Kohlerin koneeseen lämmitin | AvantClub - Keskustelupalsta

PHJ

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.10.2013
96
1
8
Rovaniemi
Olen säilyttänyt tuota pikku Avanttia tallissa talvella, että sen saisi käyntiin, kun ulkona on jatkuvasti -20 tai enemmän pakkasta.Nyt olis tarvetta talliin saada tuo "Maasturi" kansipahvin vaihtoon ( tein toissa vuonna koneremontin tuohon ja kannen jälkikiristys jäi tekemättä, jonka seurauksena lämmöt heittelee, nestettä häviää yms.) Onko noihin Kohlerin koneisiin kukaan kehitellyt lämmitintä? Tietenkin on nuo pressu ja puhallinviritykset, mutta ajattein jotain kiinteämpää vaikka öljypohjan lämmitintä. Ajattelin tällaista vaihtoehtoa

Tuo lämmitinvastus öljypohjaan kiinni ja töpseli seinään :)
 

Liitteet

  • Lämmitin 2.jpg
    Lämmitin 2.jpg
    104,1 KB · Katselut: 3 696
Tehot voisi olla kohdallaan, muuta sitten ei. Saattaa siinä kyllä olla myös ylikuumenemissuoja.
Jotenkin täytyisi hoitaa maadoitus koneeseen. Saattaa moottoritilasta löytyä jotain helposti syttyvää, öljyä.. bensaa..
Ettei tulisi vaan tehdyksi "hautausurakoitsijaliiton" hyväksymää vehjettä :-(
 
Kyllä tuo on tarkoitettu moottorilämmitykseen kun myynti-ilmoituksessa luki näin:

Moottorinlämmitin 230 V, 60 W
Moottorinlämmitin öljypohjaan tai sylinterilohkolle
Helpottaa käynnistämistä, vähentää moottorin kulumista
Soveltuu moniin eri moottoreihin
Helppo asentaa
1 vuoden takuu


Ainut ongelma ettei öljypohjasta löydy tuollaista suoraa pintaa, mutta sehän tarkoittaa sitä että se täytyy tehdä. Eikö ongelmat ole tehty ratkaistavaksi :shock:
 
Avant 220 - Kohler

Nyt jokin ei stemmaa. 220'n Kohler on ilmajäähdytteinen V-2 bensakone. Siinä ei ole nesteitä mitattavaksi/lämmitettäväksi (paitsi bensiini kaasuttimessa ja VÖ kampikammiossa) ja pyttykohtaisia sylinterinkansiakin on peräti 2 kappaletta.
Kansien kiristys on helppo tehdä missä lämpötilassa tahansa. Vastukset eivät auta bensan käyttäytymiseen (Suomessa myytävän bensan höyrystymislämpö on OK meidän ilmastossa) ja voiteluölykysymykset lämpötilan suhteen on syytä hoitaa valitsemalla sopiva viskositeetti.

t.JJ
 
Tuota lämmitintä voisi kokeilla akun pitkäaikaiseen lämmittämiseen.
Kahdessa tunnissa tuo 60 W teho ei riitä oikein mihinkään.

Oke
 
200 sarjan kohler moottorille on tehty oma säteilylämmitinsarja.
Avaintin osanumerolla A416685 sen voi tilata varaosista.
 
karihsep sanoi:
Ota huomioon, hinta lähes 300€ ja asennus päälle,että tällä lailla.

Jos lähes 300€ antaa 13.000€ koneessa helpommat pakkaskäynnistykset niin onko se liikaa?

Mitä maksaa Defa autoon, pelkkä lohkolämmitin? Ja asennus?

Moni näytää ostavan myös sadoilla ja sadoilla euroilla lisää LED lamppuja näihin koneisiin niin ei miun mielestä 300€ koneen lämmittämisestä kovin paljon ole.
 
Olipa hyvä että tuollainen oli jo keksitty. Ei muuta kuin tilaamaan
Tuon 60 W lämmittimen voi tosiaan liimata vaikka tosiaan akun kylkeen ;)
 
No nyt tuli viimein asennettua tuo säteilylämmitin. Homma ei mennyt aivan niin kuin strömsössä. Tuota kiinnitysrautaa piti vähän muokata. Mutta siinä se nyt on. Tervetuloa pakkaset ja lumituiskut Aatu on varustettu säteilylämmittimellä :) :)
 

Liitteet

  • Lämmitin.jpg
    Lämmitin.jpg
    73 KB · Katselut: 2 378
Lisää varustelua talven tuiskuja ja pakkasia odotellessa. Penkkiin lämmitin tietysti ettei vanhan selkä palellu :)
 

Liitteet

  • Penkin lämmitin.jpg
    Penkin lämmitin.jpg
    71,5 KB · Katselut: 2 271
Ja tuolle lämmitinvastuksellekkin löytyi paikka hydraulisäiliön kyljestä. Defan haarotin sarja, "kytkentä" ja lämpösuoja katteisiin ettei muovit lämpene liikaa.
 

Liitteet

  • Lämpösuoja.jpg
    Lämpösuoja.jpg
    57,6 KB · Katselut: 2 250
  • T liitin.jpg
    T liitin.jpg
    59,2 KB · Katselut: 2 253
  • 60W lämmitin.jpg
    60W lämmitin.jpg
    42 KB · Katselut: 2 359
Lisätään Aatuun tuulilasi. Tuo jäi vielä vaiheeseen, mutta lisätään siihen vielä pari kannaketta ja tuulilasinpyyhkijä ajan kanssa ;) Niin ja pitää tuo työvalo siirtää. Suunnitteilla on myös takalasi ja sivulasit. Olisko tämä sitten se Soft hytti ;)
 

Liitteet

  • Tuulilasi.jpg
    Tuulilasi.jpg
    65,7 KB · Katselut: 2 154
Tsekeillä vai puolalaisilla on myynnissä ollut jonkinlainen soft-hytti. Youtubessa taitaa vieläkin olla video siitä. Lekka Kabin. Itse sitä mietin myös vaihtoehtona.
Minkä paksuista plexiä tuo tuulilasi on ja onko se käsiteltyä, tai siis karkaistua vai tavallista? Tavallinen kait naarmuuntuu herkemmin.
 
Olet näköjään laittanut pleksit paljon siistimmin kuin oli itselläni kun ajelin viellä 220:sellä. Tuuli- ja takalasina pleksi ei kovin herkästi naarmuunnu jos ei siitä itse rappaa jäätä tai muuta likaa kovilla esineillä, muuta sivulasi käy aina johonkin puunoksaan ja naarmuuntuu aika herkästi niin että keväällä kun aurinko näyttäytyy niin eipä siitä juuri läpi näe. Suojaa kyllä tuulta ja sadetta vastaan mukavasti. Että tällaisia kokemuksia vuosien varrelta. Muuten se istuimen lämmitys paranti ajofiilistä huimasti talvipakkasilla, kun aikoinaan keksin sen laittaa.
markkuvaari
 
Tuulilasi ja takalasi tulee 8mm pleksistä ja kiinteä sivulasi olisi tarkoitus tehdä 3mm pleksistä(3mm taipuu). Kulkuovi olisi tarkoitus tehdä läpinäkyvästä rullautuvasta muovista jota käytetään toritelttojen yms tekoon. Tuosta youtube pätkästä on katottu mallia tuohon tuulilasiin. https://www.youtube.com/watch?v=UP7Mz64TQXk
 
Vaikka talvi puskee päälle ja lämmitintä sekä laseja varmaan tarvitsee, niin suosittelen, että mieti lasien ja oven kiinnitys sellaiseksi, että saat ne helposti kokonaan irti ja myös auki ajossa. Jos tuulilasiin tulee pyyhkijä, niin sen irrotus on tietysti hankalampaa.

Helposti irtoaviksi haluat ne siksi, että vaikka vesisateella ikkunat ja ovi ovat ihan OK, jos ne eivät mene huuruun, niin kesäkuumalla haluat ne ihan varmasti pois.

Helposti auki ajon aikana ne olisi hyvä saada siksi, että, jos kone kaatuu, olisi hyvä olla jokin aukko, josta pääsee ulos. Avantin oma tuulilasi on karkaistua lasia ja vanhemmasskin LX-kopissa on vakiona sellaisen lasin rikkomiseen tarkoitettu vasara. Jos kaikki aukot on katettu vahvalla muovilla eikä niitä saa auki ilman työkaluja ja kone kaatuu oven puolelle, voi tulla ns. kusinen paikka.
 
Tuo tuulilasi pitää ottaa kesäksi pois jos meinaa käyttää kaivinkonetta. Sivusuoja oli tarkoitus tehdä 3mm aineesta että voi "kusisen paikan" tullen vaikka potkaista pleksin pois. Tietenkin tuulilasin ym. kiinnitys tehdään niin että on helppo poistaa. Tuulilasin poistoon tarvii 10mm lenkin (4 mutteria) ja ristipää meisselin (2 ruuvia), johdot apikoliittimillä.

Lisää Aatun varustelua. Latauspistoke
 

Liitteet

  • IMG_0001.JPG
    IMG_0001.JPG
    61,2 KB · Katselut: 1 918
Tarvinnet vielä sisätilalämmittimen, että ikkunat ovat puhtaat töitä aloittaessa.

Ajon aikana ne luultavasti alkavat höyrystyä, joten lämmityslaite olisi myös tarpeen.
Omassa 630:ssä tärkeintä on puhallus tuulilasille. Siinä on yksi säädettävä suutin.


Terveisin Oke
 
Lämmityslaite tuli ovellisen hytin mukana. Tuulilasin suutin
on vasemmassa reunassa samoin kuin jalkasuutin. Vm 2010.

Oke
 

Uusimmat keskustelut