Kombikauha on metsurin paras kaveri | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 175
125
63
Espoo
Kombikauhan kanssa olin risusavotassa. Se on kyllä mainio värkki. Työntämällä saa isoimmat oksat suoraan ajamalla kyytiin, tukit liikkuvat ja lopuksi saa vielä tasattua tienoon. Kauhassa kulkee myös oheislaitteita kohtuullisesti. Suosittelen laittamaan harkintaan tukkikahmarin sijaan.

Kombikauhassa on toinenkin hyvä ominaisuus. Sen reuna on avoimempi kuin tavallisen kauhan, Tämä mahdollistaa metsässä pintamaan (onkohan se nyt kunttaa) rullaamisen, jolloin esim. poistettavan kannon ympäristön voi siirtää ehjänä talteen ja takaisin vaikkapa kaivuun jälkeen.

Liitteet

• IMG_8855.jpg
    IMG_8855.jpg
    800,9 KB · Katselut: 3 550
Onko yläleuka jo vääntynyt mutkalle, liikaa voimaa? :)

Tuo on kyllä varmasti kätevämpi risusavotassa kuin kahmari trukkipiikeillä, ainakin oma kokemus kahmarista on että iso kasa liikkuu mutta se kasa pitää melkein olla valmiina napattavaksi. Tai ainakin oli melko mahdottoman tuntuinen homma saada jotain järkevää piikkien ja kahmarin väliin ilman esikasausta.
Voisin helposti kuvitella tuollaisella risukasat kerääväni ja kyytiinkin ne vielä saisi tai johonkin "komposti" läjälle.

Noh, omassa työsuunnitelmassa on niin vähän lopulta risuhommaa ettei taida sen takia kannattaa hankinta. Kahmarilla saa sitten isommat puut kulkemaan ja sehän varastosta jo löytyykin.

Moi,

Itse puollan täysin tätä kombikauhaa. Olen myös risuja (ja isoja tukkejakin) siirrellyt runsaat määrät. Itse asiassa raskaimmat ovat tainneet olla 9metriset puhelintolpat mistä vain sopivan keskeltä kiinni ja siirto. Vähän heiluu peräpään pyörät kun en ole raskinnut painoja laittaa mutta hyvin kulkee tasaisella.

Myös kaikenlaiset pienehköt pajut/koivut/männyt ym mitkä meillä huomaamattomasti kasvaa ojanvarsiin koko ajan saavat hyvin kyytiä - kauhalla kiinni ja juurineen nostaa pois.

Viimeisin oivallus toissa viikkona kun mökillä tein lampaille heinää - vanhalla palkkiniittokoneella sain heinät nurin mutta sitten ei löytynyt meiltä eikä naapureilta enää kellään mitään heinäntekovälineitä -- kekkasin vanhan hevosvetoisen heinäharavan joka ruostumassa unohduksiin metsänreunassa ja ajattelin kokeilla onnistuisiko Avantilla tämä heinäkorjuu (kun en millään jaksanut lähteä tekemään siihen traktorikiinnitystä) ... ja avot - kombikauhalla sopivasti kiinni ja käytin vanhaa heinäharavaa haravan tavoin. Muutama piikki siinä puuttui mutta kyllä melko nopeasti sain haravoitua heinät tusinaan keppiin. Eli 1800 luku kohtaa 2000 luvun :)

Liitteet

• Heinävantti.jpg
    Heinävantti.jpg
    129,4 KB · Katselut: 2 927
Aika hyvä oivallus tuo heinaharava!
Meilläkin oli tuollainen ruostumassa, joten tein siihen koukun. Lähtee neulaset yms. pihalta hyvin kun vaan ajaa taloa ympäri.

Uusimmat keskustelut