Kaivurin kauhan rakentelu | AvantClub - Keskustelupalsta

ajh

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.5.2010
37
0
6
Tarkoitus olis tehdä leveämpiä kauhoja kaivuriin

Olisko kellään valmiita cadi kuvia kauhojen mitoista ja etenkin kiinnikkeistä?

Projektiin ruvetaan jos ei valmiita kauhoja löydy...

Itse olen ajatellut tehdä noin metrin levyisen, tai vähän päälle, tasoituskauhan. Kiinnikkeen ostin valmiina noin 80e hintaan. Kuupan ajattelin tehdä 500mm putkesta jonka halkaisen keskeltä, liimaan siihen päädyt ja ja puloikkaiden keskelle levy vahvikkeeksi. Huuleksi mahdollisesti vähän tukevampaa tavaraa ja kiinnikkeen alle myös vahvistusta paksumman levyn muodossa.

Kuvia ei ole, mutta profiilia ja kiinnikkeen asentoa koitan vakoilla tuosta normaalista kuokkakauhasta.

Tarkoitus olisi tehdä 170 kaivuriin ojakauha ja repijä. Tuollaiset korvakot on teetteillä.

Liitteet

• Kauhan korvakko.jpg
    Kauhan korvakko.jpg
    45,7 KB · Katselut: 3 489
Kannattaisko tehdä pikakiinnikkeellä saman tien?
Kauhanvaihto on sen jälkeen yhtä juhlaa :D
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=4125

Mauri

PHJ sanoi:
Kyllä se näkyy olevan vain 80mm tuo tappien väli.
Niinpä onkin, täytyykin katsoa miten kaukana 220 kaivurissa nuo on.

Kyllä se pikakiinnike helpottaisi hommia kovasti. Kynnys kauhan vaihtoon on monta kertaa suuri,
tulee sitten vaan äherrettyä väärällä kauhalla pitemmän ajan, kun sen olisi tehnyt oikealla nopeammin.

Leppis sanoi:
Kyllä se pikakiinnike helpottaisi hommia kovasti. Kynnys kauhan vaihtoon on monta kertaa suuri,
tulee sitten vaan äherrettyä väärällä kauhalla pitemmän ajan, kun sen olisi tehnyt oikealla nopeammin.

Sama asia kun hydraulinen työlaitekiinnitys koneessa. Kyllä tulee vaihdettua herkemmin työlaite jotta keula olisi oikein varustettu kyseiseen työhön.

http://www.latenkone.fi/photoscroll.php?tuote_id=606&kuva_id=6184&file=6y_img_8157.jpg&Pikaliitin_S-45_mek.
Tuon tyylistä pikaliitintä olen aatellut

PHJ sanoi:
http://www.latenkone.fi/photoscroll.php?tuote_id=606&kuva_id=6184&file=6y_img_8157.jpg&Pikaliitin_S-45_mek.
Tuon tyylistä pikaliitintä olen aatellut

Vois toimiakin ilman että kauha siirtyy kovin paljoo kauemmas alkuperäiseen paikkaan nähden. En tiedä paljonko vaikuttaa käytännössä, mutt ainakin teoriassa jos kauhaa siirtää kauemmas puomin ja kauhan nivelpisteestä, niin irrotusvoima kauhassa heikkanee.

Olisko edellä mainittu turhan järeä liitin?
Jos mun projekti olisi kopioisin sen suoraan tosta.
http://www.avanttecno.com/www/fi/tyolaitteet/kaivuri-260/#cat=4
Samalla vaivalla tekee siihen kallistuksen.
Voihan sen lukita normaaliasentoon jos ei sylinteriä hommaa.

Mauri

Eikö toi 260 kaivurin pikakiinnitys ole juuri jonkun standardin mukainen S-pikaliitin ? Oliko se S-40 ?? Toi S-45 taitaa todellakin olla aivan turhan järee ainakin Avantin pienemmille kuokille. Toimintaperiaate kuitenkin hyvä.

Juu toi on vissiin pienin liitin mitä on saatavissa.
Tein omaani omasta päästä tollasen.

On kaikki rynkimiset kestänyt mitä tolla on tehty.
Ja niitä riittää...

Mauri

Timberman sanoi:
Eikö toi 260 kaivurin pikakiinnitys ole juuri jonkun standardin mukainen S-pikaliitin ? Oliko se S-40 ?? Toi S-45 taitaa todellakin olla aivan turhan järee ainakin Avantin pienemmille kuokille. Toimintaperiaate kuitenkin hyvä.

On varmaan liian järeä, meillä 4tn kaivurissa s-40 ja 11tn kaivurikuormaajassa s-45 :D

STEFFE sanoi:
Taitaa olla S30 -150 kiinnitys siinä Avantin omassa mallissa.

Sehän se, ihan sopivan tukeva mutta järkevän kokoinen liitin on 260 kaivuriin ja varmaan käy kyllä pienempiinkin. Helpottaa huomattavasti kauhojen kanssa pelaamista, tuntuu hyvin löytyvän tuolla sovituksella ja kelpaa sitten myöhemminkin jos kaivuria vaihtaa.

Kuvia, kiitos. Mitään ei uskota ellei ole kuvia :mrgreen:

Mä kyselin joskus tehtaalta ojakauhaa. Luvattiin, että seuraavana keväänä tulis. Monta kevättä on jo mennyt, mutta ei oo ojakauhaa näkyny missään myynnissä.

Tosta tulee kyllä hieno. Yhtä asiaa kuitenkin jäin miettimään. Kestääkö tuo poikittainen palkki, jossa kauhan kiinnikkeet on kiinni. Siihen tulee aika lailla palkkia kiertävää momenttia. Kuvasta ei oikein näe kuinka leveä tuo palkki on. Palkin varjosta päätellen se ei ole neliöprofiilia, vaan selvästi leveempää verrattuna korkeuteen. Voi siis hyvinkin kestää. En tiedä. Kunhan vaan ihmettelen :cool:

Timberman sanoi:
Mä kyselin joskus tehtaalta ojakauhaa. Luvattiin, että seuraavana keväänä tulis. Monta kevättä on jo mennyt, mutta ei oo ojakauhaa näkyny missään myynnissä.

Saattaa olla että menee vielä useampi kevät. Parissa uusimmassa kaivurissa olevaan S-30 - liittimeen kun saa jos minkälaista kauhaa.
Sen verran oli tuota pihahommaa tälle keväälle että sain lähes kelvollisen syyn hankkia 80 - senttisen tasauskauhan minikaivuriin. Varsin tehokas työväline ja kätevästi käy kauhojen vekslaaminen...

Liitteet

• IMG_1409.jpg
    IMG_1409.jpg
    62,4 KB · Katselut: 2 270
He hee.... Juu, odottavan aika on pitkä ja Avantin ojakauhaa varmasti vielä pidempi :lol:

Hyvä kuva kauhasta ja S30-liittimestä. Toi liitin ei todellakaan näytä siirtävän kauhaa nivelpisteestä kauemmas. Hyvä juttu. Toi pikaliitin kyllä vähän houkuttelis. Kauhan vaihto ilman tollasta on ihan pee...stä.

Timberman sanoi:
Kuvia, kiitos. Mitään ei uskota ellei ole kuvia :mrgreen:

Tosta tulee kyllä hieno. Yhtä asiaa kuitenkin jäin miettimään. Kestääkö tuo poikittainen palkki, jossa kauhan kiinnikkeet on kiinni. Siihen tulee aika lailla palkkia kiertävää momenttia. Kuvasta ei oikein näe kuinka leveä tuo palkki on. Palkin varjosta päätellen se ei ole neliöprofiilia, vaan selvästi leveempää verrattuna korkeuteen. Voi siis hyvinkin kestää. En tiedä. Kunhan vaan ihmettelen :cool:
Tuo palkki on 50x30x4. Jos se ei kestä niin vahvistetaan. Tuollaista sattui olemaan niin sitä käytettiin :D . Muutenkin tuo kauha on tehty mitä on nurkista löydetty paitsi tuo huulirauta on käyty ostamassa. Kauha hitsataan kaksin puolin joka sauma. Nuo korvakot on vielä asentamatta.

Liitteet

• IMG_0066 (640x480).jpg
    IMG_0066 (640x480).jpg
    69,6 KB · Katselut: 1 912

Uusimmat keskustelut