Lukituksesta ja turvalaitteista! | AvantClub - Keskustelupalsta

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 061
883
138
Joo Hyvää Jussia :)

Tyhmä ei saisi olla...

ROPS ropsahti mukavasti katolle, juhannuskiireessä unohdin lukituksen.

Liitteet

• DSC_0290.JPG
    DSC_0290.JPG
    188,3 KB · Katselut: 1 873
Re: Oikein mukavaa Juhannusta 2016 kaikille!

Mulla on tullut trukkipiikit kahdesti katolle samasta syystä. Muistan kun kurssilla korostettiin lukitusta, mutta todettiin että varmaankin vain lapset ajavat työlaitteen siihen asentoon että se voisi pudota.

Onneksi oli rops joka kesti. Toisella kertaa piikit tulivat suoraan keskelle kattoa, eikä tullut edes kunnollista lommoa.

Eiköhän näisdä tapauksissa puhutaan FOPS eikä ROPS. Olen ymmärtänyt että FOPS on falling object ha ROPS on roll over.

Oli miten oli mutta hyvää että katto on suojannut ja isommilta henkilövahingoilta vältytty. Ehkä pieni henkinen kolahdus on tullut...

Joo, rops on pelkkä kaari ja fops on katto päälle. Hyvin on katto suojannut, ilman kattoa olisi saattanut jäädä juhannus pitämättä.

Kyllä nuo lukitukset ovat tärkeitä ja ylipäänsä se että noudattaa ohjeet.

Juu, lukitukset kannattaa laittaa lyhyemmällekin matkalle. Molemmat hupsikset ovat sattuneet, kun on vain nopeasti pitänyt siirtää työlaite paikasta toiseen ja matkalla on tullut mieleen siirtää samalla tuokin lava, silloin on jo autuaasti unohtunut lähtötilanne.

Ja sen takia mukavuudenhaluavalle ja laiskalle on kehitetty hydraulinen pikakiinnitys! Kynnys lukita ei ole korkea kun tarvitsee vain painaa nappia!

STEFFE sanoi:
Ja sen takia mukavuudenhaluavalle ja laiskalle on kehitetty hydraulinen pikakiinnitys! Kynnys lukita ei ole korkea kun tarvitsee vain painaa nappia!
Joka sekin vaatii tarkastuksen, nimimerkki nosteli just paineputkikelat kärryltä sillä nostopuomillaan.
Huomasin noston jälkeen, että lukitustapit olivat kyllä alhaalla vaan eivät olleet osuneet reikiin.
Itseasiassa jo toinen kerta tuon samaisen työlaitteen kohdalla 12kk'n sisään.

Hei

Miten ihmeessä tuollaiset todella riskialttiit tilanteet ovat voineet syntyä? Avantissahan on yksinkertainen ja sellaisenaan aika nerokas pakkolukitsin työlaitteiden lukitukselle (ainakin kaikissa neljässä eli 216, 528, 630, 635) joita meillä on ollut. Jos tämä ei toimi pitää olla paljon moskaa välissä. Meidän isoissa Volvoissa, joissa on erillinen hydraulinen työlaitteen lukitusjärjestelmä, huutaa ohjaamon valvonta kuin teurastettava sika jos lukitus ei esim. kovalla pakkasella jäistä johtuen ole mennyt kunnolla kiinni.

Tämä juttu on syytä hoitaa pikaisesti kuntoon. Yritysmaailmassa voivat vakuutusyhtiöt sekä myös töiden tilaajat nostaa melkoisen metelin. Ja yksityiskäytössä on AvantTecno tosi heikoilla kun mennään kuluttajasuojan oikeusturva-alueelle. Toivottavasti AvantTecno saa homman hanskaan ykkösprioriteetilla.

Kesäterveisin
JJ

Sellaistakin väitetään tapahtuneen, että kaivurista on unohtunut varmistaa lukitustapin oikea asento. Sitten kaivuri muljahtaa pois paikoiltaan, ohjaimet ottavat kiinni katon reunaan ja kaivuri alkaa kaivella ihan itsekseen…

:oops:

kd8500 sanoi:
Hei

Miten ihmeessä tuollaiset todella riskialttiit tilanteet ovat voineet syntyä? Avantissahan on yksinkertainen ja sellaisenaan aika nerokas pakkolukitsin työlaitteiden lukitukselle (ainakin kaikissa neljässä eli 216, 528, 630, 635) joita meillä on ollut. Jos tämä ei toimi pitää olla paljon moskaa välissä. Meidän isoissa Volvoissa, joissa on erillinen hydraulinen työlaitteen lukitusjärjestelmä, huutaa ohjaamon valvonta kuin teurastettava sika jos lukitus ei esim. kovalla pakkasella jäistä johtuen ole mennyt kunnolla kiinni.

Tämä juttu on syytä hoitaa pikaisesti kuntoon. Yritysmaailmassa voivat vakuutusyhtiöt sekä myös töiden tilaajat nostaa melkoisen metelin. Ja yksityiskäytössä on AvantTecno tosi heikoilla kun mennään kuluttajasuojan oikeusturva-alueelle. Toivottavasti AvantTecno saa homman hanskaan ykkösprioriteetilla.

Kesäterveisin
JJ

Mikä höpöp höpö juttu tääkin oli?

Onko se tehtaan vika jos joku peruttaa lapsen yli? No ei ole katsos!

Lukeekohan käyttöohjeisa että on aina varmistettavaa tappien lukitusta? No lukee!
Lukeekohan käyttöohjeissa että on aina varmistettavaa ettei ole ketään koneen takana kun peruttaa? No lukee sitäkin!

Se että ihmiset eivät noudata ohjeita ja sitä kautta laiminlyövät turvallusuusmääräyksiä ei ole kuin oma vika. Ja siihen ei puutu kuluttajasuoja senttiäkään. Vakuutusyhtiö voi evätä korvauksia jos asioita on laiminlyöty mutta kyllä ne ihan omaan piikkiin menee.

En tiedä oliko huono provo ja mä en vaan ymmärtänyt.

Samoin koskee kaivinkonetta. Miksi siinä on sitä tukitankoa? No sen takia että sitä käytetään!

Joo omalta kohdalta voisin sanoa "laiskuus". Piti vaan nostaa tuo ja sitten se unohtui lukitus.
Avant on kyllä miettinyt kiinnitystä, joka olisikin munkin tapauksessa mennytkin automaattisesti lukkoon.
Mutta kun, se kallistusadapteri on melkein aina kiinni, niin lukitustappien vivut ei ylety niihin "laukaisukaariin" kiinni.

KYLLÄ kuljettajan tulee itse varmistaa kaikissa koneissa kauhojen lukitus silti itse!

Halusin vain korostaa että nämä ongelmat ovat käyttäjissä. Eli en koe oikeudenmukasiena että osoitetaan tehdasta! Hehän eivät saisi CE leimat(eikä myyntilupaa) jos ei nämä asiat olisi kunnossa heidän osalta.

Eli iso peili käteen ja nopudattakaa annettuja ohjeita! ;)

Joo kyllä joudun välillä katsomaan peiliin, vuosi vuodelta siellä näyttää huonommalta :)

Minä olen jo joutunut hankkimaan uuden peilinkin, mutta oli huono hankinta. Ajoin nimittäin torstaina kiveen niin että leikkurin terät menivät solmuun, enkä löytänyt varoitusta koneesta että varo kiviä. Joutuukohan tehdas korvaamaan minulle uudet terät?????????
Mitä kummaa tämä tämmöinen oiken on että kun minä hölmöilen niin syy täytyisi sysätä jollekkin muulle kuin itselle? Olen vanha enkä varmaan enää ymmärrä............
markkuvaari

markkuvaari sanoi:
Minä olen jo joutunut hankkimaan uuden peilinkin, mutta oli huono hankinta. Ajoin nimittäin torstaina kiveen niin että leikkurin terät menivät solmuun, enkä löytänyt varoitusta koneesta että varo kiviä. Joutuukohan tehdas korvaamaan minulle uudet terät?????????
Mitä kummaa tämä tämmöinen oiken on että kun minä hölmöilen niin syy täytyisi sysätä jollekkin muulle kuin itselle? Olen vanha enkä varmaan enää ymmärrä............
markkuvaari

Puhut vähän mutta asiaa.... ;)

Joskus lähes pudotin minikaivurin jokeen, kun 'joku' ei ollut laittanut lukitustappeja oikeaan asentoon. Letkut kyllä tuli laitettua. Pitäisiköhän laittaa kansalaisaddressi vetämään, että letkujen pikaliitimeen vaaditaan vielä turvakettinki em tapauksen varalle.

Arvoisat avatistit

Kyllä nyt ihmettelen edellä tulleita kommentteja - varsinkin tämä joka paikan kommentaattori herra STEFFE tuntuu puhuvan ihan mitä sattuu... (ei millään pahalla). Ja ehdotan, että edistämme tällä foorumilla terveen talonpoikaisjärjen käyttöä älykkäässä toiminnassa - emmehän me kukaan halua vammautua hienojen Avanttien parissa. Jos löydämme koneissa parannetaavaa niin kertokaamme tehtaalle. Kokemuksemme mukaan Avantin johto on ottanut tällaisen palautteen aiemminkin ihan positiivisesti vastaan.
Jo vuosia on kaiken eurooppalaisen puhumattakaan jenkkiläisen koneenrakennuksen - oli sitten kyseessä konepajat, työstökoneet, offshore, merenkulku, hyötyajoneuvot jne. johtavana linjana suunnittelussa ollut lähtökohta, jossa järjestelmä tulee suunnitella, rakentaa ja hyväksyttää viranomaisella siten, että työtapaturmia ja vastaavia onnettomuuksia EI VOI TAPAHTUA. Eli tapaturma edellyttää AINA joko törkeää huolimattomuutta tai jopa tuottamuksellisuutta. Jos jokin lukitus tms. ei ole muka vahingossa mennyt päälle on käyttäjän pitänyt erikseen estää ko. lukitustoiminto. Kannattaa tutustua hieman CE-byrokratiaan - tai vastaavaan jenkkiläiseen (siinä muuten sitten meneekin ainakin tämän kesän lomat).
Näiden asioiden kanssa me täällä painimme päivittäin omassa työelämässämme. En ole juristi vaan valitettavan kovan (ja aika kalliin) valssin läpikäynyt perusinsinööri juuri tällaisissa kysymyksissä.

Ihmettelen edelleen miksi em. tapauksissa Avantin oma mekaaninen lukitus ei ole toiminut? Ja toistan, tutustukaa Volvon valvontajärjestelmään - joku on jo keksinyt aika fiksun pyörän - ei tarvitse keksiä uudestaan.

Kesäterveisin
JJ

Hyvä JJ

Näissä tappi asioissa taitaa edelleen syy olla siinä ettei ne ole edes "yritetty" lukita. Eli kun on vain "siirretty" pikkasen ja sitten ne unohtuu. Eli siinä se virhe jo tapahtui.

Ja Volvossa on sivan varmasti loistava systeemi. En epäile yhtään. Lisää anturoita ja sensoreita niin lamput palaa kun joulukuusessa ja mikään ei toimi. Tulee heti näitä Fassit mieleen jotka ovat niin pirun herkkiä ettei meinaa saada mitään nostettua!

Mutta ei siinä mitään. Kyllä mä kommentoin! Ja nautin! Ja kommentoin jatkossakin. Mutta turhaa lähteä syyttelemään muita omista "hölmöyksistä". Ja kyllä tehdas kuuntelee ja ottaa opiksi sekä punnitsee että onko aihe/asia huomioitavaa tai ei.

Ja sellaisena pikku vinkinä niin Avantit myydään Jenkkilässäkin joten eiköhän heidän juridinen tietämäys on kunnossa!

Oman kapistuksen ajoin semmoisessa asennossa, ettei varmasti oltu huomattu suunnitella, eli puomi pystyssä ja trukkipiikit taivasta kohden. Siirsin pressukatosta siten että nostin katoksen ilmaan zoomilla keskeltä. Katos oli n. 4x6 harjateltta, jonka säkäkorkeus oli n. 3m. Runko oli 50x100 mm, joten painoakin oli hiukan. Homma meni hienosti niin kauan kun mentiin eteenpäin. Töyssyssä piti paikittaa ja samalla hetkellä tajusin ettei tapit ole lukittu ja sitten kolisi.

JJ:n ehdotus on sinänsä hyvästä. Mulla on katkennut mekaaniset pikalukitteet alle 1000h käytöllä ja aiemmin mainittiin ettei hydelukituskaan aina lukitu.

Lukituksen varoitin olisi paikallaan ainakin nopeampikulkuisissa peleissä, joissa on vaarana heikosti kiinnittyneen työlaitteen pomppaaminen töysyssä renkaan eteen, mikä tapahtuma ketjuna kaataa laitteen silloin kun lähtönopeus on riittävä. Traktoreilla vastaavia onnettomuuksia sattuu lehteen kirjoitettuna vähintään muutaman vuoden välein.

Edit: Linkkejä

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Lapsi-kuoli-traktorin-ulosajossa-Pielavedell%C3%A4/434396

http://yle.fi/uutiset/traktori_kaatui_katolleen_petajavedella/6237215

http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1480/369184/Traktorin-etukauha-irtosi-pikkupoika-loukkaantui-Toholammilla

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000606329.html

http://www.ksml.fi/kotimaa/Traktori-t%C3%B6rm%C3%A4si-pudonneeseen-kauhaan-ja-kaatui-ojaan-katolleen/181397

Tapithan näkyy hytistä. Näkeehän sen jos ne ovat menneet alas. Ja työlaitetta kallistamalla ja nostamalla niin näkee suoraan hytistä alapuoleltakin että tapit ovat reissä.

Se mitä voi tapahtua tottakai on että työslaite ei ole ollut kunnolla paikalla kun tspit pvat menneet alas ja silloin tapit jäävät tyhjän päälle. Sen takia kannattaa kallistaa työlaitetta eteenpäin ja nostaa sitä samalla niin näkee että tapit ovat menneet reikiin.

En ole perehtinyt Volvon ratkaisuun joka varmaan on loistava mutta ellei se tiedosta että onko työlaite kunnolla konetta vastaan vaan reagoi pelkästään lukituksen asentoon niin ei se silloin tätä asia ratkaise. Mutta jos se reagoi että työlaite on oikeassa asennossa niin silloin siinä on jotain ideaa. Sitten on ihan toinen juttu että onko se kustannus puolen kannalta järkevää.

Ja please, nyt ei kannata vedota siihen että jokainen onnettomuus mitä voidaan välttää... Sillä silloin ehkä kannattaa noudattaa käyttö/toiminta ohjeet tai ollaa käyttämättä koneita!

Olen vuonna 1966 tarttunut ensimmäisen kerran kuormaajan puikkoihin joka oli kaivoksessa kiskoilla ja paineilmalla kulkeva härveli.
Kaikki mitä sillä koneella tehtiin oli kuskista kiinni. Ei minkäänlaista automatiikkaa tai muuta mukavuutta. Kaikki toimi paineilmalla. Kun katsoo tämänpäivän kuormaaja härveleitä, niin nehän toimii melkein kun ajattelet asiaa niin ne jo toimii. Siitä huolimatta tapahtuu aina jotain yllättävää. Olen Steffen kanssa samaa mieltä, että jos halutaan että mitään ei satu niin pysyttäköön poissa kaikenlaisista härveleistä. En toki ole ollenkaan kehittämistä ja asioiden parantamista vastaa, mutta asenne siinäkin asiassa on oltava kohdallaan, ettei niistä tehdä niin vaikeita turvallisuuden vuoksi että turvallisuus kärsii. Tarkoitan tällä sitä että niin monesti tuntuu kun itse hölmöilee että vika on jossain muualla, ei ole sitä eikä tätä ja tämä pitäs olla sillain jne. Toisaalta tällainen ajattelu kehittää monasti kaikkein parhaiten. Hyvää kesän jatkoa toivottelee yli-ikäinen avanttilainen
markkuvaari

Kuljettajat ovat katoavaa kansanperinnettä, mutta sitä odotellessa voisi turvalaitteita lisätä sinne missä se on järkevää. Esim kuormureissa hiabin tai kipin tunnistin/ summeri vaikka vauhtiin sidottuna olisi halpa, etenkin kun uusissa vakuutuksissa kävelysillat menee omaan piikkiin.

Samoin tässä hydelukituksessa ei varmaankaan paljoa maksaisi lukituksen tunnistin. Se olisi aika luonteva varuste. Koskapa sellainen lisätään arvatenkin pääosin nopeakulkuisiin koneisiin, joissa varoituksesta on eniten hyötyä.

Myös turvavöitä, kattonopeutta ja päivävaloja vastustettiin paljon aluksi.

Edelleen. Jos ei ole "jotain" mikä tunnistaa että työlaite on oikeassa asennossa työlaitekiinnikkeessä niin tappitunnistimella ei tee mitään. Jos työlaite ei ole "paikallaan" niin tapit menevät alas, lamppu näyttää että ok mutta tapit eivät ole reiissä. Jos taas "työlaite" on oltava "original Avant" jotta toimisi niin sehän vasta tappaisi kaikkien luovat omat työlaitteet.

En edelleen näe että mikä tässä on ongelmana. Kun tarkistaa että tapit ovat alhaalla ja reiissä niin homma on turvallista ja hanskassa. Ja josku RFM auttaa ;)