Keskusvoitelujärjestelmä | AvantClub - Keskustelupalsta

Tomppa_64

Jäsen
Keskustelun aloittaja
23.2.2012
7
0
1
Tulossa ollaan myös. Minun 420:n laitettiin tuollainen manuaalinen keskusvoitelu sydeemi tuonne hankalimpaan paikkaan, saa myös laajempanakin versiona(koitan laittaa kuvankin siitä). Muistelen, että joku sellaista kyseli edellisissä kokoontumisissa, tai koulutuksessa. Voin ottaa koneen mukaan ja myös tuon maahantuojan edustajan/asentajankin mukaan kokoontumiseen(osaa paremmin kertoa systeemistä), jos vaan sopii.

Tomppa

Liitteet

• Keskusvoitelu.jpg
    Keskusvoitelu.jpg
    168,7 KB · Katselut: 4 237
Re: Huutokauppa ja Kokoontumisajot 2013 2.3.2013 Ylöjärvi

Mielenkiintoinen systeemi, tästä voisi ihan oman ketjun tonne asianmukaiseen alueeseen avata. Ja vähän selventää tuota pakettia, kovasti monta osaa näyttäisi olevan niin mikä niiden idea on? Letkut tonne voitelukohteeseen on selkeet :geek:
Heti tulee kysymys mieleen tosta, noi letku ilmeisesti menee niihin sivussa oleviin nippoihin, mutta niihinhän on ihan vaivatonta ruitata rasvaprässilläkin, tuossa kuvassa näkyy se ainakin minulle hankalin eli ylätapin päätynippa, jota ei saa käsiteltäväksi kuin äärikulmaan käännettynä ja silloinkin vähän huonosti. Mutta tarviiko noita kaikkia neljää (vai kuutta jopa?) nippaa rasvata, vai vain kahta eli yksi per tappi? Mihin väliin nuo nipat rasvaa vievät?

Maasturisti oi varmaan siirtää ketjua uudella otsikolla.

Itse olen ollut kokoajan hyvin kiinnostunut manuaalisesta keskusvoitelusysteemstä. Eli 1 nippa puomiin jika voitelusi koko puomisto. Ja tuolla koneen keskellä voisi olla 1 nippa joka voitelisi keskiniveltä ja ohjaussylinteriä!

Mitäköhän mahtaisi kustantaa ja kuka tekisi? Onkohan olemassa joku "asennussarja" mitä vain ruuvasi kiinni ja sitten pätkäisi letkut sopivan pituiseksi?

Kyllä koneen voi näytille tuoda. Kaupallisuudessa kannattaa säilyttää kohtuus, ettei tilojen tarjoaja tykkää kyttyrää. Eli jos edustaja jakaa esitteitä yms. hän sopinee siitä etukäteen ettei tule jälkipuheita ;)

Samoin tuotteen laajempi kaupallinen ponnistelu tällä palstalla edellyttää tasapuolisuuden nimissä sopimusta.

Mutta kertakaikkiaan hieno ja tervetullut laite! Muistan lukeneeni vastaavista härpäkkeistä nuffipalstalla. Tuommoisen kanssa voisi rippipaita pysyä paremmin puhtaana. Eikös tuommoiseen putkistoon saa myös automaattivoitelun?

Maasturisti sanoi:
Kyllä koneen voi näytille tuoda. Kaupallisuudessa kannattaa säilyttää kohtuus, ettei tilojen tarjoaja tykkää kyttyrää. Eli jos edustaja jakaa esitteitä yms. hän sopinee siitä etukäteen ettei tule jälkipuheita ;)

Samoin tuotteen laajempi kaupallinen ponnistelu tällä palstalla edellyttää tasapuolisuuden nimissä sopimusta.

Mutta kertakaikkiaan hieno ja tervetullut laite! Muistan lukeneeni vastaavista härpäkkeistä nuffipalstalla. Tuommoisen kanssa voisi rippipaita pysyä paremmin puhtaana. Eikös tuommoiseen putkistoon saa myös automaattivoitelun?

Saa, silloin puhutaankin rasvarista. Mm. metsäkoneet käyttää sellaista järjestelmää. On varmastikkin kallis systeemi :)

Sähköisesti ohjataan silloin kun kone liikkuu. Annostelija paineistaa linjat yleensä sykleissä, parin kymmenen minuutin välein ja muutaman minuutin kerrallaan.
Voi olla muitakin käyttötapoja.

itsellä tuossa cat:ssa(it14g) safematic rasvari ja on muuten hyvä peli,järjestelmässä on mulla ainakin 2 eri painelinjaa:eek:hjaukselle oma ja nostolaitteistolle omansa.
tunteja taitaa tällä hetkellä koneessa olla vajaa 4000h ja kaikki nivelet "uudenveroisia".
järjestelmän hankintahinta voidaan lisätä suoraan koneen jälleenmyyntihintaan,näin ainakin kaivureissa,pyöräkuormaajissa yms.
ohjaus "boxi" on hytissä mistä näkee mitä linjaa se milloikin rasvaa ja siitä tosiaan pystyy nuita rasvausaikoja yms säätelemään haluamallaan tavalla.

Hyvin mielenkiintoinen ja kiinnostava järjestelmä!!!

Itselläni on ainakin hieman hankala rasvata runko-ohjauksen niveliä, vaikka ne ovat todellä (kuulemma) tärkeät rasvata. Runko-ohjauksen sylinterin etulaakeri ei paljon liiku, mutta sen rasvaaminen on ainakin minulle yhtä tuskaa. Koneen ohjekirjan mukaan, kun etsin ao. nippaa, niin en aluksi löytänyt koko nippaa. Kun löysin sen, niin manasin, miksi h..ssä se on laitettu tuollaiseen paikkaan, eli lyhyellä letkulla nipan olisi voinut tuoda koneen etuosaan ajomoottorien lähelle.

Aheikkila sanoi:
... Mutta tarviiko noita kaikkia neljää (vai kuutta jopa?) nippaa rasvata, vai vain kahta eli yksi per tappi? Mihin väliin nuo nipat rasvaa vievät?

Viime syksynä Avantin kurssilla sen huolto-osassa sanoivat isännät, että riittää, kunhan laittaa rasvaa aina laakerin yhteen nippaan. Runkonivelissä taitaa olla kolme nippaa per nivel.

Tuo Tompan voitelusysteemi on meidän tekosia. Tämä ei liene oikea paikka alkaa sitä myymään, joten pysyn vain teknisissä tiedoissa :)

Tompan koneeseen on asennettu yksi progressiivinen jakaja, jossa lisänä suodatin. Suodatin ei ole pakollinen mutta suositeltava varuste. Jakaja jakaa voiteluaineen tasan molempien keskinivelen tappien välillä. Molemmissa tapeissa on kolme nippaa mutta ne menevät kaikki samaan rasvatilaan joten riittää kun rasvataan yhtä nippaa per tappi. Jakaja on nyt tuolla alhaalla rungossa kiinni, mutta mikään ei estä jakajan kiinnittämistä ylemmäs paremmin saatavilla olevaan paikkaan tai vaihtoehtoisesti jakaja tuolla alhaalla ja letkulla nippa parempaan paikkaan. Myös puomi on mahdollista varustaa samanlaisella järjestelmällä.

Progressiivinen jakaja toimii eri periaatteella kuin jarine80:n mainitsema yksilinjainen järjestelmä. Yksilinjainen toimii siten että linja paineistetaan jolloin annostajat annostelevat voiteluaineen kohteelle ja sitten päästetään paineet pois. Yksilinjaisessa järjestelmässä ei voi käyttää jäykkää rasvaa eikä se kerro jos joku kohde on tukossa tai annostaja rikki. Progressiivinen jakaja taas jakaa voiteluainetta kohteiden välillä niin kauan kuin sitä sinne tulee, jokainen kohde saa ennalta määrätyn määrän voiteluainetta riippumatta vastapaineesta. Progressiivisessa järjestelmässä voidaan käyttää kaikkia voiteluaineita öljyistä aina NLGI3 luokan rasvoihin asti, jolloin voiteluaine voidaan aina valita kone-/laakerivalmistaja suositusten mukaan. Progressiivisesta järjestelmästä saa myös hälytyksen jos yksikin rasvakohde on tukossa. Voiteluaine jakajaan voi tulla yhtä hyvin käsiprässiltä kuin automaattipumpultakin.

-Marko-

Asia on edennyt. Sunnuntaina asennetaan keskusvoitelujärjestelmää mun 630 koneeseen. Tulee 1 nippa keskinivelen kohdalle ja 1 nippa puomistoon.

Laskin että tulee 3 nippa voideltua keskellä(2 x nivel ja ohjaus sylinteri) ja muistaakseni n.10 kpl puomistoon.

Laitan lisää tietoa ja kuvia kun homma on valmista!

Reportterimme oli tallissa seuraamassa mitä Steffen koneelle tapahtuu.

Kuvia vakuudeksi liitteenä.

Nipat korvataan sopivilla letkuliittimillä...

..sitten laitetaan jakajat paikoilleen. Jakajan leima kertoo suhdeluvun sen kautta virtaavalle tavaralle. Tämä paketti sopi työlaitekiinnikkeen taakse.

Keskinivelen juuressa on hyvin tilaa, joten sinne on helppo laittaa vaikka mitä. Kuvassa siis ohjaussylinterin pään nippa ja sitä korvaava joustava letku + liitin.

Jakotukkiin mahtui vaikka mitä. ALkaa olla työlaitekiinnikkeen takana ahdasta.

Metalliset mutkat siirtävät liitospisteen sopivampaan paikkaan tarvittaessa.

Yksi jakopiste löysi paikkansa puomiston päältä.

Liitteet

• untitled (1 of 1)-2.jpg
    untitled (1 of 1)-2.jpg
    22,4 KB · Katselut: 2 294
  • untitled (1 of 1)-4.jpg
    untitled (1 of 1)-4.jpg
    79,1 KB · Katselut: 2 315
  • untitled (1 of 1)-3.jpg
    untitled (1 of 1)-3.jpg
    83,3 KB · Katselut: 2 315
  • untitled (1 of 1)-5.jpg
    untitled (1 of 1)-5.jpg
    90,5 KB · Katselut: 2 281
  • untitled (1 of 1)-6.jpg
    untitled (1 of 1)-6.jpg
    55 KB · Katselut: 2 287
  • untitled (1 of 1)-7.jpg
    untitled (1 of 1)-7.jpg
    69,9 KB · Katselut: 2 341
Oli ilo tulla kotiin ja nähdä että joku on tehnyt töitä! Pikkasen jäi vielä maanantaiksi!

Kiitokset näin pitkälle sekä asentajille että reporttirelle!
Lisää matskua varmaan seuraa!

Kyllä tuo rasvari olisi ehdoton peli tällaiselle laiskalle ja kankealle ukolle.
Taitaa kuitenkin kustantaa senverran ettei raaski tuohon vanhaan koneeseen sijoittaa.
Siihen seuraavaan sitten joskus. A tehdas ottaa tuollaisen varmaan jossainvaiheessa varustelistalle?

Näinhän sitä aina luullaan että on kallista. Mun koneeseen on asennettu keskusvoitelujärjestelmää, ei rasvaria. Eli nyt on puomissa vain 1 nippa mihin laitan prässi kiinni. Siitä nipasta menee koko puomistoon ja keskiniveleen sekä ohjaus sylinterin takapäähän. Ulkopuolelle on jätetty vain vakasjan mittasylinterin alapää sekä ohjaussylinterin etupää. Kummankin liike on olematon ja voi rasvata esim hydrauliöljyn vaihdon yhteydessä kun katteet muutenkin on auki!

Lasku ei vielä ole tullut mutta arvio on että osat ja työt menee alle pari tonttua verottomana. Investointi joka säästää sekä vaivaa että maksaa itsensä takaisin. Ja parasta, nyt konetta voi rasvata usein ja vähän kuten pitäisi!

Markohan tuolla jo kertoikin teknisiä tietoja tuosta keskusvoitelusysteemistä. IKH ainakin myy 6 ja 8 ulostuloisia valmiita sarjoja(Polttoaine- ja voiteluainelaitteet / Keskusvoitelujärjestelmät)

Tomppa

Mielenkiintoinen projekti odotan innolla sen näkemistä livenä.
Ulkopuolelle on jätetty vain vakasjan mittasylinterin alapää sekä ohjaussylinterin etupää. Ku

Eikö nuo ole ne jotka ovat hankalimmissa paikoissa ja sillä perusteella voitelu kiireessä 'unohtuu'. Minä saattaisin aloittaa putkituksen noista.

Ei ne hankalassa paikassa ole. Ovat heti etukatteen alla kun sitä avaa. Juttu vaan on se että niisä kahdessa on olematon liike. Eli riittää kun voitelee samassa yhteydessä kun vaihtaa/hydrauliöljyt ja kuitenkin joutuu kateen avaamaan.

Onhan mun koneessa myös muutamat nipat takavarustenostimessa. Mutta sama juttu, käyttö on vähäistä suhteessa ja hyvin näkyvillä paikoilla.
Takavarustenostin on käytössä ehkä 2% siitä mitä puomi/kauha/keksinivel pyörii.

Olen aina rasvannut sen ohjaussylinterin etusilmukan alhaalta päin, mutta täytyy seuraavassa rasvauksessa uudestaan katsoa josko sinne pääsee myös ylhäältä päin. Ensin otin pohjapanssarin irtikin, mutta olihan siinä kuitenkin reikä nipan kohdalla. Tosin se kolo voi olla tukossa, paikka kerää helposti kuraa, eli panssarin joutuu sillon tällöin irroittamaan muutenkin.

Vakaajan sylinterin alapään rasvauksessa pitää ottaa kate irti, muuten ei löydä nippaa.
(Näin siis muovikuorinen 520 v2008. )

Puomiston saa hyvälle työskentelykorkeudelle joystikistä, joten sen rasvaaminen ei ole selälle paha. Jos siis letkuttaisi keskinivelet ja ohjausnivelet, niin se voisi minimiratkaisu selän kannalta.

Toki voi rasvata puomistoa tai koko kone käsin. Pointtihan on siinä että harvemmin jaksaa kukaan joka 10s tunti voidella vähän ja joka nippaa. Ideahan on nimenomaan se että kun yhdestä paikasta saa kaikki rasvattu! Eli minä kun yleensä ajan 5-7 tuntia putkeen niin voin ottaa rutiiniksi että aina kotiin palaessa purista vähäsen vaseliinia järjestelmään. Näin laakerit saaavat usein vähän uutta rasvaa.

Itse olen sitä mieltä että joko sitä voitelee kaikki 16, yksi kerrallaan tai sitten keskusjärjestelmä mikä kattaa kaikki tarpeelliset kohteet koneessa.Ei jää kun ne 2 mitä rasvataan huollon yhteydessä.

Mutta jokainen tekee tyylillään ;) Olen tosi tyytyväinen tähän settiin. Täytyy harkita että teksisi samaa tuohon 420 malliin....

Jep Steffe, ammattikäytössä 10h tulee päivässä täyteen niin silloin ei ole epäilystäkään etteikö tuo putkitusratkaisu olisi kannattava. Mä mietin lähinnä siviilikäyttäjän vinkkelistä, mikä noista nipoista olisi ensimmäisenä listalla jos tuohon hommaan lähtisi. Kaikkien nippojen putkittaminen ei minun käyttötunneilla ole taloudellisesti järkevää.

Voihan sen niinkin sanoa/laskea. Kuitenkin uskon että rasvaus tulee säntillisemmin hoidettu tällä tavalla ja sitä kautta koneen tapit säästyy ja koneen arvo säilyy parempana. Kyllä mä laskin puhtaasti sillä ja sitten tottakai olen syntynyt melko laiskaksi joten tämä kyllä myös helpottaa sitä puolta :lol:

Oliko laittaa hintaa mitä moinen lysti kustantaa? Itse olen ainakin saanut kaikki nipat kyllä prässillä rasvattua suoraankin, mutta nuo ohjausnivelen ja sylinterin nipat sekä vakaajan alanippa ovat sen verran hankalia tällaiselle vanhukselle, että voisi olla kyllä ihan ok systeemi tuo keskusrasvaus. Pysyisi kone siistimpänäkin, kun ei rasvaa aina painettaisi nippoihin niin että tursuaa... :lol:

Kiinnostaisi myös ns. osakustannukset, eli mitä maksaisi suurinpiirtein vaikkapa runkonivelien ja ohjaussylinterin rasvari?

Tuolla oli mainintaa että eri blokit jakaa eri määrät rasvaa per kohde, miten se oikea määrä on keksitty tai tiedetty? Enemmän liikkuviin enemmän vai jotain muuta?

Voi olla kyllä että näillä ajotunneilla ei tule investoitua, 40 tuntia on vasta tälle syksylle ja talvelle kertynyt ajoja..

Uusimmat keskustelut