Maaporalla ruuvipaaluja? | AvantClub - Keskustelupalsta

Nikkeli76

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2012
85
0
6
Kouvola
Konesuojan perustusten teko olisi edessä ja ajattelin perustaa laitoksen ruuvipaalujen päälle. Kysymys kuuluukin, että käykö paalut suoraan maaporaan, jolla ne olisi kätevä asentaa? Jos käy, niin onko kellään kokemusta paalun (laipan) maksimikoosta, kunnes tulee koneen "vääntökyky" vastaan?

Kiitos jo etukäteen planeettalaisille vihjeistä ja kokemuksista!

Mielenkiintoinen idea. Ruuvipaalun sopivuudesta maaporaan en tiedä, mutta kai tuohon väliin voisi joku näppärä tehdä sovittimen?

Työlaitelistan mukaan suoravetoporalla voisi käyttää 300 mm poraa ja pienimmällä vaihteistomallilla HD35:lla 400 mm poraa. Eikös nuo paalut ole yleensä 150 mm tai 260 mm ruuvilla, vaikka suurempiakin on. En tiedä, miksi ruuvipaalu ei uppoaisi kuin saman kokoinen pora, mutta ...

Minulla ei ole kokemusta maaporasta, mutta hyvin kivisen maan kaivamisesta on ja en oikein tiedä, kuinka ruuvipaalu (tai maapora) uppoaa, jos maassa on kiviä, joiden halkaisija vaihtelee 10-40 cm välillä. Siis siten, että kaivurilla kaivellessa käytännössä aina kolahtaa kiveen.

Soittelin paalupiste - yritykseen ja he sanoivat, että pienemmät paalut tarvitsevat noin 3000NM väännön ja paalut joiden maalaippa on 250mm tai enemmän vaativat noin 5000NM väännön.. Paljonkohan tuosta Avantin porasta saa noita newtonmetrejä ennenkuin koko vehje muuttuu karuselliksi!? :roll:

Sovitin on varmasti hyvinkin yksinkertainen tehdä putkesta hitsaamalla ja poraamalla. Toinen pää sopii maaporan istukkaan (pultteihin) ja toinen (joko kavennettu tai laajennettu) sopii putken sisään jossa onkin jo valmiina reiät.

Paalupiste.com sivulla on video jossa paaluja väännetään avantilla maahan. Mietin vaan, että eikö 80kg äijä ja kaksi metriä vartta ole vasta 1600Nm? Millähän pirulla minä ruuvit tuuppaan maahan terassin pohjia varten, kun kuvittelin rautakangen riittävän vääntövarreksi ja se on vaan sen metrin mittainen :p

Luulsi maaporalla menevän olen asentannut 2m ruuvipaaluja sähköpyörittimellä muistaakseni moottori 0,75kw jossa vaihteisto alensi nopeuden n.40r/min ja olen kuullut että ovat asentaneet myös puutavarakuormaajalla koura vain pois ja sillä pyörittännyt

Hydrauliikkapumppu.fi sivulla mainostetaan maaporaa myös ruuvipaalujen asennukseen max vääntö oli jotain reilu 1100nm. Epäilen että jos on niin kovaa/kivistä maata että tarvii 5000nm väännön paalusta lähtee se kierrelaippa irti tai menee solmuun koko paalu muistaakseni vaasan seudulla on joku joka myy myös samanlaisia kierrepaaluja paljon halvemmalla

Nikkeli76 sanoi:
Soittelin paalupiste - yritykseen ja he sanoivat, että pienemmät paalut tarvitsevat noin 3000NM väännön ja paalut joiden maalaippa on 250mm tai enemmän vaativat noin 5000NM väännön.. Paljonkohan tuosta Avantin porasta saa noita newtonmetrejä ennenkuin koko vehje muuttuu karuselliksi!? :roll:

3000 Nm on suurinpiirtein sama kuin, jos paalua kiertää metrin vipuvarrella, jolloin vivun päästä pitäisi kääntää noin 300 kg:n "painolla". Kuulostaa kyllä aika suurelta momenttivaatimukselta. Varsinkin, jos katsoo heidän sivuiltaan videon, jossa yksi/pari kaveria kiertää paalua maahan. Tarvittava vääntö riippuu tietysti maaperästä.

itse olen asentanut maaporalla ruuvipaaluja ja reilusti jaksaa pyörittää paalunpää rupeaa menemään kiertueelle ennen kuin porasta loppuu paukut, Paalun ja kairan väliin pitää tosiaan olla adapteri joka on kyllä helppo rakentaa itsekkin

Olen samaa mieltä!! Kirjoitukset vahvistavat omaakin käsitystäni, että väännöt eivät voi olla tuhansia Newtoneita :eek: . Eihän niitä kukaan pystyisi maahan vääntämään.

Jotenkin tuntuu, että myyjällä on mennyt luvut jotenkin sekaisin... :roll: . Täytyypä melkein kysellä uudemman kerran... :?

Kiitos paljon kaikille vinkeistä! Vinkeistä rohkaistuneena haen Mnnercorpista poran keväämmällä lainaan ja ruuvaan paalut itse maahan!

Nikkeli76 sanoi:
Kiitos paljon kaikille vinkeistä! Vinkeistä rohkaistuneena haen Mnnercorpista poran keväämmällä lainaan ja ruuvaan paalut itse maahan!

Hyvä vinkki. En tiennyt, että Mannercorpista löytyisi poraa. Laita kokemuksia kuvien kera kun pääset porailemaan ja paaluttamaan. Tämä kiinnostaisi.

MRJ,
tilasin pienen sylinterin ja venttiilin tolle halaksijalle että saa hydraulisen terän korkeuden säätö!
Täytyy virittää jossain vaiheessa!

Joko olet saanut puut pilkottua? - koneella ei ole kirettä.

Puut sain pilkottua kyllä. Olen tässä odotellut jos tulisi lisää puita jostain ennekuin tuon koneen takaisin :D . Jos tarviit koneen niin tuon sen kyllä, ilmoita vain.

On kyllä aivan erinomainen laite :D

Ei kiire. Tarviin vasta kesällä. Ilmoitan jos holtiton pakonomainen tarve yllättää!
On kyllä erinoimainen laite! Mä oon sillä vetänyt jotain 50 pinokuutiota! Ja paranee entisestään kun se saa hydraulinen terän säätö!

Kävin äsken naapurin apuna vääntämässä ensimmäisen paalun käsipelillä maahan ja ei se ihan helposti uponnu. Ois varmastikin koneella helponpaa. :lol: Piti vielä hitsailla kangelle korvake et sai väännettyä, tietenkin maski on töissä joten nyt tuntuu et silmät valuu päästä.

Viime viikonloppuna ja edeltävällä viikolla 35 pinomottia klapia tehty. Käsipelillä ja lainatulla markettiklapikoneella. Vähän on kyllä semmoinen vaivainen olo. Vielä olisi tukkia pinossa sen verran että ehkä 70 mottia pitää pinota.

Noilla lämmittää sitten 5-6 vuotta.

Klapikoneprojekti halvaantui Kempin hajoamiseen ja uutta ei välittömästi viitti investoida.

Olisikos kenellä Lappeenrannan lähistöllä innostusta vuokrata Avanttiin maaporaa, pitäisi kiertää maahan 14kpl 165cm paaluja..

No niin, taas ollaan monta kokemusta rikkaampia... 165 cm pitkiä paaluja oli siis tarkoitus vääntää hiekkaiseen peltomaahan. Alkuun käsipelillä ja rautakangella vääntövartena. Jossain vaiheessa isännästä loppui veto jolloin otettiin apuun 220 trukkipiikeillä. Avantilla ajettiin siis ympyrää paalun ympärillä ja työnnettiin trukkipiikkien pystylevyllä rautakankea joka väänsi tolppaa maahan. Tämä menikin hyvin kunnes n. puolimetriä oli jäljellä, tällöin rautakanki alkoi osoittamaan kypsymisen merkkejä ja vääntyi kieroksi. Saihan sen takaisin suoraksi kun pyöräytti kankea 180 astetta ja jatkoi vääntämistä ;)

Loput vääntämisestä tehtiin laittamalla painekyllästettyyn kakkosneloseen reikä pultille ja pultti kakkosnelosesta ja ruuvipaalun päästä läpi ja taas väännettiin Avantilla tolpan ympärillä kierrosta ajaen. Kakkosnelonen tosin porsi yleensä jossain vaiheessa pultin reiän alueelta kun alettiin lähestyä viimeisiä kierroksia, mutta nyt paalut ovat kuitenkin halutussa syvyydessä... Kyllä nuo paalut on kuitenkin aika tiukkoja vääntää ja nyyttometrejä tarvitaan, jokaisen paalun reiät meni noin 5-10 milliä soikeiksi tuosta vääntämisestä, eikä tuossa ollut kiviä tms. edes haittoina.

Onko jollain 200:een maaporaa 100mm terällä vuokrattavana Espoo/PK-seudulla? Ruuvipaaluja pitäisi hieman upottaa...

Tomppa sanoi:
Onko jollain 200:een maaporaa 100mm terällä vuokrattavana Espoo/PK-seudulla? Ruuvipaaluja pitäisi hieman upottaa...

Tuli sitten ostettua maapora 100mm terällä. Helposti paalut upposivatkin! Híeman haastavammat paikat tuli valmisteltua ensin poralla vajaasyvä reikä ja ruuvipaalu heti perään. Nyt ainakin on 200:een kyseinen kalusto saatavilla vuokralle Espoosta, minulta :)

Mulla on 200mm terä maaporaan jolla olen kivikkoisempaan maahan porannut ensin reiän ja ruuvipaalu perään.
Kivikkoisessa maassa maapora kääntää kyllä paalun lavat uusille mutkille ja jos on tarpeeksi kiviä ei se maaporan teräkään pysty ;-)

Maaporaan voi sitten kehitellä lisälaitteita esim. puille/kannoille halkaisukartion.

Paalut asennettu, KÄSIN! :)

Oishan ne varmasti mennyt mukavammin avantin kanssa, mutta ompahan ne nyt siellä maassa..

Mistähän tällainen taatelintallaaja voisi löytää Avantin ja miehen upottamaan meikäläisenkin ruuvipaalut (24 kpl) reilua korvausta vastaan? Pääkaupunkiseudulla majaillaan. Vinkit tervetulleita!

Uusimmat keskustelut