Kaivuriharjoittelu | AvantClub - Keskustelupalsta

mikelo

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.4.2013
5
0
1
Kakskakskymppisellä ei kannata vetää konetta linkkuun ihan kuopan reunalla :D

Liitteet

• avant.jpg
    avant.jpg
    130,8 KB · Katselut: 4 652
Toivottavasti ei sattunut ihmisvahinkoja!
Järjestämme turvallisuuskoulutuksen toukokuulla :)

Ihminen on siitä tyhmä, että se pyrkii aina laittamaan käden eteen kaatuessaan. Ihan kuin ranteellaa estettäisiin traktorin kellahtaminen. Onneksi olin turvavöissä ja paikalla kataja, johon käsi osui ensin ja älysin vetää sen pois ennen maakontaktia! Ei tullut henkilövahinkoja, eikä konekaan kärsinyt. Hirmuinen homma saada pystyyn. Maa oli upottavaa ja liukas. Mönkkärin vinssillä ei onnistunut, mönkkäri liukui vain perässä. Äijä + Land Rover pisti tottelemaan. Onneksi sain nurmikolta pois ennen vaimon kotiintuloa.

Hei

Tämänlaiset töppäykset opettavat.
Minä sain omani kumoon kun yritin trukkihaarukoilla viedä liian suurta kivenmurikkaa tienpenkareen yli väärässä kulmassa.
Suutuspäissäni aattelin itse vetää koneen takaisin pystyyn. Onneksi nuorin poikani tuli apuun ja hän nykäisi Volvo XC'llä helposti 630'n pyörilleen.

Tässä tapauksessa pärjättiin kosmeettisislla vaurioilla. 10 litraa hydrauliöljyä kerkes valumaan maastoon ja tietenkin henkinen kolaus oli melkoinen - syystäkin.

Kevättä kaikille
JJ

Liitteet

• Avant nurin 005.jpg
    Avant nurin 005.jpg
    111,3 KB · Katselut: 4 469
Bästa Besserwisser Steffe

Trukkihaarukka on mitä mainioin työlaite kivenmurikoiden kuskaamiseen.
Kaatumiseni syy oli yksikäsitteisesti ratin ja selkänojan välissä.

t. JJ

kd8500 sanoi:
Bästa Besserwisser Steffe

Kiitos maininnasta. Sen enempää en viitsi ottaa kantaa sen sisältöön. :|

Ilmeisesti et ymmärtänyt ironian ;) lauseessa Bööp(kuten väärän napin painaminen), väärä työlaite.

Trukkipiikit on mainio työlaite moneen asiaan ja moni työlaite voi käyttää moneen muuhunkin asiaan kuin mihin ne on tarkoittu. Jokaisen oma asia mihin niitä käyttää. Trukkipiikit kahmarilla on kuulemma mainio yhdistelmä kivien siirtämiseen.

Mutta hyvää kun myönsit missä syy sentään oli koneen kaatamiseen. :eek:

heiksa sanoi:
Vielä ollaan pysytty pystyssä vaikka ihan kintaalla oli eilenkin ettei ollu kyljillään :eek:
Kyllä ne rajat aina tulee vastaan jossain vaiheessa. Minikaivurin kanssa painopiste siirtyy helposti ylöspäin.

Ajaessa ne hurjat tilanteet eivät olekaan niin lähellä kaatoa kun mitä väliltä itseltä tuntuu.

Tällä kertaa ongelma ei ollut painopisteen kanssa. Yleensä siirtelen konetta minikaivurin kanssa siten että koneen puomi on alhalla ja minikaivuri kallistettuna ylöspäin sen verran kuin maasto vaatii. Tällöin painopiste pysyy matalalla ja riski kellehtaa kylyjilleen pienenee.

Tarkoitus oli kaivaa vähän ojaa hevosaitaukseen ja saada siellä seisova vesi pois. Lapiolla oli kaivettu alkua ojalle ja ajattelin ajaa koneen ojan päälle kaivaa siitä suorasta linjasta ojan maahan. Lammikko vaan ei ollutkaan niin matala kuin ajattelin ja toinen etupyörä sukelsi vesipassiin ja kone putosi minikaivurin varaan. Ajamalla sen ei enään noussut ylös kaivuria oli pakko nostaa kun piti yrittää sillä työntää konetta pois montusta. Onneksi talon emäntä oli sen verran hyvässä lihassa että hänen seisoessaa takapainojen päällä kone pysyi pystyssä kolmella tassulla ja sain ajettua koneen minikaivurilla työntämällä pois lutakosta. Lopuksi emäntä itse tuumasi et: jotain hyvää tästä elopainostakin oli :mrgreen:

Kuullostaa siltä että on ollut jännittäviä hetkiä...

Meillä sama tilanne kun klapilava on siirretty 420 konella niin emäntä on mennyt seisomaan koukun päälle jotta takapyörät koskettaisi maata!

Joskus emännästä tosiaan voi olla jotain hyötyä... :lol:

Toivottavasti turvallisuuskoulutuksessa puututaan näihin "eläviin" vastapainoihin.
Loukkaantumisriski on suuri koneen pomppiessa hallitsemattomasti.

Pakko myöntää että olen itsekin käyttänyt vaimoa takapainona. Tosin siitä pääsee kyllä hyppäämään pois nopeasti, mutta eipä se auta jos putoaa tai tulee äkkitilanne, pysäys tai mitä vain.

Mitä tulee "kaivuriharjoitteluun", niin olen itsekin kaatanut koneen kertaalleen.. vieläpä tasamaalla!

Onneksi muistin ohjeet ja koneeseenkin tuli vain pieniä jälkiä.

Vuokralaisia varten kirjoittelin ohjeita eri tilanteiden varalta, myös kaatumisen ja tietysti niitä turvaohjeita myös.

Kun vaan ehtisi turvakoulutukseen joskus, seuraavakin menee ohi suun kun pitää olla menossa muualla :(

Vaan kuinka moni planeettalainen tunnustaa käyttävänsä aina turvavyötä? Entäs kuulosuojaimia?

Vaan kuinka moni planeettalainen tunnustaa käyttävänsä aina turvavyötä? Entäs kuulosuojaimia?[/quote]

Olen vuonna 1967 aloittanut työt pyöräkoneen kuljettajana ja tähän päivään mennessä ei ole tullut laitettua turvavyötä kiinni. Tosin vasta vuoden vaihteesta asti on ollut sellainen kone jossa on turvavyö. Aluksi en käyttänyt edes kuulosuojaimia vaikka ajoin kaivoksessa jossa ääniolosuhteet on aivan jotain muuta kuin täällä ulkoilmassa. Kuuloni on kuitenkin säilynyt erittäin hyvänä ( minkä nyt vähän valikoiva emännän ätinöille). Viime tarkastuksessa joku kuukausi sitten kuulin kuulokoneesta lähtevät piipitykset kaikki.

Ollaan kuulolla Markkuvaari

Avantissa en ole koskaan käyttänyt turvavyötä :roll: kuulosuojaimia käytän tilanteen ja tarpeen mukaan, eli avantissa en juuri koskaan :p

Avomallissa tuli käytettyä vyötä sen jälkeen kun pari kertaa meinasin loikata koneen alle kun se oli melkein kaatumassa. Samoin kuulosuojaimia tuli vossa käytettyä etenkin murskeen lastauksessa.

Pehmustettu koppi eristää ääntä niin hyvin että ei ole tullut kuulosuojia käytettyyä. Vyötäkin käytän aina muutaman päivän kerrallaan lähinnä sen jälkeen jos olen kumauttanut otsalla etupaneeliin. Lippis tai pipo vaimentaa auratessa tuulilasin antamaa iskua, kun löytää kiinteää lumen alta.

jets sanoi:
Vaan kuinka moni planeettalainen tunnustaa käyttävänsä aina turvavyötä? Entäs kuulosuojaimia?

Turvavyö, täysin käyttämätön. En ole koskaan edes kokeillut. Varmasti ihan hyvä varuste jos ajaa lujaa epätasaisella alustalla.

Kuulosuojaimet, aina. Tykkään kuunnella radiota kuulosuojaimista. Muutenkin vähän "alaston" olo Avantin puikoissa ilman Kuulosuojaimia :shock:

Mäkin käytän kuulosuojaimia aina ja muutenkin aika herkästi. Laitan kuulonsuojauksen jopa silloin kun käytän porakonetta ruuvaukseen, räikästä lähtee korvan juuressa melkoinen rätinä.

Turvavyö unohtuu useimmiten. Niin paljon joudun hyppimään Avantilla töitä tehdessä ulos, ettei mitään järkeä turvavyön käytössä. Riskipaikoissa laitan tietysti. Ja uskon että kaatuessa osaan toimia oikein, kerran jo kaaduin ja pitelin vaan itseäni istuimella, en lähtenyt alle hyppimään tai muutenkaan.

Mutta älkää tehkö niin kuin minä teen, tehkää niin kuin minä sanon, eli toimikaa turvaohjeiden ja -määräysten mukaisest :)

Täällä yritetty jo pitkään kipata 216 sen "oikean" kaivurin kanssa, mutta onneksi jäänyt vielä yritykseksi!! :)

Sellaista kysyisin kokeneemmilta, että kuinka kireälle ne kaivurin kiinnityslevyn isot kuusiokoloruuvit kannattaa kiristää, kun kiinnittää sen kaivurin keulille?

Oon varmaan harvinainen kun mulla aina turvavyö kiinni, ainakin tuo 600-sarjalainen "nyökkäilee" meidän raksapihalla niin ikävästi kun kunnolla kuormaa. Vois kuvitella että pienemmät koneet tuplamäärin pahemmin. Ja kun kiviaineksesta levittelen niin perä kevenee ja silloin mielellään oon pultattuna istuimeen (jos vaikka kaataa koneen), ja ainakin mä ajelen vauhdikkaasti että tulee jotain valmiiksikin niin turvavyön ansiosta pysyy penkissä. :lol:
Kuulosuojaimet on usein päässä, ei tosin todellakaan aina.

Uusimmat keskustelut