kuorma-auton ammattipätevyys | AvantClub - Keskustelupalsta
Jep. Nyt on oltava 1 cm paksuinen kortti nivaska taskussa. Ja nyt ollaan niin päteviä!

Pelastustoimen autoilla saa ajaa melko vapaasti ilman pätevyyttä kunhan se on vastikkeetonta ajoa!

Edit. Muutin vähäsen loppua ja lisäsin alla olevaa linkkiä mihin väite perustuu!

http://www.pelastustieto.fi/site/index.php/etusivu/2-uutisia/922-ammattipaetevyys-kuljettajille-pela
 
Tästä tuli mieleen, että monikos on muuten huomannut, että yli 3500kg yhdistelmässä (esim. maasturi + kärry) täytyy olla ajopiirturi jos toiminta on kaupallista, esim. Avantin kuljetusta vuokrauksen kyseessä ollen.

Valvonta on onneksi ollut vähäistä :D
 
Hartza sanoi:
Tästä tuli mieleen, että monikos on muuten huomannut, että yli 3500kg yhdistelmässä (esim. maasturi + kärry) täytyy olla ajopiirturi jos toiminta on kaupallista, esim. Avantin kuljetusta vuokrauksen kyseessä ollen.

Valvonta on onneksi ollut vähäistä :D


Kirveli silmään tuo sama havainto. Jotenkin ymmärsin että tuossakin vaaditaan ammattilisenssi. En sitten tiedä voiko semmoista b kortilla suorittaa.

3,5 tn tulee nopsasti täyteen isolla farkulla ja kärryllä. Taitaa torin kulmilla olla ratsioita lähiaikoina?
 
Hartza sanoi:
Tästä tuli mieleen, että monikos on muuten huomannut, että yli 3500kg yhdistelmässä (esim. maasturi + kärry) täytyy olla ajopiirturi jos toiminta on kaupallista, esim. Avantin kuljetusta vuokrauksen kyseessä ollen.

Valvonta on onneksi ollut vähäistä :D
Ei tarvitse piirturia pakettiautoissa. Se on EU vaade, johon meillä on kansallinen poikkeus. Koskee vain kuorma-autoja. Ja ammattipätevyys koskee myös vain kuorma- ja linja-autoja (ja yhdistelmiä)

Muistakaa kuitenkin, kaikkien firmojen omistuksessa olevien kevytkuorma-autojen ja kuorma-autojen kaikki ajot ovat ammattipätevyyden alaisia. Kevyt kuorkit yksityisessä omistuksessa eivät tarvitse ammattipätevyyttä jos ajo ei ole "kaupallista".
 
Pakko se on osin vääräuskoisen pitkäaikaisen lurkkerinkin vihdoin kommentoida :?

Hyvä pointti (jostain syystä trafi + koulutusta tarjoavat yritykset eivät tuota mainosta...) että yksityinen käyttö on ulkopuolella. Poliisienkin taholta tullut lausuntoja että poikkeussäännöt, tulevat aiheuttamaan turhiakin sakoja ja käytäntö hierotaan sitten käräjäoikeuden kautta ajan mittaan kohdalleen. Kuten paloautot, vapaita tästä jos ei käytetä kuin hälytystehtäviin mutta jos on ajettu aiemmin ko. autolla vettä kaivoon (vaatii myös liikenneluvan ja ko. auton verot maksuun) vaatii jo pätevöityneen kuskin myös hälytysajoon.
Itseä tosin kiinnostaisi tietää saako yksityinen vuokrata vaikka viikoksi kuorma-auton ja kuskata sillä omia romujaan niin paljon kuin sielu sietää
 
Ja vielä jatkeena että poliisin tulkinnan mukaan myös yksityisajossa pitää käyttää kiekkoa ja noudattaa ajoaikamääräyksiä jos on liikkeellä yli 7,5 tn autolla. Tämmöisen opin tuossa vapun aikoihin nihtisillan kohdalla. Muistutus aiheesta on vielä uudelleenarviointikierroksella.

"työntekijän sosiaalilainsäädännön rikkominen" miten minä voin töissä olla vapaa-aikana?
 
wanavant sanoi:
käytetä kuin hälytystehtäviin mutta jos on ajettu aiemmin ko. autolla vettä kaivoon (vaatii myös liikenneluvan ja ko. auton verot maksuun)

Taannoin seurasin mielenkiinnolla kun erään suurehkon yhtiön toimari narahti ylinopeudesta firman pakulla, kun oli mööpeleitä roudaamassa mökille. Sakkoa tuli suunnilleen autokuskin vuosipalkan verran, josta valiteltiin. Funtsin että tuossahan verovapaa auto (josta tod näk tehty alv vähennys) oli työsuhdekäytössä, eli verotettavassa ajossa sekä firman että edunsaajan kannalta. Eipä tuosta kumminkaan kukaan älähtänyt.
 
wanavant sanoi:
... Itseä tosin kiinnostaisi tietää saako yksityinen vuokrata vaikka viikoksi kuorma-auton ja kuskata sillä omia romujaan niin paljon kuin sielu sietää
Vuokraus yksityiseltä omistajalta omiin "ei kaupallisiin ajoihin":
<7,5t Ei muuta kun ajoa
>7,5t Ammattipätevyys ja ajopiirturin käyttö

Vuokraus kaupalliselta yritykseltä:
<7,5t Ammattipätevyys
>7,5t Ammattipätevyys ja ajopiirturin käyttö

Saattoi mennä myös väärin :) Ei noita muista erkkikään...
 
Kyllä opn viidakko. Helpointa kun on paksu nippu kortteja lompakossa niin voivat katsoa ihan mitä korttia vaan! Ei sen sinisen kortin ylläpito niin arvokasta ole, lähinnä potuttaa koko juttu.
 
Kohta taitaa olla takkasytykkeen arvoinen toi pelkkä c-kortti mikä minullakin on.
Mutta ei kai yli 7,5t kuorma-autolla kuitenkaan ammattitutkintoa tarvita jos puhdas yksityiskäyttö?

Mutta jos en väärin muista niin museorekisteröityjä kuorma-autoja nuo ei koske, siis piirturi eikä ammattitutkintopakko vaikka olisi yli 7,5t. Vanha museorekisteröity Sisu vaan alle :)
 
Ville_remppaaja sanoi:
Mutta ei kai yli 7,5t kuorma-autolla kuitenkaan ammattitutkintoa tarvita jos puhdas yksityiskäyttö?
Tuolla

Periaatteessa osoitteesta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273#L2P3 en ainakaan itse löydä minkään näköistä painorajaa, mutta sehän ei ole mikään este etteikö jossain tulkinnassa painorajakin ilmene kun pysäytetään tien päällä :p

Olettaisin että useimpiin planeettalaisiin osuu kohdat 6 ja 8, joissa tapauksissa siis tuota pätevyyttä ei vaadita:
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.

Eli yrittäjäkin saa kuljettaa omaa avanttia jos itse sillä tekee työn, mutta apupojalle ei saa kuskata. Tai sama päinvastoin.

En sitten kuolemaksenikaan löydä faktana tuota vuokrakysymystä, niin pistin sitten kysymyksen trafille :roll:
Ei ollut QAku epäluottamuslause sinulle, sanoit itsekin että voit muistaa väärin.

Kerron jos saan vastauksen trafilta, tuossa on mitä kysyin:

1) Onko sallittua ajaa ilman ammattipätevyyttä C-kortilla kokonaismassaltaan alle 7500kg ajoneuvolla omia tavaroita, esim. muuttokuormaa, jos ajoneuvo on vuokrattu toiselta yksityiseltä?

2) Onko sallittua ajaa ilman ammattipätevyyttä C-kortilla kokonaismassaltaan alle 7500kg ajoneuvolla omia tavaroita, esim. muuttokuormaa, jos ajoneuvo on vuokrattu yritykseltä jonka omat ajot ko. ajoneuvolla kuuluvat ammatipätevyyden piiriin?

3) Onko sallittua ajaa ilman ammattipätevyyttä C-kortilla kokonaismassaltaan yli 7500kg (esim. 16500kg kokonaismassan) ajoneuvolla omia tavaroita, esim. muuttokuormaa, jos ajoneuvo on vuokrattu toiselta yksityiseltä?

4) Onko sallittua ajaa ilman ammattipätevyyttä C-kortilla kokonaismassaltaan yli 7500kg (esim. 16500kg kokonaismassan) ajoneuvolla omia tavaroita, esim. muuttokuormaa, jos ajoneuvo on vuokrattu yritykseltä jonka omat ajot ko. ajoneuvolla kuuluvat ammatipätevyyden piiriin?
 
Nyt kyllä pinnat trafille, vastaus tuli reilussa työpäivässä ja vastaus oli niin selkeä että yhtä selkeää vastausta en muista saaneeni aikoihin jos koskaan yhdestäkään virastosta :)

Vastaus jokaiseen kohtaan edellisessä postauksessani on täsmälleen sama:

"Koska ajoneuvon käyttö on yksityistä, niin vapautus ammattipätevyydestä tulee kohdan 6) perusteella, ellet yksityishenkilönä tee kaupallista toimintaa kuorma-autolla."

Eli vastikkeetonta toimintaa yksityishenkilö saa harrastaa riippumatta missä käytössä ja minkä kokoinen kuorma-auto on normaalisti. Edellytyksenä tietysti että kortti piisaa muuten ko. ajoneuvolla ajamiseen ;)
 
wanavant sanoi:
4) Onko sallittua ajaa ilman ammattipätevyyttä C-kortilla kokonaismassaltaan yli 7500kg (esim. 16500kg kokonaismassan) ajoneuvolla omia tavaroita, esim. muuttokuormaa, jos ajoneuvo on vuokrattu yritykseltä jonka omat ajot ko. ajoneuvolla kuuluvat ammatipätevyyden piiriin?

Eo. kohdan perusteella vietin edelliset 24h tien päällä, vieläpä ilman rajoitinta :cool: kun oli kuukauden "liian vanha" auto. Toisaaltaan nopeus, vähän reilu 70km/h pudotti selvästi polttoaineen tarvetta.

Piti saada Aapeli terveystarkastukseen ja naapurustosta vuokratun kuorma-auton hinta oli edullisempi kuin siirrot lähihuoltoihin tai vetoauto+kärry yhdistelmän vuokraus.

Sivutuotteena paikan päällä 'terveydenhoitajalta' saatu erinomainen opastus ja ilmeisen aiheelliset nuhteet huonosta hoidosta :oops: :idea:

Ehdinpä sitten samalla reissulla vielä käydä mökilläkin, avaamassa tien. Yhteensä +900km/yksi vrk taas kerran.

Anyway, minusta lähes kohtuullinen vuokrahinnoittelu kuorma-autolle vapailla kilometreillä täällä etelässä ja 2150mm korkeana Aapeli mahtui hyvin koppiin. Tilaa olisi ollut muullekin omaisuudelle tarvittaessa. Tuolta löytyy myös koneenkuljetuslavalla oleva auto, mutta oli vielä poissa liikenteestä odottamassa kesää. Samoin korkeampi&isompi koppisia autoja.

Oma kärry, kun on toista sataa kiloa liian 'kantamaton' 630'n alle ja auton vetomassa reilusti vajaakykyinen (rekisteriotteiden mukaan).
 

Uusimmat keskustelut