Lievää öljyvuotoa | AvantClub - Keskustelupalsta

Enkku

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.9.2011
16
1
3
Ylöjärvi
520 tiputtelee hiljakseen hydrauliöljyä keskinivelen tietämillä. Vuoto on tasaisen jatkuvaa joten paluupuolesta lienee kysymys. Todennäköinen syyllinen on letku, joka kiinnittyy banjoliittimellä öljytankkiin ohjaussylinterin yläpuolella.

Missä lienee letkun toinen pää kiinni ja onko paha vaihtaa, tiedustelee hän kokeneilta letkumestareilta...
 

Liitteet

  • Öljyvuotoa.jpg
    Öljyvuotoa.jpg
    122,5 KB · Katselut: 2 309
Tuo banjoliitinpäinen letku on toisen takimmaisen ajomoottorin vuotolinja.
Ei ole järin vaikea vaihdettava, takakatteita auki ja kurkistus :)

Kannattaa katsoa onko kuvan paikkaa ylempänä märkää, ettei vuoto ole muualta peräisin.
 
Kannataa katsoa onko kuvan paikkaa ylempnä märkää, ettei vuoto ole muualta peräisin.

Hydrauliöljy ei kiipeä ylöspäin muuten kuin letkun sisällä. Näyttäisi märkä tulevan ohjausventtiilin suunnalta. Etukate pois ja tarkastus.
 
Tarkistettu on heti alkuun. Ohjausventtiilin ympäristössä on useitakin vähän tihkuvia liitoksia, joista osa varmuuden vuoksi kiristetty (missä hydrauliikka, siinä vuoto sanoo vanha kansa). Näistä mikään ei näyttäisi selittävän maahan tippuvan öljyn määrää, johon tiukkaaminen ei vaikuttanut mitään. Banjon yläpuolisen kosteuden ne kyllä selittävät.

Banjoliittimestä lähtevässä putkessa hetikohta klemmarin jälkeen näyttää olevan joku ruhjeentapainen. En ole vielä irrottanut letkua (näpit jäätyy lato-olosuhteissa, ...kele) tarkempaan tutkimukseen. Mikähän noinkin suojaisessa paikassa saisi letkua ruhjottua?
 

Liitteet

  • banjoliitos.jpg
    banjoliitos.jpg
    47,5 KB · Katselut: 2 083
  • ohjausventtiilin paikkeilla.jpg
    ohjausventtiilin paikkeilla.jpg
    82,7 KB · Katselut: 2 054
  • ruhje detalji.jpg
    ruhje detalji.jpg
    10,8 KB · Katselut: 2 041
"Mikähän noinkin suojaisessa paikassa saisi letkua ruhjottua?"

Risut ja oksat löytää tiensä kaikkialle, jos olet ajellut metsässä.


Oke
 
Raporttia tarkemmasta tutkimuksesta: Ruhjeen syy on todella hankauma. Sininen putki ei ole syyllinen vaan sen takana oleva putki, joka on myös kulunut metalliverkolle. Lisää vanhan kansan viisauksia: kaikki kuluu mikä hemppaa.

Rikkinäisessä letkussa tuntuu olevan sen verran löysää että siitä voisi pätkäistä palan mutta ongelma on klemmari. Normaali ruuviklemmari ruhjoisi yläpuoliset putket hetkessä. Täytynee vaihtaa koko letku... Banjoliitin on viisaasti nestepinnan alapuolella, joten hö-säiliökin pitää tyhjentää ensin. Miksi tämä on aina niin tätä...

Tarkkailkaa letkujanne!
 
Tämä on varmaan jo korjattu, niinkuin avantin omistaja het laittaakin laitteensa diagnoosin jälkeen kuntoon, että pääsee kurvailemaan :D

Mutta jos ei ole vielä korjattu, niin voisi olla hyvä jos nostaisit koneen perää ylöspäin, jolloin öljytaso "kallistuu" eteenpäin. Tämän jälkeen saatat päästä ilman öljyjen poislaskua helpommalla. Muista käyttää pyöräkiiloja sekä seisontajarrua ja kunnon tunkkia+pukkeja.
Siinä saa vain olla varovainen, ettei mittatikun aukosta tule öljyä pihalle, vaikka siinä onkin pitkä kaula. Huohotuksen takia ylitulon riski kuitenkin on.

Tsemppiä korjaukseen!