Timberman

Jäsen
Keskustelun aloittaja
6.3.2010
610
0
16
Tervehdys kaikille !!

Olen tätä foorumia etsinyt pitkään ja hartaasti. Ostin oman Avantini (320S) pari kolme vuotta sitten. Silloin tämän foorumin löytäminen olisi ollut todella iso apu. Jostain kumman syystä en tätä silloin googlaamallakaan löytänyt vaikka kävin läpi kaikki mahdolliset vähänkin näihin härveleihin liittyvät sivut. Nyttenhän tämä foorumi näytti Googlessa hakusanalla Avant tulevan esille jo toisella sivulla. Hakusana Avant foorumi sijoitti tämän heti paalupaikalle.

Tosiaankin, löysin tämän foorumin vahingossa. Yritin googlata hydrauliöljyä Avantiin. Ohjekirjan mukainen öljy on Shellin Tellus TX 46, mikä myös jossakin tällä foorumilla mainittiin. Valitettavasti tätä öljyä ei näytä saavan mistään ainakaan pääkaupunkiseudulla. Lisäksi se on korvattu tai tullaan juuri korvaamaan STX öljyllä, jossa ei ole sinkkiä. Näin minulle Shellin asiakaspalvelusta tänään neuvottiin. Vaan eipä löydy tota STX:ääkään. Konalan Hi-Flexistä kerrottiin, että tilauksesta saa, mutta kestää 2 viikkoa.

Lopulta päädyin kyselemään öljyä Konetalo Vainikkalasta. Ei ollut Shellin Tellusta heilläkään, mutta sen sijaan vastaavaa Nesteen tuotetta löytyy hyllystä !!! Jii-haa !! Sekoittuu kuulemma Shellin öljyyn ja vastaa muutenkin ominaisuuksiltaan Shellin kamaa. Haittapuolena on tietysti sama kuin Shellin öljyssäkin, pienin myytävä purkki on 20 litraa.

Ohessa kuva Avantista 210-kaivurin kera. Ostin tuon kaivurin viime kesänä. Joku sitä tällä foorumilla jossain taisi hieman parjata, mutta kyllä se mun mielestä vaan on todella tehokas peli. Koneen paino (tai sen vähyys) on enneminkin ongelma. Kaivurissa riittää puhtia heiluttelemaan vaikka koko konetta. Lisäksi työn laatu on mun mielestä aivan huippua. Se on mielestäni monin verroin mietitymmän ja kehittyneemmän näköinen verrattuna edeltäjäänsä, 205-kaivuriin, joka tämän rinnalla näyttää melkein joltain itsetehdyltä protolta. Kiinalaisiin sitä ei edes kehtaa verrata. Toki on huomautettava, että Avantini käyttö on puhtaasti harrastekäyttöä ja kaivurikuskina olen itsekin täysin harrastelija. Ja paremmasta kun ei tiedä, niin.... Noh, kelpaa mulle ja rohkenen suositella kaikille muillekin harrastelijoille !!

Hieno peli! ...ja tervetuloa palstalle!
Kuoppien kaivaminen on paitsi mukavaa niin varsin terapeuttistakin... :lol:

Tuo öljyasia on sen verran tärkeä juttu (ja ainakin minulle uusi) että siitä kannattaisi mainita enemmänkin. Voisitko asiaan perehtyneenä ja selvää ottaneena avata vaikkapa tuonne "huolto" - osastolle asiasta peräti aivan oman viestikejun? Minua ainakin kiinnostaisi tietää lisää noista muista kuin Shellin öljyistä, ja ylipäätänsä siitä että "mitäs sitä sitten koneeseen laitetaan" kun ei ole enää Flooraa...vai mitä se TX nyt sitten olikaan...

Timbermanin kone on hieno. 300 sarjan peli on maatöissä linkkua kätevämpi, sillä se liikkuu sivuttain, kun linkku pitää käydä välillä "lentokentällä kääntämässä" parempaa kaivuuasentoa etsittäessä ;)

Saittia ei pari vuotta sitten löytynyt, sillä se oli vielä vasta idean asteella silloin.
Puolitoistavuotias foorumi on saanut kohtuullisen aktiivista kävijäkuntaa planeetallemme, jota ylläpito ilolla tervehtii. Avantplanet toimii puolueettomana vihreän aatteen kannattajana ja etupäässä omakustanteisesti pyrkien toki pysymään valmistajan ja asiansa osaavien jälleenmyyjien kanssa väleissä.

Toivomme että uudet ja vanhat kävijät soittavat tarmolla viidakkorumpua ja lähettävät vaikkapa saitista kiinnostuneille kortin: http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=15&t=204

Kiitokset kehuista !!

Öljyistä en sen enempää osaa kertoa kuin mitä Shellin asiakaspalvelusta kerrottiin. Vanha Tellus TX 46 öljy on jäämässä pois. Sen korvaa sinkitön STX öljy. Uudessa öljyssä on jotain lisäainetta, millä vanhan öljyn sinkki korvataan. Sitä pitäisi siis huoletta voida pistää vanhan TX:n tilalle. Noita öljyjä kuulemma jopa voi sekoittaa keskenään. Ei siis tarttee kaikkia vanhoja lorottaa pois, vaan vanhan öljyn vajausta voi huoletta täyttää uudella.

Edellä harmittelin, ettei hydrauliikka ölkkiä saa mistään kuin 20 litran pänikässä. Se osottautui kuitenkin vääräksi tiedoksi. Kävin tänään Konetalo Vainikassa hakee öljyä. Olin varautunut ostamaan sen 20 litran pänikän, vaikka en oikeesti tarvinnutkaan kuin noin neljänneksen siitä. Yllätyksekseni sain kuulla, ett jos mulla olis ollut oma kanisteri mukana, niin olisin saanut sitä just semmosen määrän kuin olisin tarvinnut. Nyt jouduin "tyytymään" takahuoneesta löytyneeseen vanhaan 4 litran ylijäämäpurkkiin. Aivan mahtavaa palvelua !!! Tämmöseen törmää nykyään harvoin enää missään.

Tuo Vainikkalan öljy ei kuitenkaan ole Shellin Tellusta. Se on Nesteen vastaavaa. En tiedä onko siinä sinkkiä vai ei. Öljyjen pitäsi kuitenkin sekottua keskenään. Jostain muualta asiasta kuultuani olisin ehkä saattanut hieman epäillä sitä, mutta eiköhän noi tuolla Vainikkalassa tiedä mitä noihin värkkeihin voi syöttää ja mitä ei.

Katselin muuten Vainikkalassa uutta 420 mallia. On se komee.... (huokaus)....

Kone on vuosimallia 2002, eli ensimmäistä vuosimallia ilman ketjuja. Jokaisessa pyörässä on siis oma ajomoottori.

Heh, toi kuva on jo hieman vanha. Ton jousitetun penkinrähjän olen jo kärrännyt kaatopaikalle. Vaikka monet tuntuu tykkäävän jousitetuista istuimista, niin minä en. Kovalla penkillä pysyy mielestäni paremmin paikallaan ja ainakaan toistaiseksi ei selkävaivoja ole tullut.

Kuvasta voi tarkkasilmäiset myös havaita, että kaivurin kiinnikkeessä puomiin on jotain "hämminkiä". Kun kävin kaivurin hakemassa Ylöjärveltä, niin en saanutkaan mukaan 300 koneen kiinnikkeen kaikkia osia. Välitanko jäi jälkitoimitukseen. Mukana seurasi vakiona tuleva 500 sarjaisen kiinnike, josta hitsaamalla siihen hieman putkea jatkoksi tein sopivan kiinnikkeen. Olihan kaivuria päästävä heti kokeilemaan :cool: