Lumiketjujen asennus | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Onko hyviä vinkkejä miten nuo ketjut saisi silleen tiukasti asennettua renkaisiin? Ajattelin laittaa tuohon pienempään koneeseen ketjut vähän niinkuin kokeilumielessä... Eihän siellä ole liukasta...

Tänään muuten sain eka kerta kokeilla miltä tuntuu olla matkustaja(silleen kunnolla) isommalla koneella. Yritän ajaa mäkeä ylös. Ei onnistunut. Kauha alas ja jarruttaen sillä takaisin alas. Ja tyhmä yrittää vielä kerran. Peruuttaen.... Se reissu päättyi siihen että kun meno tyssäsi niin laitoin kauhan kärki alas.... Ja kone kääntyi sen jälkeen poikittain ja liuin poikittain ehkä 8 m. Piti välillä vähän "peruttaa" jotta osuin porttiaukon keskelle eikä ojan puolelle! Oli mahtava kokemus! Vähän sama tunnelma kun siinä videossa missä telakone tulee poikittain mäkeä alas teloilla ohjaten!
 
Kyllähän ne ketjut kireelle saa kun päästää renkaasta paineet pois ja sitten ketjut paikalle.
Aika paljon renkaan halkaisija muuttuu tyhjästä paineelliseksi.
Mutta ei ketjut saa olla kireellä.
Mielummin löysässä kuin liian kireellä.
Suojakelillä kerää kaiken lumen ketjuihin ja sen jälkeen on lumiset kiekot alla.
Löysänä pääsee liikkumaan jolloin purkaa lumensa.
Traktorin ketjutkin suositellaan laitettavaksi niin löysälle jotta nyrkki mahtuu sivuketjun ja renkaan väliin.
Maantieajossa ketjun pitäisi vaeltaa renkaaseen nähden.
Mulla on salmiakkikuvioiset ketjut Sinisessä alla ja täytyy sanoa jotta on hyvät...

Mauri
 
Tuo on tuttu tilanne kun pito loppuu rinteessä ja kone kääntyy niin että kuski on matkustaja. Yritin olla nokkela rengastaessa konetta uudelleen ja valitsin Kendan nurmikuvioiset renkaat (super turf..). Nurmikolla renkaat ovat ok, mutta lumisessa sohjossa tai pehmeässä sammaleisessa tai savisessa maastossa surkeat (renkaiden urat täyttyvät hetkessä ja pito katoaa). Lumiketjut oli pakko hankkia, koska pari kertaa jäistä tien rinnettä kun liukui alas täysin holtittomasti niin meinasi mennä housut pesuun...
Hankin SCS:n nastalliset lumiketjut ja ovat olleet kyllä hyvä valinta niin liikkuessa metsässä tai tien päällä (täristävät yllättävän vähän).

Ohjeiden mukaan Avant ajetaan maahan levitettyjen ketjujen yli, ja sitten ketjut "vain" nostetaan renkaan yli. Tuota en lähtenyt edes kokeilemaan, kun mielestäni renkaan ja "lokasuojan" väliin ei mahdu sormet ja ketju yhtäaikaa. Ei muuta kuin kone pukkien päälle, pulttipyssy käteen ja renkaat irti, ilmat pois. Käsin viritin ketjut renkaalle, ei siis mitään työkaluja kiristämiseen. Ainoastaan papukaijoilla kääntelin piikit oikein päin, jos olivat kiertynet rengasta päin. Tuolla tapaa laittamalla ketjut jäävät hieman löysäksi, eli ajettaessa näyttää ketjun ja renkaan väliin jää rako johon mahtuisi maksimissaan sormi. Ketjut eivät ole liian kireällä, jotta "hölskyttävät" lumen irti ja riittävän kireällä ettei Avantin lokasuojien muovit lentele.

Ja nuo kokemukset siis 635 ja 26x12-12 kummeista.
 
groznyi sanoi:
Ei muuta kuin kone pukkien päälle, pulttipyssy käteen ja renkaat irti, ilmat pois. Käsin viritin ketjut renkaalle, ei siis mitään työkaluja kiristämiseen
Ketjut laitoin samoin irtorenkaisiin, tosin olivat vähällä paineella ja ovat ketjut nyt paineiden tarkastuksen jälkeen hieman liian kireällä. Täytyisi löysätä ketjuja lenkin verran.
Kesät ajelen tr-kuviorenkailla ja talvella nurmikuviolla jossa ketjut :)
 
"Olen vielä "erikoisnurmirenkaiden" kannalla. Niissä toki saisi olla vähän nastoja mutta kyllä pito on huikea. Tänä talvena en ole luistanut kun kerran tai kaksi niin että olisi ollut tarvetta metallisille apuvälineille.

Ruuvinastat vähän houkuttelisi mutta joku on joskus sanonut ettei kannata ruuvata.."
Lainataan STEFFEN kirjoitusta 23.1.2013.

Nythän STEFFE saat ne kettingit pois pölyttymästa sieltä autotallin nurkasta.
 
420:ssä on etenkin takana NIIIIIIN vähän tilaa, ettei ketjuja voi pitää löysänä. Kireätkin ketjut edellyttää levikepaloja. Mulla on noin 15mm levikepalat, jolloin pyörän muttereista jää ehkä noin kierros käyttämättä. Yhtään paksumpia ei siis voi laittaa vaihtamatta pinnapultteja. Ketjut päälle ja kireelle renkaat tyhjänä, niin ei raavi ajaessa koneen runkoa.

Ai niin, ja takana ketjuja ahdistaa se takapyörien kippausanturi. Sen olen poistanut. Se ei koskaan toiminut mulla kunnolla ja ketjut tuppas raapimaan siihen kiinni. Sen poistamalla tuli hyvin ketjuille lisää tilaa.

Renkaina mulla on talvella 10,5 tuuman levyiset nurmipyörät. Edellä mainitut ongelmat siis näiden ja ketjujen kanssa. Optimaalisemmat talvirenkaat olisivat Avantin kapeammat 8,5 tuumaset nurmirenkaat tai sitten jotkin ihan muut kapeammat renkaat. Toki varmaan ketjutkin vaikuttaa paljonko raapii runkoon, mutta mulla on aika ohuet mönkkärin ketjut. Paksuilla ketjuilla voisi olettaa ongelmia olevan enemmin.
 
Mulla on ketjujen sijasta nastat ja mitään ongelmaa ei pidossa ainakaan mäkisessä maastossa ole ollut.

Ainoastaan työntövaiheessa kun kauha täynnä lunta ja eteen iso valli kerääntynyt niin meinaa alkaa sutimaan. Koneena 750 ja tr kuvio johon ammutut nastat http://www.turvanasta.com/fi/tuotteet/kuorma-autot/11-15_2
 
Timberman sanoi:
Ai niin, ja takana ketjuja ahdistaa se takapyörien kippausanturi. Sen olen poistanut. Se ei koskaan toiminut mulla kunnolla ja ketjut tuppas raapimaan siihen kiinni. Sen poistamalla tuli hyvin ketjuille lisää tilaa.

Ja tuon unohdinkun pimeässä äsken asensi.... Nomeni siinä kierros kaks ja ketjut irti. Täytyy katsoa huomenna mitä tapahtui ja irroittaa nuo piippaus rauta.

Kävin kyllä hiekoittamassa ketjut eturenkaissa ja pakko myöntää että tuli vähän panssariavaunu fiilis. Etetneminen oli huikea. Ja mulla myös sellaiset vähän ohuemmat IKHn ketjuja missä jäänastat.

No huomenna selviää miltä siellä näyttää.
 
STEFFE sanoi:
Timberman sanoi:
Ai niin, ja takana ketjuja ahdistaa se takapyörien kippausanturi. Sen olen poistanut. Se ei koskaan toiminut mulla kunnolla ja ketjut tuppas raapimaan siihen kiinni. Sen poistamalla tuli hyvin ketjuille lisää tilaa.

Ja tuon unohdinkun pimeässä äsken asensi.... Nomeni siinä kierros kaks ja ketjut irti. Täytyy katsoa huomenna mitä tapahtui ja irroittaa nuo piippaus rauta.

Kävin kyllä hiekoittamassa ketjut eturenkaissa ja pakko myöntää että tuli vähän panssariavaunu fiilis. Etetneminen oli huikea. Ja mulla myös sellaiset vähän ohuemmat IKHn ketjuja missä jäänastat.

No huomenna selviää miltä siellä näyttää.

STEFFEN kierrosaika putoaa tunnilla parilla kun eteneminen on hallittua, eli mennään sinne minne halutaan
 
Katso nyt sellaista paluu lentoa sieltä lämmöstä lajaateena! Ja lantraa vähän lisää mehua joukkoon! Ei ne kierrosajat tule putoamaan.... Vaan asiakkaiden määrä lisääntyy :lol:
 
Kiitoksia vinkeistä. Nyt on puolet koneesta poistettu ja levityspalat laitettu. Pinnapultit on kyllä melko lyhyet mutta tuolle koneelle olen palat joiskus tilannut joten luulis köyvän/sopivan.

Otin renkaat pois ja ilmat pihalle ja asensin ketjut uudestaan. Lopputulos oli mielestäni hyvä. Kävin äaksen 1 km päästä täyttämässä hiekoitinta ja hyvin ketjut siinä pyörii. Ehkä mulla on vähän liikaa painetta renkaissa(2) mutta tosi panssarivaunulta tuntui. 5-600 kg keulalla eikä meidän mäki tuottanut minkäänlaisia vaikeuksia.

Ainoa huono puoli että noilla ei kyllä kehtaa aurata laatoitettua pihaa. Eli kunb tulee erilainen keli niin ne on poistettava.

Ja ketjut sain nyt siis nurkista pölyttymästä kuten lajaatena huomautti!
katjut on jotain 5mm ketjuja missä on jääpiikit. Puree hyvin. Katsotaan että kestääkö! Maksoivat IKHssa joskus 99€/pari.
 

Liitteet

  • kedjor.JPG
    kedjor.JPG
    86,3 KB · Katselut: 1 835
STEFFE sanoi:
Nyt on puolet koneesta poistettu ja levityspalat laitettu. Pinnapultit on kyllä melko lyhyet mutta tuolle koneelle olen palat joiskus tilannut joten luulis köyvän/sopivan.

Ketjut tulee sullakin renkaan sivussa aika lähelle vannetta, jolloin ottavat herkästi kiinni piippausanturin rautoihin. Renkaat näyttävät kapeammilta kuin Avantin omat 10,5 tuumaset nurmipyörät, joten sopivat varmasti paremmin ketjuille. Hyvältä näyttävät :!:

En ihan ymmärtänyt, ootko ottanut piippausanturin pois ?? Jos muistan oikein, niin koneen toiselta puolelta otin anturin raudan kokonaan pois. Koneen toisella puolella sahasin raudasta osan pois ja jätin osan rautaa koneeseen. Sillä oli muistaakseni mun mielestä jotain muutakin virkaa. Olisko jotenkin toiminut jonkinlaisena tukena.... :?

Pinnapultit pitäis vaihtaa pidempiin. Ei vaan taida onnistua irroittamatta pyörän napaa :( Toinen vaihtoehto olis sorvata vanteesta keskiö irti, siirtää 20mm sisemmäs ja "hitsiliimata" takasin kiinni vanteen kehään. Ei tarvis enää levitepaloja lainkaan ;)
 
Otin molemmat raudat pois. Olivat kiinni niissä sivupelleissä missä sitten nuo muovitkin olivat kiinni. Muuta virkaa en keksinyt niille. Ja sitten se piipparilehtitanko härdelli joko meni puolelta toiselle. Ketjut mahtuvat hyvin pyörimään. Pultit voisivat olla 10mm pidemmät mutta eiköhän nuokin kelpa. joudun kuitenkin ottamaan ketjut pois jos tule auraus kelejä. En kehtaa noilla lähteä laaoituksien päälle ajamaan.... (ei siis oma piha). Mutta hyvin onnistui sinänsä kun poisti nuo raudat!
 
Timberman sanoi:
Pinnapultit pitäis vaihtaa pidempiin. Ei vaan taida onnistua irroittamatta pyörän napaa :( Toinen vaihtoehto olis sorvata vanteesta keskiö irti, siirtää 20mm sisemmäs ja "hitsiliimata" takasin kiinni vanteen kehään. Ei tarvis enää levitepaloja lainkaan ;)

Tai voisi hommata 4 vannetta orkkis kesärenkailla missä olisi eri offsetti ja laittaa ketjut niihin. Sitten ei muuta kun pulttikone laulamaan!
Menen tehtaallaa käymään huomenna joten taidankin kysellä sieltä....
 

Uusimmat keskustelut