Kauha valuu | AvantClub - Keskustelupalsta

vantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
10.9.2009
44
0
6
Mulla on 3v ikäinen 520, jossa on mittarissa n. 350 tuntia. Kauha ei enää pysy suorassa vaan "valuu" itsekseen alaspäin; tai siis kippaa (ks kuva). Yläkuvassa kauha on täynnä hiekkaa ja ns. tapissa; minuutin päästä jo vaakasuorassa. Seuraavaksi se alkoi tyhjentyä.
Missähän vika voisi olla? Öljyt pysyy kyllä sisällä, vuotoja ei ole. Öljyt ja suodattimet on (tietysti) vaihdettu ohjeiden mukaan.
Uutena ongelmaa ei ollut ja oire on ilmennyt pikkuhiljaa ja vähitellen pahentunut. Nyt pitäisi alkaa jo tehdä jotakin; ajaessa kauhan nostelu vielä onnistuu, mutta jos lasti pitäisi jättää hetkeksi yksin paikalleen niin se ei enää onnistu.
 

Liitteet

  • kauha_valuu.jpg
    kauha_valuu.jpg
    74,4 KB · Katselut: 5 957
STEFFECTIVE sanoi:
Huomasin muuten tänään että koko puomi vähän valuu mulla. Painoa harukoissa oli joatin 600 kg...

Juu, niin kuuluukin tapahtua kun ylitetään koneen nostokapasiteetti tai ollaan rajoilla. (420=> ilmoitettu kaatokuorma 550kg)
Paineenrajoitusventiili alkaa päästämään öljyä takaisin säiliöön. :)
 
Tossahan on kaksi vika paikkaa mahdollisesti.
Joko hydraulisylinterin männäntiivisteet vuotaa,ei näy päällepäin.
Taikka venttiilin kara vuotaa,ei sekään näy päälleppäin.
Männäntiiviste on vaihdettavissa mutta karavuodolle ei voi muutakuin vaihtaa koko venttiili.
Ei taida tosta kuiteskaan todellista haittaa olevan.
Tuppaa käytetyt koneet olevan tollaisia.
Ja pitääkö kauha jättää kuorma päällä yläasentoon.

Mauri
 
-Koneella on ajettu n.350h ja nostovoiman vähenemisestä ei ollut mainintaa, niin on epätodennäköistä että hydr.sylinteri vuotaisi läpi.

-Joten liikettä ohjaavassa venttiilissä on luultavammin vuotoa. :roll:
 
Juu, ylitettiin kaatokuormaa reilusti... Mutta ei kaatunut! Ei ole mitään vikaa venttiileissä meidän 420 mallissa!
No kohta masina pääsee kevyempiin hommiin kun "isoveli" saapuu perheeseen.
 
Samaisesta kauhanvalumisesta "kärsivänä" sain kerran sellaisen vinkin että "tarkista anti shock relief venttiilit". Niissä voi olla roskaa tai venttiilin päässä oleva kuula on kadonnut kokonaan. Venttiilien paikat voi vaihtaa myös keskenään, ja katsoa kuinka käy. Osat on helppo irroittaa siitä ohjaintikun alta venttiilipaketin kyljestä. Älä ylikiristä ohutrunkoisia venttiileitä niitä kiinnittäessä, 80 Nm max (...muistaakseni, ei takuuta tälle arvolle).
 
Kyllähän minullakin kauha valuu itsekseen hitaasti jos ei pidä moottorin kierroksia päällä. Ja silloinkin jos jättää kierrokset päälle ja on raskas kuorma niin kyllä se aina hitusen valuu. Kiusallista kun käytän konettani aika paljon puutarhassa ja vien kauhan multaa tai hiekkaa mahdollisimman lähelle työkohdetta ja jäten sen sopivaan korkeuteen josta otan sitten lapiolla tavaraa. Nyt pitää aina välillä mennä joystickillä nostamaan. Olen aina laittanut tämän ominaisviaksi näissä koneissa - nyt pitääkin huollon yhteydessä katsella noita venttilejä.
 
STEFFECTIVE sanoi:
Juu, ylitettiin kaatokuormaa reilusti... Mutta ei kaatunut! Ei ole mitään vikaa venttiileissä meidän 420 mallissa!
No kohta masina pääsee kevyempiin hommiin kun "isoveli" saapuu perheeseen.

Minulta on jossain vaiheessa jäänyt joku viestiketju väliin -- mikä se sinun "isoveli" Dumbo on ?? Et kai ole oikeasti 750'seen harahtanut? Mistä sen jälkeen uneksit...
 
En toki. Dumbo on kauha, siipilumikauha! Ja kone on tasalukemilla oleva :mrgreen:
630 kaikilla herkuilla ajaa pihaan ilmeisesti viikolla 42!
 
Ok - onneksi olkoon ! - tämähän on varsinaista varustelua lumirikasta talvea varten. Katselin tuota siipikauhaa tuolla tehtaalla - on vaikuttavan kokoinen laite jolla säästää varmasti merkittävästi aikaa lumenajossa.
Ja kyllä se 630 on hyvä valinta. Itsekin pähkäillyt (sitten joskus kun olisi vähän enemmän rahaa) upgradata vanha 528'ni johonkin isompaan - ja nuo 600 sarjan koneet ovat ollet vähän tähtäimessä.
 
Vähän tulee vastaus myöhässä, mutta itselläni 630:ssä oli vastaava vika. Ongelmaksi paljastui shokkiventtiili, jonka vaihto auttoi asiaan.
 
Hartza sanoi:
Vähän tulee vastaus myöhässä, mutta itselläni 630:ssä oli vastaava vika. Ongelmaksi paljastui shokkiventtiili, jonka vaihto auttoi asiaan.

Shokkiventiili lienee paineenrajoitusventiili?

Jos paineenrajoitus vuotaa, vaikuttaa se käsittääkseni muihinkin liikkeisiin, ei vain yhteen.
Sen saa testattua kun kuormittaa kauhaa toiseen suuntaan, eli painaa kauhaa alaspäin,
niin että etupyörät nousevat ilmaan.
Jos pyörät laskevat maahan suurinpiirtein yhtä nopeasti, kuin kauha tyhjenee edellä esitetyssä tilanteessa,
voi vuoto olla paineenrajoitusventiilissä.

Hyvä kommenti "Hartzalta" joka tapauksessa!
 
Sekatyömies sanoi:
Shokkiventiili lienee paineenrajoitusventiili?
Paineenrajoitusventtiili on erikseen, kuvassa sininen merkintä. Päästää "ylipaineen" paluukanavaan. Toki shokkiventtiilin toimintaperiaate saattaa olla sama.

Mulla vanhassa koneessa kans valui vähän kauha täydellä kuormalla, mielestäni siinä koneessa ei ollut shokkiventtiilejä. Varmaan kaatosylinterin tiiviste vuosi. Tai voisko ilma letkustossa tehdä samaa? Konees alkoi ongelma jonkun verran kaatosylinterin letkujen vaihdon jälkeen. En tiedä...
 

Liitteet

  • Shokkiventtiilit_2kpl1paine.jpg
    Shokkiventtiilit_2kpl1paine.jpg
    45 KB · Katselut: 3 303
ryydis sanoi:
Paineenrajoitusventtiili on erikseen, kuvassa sininen merkintä. Päästää "ylipaineen" paluukanavaan. Toki shokkiventtiilin toimintaperiaate saattaa olla sama.

No juu, paineenrajoituksesta on kyse, mulla on toisen koneen aurassa shokkiventiili törmäysten varalta.

Nuo kuvat ovat asiaa valaisevat, ajattelin varsinaisen painerajan hoitavan kaikki ylikuormatilanteet. :oops:
Mutta taitaa paineenrajoitusventiili toimia ennen käyttöventiileitä, joten shokkiventiileitä tarvitaan suojaamaan
niiden jälkeen olevia osia.
-Tuo aiemmin kirjoittamani testaustapa ei siis pidä paikkaansa!

Tuohon kauhan valumiseen jos ovat linjakohtaiset shokkiventtiilit syynä, voisi koittaa vaihtaa ne ristiin ja katsoa auttaako.
 
Shokkiventtiilit ovat vain kauhan kallistuksen linjassa ja siinäkin vain siinä tapauksessa, jos koneessa on kauhan vakaaja. Shokkiventtiili suojaa vakaajan ja kauhan käännön sylinteriä puomin noston/laskun aikana, mikäli työlaitekiinnitys levy on käännetty "tappiin".

Paineenrajoitusventtiilin kuuluukin olla ensimmäisenä venttiilistössä. Kun esimerkiksi käyttää lisälaite hydrauliikkaa siten, että siellä ei ole työlaitetta kiinni, pumppu pumppaa liittimelle öljyä. Öljy ei kuitenkaan liittimelta minnekkään pääse, jolloin paine nousee, tällöin paineenrajoitusventtiili aukeaa ja suojelee muuta järjestelmää ylipaineelta.

Paineenrajoituksenventiilin vuotaminen ei aiheuta tässä tapauksessa olevaa vikaa.

Shokki- ja paineenrajoitus venttiilin suurin ero on siinä, että paineenrajoitusventtiili on linjassa ennen venttiilin karaa ja shokkiventtiili karan ja sylinterin välissä.

Itse ehdotan myös kahden shokki venttiilin järjestyksen vaihtoa (mikäli koneessa on vakaaja). Jos se ei auta vikaan yhtään, on vika todennäköisemmin itse venttiilin karassa.
 
Kiitokset vinkeistä. Vaihdoin tänään nuo shokki-mokkulat keskenään, mutta ei havaittavaa vaikutusta; kauha valuu edelleen. Yritin myös kuunnella stetoskoopilla, josko kuuluisi öljyn pihinää sylinteristä tai venttiilistä, mutta hiljaista oli.
Mun ymmärtääkseni vika voi vielä olla joku näistä (tai useampikin):
- vuotava venttiilin kara
- molemmat shokit vuotaa
- sylinterin mäntä vuotaa

Ajattelin seuraavaksi kokeilla sylinterin tulppausta:
1) jos kauha valuu edelleen => mäntä vuotaa
2) jos ei valu => sylinteri on ehjä => vika on venttiilissä.

Kylläkait nuo shokitkin voi tulpata, eikö? Ainakin muissa venttiileissä on pelkät tulpat. Tällä testillä saisi sitten selville onko vika shokkiventtiilissä vai itse venttiilin karassa. Kumpi noista shokeista muuten on kumpi? Siis mahdollinen syyllinen valumiseen; ylempi vai alempi?

Muiskaako joku "lonkalta" mikä jengga on sylinterin letkun päässä ja tuossa tulpassa? Vai pitääkö irrotella malli mukaan tulppakauppaan.
 
Olisiko vähiten vaivaa jos tulppaisi ventiililtä letkut ? Tai laittaisi sulut letkuihin, niin voisi paineistaa linjan normaalisti ja laittaa sitten sulut kiinni. Näin tulisi käyttöventiilin jälkeinen järjestemä testattua kokonaisuutena kerralla, melko vähällä vaivalla.
Todennäköisin vuotokohta on kuitenkin ventiilin kara, niin kuin joku jo taisi mainitakin. Toinen helppo tapa on mitata paine heti käyttöventtiilin jälkeen, niin näkee laskeeko paine, kun se on mittaria vasten.

Ja ennen kuin kukaan koulujakäyneistä hienotunteisesti asiasta vihjaa, myönnän itse että minä en tiedä näistäkään asiosta yhtään mitään. :cry:
Yritän silti olla avuksi pohdinnassa jos mitenkään mahdollista.
 
pientä pohdiskelua..

kauha valuu..siispä sylinterin varsi menee sisäänpäin..sylinterin kokonaisöljytilavuus pienenee sisäänpainuneen sylinterinvarren verran..herää kysymys, minne menee ylimääräinen öljy??

entäpä jos männässä olisi reikä ja karan molemmat piirit olisivat täysin tiiviit, niin eihän silloinkaan sylinteri pystyisi painumaan kasaan, koska ylimääräinen öljy ei pääsisi minnekkään..

jos mäntä on täysin tiivis, niin sisäänpainuakseen pitää männän alapuolelta poistua öljyä ja varrenpuolelle pitää tulla lisää öljyä..vieläpä niin, että männän alapuolelta poistuu enemmän öljyä kuin mitä varrenpuolelle tulee lisää..eroa sen sisäänpainuneen varren tilavuuden verran..

voisiko olla niin, että kauhan valuminen vaatiikin kaksi vuotokohtaa.. siis joko karan molemmat piirit vuotavat tai männän tiiviste vuotaa ja karan jompikumpi piiri vuotaa..

...
 
Jos männäntiiviste, auki kiertynyt männänvarsi tms. vuotaa, ja öljy on suljetussa tilassa liikkuu mäntä kuormituksen suuntaan.
Öljy virtaa läpi, kuin vesi siivilässä, eli siirtyy männän toiselle puolelle.
 
Jos männäntiiviste, auki kiertynyt männänvarsi tms. vuotaa, ja öljy on suljetussa tilassa mäntä ei liiku kuormituksessa mihinkään suuntaan.
 

Uusimmat keskustelut