Lohkoon asennettu lämmitin ei mielestäni kiehuta vettä lähes missään tilanteessa,
koska vesi kiertää hyvin itsestään lohkossa ja koko lohko pystyy haihduttamaan
lämmön ympäröivään ilmaan. Jäähdyttimen lämpötila on sama kuin lohkon, eli
vesi kiertää vapaasti myös siinä ja osaltaan haihduttaa lämpöä pois.
Testissäni lohkon lämpötila nousi 30 ºC ensimmäisen tunnin aikana.
Jos testiä jatkettaisiin, lämpötila nousisi seuraavan tunnin aikana vähemmän ja
sitä seuraavan tunnin aikan sitäkin vähemmän. Nousuarvoja tarkastelemalla
voitaisiin todeta, että "äärettömän" pitkällä lämmityksellä lämpötilan nousu
pysähtyisi johonkin arvoon. Vertailukohta on siis (ympäristön) ilmanlämpötila.
Tarkastelu muuttuu toisenlaiseksi, jos moottori eristetään. Silloin lohkolämmittimeen
johdettu (sähkö)teho käytetään kokonaan veden ja metallin lämmittämiseen.
Mitään ei siirry ympäröivään ilmaan. Kun tiedetään moottorin (metalli)massa ja
vesimäärä, voidaan laskea milloin 100 ºC saavutetaan eli vesi kiehuu.
En olisi yhtään huolissani lohkoon asennetusta lämmittimestä, vaikka se olisi
vahingossa päällä pitemmänkin aikaa. Vain turhaan kulutettu sähkö harmittaisi.
Oke