lumi penkat | AvantClub - Keskustelupalsta

Avanttimenee

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.1.2012
82
0
6
Jämsä
Jaksaako avantti työntää puskulevyllä tai nivelauralla isoja/jäisiä lumipenkkoja? :?:
Toimiiko muuten uusi kaareva heittävä lumiaura hyvin? Vai onko nivelaura parempi jos ostais tai itse tekis?

Jaahah! Tuohon on kyllä vaikea vastata. Riippuu aurasta, koneesta ja kuinka isoja/jäisiä penkkoja.

Ensimmäisenä mulle tulee pito mieleen. Jos voimaa on koneessa niin onko pitoa. Eli mikä on alustan kitka tilanne.
Yllätäävän isoja jäisiä kasoja itse kyllä rikon/siirrän lumisiipikauhalla mutta en uskalla kyllä sanoa tuosta puaskulevy/aura tilanteesta. Itsellä myös käytössä 180cm nivelaura tuossa 420 koneessa varikolla. Sillä kyllä auraukset sujuu hyvin mutta jos penkkoja siirtelen niin otan kyllä joko kauhan tai lumilingon käyttöön.

Levyllä joskus käytin taktiikkaa jossa penkka ensin lyödään ylhäältä vetämällä rikki ja vedetään alas ja sitten työnnetään syvemmälle. Tietenkin tuossa voimaa kohdistuu välineisiin semmoisesta suunnasta joka ei ole tarkoitus ja saattaa tuottaa välyksiä pidemmän päälle. Levyn hammastus vauhdittanee jäisen penkan purkua huomattavasti.

Siirtelen kasoja eteenpäin XL kärkikippaavalla kauhalla.

Työntämällä suoraan ei kasalle tapahdu mitään,
mutta kun ottaa kauhan täyteen ja lähtee siitä
kevyesti nostaen siirtämään pari metriä kerrallaan
saa kasan siirtymään muutamalla toistolla.

Kun kasa on yhtä korkea kuin kauhan kippauskorkeus
(XL kärkikippavalla kauhalla noin 3 metriä), ei se enää siirry.

Renkaiden alle pitää aina saadaa kova pohja. Kauhassa oleva
lumi toimii painona ja eturenkaat saavat hyvän pidon.

Viime kevättalvena työntelin yhden omakotitalon pihaa auki ja
totesin, että kauhalla pystyi työntämään noin metristä
hankea eteenpäin melko vaivattomasti, kun kauhaan sai painoa.

Oke

218 puskee penkkoja kohtalaisesti. Varmaan erinomaisesti jos ois ketjut.
Mutta vauhti ei riitä sellaiseen että "heittävästä" puskulevystä ois mitään hyötyä.

Minulla ajatuksena että joskus tarttis esim. trukkipiikkien jatkoksi tunata tönäri jolla kapeanpina paloina voi työntää penkkoja edemmäs.
Lumen siirtoon huvittais värkätä kärkikippaava mallia large.

:lol: Raksaajalle ! Minulla oli sellainen " viritelmä " , totesin ei hyvä !Rakentelin ihan oman työlaitteen joka on nätti napata puomiin kiinni . Tehtaalla käydessäni ostin muutamia pikakiinnityslevyjä joihin on mukava rakennella kaikenlaisia kamppeita.Tämä minun puskulevy on varsien nokassa ja toimii mm. lumipenkkojen siirtelyssä tosi hyvin ( avant 220 )Laittelen jossainvaiheessa kuvaa kun saadaan lähetystoiminto pelittämään . Täytynee käyttää " sihteeriä " apuna :oops:

Uusimmat keskustelut