Kelluke - kiinnike työlaitteiden kelluttamiseen | AvantClub - Keskustelupalsta

Jarkko62

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.2.2016
92
0
6
Tässä videonpätkässä AvantUpgrade esittelee näppärän kiinnikkeen, joka tekee työlaitteesta kelluvan. Kellunta sallii työlaitteen liikkua hiukan korkeussuunnassa ja myötäillä maaston muotoja. "Kelluke" tulee Avantin ja työlaitteen väliin.

Avant 528 with floating attachment hook-up
https://www.youtube.com/watch?v=fOQIYBAFvsc

Tehkääpäs minullekin yksi, tai kertokaa, mistä noita voi ostaa.
 

Liitteet

  • kelluke.jpg
    kelluke.jpg
    112,5 KB · Katselut: 4 015
Viron poika on tuon rakentanut ihan itse. Tilaamalla joltain metallipajalta/sepältä saa.
Isot lautaset auran tukijaloissa ja koneessa aika leveet renkaat :)
 
Enempi kiinnostais tuo paripyörä toteutus kuin kellunta. Lumihommissa riittää väljät kauhan tapit antamaan tarvittavan kellunnan minun reviirilläni ja pehmentää hiukan myös niitä unohduksissa olevia esteitä joihin tuntuu muutkin osuvan kuin minä. Jos jollain on yksinkertaista konstia tuon kuvassa olevan paripyörä konstruktion toteuttamiseen olisi mukava kuulla. Ja etenkin jos ensikesä on yhtä kostea kuin edellinen ja tulee hoidettavaksi samat alueet kuin viime kesänä. http://www.avantplanet.com/F1/posting.php?mode=reply&f=95&t=6670#
markkuvaari
 
Nuo paripyörät näyttää vähän jatkomuttereilla toteutetuilla.
Itse leikkautin laserilla laipat ja valmiit reiät. Rhs-profiilista sopivasti sisäkkäin menevät pätkät, ulommasta täytyy hioa vaan sisältä sauma pois. M18 töpö seevattuun reikään hitsaamalla takaa kiinni ja tähän kierreliimalla pitkä jatkomutteri. Ulompaan laippaan läpipulteilla vanhat trelleborgit ja keskireiästä läpi yhdellä M18 pultilla ja jousilevyllä paketti nippuun.
Helppo laittaa kun ajaa takuset lankunpätkien päälle ja keula kuormaimella ylös. Itse jätin ketjujen paksuuden verran pyörien väliin tilaa. Ajossa pelaa hyvin, noin millin välystä ei edes huomaa, mutta takimmaiset navan pultit löystyy ja tyhmyyttäni onnistuin toisen takanavan pultit pätkimään. (Koittelin vain etummaisia kun oli muka helpompaa).

Vesijätössä olen tuolla jyräillyt. Kantavuus on kohdillaan, mutta ulommat on niin liukkaat, että eteneminen on paikoitellen vähän heikkoa. Tämän arvasin jo tehdessä, siksi jätin ketjuille tilaa. Ketjut olisikin sitten se seuraava homma. Puuilossa olisi metriketjua tai sitten jostain halvat mönkijän ketjut. Jännä nähdä millä kohtaa loppuu 10 hv:n kiporista jerkku.

-Tommi
 

Liitteet

  • kuva 3(1).JPG
    kuva 3(1).JPG
    13,1 KB · Katselut: 3 172
  • kuva 2(1).JPG
    kuva 2(1).JPG
    13,9 KB · Katselut: 3 140
  • kuva 3.JPG
    kuva 3.JPG
    13,4 KB · Katselut: 3 129
  • kuva 2.JPG
    kuva 2.JPG
    20,3 KB · Katselut: 3 141
  • kuva 1.JPG
    kuva 1.JPG
    22 KB · Katselut: 3 154
Tommi sanoi:
Kantavuus on kohdillaan, mutta ulommat on niin liukkaat, että eteneminen on paikoitellen vähän heikkoa.
Juu kyllä varmaankin on kuviot helposti tukossa savesta ja silloin tosi liukkaat.
Hauskan näköinen "formula" slikseillä varustettuna:)
 
Hakusanoilla "dual wheel spacers" löytyi pyörän kahdennuksia, esim. tässä keskustelussa:
http://gardentractortalk.com/forums/topic/6480-dual-wheel-spacers/

Periaatteessa pelkkä muovikaulus ja hyvin pitkät pultit riittävät, mutta pultit voivat vääntyä
spiraaliksi, kun tarvitaan vetovoimaa.

Ebayssa myydään kauluksia ja pultteja:
http://www.ebay.com/itm/-/320720394818?ssPageName=STRK:MEWAX:IT


Parempi tapa voisi olla käyttää levityspaloja. Levityspala asennetaan vanteen päälle, vanteen
omien pulttien alle. Sitten levityspalaan voi kiinnittää toisen vanteen toisella pulttisarjalla.
Levityspalan tulee olla riittävän paksu ja pulttien riittävän pitkät vanteen muotoon nähden,
jotta kiinnitys onnistuu.

Dual wheel spacers
http://www.xtrememotorworks.com/Parts%20Catalog/Cub%20Cadet%20Parts%20Dual%20Wheel%20Spacers.htm
 

Liitteet

  • pitkat_pultit_kaulus.jpg
    pitkat_pultit_kaulus.jpg
    14 KB · Katselut: 3 002
  • dual_wheel_spacers.jpg
    dual_wheel_spacers.jpg
    9,4 KB · Katselut: 3 001
Saattaisi toimia sellainenkin ratkaisu, että Avantin pyörännapaan ruuvaa pitkät ja lujat kierretangot
pyöränpulttien tilalle (kaipa Avantissa on pultit eikä mutterit).

Sitten ensimmäinen pyörä nostetaan tankoihin ja kiristetään muttereilla kiinni. Toinen pyörä nostetaan
ensimmäisen päälle ja kiristetään sekin muttereilla kiinni. Sitten katkaistaan liiat pois kierretangoista.
Mahdollisesti tarvitaan tuplamutteri uloimmaksi, jotta mutteri ei löysty eikä hajota vannetta kiristyksessä.

Muovikaulus mahtuu vanteiden väliin, jos on tarvetta. Lujan kierretangon ja mutterien hankkimisessa
voi olla saatavuusongelma. Ihan lujuusluokitelematonta laatua ei ehkä kannata kokeilla.
 
Wappuaattona otin kaivurin keulalle ja ryhdyin kevätmielellä istutuskuoppia kaivamaan. Hyvin meni kaksi ensimmäistä, kolmannella oltiinkin jo pohjia myöten liejussa ja 5vaille, ettei samaan hetteikköön jäänyt apuun haettu uskollinen palvelijani Major. No, zoomi ja linkkukone, eihän se jumiin jää. Ei nytkään, mutta hiki tuli. Ja komiat urat ja muut tuhot!

Simaa siemaillessani tuli itsellekin mieleen levikepyörien asennus. Hommana simppeli, mutta olen antanut itseni uskoa, että raidevälin levittely on ainakin 420 moottoreille riskaabelia? Onkohan pelko aiheellinen? Alkuperäinen asennus on ainakin niin minimissä, että ketjut raapivat rakenteita.

Muutenhan homma olisi helppo nakki, kuten ketjustakin ilmenee: putkenpätkä ja laipat päihin Avantin jaolla, kukkaro ahdistuisi pääasiassa toisen rengassatsin hankinnasta.

Mielessäni sommittelin jo ulkopuolista tukilaakeria moottoreita suojelemaan. Taakse tehtävissä, mutta etupää toivoton. Levikkeiden sijaan huomio keskittyi sitten Tamppiin ja päivän koettelemukset unohtuivat :mrgreen:

Ainakin omassa koneessa pyörät ovat kiinni muttereilla, ja pulteissa mittaa runsaasti levikelaippoja(?) varten. Kierretangot ja tuplamutterit jättäisin suosiolla kaupan hyllylle :cool:
 
Jarkko62 sanoi:
Saattaisi toimia sellainenkin ratkaisu, että Avantin pyörännapaan ruuvaa pitkät ja lujat kierretangot pyöränpulttien tilalle (kaipa Avantissa on pultit eikä mutterit).

Mutterit näytti olevan. Pyöränpainoissa oli pultit. Varaosaluettelossa mainittiin sekä pultit että mutterit.
 
Omani on periaatteessa tämmöiset, mutta teleskoopit. Sisempi pätkä on aina paikallaan ja keskireiästä pitkällä pultilla nippuun. Helpot laittaa paikalleen vaikka sitten kun on jo kiinni, ainakin eteen yleensä onnistuu ja tarpeeksi helpot ottaa pois silloin kun ei tarvitse!
Paripyörillä urheillessa saa varautua siihen, että jotain hajoaa enemmin tai myöhemmin. Siinä mielessä ei välttämättä olisi ihan tyhmä idea käyttää pehmeämpiä pinnapultteja sulakkeena, jos haluaa lähteä jatkomuttereilla kokeilemaan. Mutterit voisi olla kovempaakin tavaraa.

- Tommi
 

Liitteet

  • dual_wheel_spacers.jpg
    dual_wheel_spacers.jpg
    9,4 KB · Katselut: 2 856

Uusimmat keskustelut