmis lähtökohta adapterille, eli puomi ja vinssi rinnakkain.
Sehän ei haittaa vaikka vinssi on vähän sivussa, jos laitat taittopyörän puomiin.
Kouran puomia varten vaan työlaitekiinnitysadapteri hitsaamalla sivusiirtoadapteriin.
Näin voit käyttää valmiita osia ja liittää niitä vaan toisiinsa.

ei ei, ei ne vierekkäin voi olla. Vinssin vetovoima on sen verran huikea että konehan on aina poikittain!

Päällekäin ne pitää olla!

Mä piirrän paperille kuvan ja paja sa tehdä sellaisen mulle, se on helpoin tapa kun ei mulla ole hitsin hitsiä!

Ei siihen montaa palikkaa mene!

Pojat tekee sen varmaan nopsasti. Pitää käydä metallipajalla loppuviikosta juttelemassa.

Juu ihan miten vaan, mutta ei se konetta pokittain käännä jos vaijeri kulkee taittopyörän kautta, joka on keskellä konetta.
Aivan sama mihin vinssi on sijoitettu, kun veto tulee suoraan ja keskeltä.

Nyt ymmärsin. Eli tuo toinen kiinnityspaikka olisi keskellä siis(nostopuomi) ja vinssi jäisi vähän sivulle. Mielenkiintoinen ajatus. Täytyypi harkita yön yli.... Kävin jo katsomassa sitä sivusiirtoadapteria. Ei siitä mitään tule. Levittää pakettia niin paljon sivulle että tulee ongelmia liikkuessa.

Kyllä ne päällekkäin pitää laittaa.

"Ongelmana" tuossa vierekkäin olemisessa on sen leveys. En tiedä millaisessa metsässä liikut, mutta mitä kapeammin saat ne laitteet, sitä kapeammasta puiden välistä mahdut. Tuskin tuo rinnakkain oleminen mahdottomaksi metsässä liikkumista tee.

Tuostahan saa oivallisen tukkien heittokalastusvälineen. Rullapyörä nostopuomin päähän, vaijeri siitä läpi ja vinssi vapaalle. Sitten vain tukkeja lassoamaan terävillä heittoliikkeillä.

Ei muuta kun sollalle uittotukkeja kalastamaan!

Kysymys vinssinomistajille:
Kuinka jäykkä vinssin vaijeri on vetää ulos kelalta?

Tuleeko se tyyliin "helposti yhdellä kädellä vetämällä" vai vaatiiko se kaksi henkilöä "kiskomaan sitä kuin köydenvetokilpailussa"?

Oletetaan vielä, että vaijeri on kelautunut kunnolla ilman kierteitä tms. "solmuja" kelalle.

kyselee nimim.
Köydenvetäjä

Kyllä se homma menee niin että vaijeri toiseen käteen ja menoksi. Ei se raskasta ole mutta se tulee omassa tahdissa kelasta, sitä ei saa vedetyä nopeammin siitä. Ehkä saa jos vetäjia ä on useita.

Mutta hyvin tulee yhden miehen yhden käden voimalla.

Jos asut PK seudulla niin tule kokeilemaan!

Tässä olisi eräästä vinssistä videota. Kenenkä valmistama muuten tuo avantin vinssi on?
http://www.finatv.fi/video_vinssi.html

Kai joku alihankkija sen heille tekee. Mutta laadukas. Katsoin noita kaukoohjattavia vinssejä kesällä kun vinssiä hommasin. Ne olivat melko arvokkaita ja lisäksi niihin olisi pitänyt rakentaa joku teline. Koen suurimmaksi ongelmaksi sen että jos se on jossain tukkikärryssä kiinni niin se on aina siinä. Erillisenä sen käyttömahdollisuudet on laajemmat. Siitä minun ostopäätös Avantin omaan vinssiin.

Jos lähtee keväällä reissuun "Avant porukan" kanssa näkee miten ja missä mm.vinssejä valmistetaan. :mrgreen:

Näin on. Katsotaan jos kerkiäisi matkaan mukaan. Ajankohta voisi olla hyvä. Loppuhuipennus ennen kesälomaa!

Projekti on fyysisesti alkanut. Kiinnityadapteri tarttui käteen mukaan kun olin tehtaalla käymässä. Loppuviikosta pääsen käymään metallipajalla joten eiköhän se on maalia vailla ensi viikolla!

Laitan kuvia kun on valmis!

Toimeksianto on suoritettu. Ensi viikon lopussa ilmeisesti saan vekottimeni takaisin. Pojat kysyi myös heti että mitkä 2 työlaitetta voi yhdistää? En kehdannut sanoa ruohonleikkuria ja lumilinko, vaikka mieli olisi tehnyt...

STEFFECTIVE sanoi:
Pojat kysyi myös heti että mitkä 2 työlaitetta voi yhdistää? En kehdannut sanoa ruohonleikkuria ja lumilinko, vaikka mieli olisi tehnyt...

Ehkä eivät ymmärtäisi Planet huumoria...ja se saattaisi vaikuttaa tilatun tuotteen toimivuuteen. :lol:

Näin voisi käydä. pojat olivat juuri tehnet 2 kauhaa Avanteihin! 1 sora ja 1 lumikauha.Tiesivät kaikki tappi/akselimitat heti!
Päätin jättää 10 cm tyhjää kiinnikkeiden väliin(ylä ja ala kiinnikkeen) ja että vinssin kiinnitys voi olla vähän alempana, eli kone tulisi jossain 1/3 korkeudella kiinni tähän adapteriin. Hyvää tulee.

Tuli äsken meiliä Hannalta että han kaipasi valtakirjaa että saa uusi masina rekisteröity. Kone oli valmis ja renkaat vaihdettu. Ei kun pitkiä odotuspäiviä... :mrgreen:

No nyt on työlaitteet päällekkäin. Vielä en ole ehtinyt muuttaa hydrauliikka puoli niin että kaikki toimii yhtä aikaa 630 mallissa. Mutta ehkä ensi viikolla. pääasia että sain tuon mekaanisen työn hoidettu. Samalla tehtiin kallistuksen rajoitin tuohon nivelauraan.

Liitteet

• bild kopia 2.JPG
    bild kopia 2.JPG
    83,7 KB · Katselut: 3 331
  • bild kopia 3.JPG
    bild kopia 3.JPG
    86,6 KB · Katselut: 3 334
  • bild kopia 4.JPG
    bild kopia 4.JPG
    97,2 KB · Katselut: 3 321
  • bild kopia.JPG
    bild kopia.JPG