530+

Jäsen
Keskustelun aloittaja
21.5.2010
11
0
1
Mikähän näistä olis järkevin/monipuolisin hankinta.
Käyttö tarkoitus olis lähinnä risujen, kantojen, kivien, yms. Keräämistä ja kuskausta lähinnä hiekan ja asfaltin päältä. Rehupihti meneevissiin parhaiten risukasaan, kahmarilla sais isompiakin vietyä, mut kombikauhalla sais vissiin pinetkin pois ?
Kertokaa kokemuksia tai muita ajatuksia

Kaikilla on puolensa.

Kombikauha on hyvä pikkusälän keräämisessä ja siinä on varsin hyvin leikkaava kauha mukana, jos pitää esim. tasata metsänpohjaa, saa kombikauhalla helposti sammalkerroksen ja vesakon juuret tuupattua pois. Puukahmarilla taas saa siirreltyä raskaampia tavaroita, tukkeja, kaivonrenkaita ja kiviä, mutta risuhommissa se ei ole kovin hyvä, pitää käsipelillä maasta lastata, muuten ei oikein saa kyytiä täyteen.
Rehuleikkuria käytin menestyksellisesti risusavotassa, sen sai tuupattua helposti kasaan, rehupihti olisi vielä parempi. Pientä oksaa rehupihdillä ei saa kerättyä.

Jos näistä pitäisi joku valita pääosin asfalttihommiin, valinta varmaan olisi kombikauha.

Näin minäkin olen vähän ajatellu.
Löytysköhän siitä jostain parempia kuvia ja mitotusta vai kannattasko ajaatehtaalle ja hakeesieltä ?
Tavllinen kauha ei vissiin kestä jos siihen rupeis värkkään samanlaista mutta irrotettavaa kahmaria kun kombikauhassa on ?

Kombikauhassa on pidempi ja terävämpi huulilevy kuin tavallisessa sorakauhassa. Se mahdollistaa myös muutaman rangan kuskaamisen (jossa tosin hampaat tuppaavat vääntymään). Jos on ahtaita paikkoja tiedossa, kuten puskien ja puiden alustoja yms. niin kannattaa harkita vaikka vähän konetta kapeampaa versiota, mulla oli 105 cm leveä ja sen sai zoomilla lykittyä melko pieniin koloihin ja kauha toimi tarvittaessa myös maakauhana, kun oli kaposemmalle tarve. Hukkasin kauhan kun piti saada tilaa muille värkeille. Olen jäänyt sitä vähän kaipaamaan. Käy tehtaalta katsomassa, saat verrattua muutaman leveyden samalla kertaa.