Nantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.9.2008
138
0
16
Avant 216:ssa on "uudesta" (esittelykoneena ostettu) asti kauha kallistus toiminut mielestäni jotenkin vajavaisesti: jos kauhassa on kuormaa, se alkaa välittömästi valua kohti kippausasentoa. Esimerkiksi soraa kuljettaessa pitää kauhaa nykiä sauvasta vähän väliä pystympään ettei sora valu kauhasta. Kauhaa ei kuorman kanssa saa myöskään vedettyä aivan stoppariin saakka vaan väliin jaa n. millin rako.

Onko tämä normaalia vai onko joko venttiilissä tai sylinterissä vikaa? Olen myös itse saattanut pahentaa asiaa siirtämällä himppusen liian suuria kiviä... :oops: Mahtaako korjaaminen olla kallista? Kyllä tuon kanssa toistaiseksi toimeen tulee kun ei paljon pahemmaksi muutu.
 
Puomin kellunta käyttäytyy vähän noin, kun kelluvaa puomia kuormitetaan.
Kellunta on sinällään ohivirtausventtiili, joka päästää kuristettuna paineen sylinterin ohi. Mutta tässä kohtaa tuo paine ei pysy kääntösylinterissä.

Veikkaisin kuvauksen perusteella että sylinterin tiivisteessä on sisäinen
vuoto, joka päästää paineen osittain läpi. Eli sylinterin painemännän stefa on joko
nuljahtanut pois uralta tai rikkoontunut osittain.

Tämän pääsee tarkastamaan vain sylinterin avaamalla. Siinä on muutama huomioitava asia:

1. letkut irti, huomioi että neste virtaa vapaasti pois, jos avattua sylinteriä liikutetaan, suojaa siis liittimet imukykyisellä ja nukkaamattomalla rätillä heti kun postat liittimet.

2. sylinterin rungon avaus. Tähän tarvitaan jämäkkä ruuvipenkki ja sellainen erikoisavain, joka on kaareva ja sopii sylinterin avausuraan (nimi ei mielessä ja kuvaus huono..)

Rungon saa auki myös naputtelemalla uraa sopivalla lyöntituuralla, jos ei ole oikeaa työkalua.

Sisäkalut tulevat vetämällä ulos.


Sylinteriin saa korjaussarjan, joka sisältää kaikki tiivisteet. Helpompi tapa on vaihtaa koko sylinteri vastaavaan uuteen, joita myy esim. www.ikh.fi Mutta huomioi, että mittojen tulee olla tarkasti samat, muuten liikeradat muuttuvat. Tarvittavia mittoja ovat sylinterin rungon pituus, iskun pituus, tapin halkaisija ja kiinnityskorvan paksuus. Jos uudessa sylinterissä on rasvanippa korvakkeessa, pitää se mahtua olemaan mukana liikeradoilla.

Osien puhtaana pitäminen kasausvaiheessa on erittäin tärkeää.
 
Onko mitään helppoa tapaa selvittää onko vika sylinterissä vai suuntaventtiilissä? Vai onko vain helpointa kiikuttaa kone korjaamolle kun vika pahenee riittävästi?
 
Jos puomi ei laske ajon aikana ja vain Kauha kääntyy voi vaihtaa letkujen paikkaa suuntaventtiilillä (ylenpänä olevat keskenään ja alemmat keskenään), tällöin liikkeet toimii kuin ohjaustikkua olisi käännetty 90 astetta. Jos vika on venttiilissä pitäisi puomin laskea ja kauhan jäädä ylös. Sylinterivika on mahdollinen mutta erittäin harvinainen. Korjaamo on aina turvallinen vaihtoehto.