Kaivurin sylinterin korjaus tai vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Kaivurin yksi sylinteri on jo hieman vuotanut (siis puomi laskee hitaasti itsekseen) pitempään. Alkanee olla ajankohtaista fiksailla sitä jotenkin. Lieneekö jokin sylinterin sisällä oleva tiiviste heikolla hapella.

Onkohan tuon korjaaminen helppoa/järkevää? Vai pitäisikö vaihtaa koko sylinteri?

Kaivuri on siis mallia 150 ja kone on 220.

Mitäs tuumitte? Löytyisiköhän edullisesti kokonainen sylinteri jostain?

Itsellä maksoi kaatosylinterin korjaus osineen parivuotta sitten seittämänkymppiä. Ei mielestäni ollu paha hinta.

Mulla irtos 210 kaivurista yhden sylinterin päästä silmukka hitsauksista. Kattelin sylitereitä netistä, mutta tismalleen vastaavaa tai edes sopivaa ei löytynyt mistään. Päätin kysyä alkuperäistä tehtaalta. Yllätyksekseni alkuperäinen oli ihan linjassa hinnaltaan vastaavan kokoisiin muihin sylintereihin. Hinta oli ehkä jopa sieltä edullisimmasta päästä. Eikä tarvinnut sorvailla mitään adaptereita tappeihin tai muutakaan. Sylinterin asennus oli bolt-on homma. Muistelisin, että uus sylinteri tehtaalta olis ollut jotain noin 200 euroa. Voin tarvittaessa tarkistaa mittoineen.

Vuotavan sylinterin korjausta arvioidessa kannattaa kattoo millasessa kunnossa sylinterin varsi on. Jos siinä on naarmuja tai kolhuja, niin tiivisteiden vaihto ei pitkään auta. Kannattaa vaihtaa koko sylinteri. Jos männän varsi on ok, niin sitt onnistuneelle korjaukselle on jo paljon paremmat mahdollisuudet.

Ennen mitään korjaustoimenpiteitä mä selvitäisin miks puomi laskee itsekseen ja missä on oikeesti vikaa. Jos puomi laskee hitaasti, mutta ulkopuolista vuotoa ei ole, niin silloin syliterin männän tiivisteet voi vuotaa öljyä männän toiselta puolelta toiselle. Vika voi olla myös venttiilikoneistossa. Sen tarkistat helpoten ruuvaamalla sylinterin alemman letkun tilalle tulpan. Sopivia tulppia saa hydrauliikkaliikkeistä. Jos puomi laskeentuu edelleen, niin öljy ei voi enää päästä muualle kuin männän toiselle puolelle. Jos puomi pysyykin ylhäällä, niin vika on vuotavassa venttiilissä tai jossain muussa kuin sylinterissä. Onnea etsintöihin ja korjauksiin :cool:

Tässä on yksi tarina sylinterin korjauksesta, jonka viime talvena tein: http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=4193&hilit=kauha+valuu&start=30#p12785
Yksi yksinkertainen testi on painaa sylisteriä "kasaan" esim. seisomalla sen kauhan päällä ja jos kauha nousee takaisinpäin, kun astut kauhalta pois, niin lähes varmasti mäntä vuotaa.

Kyllä se taitaa se stefa vuotaa juu. Mistähän saan tarpeelliset osat tuon korjaamiseksi? Vai kannattaisiko ottaa sylinteri irti ja viedä jonnekin korjattavaksi? Minne?

Korjasin 150 kaivurin kaikki sylinterit Kevään aikana. Tiiviste sarja Avantilta alle 20€/sylinteri.
Tein pari "erikois" työkalua jonka jälkeen homma oli aika helppo.

Aku9 sanoi:
Korjasin 150 kaivurin kaikki sylinterit Kevään aikana. Tiiviste sarja Avantilta alle 20€/sylinteri.
Tein pari "erikois" työkalua jonka jälkeen homma oli aika helppo.

Jahas. Pitääkin yhteillä tehtaalle. Vaan mitkä on nämä työkalut mitä teit?

Sylinterin Boxin avaamiseen varsi V hahlo ja veen sakaroihin tapit. Männän irroitukseen putkiholkki johon varsi ja yksi tappi joka käy männässä olevaan reikään.
Otan tänä iltana kuvan "kaluista".

Aku9 sanoi:
Sylinterin Boxin avaamiseen varsi V hahlo ja veen sakaroihin tapit. Männän irroitukseen putkiholkki johon varsi ja yksi tappi joka käy männässä olevaan reikään.
Otan tänä iltana kuvan "kaluista".

Kiitoksia!

Kahdesta sylinteristä on renkaitten sisukset tulleet ulos. Olen joskus paukuttanut sisukset takaisin paikalleen, ja on kotvasen pysynytkin. Mitä noille kannattaisi oikeasti tehdä?

Vuotaako noi sylinterit ulospäin ? Muutama kuva vois helpottaa tilanteen hahmottamista....

Tarkista onko männänvarsissa (siis niissä kiiltävissä osissa) kolhuja. Jos on, niin kokonaan uudet sylinterit. Muuten pelkkä tiivisteiden vaihto voi riittää. Tiivisteiden vaihto pitäisi onnistua kotitallissa muutamin "erikoistyökaluin". Voi kuitenkin olla mielenrauhan ja stressitason kannalta fiksumpaa teettää työ jossain alan firmassa. Ei varmaan maksa maltaita, kunhan vaan löytää sopivan firman. Mulle ei tule mieleen kuin kysyä tiivisteiden vaihtoa Vainikasta tai Meka-laitteesta. Olen teettänyt siellä muutaman kerran vähän erikoisempia letku/liitinyhdistelmiä ja saanut superhyvää palvelua. Myös hinnat olivat ok. Valitettavasti siitä on noin 10v aikaa, joten en takaa mikä on tilanne nykyään.

Timberman sanoi:
Vuotaako noi sylinterit ulospäin ? Muutama kuva vois helpottaa tilanteen hahmottamista....

Tarkista onko männänvarsissa (siis niissä kiiltävissä osissa) kolhuja. Jos on, niin kokonaan uudet sylinterit. Muuten pelkkä tiivisteiden vaihto voi riittää. Tiivisteiden vaihto pitäisi onnistua kotitallissa muutamin "erikoistyökaluin". Voi kuitenkin olla mielenrauhan ja stressitason kannalta fiksumpaa teettää työ jossain alan firmassa. Ei varmaan maksa maltaita, kunhan vaan löytää sopivan firman. Mulle ei tule mieleen kuin kysyä tiivisteiden vaihtoa Vainikasta tai Meka-laitteesta. Olen teettänyt siellä muutaman kerran vähän erikoisempia letku/liitinyhdistelmiä ja saanut superhyvää palvelua. Myös hinnat olivat ok. Valitettavasti siitä on noin 10v aikaa, joten en takaa mikä on tilanne nykyään.

Joo, tämä tiivisteiden vaihto on "työn alla" :) Eivät siis vuoda mistään ulospäin ja en ole nähnyt mitään kolhuja varsissakaan. Kahtellaan..

Nyt on akuutimpaa saada nuo pari rengasta takaisin kasaan.

Uusimmat keskustelut