Keskittimen säätöruuvi huonona | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Joo, mullahan on kone vuotanut öljyä tuosta keskittimen päästä. No ei vissiin vuoda enää.

Sain vihdoin laitetuksi siihen tehtaalta tulleesta pumpun tiivistepaketista sen oikean mutterin, jossa on kunnollinen tiiviste. Laitoin sen sitten hiukan tiukkaan ja tietysti piti vielä säätää.. arvaatte varmaan, että kuusiokoloavain sitten pyörähti ruuvin päässä. No, ruuvailin sitten tuosta sen lukitusmutterin pois ja yritin vaikka millä keinoin saada tuota pyörähtämään, lopuksi muun muassa pihdeillä. Huomatkaa että pala tuosta lohkesi irti samalla kun lukitusmutteri tuli pois.

No, ei se pahasti itsekseen ajele. Hiljaksiin vain valuu eteenpäin jollei ole jarru päällä. Ihan käyttökelpoinen ja äkkiseltään tutkien ei vuoda enää tuosta oljaa.

Mitäs raati sanoo? Joutuuko vempeleen kuskaamaan ihan ammattilaiselle vai sujuuko kotitallissa tuon korjaaminen? Vai mitähän tekis? Ei sitä vielä varmaan kannata palamaan tuikata?

Tätä se tiesi, Kenneth jo joskus varoitteli, että "älä hajota sitä ruuvia" :)
 

Liitteet

  • KeskittimenSaatoruuvi.jpg
    KeskittimenSaatoruuvi.jpg
    152,1 KB · Katselut: 3 052
Näin se vaan kausi taas käynnistyy :)

No mullahan on tosiaan edelleen tämä ongelma. Ei kai nyt tämän takia tarvitse koko keskitintä vaihtaa? Sehän on ihan hirveä hommakin. Olisiko siis ehdotuksia?
 
Ei ole ensimmäinen (eikä viimeinen) paikka, missä kuusiokoloavaimen
kanssa pelatessa käy näin. Tälläiset kohdat pitäisi suunnitella uudestaan
tai sitten niille olisi kerrottava sallitut momentit ja säätöön ja lukitukseen
olisi käytettävä ainoastaan momenttiavainta.

Onnistuisikohan kahdesta mutterista tehdä sellainen rakennelma, jossa
mutterit kiristetään keskenään tiukalle ja sitten vain toista vääntämällä
saataisiin pultti liikkumaan? Toiseen suuntaan väännetään toista ja toiseen
toista mutteria. Kummankin mutterin kierteeseen voisi vielä ajatella lukitetta.

Edit: Kierre ei riitä tavallisille muttereille, olisi hankittava tai tehtävä matalat mutterit

Oke
 
oke sanoi:
Ei ole ensimmäinen (eikä viimeinen) paikka, missä kuusiokoloavaimen
kanssa pelatessa käy näin. Tälläiset kohdat pitäisi suunnitella uudestaan
tai sitten niille olisi kerrottava sallitut momentit ja säätöön ja lukitukseen
olisi käytettävä ainoastaan momenttiavainta.

Onnistuisikohan kahdesta mutterista tehdä sellainen rakennelma, jossa
mutterit kiristetään keskenään tiukalle ja sitten vain toista vääntämällä
saataisiin pultti liikkumaan? Toiseen suuntaan väännetään toista ja toiseen
toista mutteria. Kummankin mutterin kierteeseen voisi vielä ajatella lukitetta.

Edit: Kierre ei riitä tavallisille muttereille, olisi hankittava tai tehtävä matalat mutterit

Oke

Joo, olen samaa mieltä, pitäisi moinen suunnitella uudestaan. Tuota mutterikeinoa pitääkin pohtia. Kiitti vinkistä. Heikosti on vaan tilaa.

Hirvittäisi vaihtaa koko keskitin. Keskitin ei ole kovin hirveän kallis, mutta työaikaa menisi ja en taida uskaltaa itse tehdä.
 
jets sanoi:
Laitoin sen sitten hiukan tiukkaan ja tietysti piti vielä säätää.. arvaatte varmaan, että kuusiokoloavain sitten pyörähti ruuvin päässä. No, ruuvailin sitten tuosta sen lukitusmutterin pois ja yritin vaikka millä keinoin saada tuota pyörähtämään, lopuksi muun muassa pihdeillä.

Ei ole kokemusta juuri keskittimen säätöruuvista, mutta noin yleisesti vastaavia säädetään ensin kuusiokoloavaimella pyörittämällä säätöruuvi oikeaan kohtaan. Sitten se lukitaan paikalleen lukitusmutterilla. Siis kuusiokoloavaimella säätöruuvia pidetään paikallaan ja lenkkiavaimella kiristetään lukitusmutteria. Sen jälkeen säätöruuvia EI enää voi pyöritellä. Eli ei mun mielestä ole mitenkään koneen suunnittelun vika. Nyt on vika ollut täysin käyttäjässä. Sorry vaan ;)

Muuten kyllä olen samaa mieltä, että kuusiokoloja käytetään usein ihan "väärissä" paikoissa, ja niistä aiheutuu huomattavasti enemmin harmia tavallisella kannalla oleviin pultteihin verrattuna.

On outoa, jos toi säätöruuvi ei pyöri lukitusmutterin irrottamisen jälkeen. Ilmeisesti lukitusmutteri on vedetty NIIIIIIN kovaa kiinni, että säätöruuvi on jo lähtenyt korkkautumaan ylös kierteistään. Toivottavasti kierteet menneet vain säätöruuvista. Vähän kuitenkin pelkään pahinta.....

Oken tuplamutteri-idea on hyvä. Jos mutterit ei pidä, niin lukkopihdit tai pienet putkipihdit vois toimia jos vaan mahtuvat pyörimään. Tavallisilla pihdeillä ei pysty puristamaan pulttia riittävän lujaa ja kiertämään sitä saman aikaan. Säätöruuvi on kyllä entinen sen jälkeen, mutta taitaa toi jo nytkin mennä vaihtoon. Onnea korjauksiin !!
 
Timberman, todellakin on nyt vika ollut käyttäjässä, sen tunnustan. Mutta tuossa on järjetöntä muutenkin olla kuusiokoloruuvi. Säätöruuvi on hankalassa paikassa ja tuhoon voi johtaa helposti jo sekin, ettei kuusiokoloavain satu aina kunnolla paikalleen.

Ongelmahan oli siis se, etten saanut tuota pysymään säädössään ja öljyäkin tuppasi sieltä tulemaan. Niinpä sitten kunnon kiristys.. vuoto loppui ja pysyy paikallaan.. vaan eipä voi enää säätää, prkl :(

Mutta eihän tässä nyt siis päivittely auta, vaan pitäisi saada konkreettisesti tuo korjattua.
 
Pihtien avulla sain keskittimen säädön kohdilleen nyt. Oli mutteri löystynyt itsekseen vähitellen. Saapa nähdä että alkaako vuotaa. Vähän semmoinen fiilis jäi, että vuotoa tulee siitä.

Tilanne lienee siis niin, ettei tuota ruuvia siitä keskittimen päästä voi vaihtaa? Saisikohan siihen kiinni jotakin muuta?
 

Uusimmat keskustelut