Lastausesimerkkejä (mutta ei -malleja) | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
http://yle.fi/uutiset/liikkuvasta_poliisista_paivaa_-_poliisin_kuvat_paljastavat_kuinka_suomalainen_keksii_keinot_kuljettaa_tavaraa/6888892

Tästä illan ratoksi. Voi myös pelata bingoa, esim moneenko on itse tai naapuri syyllistynyt tai on muuten vaan tullut vastaan.

Piti vielä kysäistä, että mikä käyttötarkoitus lienee vehkeellä kuvassa 13/13

Hitaan liikenteen kolmio näytti puuttuvan traktorista.

Ei mielestäni muuta huomautettavaa. Lietelannan sekoitin
on maataloustyökalu ja niitä saa kuljettaa tiellä vapaasti.

Oke

Mutta eikös sekä traktorissa että työvälineessä pitäisi olla heijastimet, jos liikutaan tiellä?

Ainakin olen pannut merkille että kolmioita on viritetty erilaisiin kylvökoneisiin yms, jotka siis eivät liiku omilla pyörillään, mutta peittävät traktorin heijastimet.

oke sanoi:
Lietelannan sekoitin
on maataloustyökalu ja niitä saa kuljettaa tiellä vapaasti.

Käytetäänkö sitä tuossa asennossa? Vai niinkuin vaikka jääkairaa?

Näin kerran yhden isännän kuljettavan nipun kuuden metrin harjateräksiä Saab 99:llä.
Juu arvasit väärin, eivät olleet katolla, vaan auton alla. Narulla vaan kiinni etupuskurin rautoihin ja takaa vetokoukkuun. Edessä oli ylitystä noin metrin ja takaa pikkasen enemmän.
Liputtaa takaylitystä ei hemmo voinut, koska raudat laahasi maata. :eek:

olisi ollut edes dieselauto, mutta kun oli 99 saabi. Niin ei paljoa tarvinnut bensaa vuotaa letkun liittimestä kun tuli olisi hoitanut homman...

Tai, jos niistä teräksen päistä tuli sen verran kipinää, et juuri se ajoi punaisen merkkivalon asian...

Lauantaisin etenkin kesällä noin puolenpäivän aikoihin kannattaa joko käydä katsomassa tai kiertää kaukaa rautakauppojen noutopihat. Siellä näkee vaikka mitä. Kuormia sidotaan välillä paperinarulla ja ties millä. Mieleenpainuvin kokonaisuus on kuitenkin ollut 6 metrin rumpuputki lastattuna kevytperäkärryyn siten, että yli puolet putkesta tuli kärryn takalaidan yli. Kärry oli tehty heittämällä jonkun tehdasvalmisteisen kevytkärryn lava ilmeisesti vanhan D-mallin Kadetin leikellyn takaosan päälle siten, että ooppelin taka-akseli ja jousitus toimi kärryn akselina. Aisana oli todennäköisesti samaisen kevytkärryn aisa hitsattuna ooppelin pohjaan. Ei ehkä siis enään ihan rekisteriotteen mukainen viritys.... :lol: Niin, ja veturina oli uudehko premium-luokan farmari. Eli ilmeisesti kaikki rahat oli mennyt autoon, kun kärry oli pitänyt rakentaa romuista itse :roll: :mrgreen:

Kävin heittämässä kaverille rautakaupasta 2 kivilavaa a' 1200 kg. Mulla oli folkkari 2800 kg kantavuudella, joten mahtui hyvin kopin taakse painonsa ja kokonsa puolesta..

Joku oli ostanut saman satsin ja laittanut kivet kevytperäkärryyn. Siis yli 2000 kg.
N. 300 m noutopihasta kärry oli kaikkensa antaneena kumijouset taivasta kohti.Toivottavasti edullinen tarjous kattoi kärryn kulut.

Varoituskolmio pitää olla työvälineessä, jos se peittää traktorin kolmion.
Heijastimet ja valot ovat sen mukaan, mitä vaadittiin traktorin käyttöön
oton aikana. Potkuri on kapea, joten traktorin kolmio näkyisi. Työlaitteessa
ei voi olla heijastimia sen käytön takia.

Kyseinen potkuri laitetaan vinosti lietesäiliöön. Kierrätyksellä pyritään
sekoittamaan liete tasalaatuisemmaksi ennen pellolle levitystä. On
paljon helpompi imaista levitysvaunuun. Lietesäiliön halkaisija voi
olla kymmeniä metrejä ja syvyys muutaman metrin. Tämä potkuri
on pieni.

Oke

Mieleenpainuvin kokonaisuus on kuitenkin ollut 6 metrin rumpuputki lastattuna kevytperäkärryyn siten, että yli puolet putkesta tuli kärryn takalaidan yli.

joo, täytyy tunnustaa että vastaava tuli kokeiltua. Haettiin tehtaalta naapurille rumpuputkia. Mulla oli tuore kortti ja ajokokemusta alta 5000km. Lähdin kuskiksi ja tietysti ostaja/lastaajat ensin Alkoon ja sitten hommiin. Menomatkalla oli yhdistelmä ihan jees ajettava, vaikka mukana olikin jo muutama 5m pituinen kakkosviitonen rumpujen tueksi. Kärryn lava oli ehkä 2.5x1.2 metriä. Vetoautona Carina.

Tehtaalla lastattiin kuormaan enemmän kuin lääkäri määrää. Sidottiin kuorma ja taidettiin jopa laittaa lippu. Päästiin ensimmäiset sata metriä niin kärryn apukarikka petti. Laudanpätkä ei paljoa tukenut ja luisti pois paikaltaan.

Haettiin lisää köyttä ja sidottiin uusiksi. Päästiin valtatielle. Kun nopeuden nosti yli viidekympin, alkoi armoton heijjaus, aivan järkyttävä ajettava. Pysähdyttiin pientareelle ja lastattiin peräkonttiin kiviä (ja seuraavalta kaupalta lisää olutta tottakai). Laitettiin painavimmat istumaan takapenkille. Sillä sitten päästiin yllättäen onnellisesti perille, mutta vauhtia oli se max 50. Taidettiin kyllä kiristellä köysiä välillä. Yhdistelmän kulku ei olisi kestänyt yhtään yllätystä liikenteessä, mutta tuurilla ne ....

Aisapaino lienee ollut näin jälkeenpäin ajatellen sitä linkin ensimmäisen kuvan luokkaa!!

Rautakaupassa näkee monasti mielenkiintoisia lastaustapoja. ERityisesti jos joku ottaa kaupan murjotun lainakärryn, on sidontavälineenä useimmiten pyykkinaru. Ja muutamia putkikuormia, lautapaketteja etc on lähdetty kuskaamaan siten että lasti on puoli metriä sivuikkunasta pihalla.

Olen näköjään välttynyt poliisin kameraa...

No pakko myöntää että olen melko tarkka kuormien kanssa. Niin villin näköisiä tapauksua olen nähnyt tien päällä.

Uusimmat keskustelut