Lumiaura | AvantClub - Keskustelupalsta

VILLE66

Jäsen
Keskustelun aloittaja
19.11.2014
207
90
28
Mikä olisi paras laite lumihommiin avantilla piha-alueella? Tietä on aurattavana joitakin satoja metrejä,mönkkäri on siihen ylivoimainen nopeudessa sekä vähäisen penkan muodostuksen takia,joten avantia käytettäisiin vain pihoissa.
Koneena 700 sarjalainen ja ketjut joka pyörässä koska pihat voimakkaasti kaadolla. Kokemusta on kauhasta ja puskulevystä, nyt kuitenkin kiinnostaisi siipikauha tai jokin kehittyneempi aura.

T:Ville

Yleisesti työn kautta tulleista kokemuksista: Jos lunta ei tarvitse siirtää aurauksen aikana kasasta toiseen, niin levenevä aura on pihoihin todella hyvä vaihtoehto. Sillä saa tehokkaasti siirrettyä suuriakin määriä lunta, mutta mahtuu myös kapeista aukoista, kunhan valitsee kapeimmillaan ollessaan koneen levyisen auran. Aurassa on myös laukauisulaite, joten kaivonkannet, kanttikivet yms. eivät lyö niin kovasti ''näpeille''.

Siipilumikauha sitten, jos on tarve tosiaan myös siirtää sitä lunta aurauksen aikana kasoihin tai sellaisiin paikkoihin, jonne ei pysty suoraan työntämään. Miinuksena on tuo laukaisulaitteen puute, jolloin hitaassakin vauhdissa kaivonkannet saa aikaan kovan iskun/äkkipysähdyksen. Itse olen myös sitä mieltä, että siipilumikauhalla jää jälkeen auraa liukkaampaa jälkeä, kun huulilevy/terä ei ole pystysuorassa kuten aurassa.

Tuntuu tuon edellisen mukaan siipikauha sopivalta,liukkaus ei oo ongelma kun ketjut karhentaa jäljen. Muutenkin joutuu tekemään kasoja,sekä puskemaan umpikujaan.

VILLE66 sanoi:
Mikä olisi paras laite lumihommiin avantilla piha-alueella? Tietä on aurattavana joitakin satoja metrejä,mönkkäri on siihen ylivoimainen nopeudessa sekä vähäisen penkan muodostuksen takia,joten avantia käytettäisiin vain pihoissa.
Koneena 700 sarjalainen ja ketjut joka pyörässä koska pihat voimakkaasti kaadolla. Kokemusta on kauhasta ja puskulevystä, nyt kuitenkin kiinnostaisi siipikauha tai jokin kehittyneempi aura.

11 vuotta ajassa taaksepäin itsekkin vielä aurailin mönkijällä, jossa tosin oli tehty 2 metriä leveä hydraulisesti toimiva puskulevy, mutta nyt 640 Avantilla auraillaan, 2500 puskulevy nokalla, on ihan toimiva yhdistelmä. Riippuu vähän siitä minkälaisia pihoja aurattavana, jos ei tarvitsee kantaa lunta pois kyseinen puskulevy toimii kyllä myös pihoissa. Minulla myös ketjut joka pyörässä, kone menee sinne mihin isäntä haluaa. Vielä toteaisin että ensilumet kannattaa vaan tasoitella esim juuri puskulevyllä takaperin vetämällä saadaan hyvä tasainen ja kova pohja talven aurauksia varten.

Mä käytän siipilumikauhaa 95%. Lunta kun useimmilla pihoilla joutuu kantamaan. Auraa olen käyttänyt loppupihoilla. Täksi talveksi hommasin tuon 2200 lumiauran kun vedän muutamat tienpätkät sillä ja pari pihaa missä voi vaan lykkyä menemään. Ihan mahdottomiin tilanteisiin löytyy 1400 lumilinko. Sillä saa ainakin sitten tiet pidettyä auki vaikka reunat olisi jo toista metriä korkeat(ei näköpiirissä).

Isoja alueita on helppo vetää levyllä jos on tilaa mihin työntää. Siipilumikauhalla pn myös helppo vetää isoja alueita kun sitä saa levitettynä kolmeen metriin. Suurin ehkä ero on silloin jos alusta on kalteva eri suuntiin, niin aura elää sivusuuntaisesti ja seuraa maata paremmin kun koneen nähden jäykkä siipilumikauha.

Olen itse kokeillut ketjuja 420 koneessa ja kyllä on kone on silloin 100% kontrollissa. 630 koneella vedin lamellirenkailla ja nyt 760 koneessa on 150 nastaa/rengas.

Kertokaas millä konstilla voisi varjella betonikivistä kyhättyä pihaa?

Tarkoitus olisi käyttää puskulevyä sekä linkoa ja niillähän saa jo raavittua kivat jäljet kiviin, ellei ole jotain niitä säästävää ratkaisua?

Aika vaikeaa on suojella betonikiviä, mulla on onnistunut kun aurassa kumihuuli mutta se sitten tekee tietyillä keleillä aivan SAIRAAN LIUKKAAKSI pinnan, eli tulee sellainen valkoinen jää jossa ei pysy pystyssä ja meillä vielä rinne. Meillä ei ainakaan onnistu että tamppaisi ensimmäiset lumet, tai kun keskimäärin ne aina sulaa jossain vaiheessa ja sitten ois sama ruljanssi. Mä en ainakaan omaa pihaa tekisi kauhalla, kivet ois sen jälkeen aivan karmean näköiset. Meillä on graniittikiveäkin joka kyllä kestää paremmin mutta koko pihan laittaminen niille ois ollut turhan iso ja kallis urakka vrt betonikiviin, lämmitystäkään ei laitettu vaikka jälkikäteen ajatellen olisi ehkä pitänyt.

Se kumihuuli taitaa olla ainoa konsti ja niihin laahauslautasiin vois yrittää virittää jotkut akryylimuovipalat, niin ei kävis edes vahinko.

Sen tamppaamisen voin kanssa unohtaa, koska jäätyessään pitäisi sitten hiekottaa.

Juhani sanoi:
Se kumihuuli taitaa olla ainoa konsti ja niihin laahauslautasiin vois yrittää virittää jotkut akryylimuovipalat, niin ei kävis edes vahinko.

Sen tamppaamisen voin kanssa unohtaa, koska jäätyessään pitäisi sitten hiekottaa.

Riippuu tietysti auran asennosta mutta niihin "suksiin" en ole laittanut mitään ja ainakaan meillä ei ole tullut mitään jälkiä niistä. Kumihuuli kanssa muuten sitten kuluu aika paljon, riippuu tietysti talvesta. :)

Kävin sitten ostamassa semmoista "kulutuskumiksi" kutsuttua kumisoiroa sieltä Kehä III:en varrelta Etrasta, mutta olihan kokemus, kun leikkaamon työntekijä veti purut sieraimiin nuoremmalle myyjälle, joka palveli minua.
Jätti minut ja myyjän leikkaamaan kaksistaan mattoveitsellä, kun moista palaa ei kuulemma saanut laitettua leikkuriin.
Murisi siinä vieressä jotain kokemusvuosistaan ja ettei kuuntele nuoremman työntekijän (v)ittuilua!

Uskomatonta käytöstä asiakkaan läsnäollessa ja muutenkin semmoinen oikein "siirtomaatavarakauppa-meininki" koko putiikissa!!

Ensin minua hymyilytti, mutta kun jatkoi sitä mutinaansa, niin meinas mennä hermo. :x

Nooh, onnellinen loppu, koska myyjä antoi roiman alennuksen! :D

Juhani sanoi:
Nooh, onnellinen loppu, koska myyjä antoi roiman alennuksen! :D

Näin tää homma menee. Hyvästaä palvelusta kannattaa ja joutuu maksamaan mutta huonosta palvelusta ei kannata paljon maksaa! Hyvää että sait reilun alennuksen!

steyr sanoi:
Siipilumikauha sitten, Miinuksena on tuo laukaisulaitteen puute, jolloin hitaassakin vauhdissa kaivonkannet saa aikaan kovan iskun/äkkipysähdyksen.

Allekirjoitan. Eilen osuin kiveen jonka tiesin mutta silti osuin ja vauhtia ei paljon ollut. Ihan kävelyvauhtia. Turvavyö joka tulee vasemman olkapään yli antaa oikean puolen ihmisestä iskeytyä yllättävän pitkälle eteenpäin sillä seurauksella että pää osui johonkin, ehkä tuohon vinkkari pömpelin kulmaan tai katkaisiijaan, en tiedä mutta pää aukesi korvan yläpuolelta niin että jäi verta käteen kun kokeilin. Ei valunut. Ehkä livä aivontärähdys kun on vähän höntti olo edelleen.

Pitäisi asentaa 4 pistevyöt ja kypärä päähän joka olisi niinkuin formuloissa kiinnitettynä niskatukeen turvavöiden alle!

No sattuuhan niitä. Mutta pakko myöntää että auraan mieluummin hyvällä lumiauralla kuin siipilumikauhalla vaikka joudun käyttämään kauhaa 95%sti.

Mites muovinen kulutusterä? Kumpikohan kuluu vähemmän kumihuuli vai muovi? http://www.latvo.fi/fi/tuotteet/kulutusterat/