Lohkolämmittimen vastuksen vaihto. | AvantClub - Keskustelupalsta

Nikkeli76

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2012
85
0
6
Kouvola
Onkohan joku vaihtanut ko. elementin? Mitenköhän tuo mötikkä lähtee irti tuolta koneen kupeesta ja onko siellä sisällä myös joku tiiviste? Uudessa on ainakin tuollainen ura johon voisi kuvitella jonkin sortin tiivisteen sujahtavan. Lähteekö pihdeillä vääntämällä? Uskaltaako lyödä jollain (ei kai) ?

Vanha on ilmeisestikin 600W, mutta tilalle on menossa 300W. Tehokkaampi kuulemma kiehuttaa veden pois tuosta lämmitettävästä tilasta, jonka jälkeen vastus palaa... Toivottavasti uusi kestää pidempään.
 
Lohkolämmitin lähtee irti vetämällä ja samalla vasaralla koputtelemalla lämmittimen kylkiin silleen kahtapuolen "nuljaamalla".
Pinnat kannattaa tarkistaa puhtaiksi ennen uuden takaisin laittoa. Vasaralla varovasti koputtelemalla saa uuden paikalleen.
Apuna voi käyttää lopuksi välissä tylppää lyöntituurnaa joka mahtuu vasaraa paremmin laipalle.
Liitos on lievä kartio, joka tiivistyy paikalleen lyödessä, joten mitään tiivistettä ei tarvita, ellei vastuksen mukana tullut.

Tarkennus vielä:
Jossain moottoreissa vastuskierukka ei mahdu vesitilaan kun yhdessä asennossa sylinteriputkien väliin. Eli asennolla on väliä.
 
Kiitos vinkistä! Vastus vaihdettu ja menetelmä todettu helpoksi :D . Hydrauliöljynsuodatin on ikävästi juuri tiellä, estäen uuden vastuksen helpon paikalleen koputtelun. Ihmettelinkin miksi vanhassa vastuksessa ulkoreuna oli "rutussa" - vastusta joutui juurikin tuon suotimen takia koputella paikoilleen loppuvaiheessa tuosta vastuksen kulmasta.

Nesteet olisi kannattanut kyllä ottaa ensin kokonaan pois - avant tecnolta tosin neuvottiin, että nesteet on helppo ottaa pois valuttamalla hanasta. Tuota hanaa en paikallistanut ennenkuin vastus oli jo kädessä - innostus vei voiton!
 
Nikkeli76 sanoi:
Nesteet olisi kannattanut kyllä ottaa ensin kokonaan pois
Anteeksi puutteet ohjeistuksessa. Vesien päästäminen tuntui niin itsestäänselvyydeltä.
Vaikka tulihan ne nesteet näinkin pihalle. :mrgreen:
 
"vedet tuli jo" -niin sanotusti :lol: . Periaatteessa vesien talteenotto ja uudelleen järjestelmään laittaminen on järkevää (ja ekologista ;) ), mutta toisaalta aika työlästä ja yleensä likaantuvatkin tuossa matkalla. Tosin olishan letkun voinut irrottaa ja valuttaa vedet sitä kautta, mutta... taidan olla toiminnan mies! Minulle tosin vakuuteltiin, että sitä vettä ei tule kovinkaan paljoa :shock: - kuvittelin, että muutama desi. No 1-2l tais olla lähempänä totuutta!

Ensi kerralla viisaampi ja toivottavasti joku muu lukee tämän kirjoitelman. Lopputulema oli kuitenkin oikein onnistunut!
 
kuvittelin, että muutama desi. No 1-2l tais olla lähempänä totuutta!

Eikös jäähdytysvesi ole paineen alaista myös Kubotassa? Ehkä auttaisi jos ennen vaihtoa ajaisi koneen kuumaksi ja päästäisi paineet varovasti ulos jäähdyttäjän korkista. Antaa koneen jäähtyä tunnin pari. Sen jälkeen tulpan reijässä ei ainakaan ylipainetta pitäisi olla mieluimmin virtaus olisi sisään päin.
 
exjko sanoi:
Antaa koneen jäähtyä tunnin pari. Sen jälkeen tulpan reijässä ei ainakaan ylipainetta pitäisi olla mieluimmin virtaus olisi sisään päin.
Kyllä se on sama kun yrittäisi tehdä reikää täyden vesiämpärin kylkeen, vettä tulee varmasti. :lol:
 
Leppis sanoi:
exjko sanoi:
Antaa koneen jäähtyä tunnin pari. Sen jälkeen tulpan reijässä ei ainakaan ylipainetta pitäisi olla mieluimmin virtaus olisi sisään päin.
Kyllä se on sama kun yrittäisi tehdä reikää täyden vesiämpärin kylkeen, vettä tulee varmasti. :lol:

Mutta jos siinä vesiämpärissä on kansi, niin ei sitä paljon tule.
LVI-puolella voidaan vaihtaa vaikkapa varaajan painemittari vastaavalla tavalla eli laitetaan paisunnan putki kiinni ja nopea vaihto niin vettä ei juurikaan tule pois.
 

Uusimmat keskustelut