Lisätietoa työkoneesta kaivattas. | AvantClub - Keskustelupalsta

apusahis

Jäsen
Keskustelun aloittaja
12.4.2014
9
0
1
Hei vaan hei kaikille! Tuossa eilen tuli ostettua isohko projekti jonka pitäisi olla avant-merkkinen.

Niin tietoa kaipaisin mistä saisin selvitettyä että mikä värkki on kyseessä. Laitos on kumminkin kerran palanut niin identiteetti kateissa. Kahdella ajomoottorilla sekä liukuohjattu kyseessä. Olevinaan pitäisi olla Avant 320.

Sillä mie vaan kun pitäisi löytää hydrauli järjestelmä kuvat että osaisi uudelleen rakentaa :)
 
Moro.
Tervetuloa palstalle.
Suosittelen kääntymään tehtaan puoleen noissa asiossa.
Sieltä saat tiedon parhaiten.
Osatkin on helpoin hakea tehtaalta.Ei oikein löydy sopivia maailmalta.
Mulla pitäisi olla jossain hydraulikaaviot,hain ne tehtaalta kun räpelsin omaa projektiani.
Ei toi ole hydrauliikaltaan kovinkaan monimutkainen.
Onko yhtä pahoin palanut kuin mun Sininen?


Mauri
 
Nyt joutuu melkein heittämään lantti siitä että kummalla on/oli parempi lähtökohta.

Kyllä minä nostan hattua siitä että tuommoisia kunnostetaan!
 
Totta. Mutta jos "pyörämutterit" on jumissa niin se ei ehkä ole hyvä asia...

Taitaa nyt olla sellaine Nykäs tilanne, eli 50-60!
 
No Huh Huh! Varmaan tuo "vihreä" on ollut saman näköinen heti tulipalon jälkeen kuin tuo "sininen", mutta vihdeästä on sitten palaneet/sulaneet osat saatu jo irti ja runko on lykätty likoamaan kuusen juudelle. Toisaalta sinisessä oli kauha mukana ja osia edes hiukan malliksi.

Eikö nuo rungot ja nostopuomitkin saisi varaosina ettei tarvitsisi niidenkään kuntoa alkaa ihmettelemään. . . Toivottavasti saatte / olette saaneet varaosat halvalla. Helposti varaosista uuden rakentaminen tulee kalliimmaksi kuin suoraa tehtaalta valmiin ostaminen.
 
No sehän se tässä on kun ei ole mitään jätetty niin ei tiiä oikeastaan mistään mitää, perhana. Niistä olisi saanut hiema osviittaa osista mitä tarviaa oikein hommata.

Tuosta hydrauliikasta sen verran että varmaan yritän saada aika look-a-liken kyseisestä järjestelmästä. Ja yleisesti ottaen ulkoisestikkin.

Ja tulihan tässäkin rehukauha tms joka ei ollut palanut :) mutta vanteita olisin kaivannut tähän. Nyt saa lähes vanteitten pinnapulteista asti hommailla kaikenlaista. Kunhan nyt saapuisi ensin naapurikunnasta tänne joensuuhun koko vantti edes.
 
Mielenkiintoinen projekti ja ainakin tulee kone tutuksi rakentaessa.

Olisko tästä apua: http://agrimarket.mederra.com/files/gallery/1287991179.pdf
Samanlaiseen kuvat kuin sulla mutta uudempaan. Ajomoottorit joka nurkassa.

Voin lahjoittaa 320 olleen puomin huoltotuen jos haluat, vaikka et taida sitä heti ensimmäisenä tarvita :D Laita YV:tä jos kiinnostaa.
 
Kyllä tossa hommia piisaa.
Ja muutaman tonnin saa rahaakin palaan.
Mutta uusi kone tulee.
Ei tossakaan muuta hyödyksi käytettävää ole kuin runko,aisat ja kauhankiinnituslevy.
Navat käy mutta laakerit voi olla sököt.
Niin munkin piti tehdä muista kuin tehdasosista.
Sylinterit on omalla mitoituksellaan.
Venttiilistö on hankala virittää halpisventtiilistä.
Suosittelen 200cc ajomoottoreita ja tuplapumppuja.
Tosin venttiilistö pitää olla tulpamallia (kytkee pumput rinnan).
Minkä meinaat laittaa koneeksi?
Unohda se 13hp pensakone.
Se töpsähtää tuplapumpuilla.
Renkaiksi käy hätätapauksessa 13" autonrenkaat 4x100 pulttijaolla.
Mulla pitäisi olla hydraulikaaviot kun vaan löytäsin.
Voin skannata ne kunhan löydän.

Mauri
 
Voisikos jompi kumpi tai molemmat herroista tuoda tai lainata konetta näytille Rauta&Petrooli tapahtumaan riihimäelle syyskuun alussa?

Jos kone ei irtoa, niin kainona toiveena olisi muutama valokuva, josta voisimme tuottaa näyttelyyn hiukan erilaisia projekteja.
 
Maasturisti sanoi:
Voisikos jompi kumpi tai molemmat herroista tuoda tai lainata konetta näytille Rauta&Petrooli tapahtumaan riihimäelle syyskuun alussa?

Jos kone ei irtoa, niin kainona toiveena olisi muutama valokuva, josta voisimme tuottaa näyttelyyn hiukan erilaisia projekteja.

Kyllä Sininen joutaa näytille.Ja tossa kunnossa mitä se tällä hetkellä on.
Vaikka kaivuulaitteineen ja auroineen.
Tällä hetkellä itsellä ei ole muuta siirtovehjettä kuin traktori ja peräkärry.
No on sinne syksyyn aikaa vielä suunnitella kuljetuksia.

Mauri
 
Kiitos tujuka tuosta linkistä! Tuo auttaa todella paljon! Kun näkee nuo tarvikkeitten tyypit yms. Niin osaa hieman alkaa haarukoimaan millasia siinä on ylipäätänsä ollut ja sekä miten. Ja sitten näkee tuon "hillittömän" hydraulilohko hässäkän joka on kyllä melko muikea! :shock:

Maukka70
Tuossa pyysin kaverilta konsultaatioa apua tuon hydraulijärjestelmän suunnittelussa niin se tokas että jos sitä hieman muuttaisi esimerkiksi noiden vipujen paikkojen suhteen yms. Kuten jotain toimintoja siirtäisi penkin viereen.

Moottori kyllä on ihan täysin avoin. Auton moottori kiinnostaisi siinä mielessä kun hankinta hinnaltaan huomattavasti huokeampi kuin nämä 2-syl. dieselit ~20hp sekä saman kokoluokan bensat. Mutta tässä tulee varmasti ongelmaksi moottorin fyysinen koko vaikka se laitettaskin ilman vaihdelaatikkoa. Ja toveri epäili että näinköhän näissä pienissä vanhemmissa moottoreissa (1.0S -> 1.3S) riittää vääntö niin alhaisilla kierroksilla mitä hydraulipumppua pitäisi käyttää?

Ja auton renkaita sekä vanteita juuri alussa meinasin käyttää että edes pyörilleen saisi sen vantin. Sillä tiloina ei ole käytössä rakenteluun kuin oma (pankin) autotalli.

Ja jos löytyy vaan kaavio niin tosi kiva juttu olisi! :)

Maasturisti
En tiiä kehtaako tuollaista todella keskeneräistä räppänää tuoda :lol: Tosin eihän se mikään ulkomaan konsti ole ja lähtee vantin kanssa liikkeelle :)

Vielä kun saisi vantin kotia tuolta maailmalta! Värkki tuli ostettua ja maksettua paikanpäällä ja myyjä lupaili että tuo sen tänne joensuuhun kun käy täältä suunnilta jotain lisälaitteita traktoriin hakemassa. Todella ystävällistä kylläkin moinen touhu (arvostan) Mutta alkaa poltella ihan sormia jotta pääsisi tarkemmin tutkailemaan palanutta ostosta.
 
Toi hydraulikaavio oli sellaisesta mallista jossa on ajomoottorit navoissa.
Mutta kovin näytti tutulta muuten.Melkein jo löysin kaavion.
Jos jotain muuttaa niin ajo eteen ja taakse voisi olla jaloilla.
On meinaan ajoasento ihan perseestä pitkiä matkoja ajellessa.
Autonmoottori on muuten hyvä mutta on liian painava.
On eturenkaat ilmassa ilman kauhaa ym.
Mulla oli litranen daihatsu mutta oli paljon ongelmia sen kanssa.
Nyt Kubota D850
Ja autonmoottori on kierroskone,saahan sen muutettua työmalliseksi jos jostain löytyy
syöttöpumpun korjaaja.

Mauri
 
Minulla olisi 220 :pisen renkaita 4 kpl vanteineen ajelehtimassa autotallissa. tutkaile jos kiinnostaa sopisiko ne projektiisi. Voisin luopua niistä koska en enää niitä tarvitse. Olivat aikoinaan talvirenkaina joissa oli ketjut päällä jatkuvasti. Nykyään kun on isompi kone käytössä ei tule talvella enää ajettua pienellä, joten täyttävät vain muutenkin ahtaita tiloja.
markkuvaari
 
Maukka70 sanoi:
Toi hydraulikaavio oli sellaisesta mallista jossa on ajomoottorit navoissa.
Mutta kovin näytti tutulta muuten.Melkein jo löysin kaavion.
Jos jotain muuttaa niin ajo eteen ja taakse voisi olla jaloilla.
On meinaan ajoasento ihan perseestä pitkiä matkoja ajellessa.
Autonmoottori on muuten hyvä mutta on liian painava.
On eturenkaat ilmassa ilman kauhaa ym.
Mulla oli litranen daihatsu mutta oli paljon ongelmia sen kanssa.
Nyt Kubota D850
Ja autonmoottori on kierroskone,saahan sen muutettua työmalliseksi jos jostain löytyy
syöttöpumpun korjaaja.

Mauri

Okei, no tältä sivustolta löytyi joku 320S(+)? kaavio niin näyttää niin monimutkaselta että ei kerro yhtään mitään. Mutta uskon että lähelle menee vanhemman 320 kanssa? Varmaksi kyllä en mene sanomaan. Tuo tujukan laittama linkki näytti niinkuin letku letkulta mikä menee mihinkin. Tosin toiminta periaattettahan se ei kertonut mutta näki noin suurinpiirtein kuvasta että mitä siinä voisi olla :) Ja puhumattakaan siitä että miten hyvät osalistat se linkki sisälsi!

Kysymys kuuluukin: Kaverin kanssa kärristä nykästiin vantti pois kyydistä niin hän tuumaili ketjuja että olisikohan ne 1" ketjut? Tuohon en kyllä osannut mitään vastata. Mittaamalla se menisi n. siihen tuumaan.

Autonmoottoria kyllä siitä huolimatta meinasin. Voi olla että tulee "oppirahat" maksettua siitäkin touhusta. Mittojen puolesta pitäisi huom. pitäisi mahtua kaksoispumpun kanssa konetilaan. Moottoriksi meinasin opelin 1.2S -moottoria. Siitäkin syystä että pihasta löytyy moinen valmiina. Sekä kaasutin käyttöstä moottoria sen takia ettei tarviisi hirveesti sähkö ruveta rakentelemaan.
 
Kuvia kun vantti kotona (kuorma on kyllä sidottu, hännät vaan pyöritelty miten sattuu:):




Pahoittelut foorumille jos ei ois saanut laittaa suoraan isoja kuvia. Kuvat koossa 800x600. Thumbbinahan nämäkin olisi kyllä voinut laittaa
 
Uudemmissa on tosiaan joka pyörälle oma ajomoottori ja akseliväli on 50 mm pitempi. Ehkä neljä ajomoottoria saisi vanhempaankin runkoon sovitettua? Niillä saisi voimansiirtoon lisää voimaa. Pituuden jatkaminen auttaisi liikaan takapainoisuuteen, ehkä sitten autonmoottorin kanssa akseliväliä saisi jatkaa enemmän kuin 50 mm. Molemmat muutokset ovat olleet sellaisia, joita olen kaivannut. Hommista riippuen tietenkin.

Minun ei tarvitse pitkiä matkoja Avantilla ajaa, niin en ole ajoasentoa moittinut, mutta hyttysiä on hankala huitoa ajon aikana kun molemmat kädet pitää olla vivuilla. Lisäksi varsinkin peruuttaessa saattaa samalla tulla kauhaa tai aisoja käännettyä kun kaikki toimii samoilla vivuilla.

Jos ajon venttiilit laittaa polkimilla toimiviksi, niin jotain joutunee alkuperäisistä polkimien toiminnoista siirtämään muualle (ulkopuolinen hydrauliikka, tuplapumppu, kaasu). Ainakin tuplapumppuja olisi vaikea käyttää jos jalat on jo ajopolkimilla. Tosin voisihan tuplapumppujen ohjaus olla myös ajopolkimissa, jos ei muuhun kuin kovempaan nopeuteen molempia pumppuja tarvitse. Kun molemmat polkimet olisi pohjassa, niin toinenkin pumppu lähtisi mukaan. Tulisikohan siitä liikaa yllätyksiä? Käsikaasun myös joutuisi laittamaan. Tehdaskuntoisena ulkopuoliselle hydrauliikalle on myös vipu mittaristossa.
 
Hyvältä tuo projekti näyttää! Aihio näyttää ihan toteutuskelpoiselta, joten ei muuta kuin tekemään vaan ja soveltamaan.


Sen voin heti sanoa että napamoottoreiden istuttaminen tuohon runkoon on haastavaa, joskaan ei mahdotonta. Sen kun tietysti ottaa huomioon että ne maksavat koviakin summia, varsinkin uutena. Vakionahan tuossa on 2xAR160, jotka eivät sinänsä kovia voimanpesiä ole, mutta ajavat kuitenkin asiansa koneen kokoon nähden.

Napalaakereita tuohon menee kaiketi sen 16kpl (mallia en muista) mutta löytyy kiina-versiona IKH:sta ainakin n.6€/kpl. Malli oli molemmilta puolilta suojattu ja noilla nopeuksilla/kuormilla kestää varmasti hyvänkin tovin.


Ja jos löytyy kiinnostusta, niin löytyisi yksi voimanlähde + muuta pientä ylijäämää jotka saattaisi auttaa projektin etenemisessä. Pistä Apusahis YV jos kiinnostaa.
 
Sen verran etenee että napojen irroitus ei mennyt niinkuin siinä kuuluisassa strömsössä! Joutuu kehittelemään uudet akselit ainakin ellei muunlaista napa ratkaisua kehittele. Sen verran "orkosta" jätti irroitus akseleihin että ei niihin kehtaa mitään laakeria punaltaa paikalleen! :x
 
Pikkanen murremuuri :)
Mitä tarkoittaa "orkosta" ?
Mitä huonoa tapahtui irroituksessa?
Akselien vaihto onkin sitten astetta vaikeampi homma...

Mauri
 
Orkosella meinasin uria/vuolu jälkiä mitä tuli kun vedin napoja irti :)

Joo niin olevan. Voi olla että käy niin että pilkotaan tuo akseli ja akselin emäputkikin irroitetaan ja jollain viisiin jotain uutta tilalle :D
 
Ootko kokeillut uusia laakereita akselille?
Veikkaisin jotta joudut hiomaan akseleita jotta saat uudet paikoillensa.
Mun mielestä ei haittaa mitään vaikka hioisitkin uurteet pois.
Jos laakerissa on klappia akseliinsa nähden niin sitten on pahenpi.
Mutta tuskin sellaista on tapahtunut.
Tällenen huono harrastesorvari saa pistepuikolla
korjattua pienet välykset.
On se akseleiden vaihto meinaan niin iso homma......
Laitas kuvaa niin analysoidaan...

Mauri
 

Uusimmat keskustelut