Kauanko annatte lohkolämmitintä ? | AvantClub - Keskustelupalsta

Ville

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.12.2016
49
0
6
Minulla uusi 640, jossa lohkolämmitin. Myyjä sanoi, että puolituntia on riittävä aika, koska koneen jäähdytysvesimäärä on niin pieni. Onko näin? Kauanko kannattaa pitää lohkossa? Eikös se olisi parempi -10 kelissä pitää parituntia, vai onko huono juttu moottorille?
 
Vanhoissa koneissa oli n.600w lämmitin joka paloi pois jos lämmitti yli 30 min ja vesi kiehui. Uudemmissa on n. 250-300w lämmitin, joka voinee olla pidempään tai jopa pysyvästi piuhan perässä. Seuraamalla lämmön nousunopeutta saanee sopivan esilämmitysajan.
 
Tässä linkissä hieman mittaustuloksia.
http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=6952

Minulla lämmitysajan määrää hytin (ikkunoiden) sulaminen.
Parkkipaikkojen puhdistamisessa on pakko nähdä hyvin.
Kyllä siinä yleensä menee tunnin verran. Sisälämppäri on 1 kW.


Oke
 
Kiitos kovasti kummallekin. Eli 640:n (vuosimalli 2017) tehtaalla asennettua lohkoa ei kannattane pitää tuntitolkulla päällä ettei vedet kiehu ja Defan vastus pala. Täytyy mittailla Defan tehot ja lämmöntuotto. Kiitos kovasti.
 
Lohkoon asennettu lämmitin ei mielestäni kiehuta vettä lähes missään tilanteessa,
koska vesi kiertää hyvin itsestään lohkossa ja koko lohko pystyy haihduttamaan
lämmön ympäröivään ilmaan. Jäähdyttimen lämpötila on sama kuin lohkon, eli
vesi kiertää vapaasti myös siinä ja osaltaan haihduttaa lämpöä pois.

Testissäni lohkon lämpötila nousi 30 ºC ensimmäisen tunnin aikana.
Jos testiä jatkettaisiin, lämpötila nousisi seuraavan tunnin aikana vähemmän ja
sitä seuraavan tunnin aikan sitäkin vähemmän. Nousuarvoja tarkastelemalla
voitaisiin todeta, että "äärettömän" pitkällä lämmityksellä lämpötilan nousu
pysähtyisi johonkin arvoon. Vertailukohta on siis (ympäristön) ilmanlämpötila.

Tarkastelu muuttuu toisenlaiseksi, jos moottori eristetään. Silloin lohkolämmittimeen
johdettu (sähkö)teho käytetään kokonaan veden ja metallin lämmittämiseen.
Mitään ei siirry ympäröivään ilmaan. Kun tiedetään moottorin (metalli)massa ja
vesimäärä, voidaan laskea milloin 100 ºC saavutetaan eli vesi kiehuu.

En olisi yhtään huolissani lohkoon asennetusta lämmittimestä, vaikka se olisi
vahingossa päällä pitemmänkin aikaa. Vain turhaan kulutettu sähkö harmittaisi.


Oke
 
Olen onnistunut polttamaan kaksi lohkolämmitintä d722 moottorista, jonka vesitilavuus on tietenkin pienempi. Toinen meni venähtäneen puhelinpalaverin johdosta ja toinen kun pyysin rouvaa laittamaan johdon seinään aamulenkille lähtiessään. Hän ei tunnistanut ajastinta ja otti sen pois välistä....

Vastus kärähtää myös asennuksen jälkeen jos vesitilaan jää ilmaa. Tällöin kannattaa käyttää kone lämpimäksi ennen ekaa käyttöä, jolloin ilma poistuu järjestelmästä
 
Kiitos Oke syvällisestä vastauksesta. Täytyy kysyä tehtaalta miten tuo Defa on asennettu vuosimallin 2017 640:aan. Puolituntia pidin ja vei 0,3 kWh eli taitaa olla 600 wattinen Defa, mutta onko lohkoon vai kanteen asennettu täytyy tutkia tai kysyä tehtaalta. Kiitos Oke !
 
Vuoden 2017 640:een Defa on asennettu lohkoon (tehtaan edustajan mukaan). Eli voi pitää päällä niin kauan kuin huvittaa, tietenkin vastusta turha kuluttaa turhaa. Kuten "Oke" yllä kertoi, lohkoon asennettu -> ei "ongelmia". Kiitos vielä "Oke":lle.
 
Nostellaas tämmöstä kysymystä. Jossain tosiaan muistan lukeneeni myös, että pikku-Kubotan moottoria ei saa lämmittää yli 30 min.

Mites tuo 57hv Kohler? Olen nyt pitänyt tunnin lohkaria päällä, mut kärsiikö kauemminkin?
 
Aikaisemmassa 640-19 mallissa lohkolämmitin jäi vahingossa päälle ajastuksen kanssa sekoiltuani. Oli päällä 2-3 vuorokautta. Ei oireillu mitenkään jatkossa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis ja Juha
En oo tarkemmin tutkinut, luulisin että lämpenee, ainakin moottorin lämmöt nousee melko pian. Tuosta lämmitys rajoituksesta ei oo tietoa.
 
Jos lämmöt nousee pitäisi kyllä käynnistyä. Tietysi aina kylmällä hieman huonommin. Onko lämmitin sylinterinkannen päässä?
 
  • Tykkään
Reaktiot: tinke77
No nyt täytyy sanoa, että en oo vielä edes vaivautunut katsomaan tarkemmin. pitää huomenissa tutkia.
 
Jep. Pittää huomenna tökätä piuhaan ja mittailla lämpöjä. Se kun on miulla tää edullisempi kalusto kylmässä tallissa ja fillarit lämpimässä
 
Pakkasta 12-15 astetta, tunnin ollut piuhan päässä kone ja aika vaikeesti lähtee käyntiin. Vaatinee pidemmän lämmityksen. 420 kyseessä, vm. 2016

Millä tavalla vaikeesti? Eikö akku jaksa pyörittää kunnolla vai onko niin että virta kyllä riittää pyörittämiseen mutta kubota ei halua sytyttää? Tai ei sytytä kaikilla pytyillä?

Onhan siinä muitakin vikamahdollisuuksia: Onko hehkutulpat kunnossa? Oletko malttanut hehkuttaa ohjeen mukaisesti? Onko kuinka paljon tunteja mittarissa että olisiko venttiilien säätö jäänyt tekemättä ajallaan ja puristukset sen takia heikot? Moni asia vaikuttaa käynnistyvyyteen kylmänä.

Mulla on 530 vm 2019 jossa ei vielä ole mitään elektroniikkaa vaan samanlainen ns. mekaaninen kubota D1105. Se lähtee vielä 10 asteen pakkasesta helposti, sen kylmemmällä en ole käyttänyt kun ei kuski enää tarkene avokehikossa ajella. Ja en käytä lohkolämmitintä koska minun säilytyspaikassa ei ole sähköä saatavilla.
 
Akussa on kyllä voimaa, lähtee käyntiin, mutta käy vajailla pytyillä hetken. Lämmitin toimii, reilu 30 min ja lohkon kylki 20 asteinen. Aiemmin oon ihmetellyt löpön hajua katoksessa. Se selvis nyt ja liekö vaikuttaa käynnistyvyyteen ? Polttoainesuuttimelle tuleva letkuliitin aivan löysällä ja kusi löpöt pitkin lohkon kylkeä. Kuvassa näkyvä liitin. Toisessa kuvassa näkyy tuo lämmittimen sijoitus, onko tuo nyt max 30min malli ?
Tunteja koneessa 600 ja huollettu liikkeessä ohjeen mukaan.
 

Liitteet

  • IMG_2841.jpeg
    IMG_2841.jpeg
    1,1 Mt · Katselut: 53
  • IMG_2843.jpeg
    IMG_2843.jpeg
    1,3 Mt · Katselut: 56
Näyttäisi olevan sylinterinkannen päässä. Jos lämmität liian pitkään, vastus palaa. Itse asensin uuden lämmitysvastuksen moottorin kylkeen. Tein siitä jonkinlaisen ohjeen tänne.

Oke
 
  • Tykkään
Reaktiot: tinke77
Akussa on kyllä voimaa, lähtee käyntiin, mutta käy vajailla pytyillä hetken. Lämmitin toimii, reilu 30 min ja lohkon kylki 20 asteinen. Aiemmin oon ihmetellyt löpön hajua katoksessa. Se selvis nyt ja liekö vaikuttaa käynnistyvyyteen ? Polttoainesuuttimelle tuleva letkuliitin aivan löysällä ja kusi löpöt pitkin lohkon kylkeä. Kuvassa näkyvä liitin. Toisessa kuvassa näkyy tuo lämmittimen sijoitus, onko tuo nyt max 30min malli ?
Tunteja koneessa 600 ja huollettu liikkeessä ohjeen mukaan.
Tuo on paluupuolen letku. Ei vaikuta käyntiin, mutta epätasainen käynti on voinut löysentää sen.
Esisuodattimen voisit vilkaista onko parafiineistä vaaleana lönttinä. Näkyy siitä läpi. Jos saa vaikka huonosti ainetta. Tietysti suuttimien ja hehkujen toiminta vaikuttaa käyntiinlähtöön.

-13 oli tänään aamusta, kun laitoin oman tulille ilman lohkolämmitintä.
Hyvinhän tuo lähti.

Tässä vielä @oke n lämmittimen vaihto
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Reaktiot: tinke77
Vuoto näyttää olevan paluuletkussa, eli ei vaikuta käyntiin...polttoaineen kulutukseen kylläkin kun valuttaa suuren osan paluu puolen polttoaineesta ympäröivään luntoon
 
Tuo näköjään tykkää, kun on kunnon pakkaset välillä . Nyt nimittäin ainakin viikon seisoi katoksessa pakkasten paukkuessa. Pakkanen laski muutamaan asteeseen ja hiukan skeptisesti lähdin kokeilemaan josko käynnistyy. 20 min. roikkaa ja kokeilemaan. Ihme on tapahtunut, lähti kerrasta hetkeäkään miettimättä käyntiin. Ei oo noin hyvin lähteny ikinä
 

Uusimmat keskustelut