Kauanko annatte lohkolämmitintä ? | AvantClub - Keskustelupalsta

Ville

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.12.2016
49
0
6
Minulla uusi 640, jossa lohkolämmitin. Myyjä sanoi, että puolituntia on riittävä aika, koska koneen jäähdytysvesimäärä on niin pieni. Onko näin? Kauanko kannattaa pitää lohkossa? Eikös se olisi parempi -10 kelissä pitää parituntia, vai onko huono juttu moottorille?
 
Vanhoissa koneissa oli n.600w lämmitin joka paloi pois jos lämmitti yli 30 min ja vesi kiehui. Uudemmissa on n. 250-300w lämmitin, joka voinee olla pidempään tai jopa pysyvästi piuhan perässä. Seuraamalla lämmön nousunopeutta saanee sopivan esilämmitysajan.
 
Tässä linkissä hieman mittaustuloksia.
http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=6952

Minulla lämmitysajan määrää hytin (ikkunoiden) sulaminen.
Parkkipaikkojen puhdistamisessa on pakko nähdä hyvin.
Kyllä siinä yleensä menee tunnin verran. Sisälämppäri on 1 kW.


Oke
 
Kiitos kovasti kummallekin. Eli 640:n (vuosimalli 2017) tehtaalla asennettua lohkoa ei kannattane pitää tuntitolkulla päällä ettei vedet kiehu ja Defan vastus pala. Täytyy mittailla Defan tehot ja lämmöntuotto. Kiitos kovasti.
 
Lohkoon asennettu lämmitin ei mielestäni kiehuta vettä lähes missään tilanteessa,
koska vesi kiertää hyvin itsestään lohkossa ja koko lohko pystyy haihduttamaan
lämmön ympäröivään ilmaan. Jäähdyttimen lämpötila on sama kuin lohkon, eli
vesi kiertää vapaasti myös siinä ja osaltaan haihduttaa lämpöä pois.

Testissäni lohkon lämpötila nousi 30 ºC ensimmäisen tunnin aikana.
Jos testiä jatkettaisiin, lämpötila nousisi seuraavan tunnin aikana vähemmän ja
sitä seuraavan tunnin aikan sitäkin vähemmän. Nousuarvoja tarkastelemalla
voitaisiin todeta, että "äärettömän" pitkällä lämmityksellä lämpötilan nousu
pysähtyisi johonkin arvoon. Vertailukohta on siis (ympäristön) ilmanlämpötila.

Tarkastelu muuttuu toisenlaiseksi, jos moottori eristetään. Silloin lohkolämmittimeen
johdettu (sähkö)teho käytetään kokonaan veden ja metallin lämmittämiseen.
Mitään ei siirry ympäröivään ilmaan. Kun tiedetään moottorin (metalli)massa ja
vesimäärä, voidaan laskea milloin 100 ºC saavutetaan eli vesi kiehuu.

En olisi yhtään huolissani lohkoon asennetusta lämmittimestä, vaikka se olisi
vahingossa päällä pitemmänkin aikaa. Vain turhaan kulutettu sähkö harmittaisi.


Oke
 
Olen onnistunut polttamaan kaksi lohkolämmitintä d722 moottorista, jonka vesitilavuus on tietenkin pienempi. Toinen meni venähtäneen puhelinpalaverin johdosta ja toinen kun pyysin rouvaa laittamaan johdon seinään aamulenkille lähtiessään. Hän ei tunnistanut ajastinta ja otti sen pois välistä....

Vastus kärähtää myös asennuksen jälkeen jos vesitilaan jää ilmaa. Tällöin kannattaa käyttää kone lämpimäksi ennen ekaa käyttöä, jolloin ilma poistuu järjestelmästä
 
Kiitos Oke syvällisestä vastauksesta. Täytyy kysyä tehtaalta miten tuo Defa on asennettu vuosimallin 2017 640:aan. Puolituntia pidin ja vei 0,3 kWh eli taitaa olla 600 wattinen Defa, mutta onko lohkoon vai kanteen asennettu täytyy tutkia tai kysyä tehtaalta. Kiitos Oke !
 
Vuoden 2017 640:een Defa on asennettu lohkoon (tehtaan edustajan mukaan). Eli voi pitää päällä niin kauan kuin huvittaa, tietenkin vastusta turha kuluttaa turhaa. Kuten "Oke" yllä kertoi, lohkoon asennettu -> ei "ongelmia". Kiitos vielä "Oke":lle.
 
Nostellaas tämmöstä kysymystä. Jossain tosiaan muistan lukeneeni myös, että pikku-Kubotan moottoria ei saa lämmittää yli 30 min.

Mites tuo 57hv Kohler? Olen nyt pitänyt tunnin lohkaria päällä, mut kärsiikö kauemminkin?
 
Aikaisemmassa 640-19 mallissa lohkolämmitin jäi vahingossa päälle ajastuksen kanssa sekoiltuani. Oli päällä 2-3 vuorokautta. Ei oireillu mitenkään jatkossa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis ja Juha

Uusimmat keskustelut