Minulla on ollut kippikärry. Myin sen pois, koska ei sille käyttöä juurikaan ole ja ilman kärkikippaavaa kauhaa, sitä on 200-sarjalaisella hankala täyttää. 220:n ulottuvuus on huono ja sen vuoksi kärryyn saakin oikeastaan kipattua vain muutaman kauhallisen, no ehkä sen 10 kauhallista. Jos siirtomatka on lyhyt, sanotaan alle 200 metriä, niin ei siitä vastaavaa hyötyä ole.
Itse huomasin kärryn epäkäytännölliseksi. Yritin mm kuskata 50 metrin päästä mursketta ja sepeliä, niin nopeammin homma kävi pelkällä kauhalla.
Kärry oli hyvä sellaisessa käytössä, että 220:llä ajettiin ympäri tonttia jossa talkoolaiset mätti roskia, oksia yms kuskattavaksi jätelavalle noin 200-300 metrin päähän. Lavan sisään mahtui peruuttamaan ja sitten kippaamalla sisältö lavalle. Mutta muussa käytössä se ei oikein toiminut. Puittenkin kuskaamisessa se kävi köykäiseksi lyhyen lavan pituuden vuoksi.
Ja kippikärryn sylinterihän on yksitoiminen, joten alaslaskeminen edellytti joko koneen sammuttamista tai sitten kaasun laittamista todella pienelle.
En siis voi oikein suositella kippikärryn hankintaa. Se tosiaan painaakin ja kun lava on pystyssä, hankalassa paikassa on se helppo kaataa. Ja jos kärryssä on paljon painoa, käy rinnepaikoissa 220 melko köykäiseksi sen vetämiseen ja käsittelyyn.
Ja käsittelykin on aika vaivalloista kun kärry on niin etupainoinen. Mutta toisaalta kärry toimi hyvin takapainona ja painavankin lastin kuljettaminen trukkipiikeissä tai kauhassa onnistui toiseen malliin.
Kärry on muutenkin sellainen tasamaan peli. Kyllä se varmaan toimisi jos sulla on kärkikippaava kauha ja pitää kuskata usein tavaraa enemmän kuin se 200 metriä tms. Lisäksi maasto ei saa olla kovin haasteellista. Kärryn kanssa joudut helposti kanto- ja juurakkomaastossa mielenkiintoisiin tilanteisiin.