Lumikauha | AvantClub - Keskustelupalsta

Mokki90

Jäsen
Keskustelun aloittaja
23.9.2011
9
0
1
Alahärmä
Noniin. Nyt täytyy lumia varten rakennella vähän tilavampi kauha, jotta ei tarvitse niin nysvätä yleiskauhalla. Leveyttä kauhalle tuli 1400mm ja ainevahvuus on 4mm. Lisää Kuvia tulee, kun kauha on valmis ja maalattu ensi viikolla. Toivottavasti ei vielä mahdottomasti ehdi lunta tulla maahan asti. ;)
 

Liitteet

  • Lumikauha (3).jpg
    Lumikauha (3).jpg
    168,5 KB · Katselut: 5 389
  • Kauha1400 (2).jpg
    Kauha1400 (2).jpg
    261,4 KB · Katselut: 5 208
  • Kauha1400 (4).jpg
    Kauha1400 (4).jpg
    221 KB · Katselut: 5 216
Mittoja muissa suunnissa? Tietäisi vähän miten tota omaa suunnitelmaa alkaa ajamaan eteenpäin. Ja onko jo käytännön testiä ajettu, onko joku mitta pielessään vai toimii hyvin?

Kuvassa toi huulilevy on melkosella notkolla mutta taitaa johtua kamerasta eikä siitä että se olisi oikeasti kaarella? Komea kauha kuitenkin on, mitä maalaus maksoi? Maalaushommat kun itsellä ei onnistu mutta pitäis varmaan alkaa sitäkin harjotteleen. Säästyisi vermeet edes vähän ruosteelta ja olisihan nuo siistin näköisiäkin maalattuina.
 
Helkkarin hyvin pelaa omassa Avantissa. Kyllä olen ajatellu tehdä useammanki erikokoisia kauhoja, mutta jää nähtäväksi tuleeko niitä myyntiin asti. Kumminki tuon tekemiseen muutama ilta menee ja materiaalitkin maksaa vähäsen. Ja Aheikkila näkee ihan oiken, että huuli on notkolla. Sen verta otti lämpöä kun huulilevyn halkaisin kahteen osaan kun oli turhan leveä. n. 10mm heittoa kun kauha on tasaisella, mutta eipä tuota huomaa yhtään kun lunta kolaa. Tein peltiseppänä tuon kauhan osista kaavat, niin paljon nopeampi tehdä seuraava sitten. Laitan mittoja myöhemmin muillekkin. Maalaus oli tutunkauppaa, mutta alle 100 euron tuollaiseen kauhaan saa todella kestävän muovipinnan.
 
Mikäs minä olen ammattimiehiä neuvomaan, mutta kauhan vaipan olen tehnyt kanttaamalla, ilman hitsaussaumoja.
On nopeampi/halvempi tehdä, eikä lämpövaikutusta tule niiltä osin.

Jos valmistaa kauhasarjoja, kannattaa tehdä useampaan leveyteen sopiva päätykappale malli.
Päätykappaleita voi tehdä kerralla reilun määrän ja vaippoja sitten halutun leveyden mukaan, homma nopeutuu.

Pistekuumilla saa vetelyt oikaistua tai jos taipuman huomaa pintakäsittelyn jälkeen, niin sitten prässillä.

Kauhan leveyksissä kannattaa huomioida saatavilla olevien huulilevyjen pituus, niin tulee mahdollisimman vähän hävikkiä.

Hienon kauhan olet valmistanut! :)
 
Kyllähän taivuttamalla olisi tullut paljon nopeampaa ja vähän siistimpi tossa pajalla, mutta on niin laiska lähtemään mihkää kuskailemaan noita osia. Ihan sen takia leikkailin vaan nuo osat ja hitsasin. Päätypalasta ja kauhan sisätuista mulla onki ne kaavat tallessa. Huulilevy tais olla 2050x110 jonka sitten vielä halkaisin, nii saapahan tehtyä vielä toisenki kauhan.

Voi olla että seuraava kauha on pienehkö kärkikauha jolla voi vähä kovempaakin maata vuolla. Piikit ja nostopuomi tulee kanssa vielä jossain välissä.
 
Kun otsikko on sopivan yleisluonteinen niin saako tähän jatkaa samalla aiheella?

Oma 150cm leveä lumikauha valmistui tänään. Koeajo tekemättä, samoin kuvia ei ole vielä yhtään.
Mutta se on varma että jos vielä yhden tekisin niin kanttamaalla pitäisi saada tehtyä runko, tommonen 150cm per taitos hitsaamista on aika määrä :roll:
En ole lankakelaa tarkistanut mutta 5kg hiilipullo menee täyttöön seuraavaksi ainakin. Ei täydestä lähtenyt, mutta kuitenkin. Voi olla että 5kg lankakelassa ei paljoa ole siinäkään jäljellä.

Lisäilen tähän kuvaa ja mittoja ja ainestietoja jos testiajon perusteella on aihetta. :D
 
Noniin koeajot ajettiin ja kauhahan toimii tarkoituksessaan ihan mainiosti. Ainakin kun paremmasta ei tiedä :lol:
Mitat on vielä ottamatta, muistista kaivettuna leveys on 151cm, korkeus 75cm ja syvyyttä toiset 75cm.
Materiaalina 4mm teräslevy n. 3 neliömetriä, 40x40x4mm kulmarautaa verkon ylä- ja alareunana ja huulilevy 8x80mm kulutusterästä. Verkko on pienisilmäistä mutta toimii tarkoituksessaan, eli lumi pysyy kauhan puolella ja verkon läpi näkee hienosti missä kauhan etureuna menee.
Vahvikkeet kauhan sisällä ovat 4mm levystä kotelorakenteella. Ilmeisen tukeva on noinkin ja jopa vähä kevyempi kuin vaikka 10mm levystä tehtynä. Lisänä paksumman levyn työstäminen noihin muotoihin rälläkällä olisi ollut tuskaa.

Muotoilussa ideana oli tehdä kauhasta vähemmän syvä ja vastaavasti hakea tilavuutta korkeudesta. Näin painopiste pysyy ehkä vähän lähempänä konetta ja toisaalta lumikasasta kauhaistessa ei kasan sisään tarvitse paljoa päästä että kauha jo täyttyy.

fb472f6c-e983-4e7d-b176-2cff4d634b39_zpse667418c.jpg


Kauhallinen tavaraa, suht kevyttä ja hienojakoista pakkaslunta. Täyden kauhallisen hiukan tiivistynyttä pakkaslunta jaksoi ja uskalsi nostaa ylös ja zoomin ulos eikä kaatumisvaroitin vielä älähtänyt, kun liikkeet pysyvät varovaisina ja rauhallisina. Hätäilemällä varmasti olisi kippi lähellä.

40895be5-a46d-4e90-9bfd-5485317cffe4_zpsbc80f4ea.jpg


Viimeisenä huomiona pikakiinnitys palikat olivat ilmeisesti hiukan väljemmän pään toleranssissa, senverran kauhan painolla ja pituudella tulee jo ylimääräistä liikehdintää. Eikä välystä siis puomissa ainakaan pitäisi vielä olla, alle 50 tunnin ajoilla. Mietin että miten noita välyksiä kiinnikkeistä voisi vähentää, esim 2mm levyn palat tukipintoihin. Ei kai siitä kuitenkaan haittaa olisi jos ei turhia välyksiä olisi klonksumassa, erityisesti kauhaa tyhjäksi ravistellessa.
 
Hyvän kokoinen kauha. Ajatuys että korkeutta on vähän nemmän ja syvyyttä vähän vähemmän on mielestäni hyvä.

Kyllä nuo väljykset tulee aina olemaan. Vähän niinkun grillikyljykset!

Ei niistä haitta ole kun kauhaa urittää ravistaa!
 

Uusimmat keskustelut