Lämmin ohjaamo | AvantClub - Keskustelupalsta

sakarivo

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.11.2015
27
1
3
Tuli tuossa pakkasten alussa huomattua että lumityö avantilla on mukavaa mutta melko vilpoisaa puuhaa.
Olin noita hytillisiä avantteja kaupassa ja kuvissa nähnyt, siitä se ajatus sitten lähti.

Tehtaalta kyselin jälkiasenteisen L-ohjaamon hintaa, mutta kun köyhälle kaikki on kallista niin tyydyin tilaamaan pelkän takaseinän :D

Lasit eteen, oikealle sivulle ja oveen hain etralta, nämä siis tein 4mm polykarbonaatista. Etulasi on naarmuuntumatonta pc:tä.
Pahvista leikoin kaavat ja kuviosahalla lasit oikeaan muotoon.
Samalla kauppareissulla mukaan tarttui lasien tiivisteet ja myös kattoon hommasin d-tiivistenauhaa.

Oven rungon taivuttelin 22mm huonekaluputkesta, sisäpuolen lukkokahva on valmetista ja ulkokahva jostain massikasta, oven kaasujousi on john deeren etulasin pumppu.

Sitten olikin koppi kasassa ja lämmityksen kimppuun. Torista löysin sopivaan hintaan webaston airtop 2000 ilmalämmittimen, polttoaine linja t-haaralla suodattimen jälkeen ryöstettynä.
Ainoa paikka mihin tuon webaston sai piiloon oli tuo vasemman puoleinen etu muovi, tilaa on niukin naukin just senverran mitä tarvii, jonkun tunnin joutui sovittelemaan :?

Lopuksi näpertelin pellistä tuulilasin alle sopivan ilmasuuttimen ja lämmittimen käyttökytkimen kaasuvivun viereen.

Tänään aurasin ekankerran lämpimässä kopissa ja tottavie tarkeni, ilman hattua ja takkia pärjää :cool:

Lähtökohtana siis on perus matalalla turvakaarella tehtaalta lähtenyt karvalakki avantti, olen lisännyt koneeseen työvalot, joystikin, puomin kellunnan ja lämpimän ohjaamon. Vielä olisi haaveissa laittaa teleskooppi puomi, täytyy kerätä pelimerkkejä tai odotella sopivaa purkukonetta josta saisi käytettynä..
 

Liitteet

  • 20160210_200511.jpg
    20160210_200511.jpg
    115,3 KB · Katselut: 4 268
  • 20160220_121818.jpg
    20160220_121818.jpg
    108,6 KB · Katselut: 4 138
  • 20160221_101936.jpg
    20160221_101936.jpg
    107,5 KB · Katselut: 4 173
  • 20160221_170704.jpg
    20160221_170704.jpg
    77,4 KB · Katselut: 4 112
  • 20160221_170803.jpg
    20160221_170803.jpg
    95,4 KB · Katselut: 4 231
Laitetaan vielä muutama projektikuva kun tuli noita näpsittyä.
 

Liitteet

  • 20160210_200530.jpg
    20160210_200530.jpg
    120,2 KB · Katselut: 4 067
  • 20160130_163818.jpg
    20160130_163818.jpg
    74,5 KB · Katselut: 4 017
  • 20160129_195321.jpg
    20160129_195321.jpg
    78,7 KB · Katselut: 4 095
  • 20160124_131555.jpg
    20160124_131555.jpg
    66,3 KB · Katselut: 3 986
  • 20160123_135248.jpg
    20160123_135248.jpg
    105,8 KB · Katselut: 4 010
  • Tykkään
Reaktiot: mek
Hieno toteutus noin kotitarvepajalta ja mikä kaikkein tärkeintä, tekemisen ja suunnittelun ilo :)
 
L hytti ilman ovea kustantaa n.1,5ke. Suolainen hinta mutta pakettiin kuuluisi myös uusi 50mm korkeampi turvakaari joten kyllä tuolle hinnalle on katetta. Tässä projektissa madalsin tuota takaseinää sen 50mm jotta sopi paikoilleen.

Nomenomaan tässä on vietetty mielekkäitä iltoja tallissa suunnitellen ja googlen kuvahakua apuna käyttäen :lol:
Kotiväki voipi olla asiasta jotain muuta mieltä mutta asiat tärkeys järjestykseen.
 
Minulla on Avant 630 ja L-ohjaamolla. Olen suunnitellut myös oven tekemistä ja lämmittimen laittoa. Saisiko tuos ovesta tarkempia kuvia vielä. Tiivisteestä yms. Helpottaisi kovasti omaa tekemistä.
 
En tiedä, toimisiko Avantissa sama ratkaisu kuin veneissä ja avoautoissa, eli kangaskuomu.

Kuomu pujotettaisiin ylhäältä käsin ohjaamon päälle ja kiinnitettäisiin runkoon neppareilla.
Ikkunaton kuomu toimisi talvisäilytyssuojana. Jos kuomuun leikkaisi isot ikkuna-aukot
ja kiinnittäisi niihin läpinäkyvät muovit, saisi ajokelpoisen hytin. Kesäksi kuomu poistettaisiin.

Ongelmia voisi tulla ainakin lisävalojen kanssa. Lisävalojen kohdalla tulisi olla aukko tai pieni ikkuna.

Ovi olisi toinen ongelma, kun hyttiin pitäisi päästä kulkemaan. Ovi voisi ehkä tarvita magneetteja
tms. pikakiinnitystä sulkemista varten. Kangas olisi hyvä sarana.

Kankaan tulisi olla vahvaa laatua, kuin veneiden kuomuissa, ja nepparit ruostumattomia.
Homesuojattu markiisikangas voisi olla sopivaa, tai sitten oikea venekuomukangas.

Home voisi kostealla kelillä olla ongelma, joten kankaan ja katon väliin tarvittaisiin tuuletusrako.
Jos lämmityslaite puhaltaisi Avantiin lämmintä ilmaa, kuomun tuskin tarvitsisi olla kovin tiivis.
Siinä samalla kangas kuivuisi ja tuulettuisi hyvin.

Kuomun voisi myös teettää venekuomujen tekijöillä, jos vaan on tarkka suunnitelma tai malli.
 
Vainikka myy jälkiasennus-kelmu-hyttiä.
tuulilasi+pyyhkijät. Keksintö jostain suomen rajojen
ulkopuolelta. En tiedä saako pelkkiä kelmuja?
http://www.konetalovainikka.fi/tuote/avant-528-jalkiasennus-hytti/
 
Uskoisin että venekuomujen tekijät pystyvät tekemään samanlaisen kuin tuo Vainikan, ja murto-osalla hinnasta (suhteutan vaan siihen mitä venekuomun teko oli). Tietty eka pitäisi tehdä kaava eli ensimmäinen kalliimpi, mutta sen jälkeen pitäisi olla helppoa. Samat matskut mitkä veneessä toimii on kyllä Avanttiinkin sopivat.
 
Puolet tuosta Vainikkalan hinnasta matalimmillaan veikkailisin. Kuitenkin kaavat pitää tehä ja aika paljon tuossa on leikattavaa ja ommeltavaa. Seuraaviltakin ne varmasti perii niitten kaavojen käytöstä maksua.
 
Kaksi tonnia on järkyttävän paljon rahaa tähän tarkoitukseen.

Tuommoinen teltta saattaa olla hauras tai jäykkä pakkasella ja auringonvalo saattaa muuttaa muovin sameaksi.

Minä ajattelin, että ne muovi-ikkunat ja ovikin voisivat olla jäykkää PC-levyä. Pyyhkijän tarve ei tulllut mieleen, mutta
veneisiin saa yleismallin pyyhkijöitä. Yksinkertaisin malli on käsikäyttöinen.
 
Siinä vaiheessa melkein helpoin hitsata kiinnityskorvakot tuvakaareen ja pultata pleksit suoraan niihin kiinni.
 
Onhan siinä hintaa muistaakseni Puolassa valmistetulle kuomulle! Eikä vielä lämmitystä, jonka kyllä vaatii ikkunoiden aukipitämiseksi.
Avantilla L ohjaamo 1400€.
 
Ezmo sanoi:
Siinä vaiheessa melkein helpoin hitsata kiinnityskorvakot tuvakaareen ja pultata pleksit suoraan niihin kiinni.

Kyllä tämäkin tapa kävi mielessä, muttei se sovi ainakaan minulle. Ajattelin helposti irrotettavaa
huppua, jonka voisi taitella kasaan säilytystä varten. Jotain huonoja puoliakin tuli mieleen.

Pitäisi olla ne hitsivehkeet, minulla ei ole.
Kannakkeiden mitoitus pitäisi miettiä tarkkaan.
Kiinnikkeet ilman ikkunoita törröttäisivät melko ulkonevasti.
Isot muutokset alkuperäiseeen Avantiin eivät innosta.
Ikkunoiden irrotus ja kiinnitys ei ehkä onnistu pikana.
Katto pitäisi levittää isommaksi, jottei sataisi sisään.
Ikkunoiden väliin voisi tarvita tiivistettä, joka voi olla vaikea saada istumaan paikallaan.
Moottorin tärinä voisi saada ikkunat resonoimaan ja pärisemään.
Kiinteä kiinnitys tekisi ikkunoista alttiimmat hajoamaan törmäyksissä kuin joustava kiinnitys.
Ikkunalevy (4 mm PC) maksaa noin 100 euroa neliöltä, levyä menisi aika lailla.
 
Jarkko62 sanoi:
Pitäisi olla ne hitsivehkeet, minulla ei ole.
Kannakkeiden mitoitus pitäisi miettiä tarkkaan.
Kiinnikkeet ilman ikkunoita törröttäisivät melko ulkonevasti.
Avant L ohjaamossa pleksit/lasi on kiinni omegan mallisella raudalla. Rauta on kiinni turvakaaressa 6mm kuusiokoloruuvilla ohjaamon sisäpuolelta.
Noihin kevyisiin muoveihin olisi sellainen minigrip pussissa oleva sulkija hyvä. Olisi heti tiiviskin!
Ehkä jollain kumilenkillä/tiivisteellä voisi myös lukita lasit.
Jarkko62 sanoi:
Moottorin tärinä voisi saada ikkunat resonoimaan ja pärisemään.
Tuo L ohjaamokin "humisee" kiusallisesti. Ilmeisesti liikaa kovaa muovipintaa heijastamassa ääntä.
Katon toppaaminen (sisäpuolelta) voisi auttaa.
 
sakarivo sanoi:
Sitten olikin koppi kasassa ja lämmityksen kimppuun. Torista löysin sopivaan hintaan webaston airtop
2000 ilmalämmittimen, polttoaine linja t-haaralla suodattimen jälkeen ryöstettynä. Ainoa paikka mihin
tuon webaston sai piiloon oli tuo vasemman puoleinen etu muovi, tilaa on niukin naukin just senverran
mitä tarvii, jonkun tunnin joutui sovittelemaan :?

Kuvissa Webaston pakoputki näyttäisi olevan ohjaamon alla. Mahtaako sieltä tulla häkää? Pakoputken voisi
varmaankin jatkaa tarvittaessa Avantin taakse, moottorin pakoputkenpään tienoille.

Kaupoista näyttäisi saavan myös venäläistä Planar-ilmalämmitintä. Se ei kai Venäjällä maksa kuin jotain
380 euroa ja Suomessa Sercap myy sitä 530 eurolla.
 
Saa Planaria näemmä Suomesta alle 500 euronkin. Laite valmistetaan Venäjän Samarassa, valmistaja on
Teplostar ja Teplostar-nimellä näyttäisi olevan suomalaisetkin kotisivut http://www.teplostar.fi.

Erinomaiset asennusohjeet (englanniksi) kaikille malleille löysin kuitenkin Venäjältä:
http://en.autoterm.ru/content_files/files_docs/56aa7046e52ca.pdf

Planaria ei saisi asentaa kallistettuun asentoon, vaan vaakasuoraan. Lisäksi ympärille vaaditaan jonkin
verran asennustilaa, kuten em. asennusohjeesta poimittu kuva osoittaa.
 

Liitteet

  • planar_2D_mitat.jpg
    planar_2D_mitat.jpg
    75,9 KB · Katselut: 2 051
Jatketaanpa tähän vanhaan ketjuun. L-ohjaamon ja pelkän takaseinän hinnanero on minusta käsittämätön, n. 1000 eur. Yritin kysellä tehtaaltakin, että mitä tuolla tonnilla tarkkaan ottaen saa, mutta ei se selvinnyt. Kuvien ja Avantin nettisivujen perusteella tuolla hinnaerolla saa takaseinän lisäksi sivu- ja etulasit sekä niiden kiinnikkeet ja tuulilasinpyyhkimen.

Olisiko Sakarivo:lla valokuvia noiden lasien kiinnityksestä, hitsasitko kiinnikkeet turvakehikkoon vai miten? Kumipäällysteisiä RST putken kannakkeita voisi ehkä käyttää, mutta ainakaan Biltemasta ei löydy tarpeeksi isoja. Tuolta löytyy isojakin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Enpä kerinnyt enää muokata tuota edellistä viestiä. Tuollainen lisävalokiinnike olisi vähän jämerämpi, putki on ilmeisesti 48-millistä, koska on pulverimaalattuna hieman päälle 48 mm. Moottoripyörässä olen käyttänyt noita Bilteman putken kannakkeita mm. työkaluputkilon kiinnitykseen runkoputkeen. Nuo eivät ole kovin kestäviä, vaan tärisevät melko pian poikki. Tuo lisävalokiinnike on kyllä kallis, tulee kiinnikkeille hintaa enemmän kuin plekseille.
 
Avantin alkuperäisessä on turvakaareen porattu reiät kannakkeita varten. Reikiin vedetty m6 kierre.
Paras olisi jokin H- profiili kumilista johon saisi ujutettua pleksit. Pysyisi kaikki vesi ulkopuolen.
L-ohjamossa on kiinikkeet huonot, pitäisi olla sellaiset, että saa yhden ihmisen taidoilla kiinni ja irti.
Nyt on läpipultti pleksistä ja kannakkeesta ja toisella puolella tippuva mutteri.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Joku on jaksanut 420:een värkätä lämpimän ohjaamon.

Minusta 400-sarja on vähän vaikeampi kuin 500-sarja, koska nuo katon pilarit eivät ole samassa linjassa katteiden ulkoreunan kanssa kuten suuremmissa, vaan 10 senttiä sisempänä. Ovesta on vaikeampi saada sitäkään vähää tiivistä kuin isommissa ja ohjaamosta tulee edestä 10 cm kapeampi vasemmalta.
 
Tuossa on minun rakennustarina 630 koneeseen...
 
Joku on jaksanut 420:een värkätä lämpimän ohjaamon.

Minusta 400-sarja on vähän vaikeampi kuin 500-sarja, koska nuo katon pilarit eivät ole samassa linjassa katteiden ulkoreunan kanssa kuten suuremmissa, vaan 10 senttiä sisempänä. Ovesta on vaikeampi saada sitäkään vähää tiivistä kuin isommissa ja ohjaamosta tulee edestä 10 cm kapeampi vasemmalta.
Jestas. kone on kalliimpi kuin kaupassa. Stratocasterit ja Les Paulit olen tiennyt hyödykkeiksi, joiden arvo nousee, mutta että myös Avantti. Tuohan maksaa 10 vuoden päästä 50 ke
 
  • Tykkään
Reaktiot: Miksu
220 avanttiin laitoin L-ohjaamosarjan ja lisäpainot renkaisiin 3000e avant tehtaalla ylöjärvellä