Lumilinko | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Onko kellään kokemusta WESTAn lingoista?
Aika hurjia laitteita! Pistin kyselyn menemään...
http://www.westa.us

Ohoh! tuli jo esite sähköpostissa! 450 malli ja 120 leveä kaipaa tehoa 25-35 heppaa ja 140 leveä 28-40 heppaa! Tulisikohan sieltä hinta huomenna!

Tässä avant 635 ja westa 550 vähän suomalaisemmissa maisemissa.

http://www.youtube.com/watch?v=q7xZ9YGGwVg

Veikkaan että se 450 malli pyörisi paremmin 635 mallissa kun tuo 550! Rummun kasvataminen ei välttämättä anna hirveesti lisäarvoa(suomessa) kun taas iso teho koneessa suhteessa linkoon antaa isoa lisäarvoa. Saa parempi ruisku, eli pitempi kaari!

Eipä tuossa videossa kahdessa minuutissa paljon lunta siirry, liekö vika koneissa vai kuskissa. Kyllähän tuossa ajassa pitäisi pienen pihan lumityöt tehdä...

Ei noilla hydraulilingoilla oikein enempä synny. Pitää olla lingon takana 60-70 litran tuotto jos linko pitää nielaista jotain.
Itse kun kokeilin tuolla 44 litran tuotolla niin kyllä lensi nätisti mutta yskii sekin jos vähän ahdistaa sitä. Ei ole sama asia kun propelleri on 2m ja edessä on voimaulosotto missä on 100hp....

STEFFECTIVE sanoi:
Ei noilla hydraulilingoilla oikein enempä synny. Pitää olla lingon takana 60-70 litran tuotto jos linko pitää nielaista jotain.
Itse kun kokeilin tuolla 44 litran tuotolla niin kyllä lensi nätisti mutta yskii sekin jos vähän ahdistaa sitä. Ei ole sama asia kun propelleri on 2m ja edessä on voimaulosotto missä on 100hp....

Kaiholla muistelen unimoggia, jota tinkasin liian pitkään. Siinä oli keulalla semmoinen 2 m halkaisijaltaan oleva suurteholinko. Vaihde silmään, paineilma lukot kiinni ja umpihangessa pellolla (n. 70 cm hanki) sai huristella kuin kesäkelissä.

Avantin linko heittää metrin-pari, etenkin jos ei ole paljoa lunta. Toisaalta se on kaupungissa hyvä, ei tarvi ikkunoita niin paljoa väistellä.

Katsokaa tuota videota:
http://www.youtube.com/watch?v=PvhrtKhVvJk
Holder s990 hydraulipumppu antaa 42.5 litraa ja kaari on noin komea. Linko on 160 cm leveä ja muskaaja 75 cm halkaisijaltaan!
Ilmeisesti nuo Westan lingot on tosi hyvin tehtyjä.
Itse moietin sitä että jos kuristaisi vähän tuon murskaajan virtaus niin saisi enemmän potkua heitto siipipyörälle?! Mitäs luulette? Onnaisiko?

Videon tekstistä ja kommenteista päätellen linko on varustettu mekaanisella voimanotolla (PTO 540rpm). Paremmin Saksaa osaavat voivat kommentoida lisää.

http://www.youtube.com/watch?v=qvgSdCeWV60
katso kohta 2:18, siinä selvästi näkyy kasa hydrauliletkuja mutta ei voimansiirtoakselia. Eli ainakin tuossa pätkässä pyörii hydaulisesti ja heittää pirun pitkälle!

Kyllä sillä lumilingolla paikkansa on umpihangessa ja jäisessä lumessa. Erityisesti semmoisissa kohdissa, joissa lumityö on jäänyt väliin koko talven, on kauhalla pistely työlästä, lingolla saa kuitenkin hissukseen ajettua noin puolen metrin hankea, uudemmilla vähän koreampaakin. Tuossa tilanteessa kauhalla joutuu ottamaan pari kertaa kauhan pituudelta ja silloin menee homma hitaaksi. Samoin köyäisemmällä koneella ei välttämättä piisaa työntövoima kun touhutaan suojasta jäätyneen kinoksen kanssa, mutta lingon kanssa ei välttämättä tarvitse juuri työnnellä.

Mekaniikkaa ei vaan kauhesti kannata linkoon sotkea.

Hanna lupasi mun uusi linko alkuvuodesta toimitukseen. Katsotaan milloin saapuu! Se tulee luonnoliisesti kaikilla herkuilla! Pääsee singahtamaan lunta takaisin samaan suuntaan kuin mistä on tullut! Täytyy kokeilla vielä tuo virtaussäädin muskaajalle jos se nostaisi ropellerin heitto kyky!

Hanna lupasi mun uusi linko alkuvuodesta toimitukseen. Katsotaan milloin saapuu! Se tulee luonnoliisesti kaikilla herkuilla! Pääsee singahtamaan lunta takaisin samaan suuntaan kuin mistä on tullut! Täytyy kokeilla vielä tuo virtaussäädin muskaajalle jos se nostaisi ropellerin heitto kyky!

aina heti raportti autoiko muutaman kerran linkonut valleja kauenmaksi joka kerran joutunut rautakangella
herkistään ropelia kun ei ole jaksanut lähteä pyörimään murskaaja kyllä pyörinyt ollut pakkaskelit
ilmeisesti jäätynyt

mausakari sanoi:

aina heti raportti autoiko muutaman kerran linkonut valleja kauenmaksi joka kerran joutunut rautakangella
herkistään ropelia kun ei ole jaksanut lähteä pyörimään murskaaja kyllä pyörinyt ollut pakkaskelit
ilmeisesti jäätynyt

Ei ongelma. Usko mua. Anna vähän aikaa lisää vielä....

Olen tässä pohdiskellut että miten "muuntaisin" tuon uuden lumilingon öljtvirtaukset.
Löysin sellaisen venttiilin IKHn listalta jonka nimi on "virtauksen jakaja". Sillö voisi säätää että esim siipipyörä saa aina tietyn määrän ja ylimenevä menisi murskaajalle. Mielenkiintoinen vaihtoehto joka maksaisi noin 200€.

Halvempi kokeilu olisi vastusvastaventiili murskaajalle jolloin voisi sillä tavalla ohjata enemmän virtausta siipipyörälle? Kustannus noin 70€.
Molemmat vaihtoehdot tottakai vaatii jotain välisovittimia.

Onnistuisikohan tällainen viritys vai meneekö ihan harakoille?

320 s+ koneessa on/oli tommoinen virtauksensäätöventtiili jolla jaettiin virtaus ajomoottoreille ja työlaitteille. Varmaankin toimiva ratkaisu avantin tuotoilla, kun sattuu vaan sopiva venttiili kohdalle. Nyt kannattanee odotella kokoontumisajoja, siellä on tavaratorilla usein mielenkiintoisia laitteita.

Siellä haalitaan lisää....

On sitten jotain mitä virittää jatkossakin!
Olen nyt oppinut että hydr.sylintereitä kannattaa ostaa aina kun halvalla saa. Niistä voi sitten tehdä ihan mitä vaan! Ja jos on paljon osia kotona se vähän niinkun pakotta luomaan jotain...

Juu, niistä joutavista sylintereistä saa ainakin semmoisen M.Äkkijyrkkä henkisen tilataideteoksen portin pieleen. Muutama sylinteri korvista kiinni toisiinsa ja menoksi.

Uusimmat keskustelut