Olen noviisi tällä palstalla. Avantilla (520+) olen leikkinyt 10 vuoden aikana 1800 tuntia joten kokemuksia on kertynyt, enimmäkseen yllättävän positiivisia. Työkaluja on n.35 kpl sekä ostettuja että itse tehtyjä. Tämän tarinan päätarkoitus tällä kertaa on kertoa kokemuksia ketjukaivurista. Kapine tuli hankittua maalämpökanavaa varten. Laskukaava oli yksinkertainen: Pystyreikä olisi maksanut 8000 euroa, ketjukaivuri vain 4000 euroa. Työaikoja en Avantilla laske. 900m maalämpöputkea upposi (opetellessa) kahdessa viikossa iltaisin. Jos maaperä on hiekkaharjua tai "sinitarraa", ei ketjukaivuri toimi. Hiekkaharjussa olevat kivet rikkovat seinämät ja hommasta ei tule mitään. Sinitarra ei irtoa ketjusta vaan tuppaa kiertämään takaisin. Pääsin sinitarrasta läpi sähkövinssiavusteisena, (kontaktorit paloivat mm) mutta oli todella hidasta ja hankalaa. Kun olosuhteet olivat suopeat, valmista tuli 50m tunnissa! Puunjuuret ja kaapelit ravistelivat konetta mutta eivät muuten pahemmin haitanneet. Aiemmin pöyhityssä maassa kone luiskahti kyljelleen omaan kuoppaansa ja tarvitsi tukasta nostoa. Jyrkkiä käännöksiä varten täytyi tehdä minikaivurista kavennettu kopio, jolla pohjan sai siivottua. Vanhan viissatasen kauhankääntösylinteri täytyi vaihtaa isompaan, jotta kaivuri pysyi suunnassa. -Yhtäkaikki valmis piha ei mennyt ihan mullikalle, enkä ole katunut hankintaa. Viiteen vuoteen en ole sillä kaivanut mitään, joten voisin kai siitä jo luopuakin.