Klapikone Avant 220:een | AvantClub - Keskustelupalsta

urkkolainen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.12.2012
72
0
6
Olisiko kenelläkään kokemusta ko koneesta , esim riittääkö teho vai meneekö nyhjäykseksi.
Olen hankkimassa katkaisevaa / halkaisevaa konetta ja kokemukset käytöstä olisi tarpeen . Käyttökoneet ( 220 )
on jo valmiina ja rekka toi kuorman koivuja pihaan.

Tuolla on juttua aiheesta:

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=93&t=101&hilit=puuntekokone

Kannattaa pohtia kuinka teollista puuntuotanto on ja mikä on rangan saatavuus ja halkaisija. Omalla kohdalla hyvä moottorisaha ja halkaiseva kone on ollut hyvä paketti, kun puu on mitä sattuu 10-40 cm väliltä.

Itse vapautin Avantin puiden siirtoon ja nostoon rakentamalla Avant klapikoneeseen mobiilialustan ja laittamalla siihen 13hp bensamoottorin pumppua pyörittämään. Näin tämä on minusta parempi.

Kiitos veljet kokemuksista ja näkemyksistä .Sulattelen niitä viikonlopun ja teen ratkaisun alkuviikosta .Pitänee soitella Ylöjärvelle
ja päivittää hintatiedot .

Maasturisti sanoi:
Kannattaa pohtia kuinka teollista puuntuotanto on ja mikä on rangan saatavuus ja halkaisija. Omalla kohdalla hyvä moottorisaha ja halkaiseva kone on ollut hyvä paketti, kun puu on mitä sattuu 10-40 cm väliltä.

Ihan samoista syistä päädyin itsekin 220:n kanssa halkaisukoneeseen. Erityisesti tuo uusi kaksinopeuksinen halkaisukone on osoittautunut todella hyväksi omassa käytössäni kun saatavilla oleva materiaali vaihtelee perattavasta lepikosta ylikasvaneeseen tukkipuuhun. Ensin kokeillaan täydellä vauhdilla ja jos ei halkea niin päästetään vähän kahvoja jolloin täysi puristusvoima tulee käyttöön ja tähän mennessä on jokainen pölli antautunut.

Ainoa miinus on ollut liian lyhyt terän säätökahva, piti tehdä pidempi itse kolmen vartin vesijohtoputkesta. Kun terän välissä on vähän purua ja pihkaa ei se enää liikkunut yhdellä kädella alkuperäisellä kahvalla- kait se on miehessä vikaa. Jostain syystä tehtaan esittelyvideollakin on noin 20cm pidempi terän säätökahva kuin tuotantoversiossa. Kun porukkaa on riittävästi syntyy pari irtokuutiota klapia tunnissa - pullonkaula on enemmänkin valmiin pilkkeen käsittely.

Mulla myöskin uudemman mallinen halkasukone. On tehokas ja nopee. Mä hommasin noin 3m pitkät jatkoletkut, joilla saan koneen halkasukoneen eteen siten, että klapit tippuu suoraan koneen trukkipiikeissä roikkuvaan klapisäkkiin. Kun säkki on täynnä, sarjapikaliittemestä letkut irti ja säkki sivummalle pinoon. Peruutus takaisin klapikoneen eteen ja homma jatkuu taas. Ainoa mihin klapien käsittelyssä kannattaa hieman käyttä aikaa on klapien suurpiirteinen järjestely säkkiin. Pienellä järjestelyllä samansuuntaisiksi saa klapeja menemään säkkiin todella paljon enemmin. Tästä huolimatta ainakin omien kokemusten mukaan kuivuu hyvin. Säkkeinä olen käyttänyt Landtekin 1 m3 Haltia ja Sallaa.

Terän säätökahvan (putken) saa muistaakseni vedettyä ala-asennosta hieman pidemmäksi terän säätöä varten. Vähän raskas se toki on etenkin jos välissä on jotain. Täytyykin tarkistaa onko oman koneen kahvassa eroavaisuuksia tehtaan videoon :shock:

Mulla on vanhan mallinen käytössä. Paras yksittäinen työlaite kun vertaa käyttö ja hinta laatusuhdetta!

2m3 pinottua tunnissa kun teen 40-45 cm klapia.

Vuosi sitten pähkäisin saman asian kanssa. Päädyin Palax Activeen sähkömoottorikäyttöisenä. Avantin oma kone oli myös harkinnassa, mutta erilliskoneen etuna oli:

- huomattavasti pienempi käyttökustannus, 4kW:n moottori ei kuluta suuri mitään verrattuna Kohlerin bensasyöppöön.
- kuljetinta ei saa 220:n lisävarusteeksi (tai saa, mutta painaa liikaa)
- erilliskone vapauttaa avantin rankojen siirtoon, "klapisäkkitelineeksi" ja säkkien siirtoon
- koneen siirtely onnistuu Avantilla, kun on kujetusalusta lisävarusteena

Säkkeinä aiemmin käytin pieniä 250l säkkejä, mutta nyt viimeksi ostin uusia Lantekin 500l säkkejä, ovat suuri sopivia 220:lle. Kuution säkit ei nouse pikkuavantilla.

Kävin eilen Japan klapikone esittelyssä ja annoin itselleni kertoa että avantin katkaiseva ja
halkaiseva on heidän valmistama mutta pelkkä hydraulihalkaisija on Avantin omaa
tuotantoa.
Kovasti videolla ja " veljien " kokemusten perusteella on tehokas peli.
Harkitsen hankintaa kun hintakin tuntui olevan tehtaalla kohtuullinen jos laatukin
on kohdallaan.Kenttäolosuhteissa sähkön puuttuessa ns. soiva peli.
Sain käyttööni voimavirralla toimivan tosi nopean hydraulihalkaisijan , Näätä merkkisen, ei kylläkään täytä
viimeisimpiä turvamääräyksiä kun on vanhempaa valmistetta.Kone latoo pölkkyä halki neljään osaan
niin nopeasti kun vain puuta ehtii pukille nostaa.Koneessa automaattipalautus ym.

Uusimmat keskustelut