Kauhan leveys. | AvantClub - Keskustelupalsta

Unic

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.9.2015
78
0
6
Minkä levyinen kauha on kätevin yleiskauhana 320S avantissa? Onko 1250 liian leveä suhteessa koneen pitoon? eli jos pitäisi valita 105 ja 1250 leveyksien välillä. Soran ja mullan tasailu ja ja talvella lumityöt päähommana. Olisi mukava kuulla etuja ja haittoja eri levyisistä kauhoista kyseisessä vehkeessä.

Ite ainakin tykkäsin aikanaan just konetta leveemmästä kauhasta, ei jää renkaat kauhan uran ulkopuolelle. Siihen sai kuitenkin niin paljon mursketta kyytiin ettei takapyörät pysynyt maassa ja jaksoi puskea kasaan paremmin. Talvella olis tietenkin ollut lisäleveydelle ollut käyttöä, saipahan ajella enemmän. :lol: Eli valitsisin kapeamman jos ei voi molempia ottaa.

Mä ottaisin leveämmän. Sitä ei tarvi ottaa täyteen mursketta mutta on kivaa kun voi aurata vähän enemmän kerralla ja mukltakuormatkin on paremmat. Lisäboonuksena kauha on leveämpi kun kone mikä edesauttaa tasaamista jne.

Mulla on nyt kiinni muutaman sentin konetta leveämpi kauha. Talvikaluksi mietin puskulevun ja kauhan välillä,ja tulin siihen tulokseen,että kauha taitaa olla monikäyttöisempi kuin puskulevy. Eli jos investoisi leveämpään kauhaan, niin olis optiona kaksi eri kauhaleveyttä joista leveämmällä voisi tehdä lumityöt,ja kesällä tehdä kevyempiä tasaustöitä,mullan levitystä klapien kuskausta yms. Tuolla kapeammallakin kauhalla eteenpäin kauhan kärjellä höylätessä soralla tuppaa alkaa sutimaan helposti,joten leveä kauha lisäisi vastusta entisestään siinä hommassa. Takaperin tasailussa luultavasti olisi ihan ookoo leveämmän työleveyden ansiosta. ottaakohan hydrauliikka helposti itseensä jos kauhaa käyttää talvella puskulevynä niin että kauhan kärki on suoraan alaspäin? Jos pitäisi kauhaa pikkuisen ilmassa ettei koko aikaa maatamyöden mene.

Kannattaa löytää sellainen asento kauhaan että se menee maata pitkin. Ei kannata käyttää pohjaa pystyasennossa.

Pari kauhasuositusta:

Tehtaalla on myytävänä 1280 kauha hampailla. Hampaiden avulla pääsee paremmin hiekkakasan sisään.

Sitten se parempi lumikauha, etenkin jos koneessasi ei ole zoomia. Eli kärkikippaava kauha on mulla ollut pääasiallisena lumikauhana. Sen avulla saa myös kipattua korkeammalle. Niitä saa ainakin 1280 leveänä. Kärkikippaavaa voi helposti käyttää suht järkevässä asennossa myös lananana, jolloin voi vetää loskaa/jäätä etc

ref.http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=25&t=213&hilit=helppohoitoinen

Zoomi löytyy koneesta. Taidan ottaa talveksi 1250 leveän peruskauhan kolauskäyttöön,niin sitten on molempia kauhaleveyksiä. Osaa sitten paremmin vertailla että minkä levyisen nelitoimikauhan ostaa aikanaan. Epäilyttää vähän tuo leveä kauha kesäkäytössä että miten jaksaa kone tasailla. Mutta kesällä sen sitten näkee kun voi verrata. Tuo 1250 leveä Lohimetin valmistama yleismallin kauha oli IKH:lla 445€. Meneekö pakkaslumi ilman ketjuja uusilla renkailla? Piha on suht tasainen.

TR-kuvioiset renkaat. Täytyy ainakin kokeilla ennen kuin ketjuja hommailee. Sopiiko jotkut halvemmat mönkijän ketjut esim? Koko on vakiokoko 23 x 8.50 - 12

Tein kompromissin tuon kauhan suhteen. Teetin töissä 1050 leveään sorakauhaan lisäsivulevyt ja siivet joilla sain kauhaan lisää tilavuutta ja siipien ansiosta leveämmän aurausleveyden. Eli käytännössä nyt on 1450 leveä siipilumikauha. Säästin uuden kauhan hinnan. Kiinnitys kahdella pultilla kiinnityslaipoista kauhan sivuihin. Lumikelit näyttää sitten miten toimii käytännössä. Jos lunta tänne etelään nyt edes tulee =)

Ja motonetistä hain mönkkärin ketjut taakse 99€ pari. Ei ihan mahdu pyörimään renkaissa,joten täytynee teettää spacerit renkaisiin. 10-15mm luulisi riittävän. Talvi näyttää senkin miten kestävät käytössä.

Itse oon ajanut 520 koneella ja kuluneilla, leveämmillä 26x12-12 traktorirenkailla viime talven ilman ketjuja. Ei olkut mitään ongelmia pakkasella. Suojakelillä pito hieman huononi, mutta hommat sai silti hoidettua. Siis ilman ketjuja...

Kyseessä Unicilla 320 Avant. Kun mulla oli vastava, niin laitoin ketjut kaikkiin pyöriin. Ero ilman ketjuja oli kuin yöllä ja päivällä. Etenkin lumikauhan kanssa ketjut takana ovat aika turhat koska kauha ilmassa täynnä lunta takapyörillä ei ole juurikaan painoa. Taas kauhalla "auratessa" kauhaa maata vasten painettaessa eturenkailla ei ole juurikaan painoa. Siksi suosittelen vielä toisen parin hankkimista. Mulla oli ja on edelleenkin bilteman halpis-ketjut. Toimivat hintaansa nähden ihan hyvin.

Riippuu varmasti vähän pihasta ja lumitilanteesta, mutta mä tykkäsin 320 koneen kanssa aurasta hydraulisella käännöllä. Sillä oli paljon helpompi ja tehokkaampi työnnellä lumia. Sai myös paljon siistimpää jälkeä kuin kauhalla. Auralla saa lunta nostettua myös kasoihin kun nostaa auraa ylöspäin ja työtää. Työntövoimaahan ainakin ketjuilla 320 koneessa riittää. Kesällä auralla ei tee mitään. Ei toimi oikein missään, mutta talvella lumien aurauksessa oikein hyvä.

Ajattelin testata ensin tuolla yhdellä ketjuparilla,ja jos tuntuu että tarvetta toiselle parille on,niin haen sitten. Ajatuksena oli vähän,että jos edessä ei olisi ketjuja,niin ei mylläisi niin pahasti sorapihaa kääntäessä liukuohjatulla. tee-se-itse siipilumikauhallani tarkoitus on aurata niin että kauha on nippa nappa irti maasta. Motonetin Ketjut oli sopivat,vaikkei listan mukaan ollutkaan tarkoitettu renkaisiini. Testasin eilen. Muutaman sakkelin hain lisää Tokmannilta. Ja 13mm spacerit tarttee kans että mahtuu pyörimään.

Onko ketään testannut tuota 1100mm nelitoimikauhaa 320 koneella? Että onko liian raskas yleiskäyttöön?