Maston nostaminen ja Avant | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Viikonloppuna on edessä tuulimyllyn maston pystyyn nostaminen. Avant on vapaana viikonlopun, joten se lähtee mukaan. Mitenkähän voisi hyödyntää Avantia maston nostamisessa? Olisiko planeettalaisilla ideoita?

Masto on saranoitu alapäästään. Pääidea on nostaa masto sähkövinssin avulla, kunhan saadaan alkumatka nousemaan. Vinssi on siis irtaallaan oleva vinssi, jonka aion sitten ruuvata tai muutoin kiinnittää johonkin, kantoon tai puuhun ja sitten viedä vähän korkeammalle väkipyörän, jotta nostopiste saadaan mahdollisimman korkealle.

Mietin sellaista, että josko kauhan tai trukkipiikkien avulla nostaisi mastoa sen alkumatkan jostain maston alapään läheltä. Vaan ei ehkä nouse riittävän ylös. Jotenkin pitäisi varmaan yrittää käyttää Avantia tunkkina, ja vähitellen nostaa mastoa eri telineitten, kuten A-tikkaiden päälle ja sitä rataa.

On vaan melko vähäinen tuo 220:n nostokorkeus.

Ideoita otetaan vastaan. Nyt ei siis ole Avantissa vinssiä, ja maston takapuolelle ajaminen on luultavasti mahdotonta.

Eräs käyttöidea on tietysti käyttää Avantia väliaikaisena haruksen pidikkeenä, mutta siinä hommassa riittää ihan ihminenkin.
 
Mitäs tollanen masto painaa? Ja mitkä sen mitat on? Jos se on alhaalta saranoitu (vrt. lipputanko), niin saisiko sen vaan työnnettyä pystyyn Tai vedettyä avantilla ajamalla?
 
MRJ sanoi:
Mitäs tollanen masto painaa? Ja mitkä sen mitat on? Jos se on alhaalta saranoitu (vrt. lipputanko), niin saisiko sen vaan työnnettyä pystyyn Tai vedettyä avantilla ajamalla?

Oho, unohtui olennaisia :)

Masto on 12 metriä pitkä ja kasattu 3 metriä pitkistä pätkistä. Painoa en osaa sanoa, mutta sen jaksaa keskivaiheilta juuri ja juuri nostaa yksi henkilö kun toinen pää on kiinni. Eli ei se mitään ihan hirveitä paina. Mitä lienee, 100kg? Eli sinällään ihan kevyttä kauraa pikku-Avantillekin.

Tuota työntämistä olen minäkin miettinyt. Se vetäminen ei taida onnistua, kun sinne takapuolelle ei oikein pääse Avantilla.

Riskinä työntämisessäkin on, että masto lipsahtaa, eli pitäisi jokin kiinnitys värkätä, liukuva sellainen. Sellaisen kiinnityksen teko tietysti onnistuu kyllä. Valitettavasti myöskään ihan maston juurelle ei pääse ajamaan, matkaa jää joku 3-4 metriä. Maston perustuksena toimii mökin nurkalla oleva iso kivi, minkä vieressä on myöskin toinen kivi, joka estää ihan vierelle ajamisen.

Jos värkkäisi jonkinlaisen työntötelineen puomiin, se voisi tietysti olla yksi ratkaisu..
 
Yksinkertaisia asioita ei kannata tehdä vaikeeksi....
Pari ukkoa alle jos ei paina enemmän kun 100 kg ja toisesta päästä kiinni!

Jos haluaa varmistaa niin laita A pukki alle.

Tuohan on kun purkkarin masto pituudeltaan, toki vähän painavampi....
 
Trukkipiikkeihin kiinni sellainen Y-mallinen työntövarsi. Eli Y:n yläosa (haara) tulee mastoa vasten ja sitten pituutta tuohon "varteen" sen verran mitä tarvitaan. Y:n haarojen päähän sitten vaikka liinalla varmistus että masto pysyy paikoillaan eikä karkaa tuosta kiinnitys/tukipisteestään. Puusta tehtynä liukuu varmasti metallimaston pintaa pitkin. Pikkuavanttikin pitää kyllä tuollaisen sadan kilon tikun kurissa ja herran nuhteessa jos alusta ei nyt ole ihan jotain mutalillinkiä ja masto on tosiaan ankkuroituna toisesta päästä siihen kiveen.Työntövarsi pitää sitten tehdä sellaiseksi että se kestää ja pysyy kiinni avantissa.
 
STP sanoi:
Trukkipiikkeihin kiinni sellainen Y-mallinen työntövarsi. Eli Y:n yläosa (haara) tulee mastoa vasten ja sitten pituutta tuohon "varteen" sen verran mitä tarvitaan. Y:n haarojen päähän sitten vaikka liinalla varmistus että masto pysyy paikoillaan eikä karkaa tuosta kiinnitys/tukipisteestään. Puusta tehtynä liukuu varmasti metallimaston pintaa pitkin. Pikkuavanttikin pitää kyllä tuollaisen sadan kilon tikun kurissa ja herran nuhteessa jos alusta ei nyt ole ihan jotain mutalillinkiä ja masto on tosiaan ankkuroituna toisesta päästä siihen kiveen.Työntövarsi pitää sitten tehdä sellaiseksi että se kestää ja pysyy kiinni avantissa.

No tätä minäkin rupesin tässä kaavailemaan, mutta hieman on vielä hakusessa se, että mitenkä kiinnitän tuon työntövarren trukkipiikkeihin. Olisiko ideoita?

Ja tosiaan pari henkilöä on apuna, mutta Avantin kanssa saisi järkevästi vähin erin mastoa pystyyn, eikä tarviisi pitää ihmisten varassa.

Toivon mukaan nyt sitten löytyy järkevä kiinnityspaikka vinssille ja/tai ainakin väkipyörälle, jolla saisin vinssin vetopisteen korkealle.

Semmoinenkin propleema on, että siinä jalustassa ei ole mitään suojaa sitä varten, että masto ei pääsisi kaatumaan sitten toiselle puolelle, mutta siinä on sitten ihmiset varmistamassa harusten päässä.
 
Jos jotain nostohaarukkaa suunnittelet, niin saatko sidottua maston joko ao. haarukkaan tai Avantin kauhaan/puomiin kiinni vaikka riittävän paksuilla köysillä tai liinoilla siten, että se ei kaadu yli tai mihinkään muuhunkaan suuntaan. Voit sihtailla sen pystyyn koneen kanssa ilman, että kenekään tarvitsee roikkua köysissä.

Onhan maston alapään kiinnitys riittävän luja, että se kestää maston "vääntämisen" pystyyn? Mitä alempaa mastosta pystyynnosto tehdään, sitä suurempi voima alapään kiinnityksen kohdistuu, varsinkin noston alkuvaiheessa.
 
Onko generaattori kiinni mastossa jo nostossa vai kiivetäänkö se asentamaan
myöhemmin?

Mastot harustetaan 3 haruksella, mutta nosto kannattaisi tehdä 4 haruksella.
Tarvitaan siis yksi apuharus, jonka saa irti menemättä mastoon, jos sinne ei
muuten ole tarvetta mennä.

2 pitää sivusuunnissa, yksi auttaa pystytyksessä ja neljäs estää ylimenon.
Lisäksi pari henkeä tarvitaan nostamaan mastoa käsin ja aiemmin mainitulla
Y-haarukalla. Köydet pitää olla riittävän pitkät. Olisi hyvä, jos niille saisi maahan
kiinnityspisteet ja harushenkilön tarvitsisi vain ohjata (kiristää/löysätä) köyttään.

Yksi apuväline on pystyttää noin 1/3-mittainen apumasto viereen ja käyttää
sitä apuna nostamiseen.

Ennen tuulivoimakauden alkua eniten mastoja pystyttivät radioamatöörit.
Jos tunnet tai tiedät jonkun, pyydä häntä apuun. Kokemuksesta on hyötyä.

Käykää nosto läpi koko porukalla, että jokainen tietää tehtävänsä.
Ongelmia tulee, jos masto alkaa heilua vinossa ollessaan ja käsivoimat eivät riitä.
Pystyssä oleva masto on puolestaan kevyt pitää pystyssä haruksista.
Tyven saranointi on erittäin hyvä apu, kunhan se varmasti pitää.

Kun mastoa ja nostoköysiä tuijoteaan vinosti vasten taivasta, voi käydä niin,
että horisontti menee joltain nostajalta sekaisin. Tarvittaisiin siis vielä yksi
henkilö lisää katsomaan tilannetta kauempaa ja varmistamaan, että kukaan
ei vedä väärästä haruksesta.

Oke
 
alavilla sanoi:
Jos jotain nostohaarukkaa suunnittelet, niin saatko sidottua maston joko ao. haarukkaan tai Avantin kauhaan/puomiin kiinni vaikka riittävän paksuilla köysillä tai liinoilla siten, että se ei kaadu yli tai mihinkään muuhunkaan suuntaan. Voit sihtailla sen pystyyn koneen kanssa ilman, että kenekään tarvitsee roikkua köysissä.

Onhan maston alapään kiinnitys riittävän luja, että se kestää maston "vääntämisen" pystyyn? Mitä alempaa mastosta pystyynnosto tehdään, sitä suurempi voima alapään kiinnityksen kohdistuu, varsinkin noston alkuvaiheessa.

No liinoilla varmaan voisin hirttää kiinni jonkin nostohaarukan tapaisen. Maston alapäässä on 16-20mm (en muista tarkkaan) "kuningaspultti", joka kyllä varmaan saattaa ottaa uutta muotoa.. Itse asiassa olen miettinyt tuon pultin vaihtoa hieman paksumpaan. Vaan se on kyllä tullut tuon mastotarvikepaketin mukana, joten olettaisin että kestänee aika hyvin.

Ja olen itse radioamatööri ja ollut pystyttämässä monta kertaa mastoa. Tosin hieman erilaisissa oloissa ja erilaisia mastoja. Suurin osa nostoista on tosin ollut koneellisia ja vain parissa "käsinostossa" on tullut oltua mukana. Käsin mastoa nostettaessa tärkeintä taitaa olla, että saa nostopisteen riittävän korkealle ja suoraan maston taakse.

Mastoon tulee 4 harusta alemmaksi ja kolme ylemmäksi.

Mylly ei tule olemaan ensimmäisellä harjoitusnostolla kyydissä ihan vain varmuuden vuoksi ja myöskin siksi, että ensimmäisen noston tarkoitus on, että mitoitan alemmat harukset oikein. Pituutta voin onneksi säätää, koska harukset kiinnittyvät ketjuilla, joiden lenkkien avulla voi sitten karkeasti haruksen pituutta säätää ja tietysti vanttiruuvilla sitten loput. Tärkeää on, että saadaan nyt aluksi ne karkeat alempien harusten pituudet selville. Alemmat harukset kiinnitetään sitten oikealla nostolla ensin ja lopuksi kolme ylempää harusta.

Sähkövinssi on nostossa pätevä, kun sillä voi hallitusti myöskin laskea maston alas.
 
Laitahan kuvat näkyville, kun masto on pystyssä.
Olisin voinut tulla muuten mukaan, mutta olen vielä mökillä
lumien tuloon asti.

Siirsin omat mastotyöt ensi kesään. Ainakin kolme noin
12 metristä, kevyttä putkimastoa on tarkoitus nostaa ylös
lanka-antenneille. Lisäksi yksi korjattu roottori on vietävä
takaisin 10 metrin korkeuteen. Putkimastoihin aion tehdä
säädettävän alanivelen ja nostaa ne ylös nostopuomilla.
Niihin tulee vain yksi harus antennilankaa vasten.

Oke, OH5ME
 
oke sanoi:
Laitahan kuvat näkyville, kun masto on pystyssä.
Olisin voinut tulla muuten mukaan, mutta olen vielä mökillä
lumien tuloon asti.

Siirsin omat mastotyöt ensi kesään. Ainakin kolme noin
12 metristä, kevyttä putkimastoa on tarkoitus nostaa ylös
lanka-antenneille. Lisäksi yksi korjattu roottori on vietävä
takaisin 10 metrin korkeuteen. Putkimastoihin aion tehdä
säädettävän alanivelen ja nostaa ne ylös nostopuomilla.
Niihin tulee vain yksi harus antennilankaa vasten.

Oke, OH5ME

Jep, laitan kuvia näkyville, tänään se on se koitos sitten edessä :) Voi olla että on ihmisiä nyt liian vähän, mutta kahtellaan :)

Meikäläisen hamihommat ovat olleet melko lailla jäissä monen monta vuotta, varmaan viimeinen kuso tuli pidettyä 90-luvun puolella, mutta olen silti pitänyt tunnuksen voimassa ja maksanut taajuusmaksut. Edesmenneen Faijani rigi odottelee tosin vieläkin vaatekaapissa, että pääsisi hommiin :)

73 de OH7LBJ
 
Nyt kun täällä on näitä maston pystyttäjiä niin minulla olisi teleskooppimasto ylimääräisenä. Runko-osa josta veivillä ruuvataan kuusi jatkokappaletta ylös varmaankin maston korkeus on jotain n. 12-15 m ja siihen 6metrin putki nokkaan ja sitten vielä viiden metrin antenni, on tällä hetkellä pystyssä ja pysynyt melkein 20 vuotta. Nyt joutaisi purkaa pois , jos jollakulla olisi tarvetta, ei muuta kun tiedusteluja , otetaan kuvia ja mittoja tarvittaessa.
 
No voi hevon***tu!

Masto nousi komeasti ja helposti aamulla, kun nostoa harjoiteltiin ilman myllyä ja mitoitettiin harukset..

Siinä sitten ähräilin kaikki asennukset valmiiksi ja lopulta joskus viiden jälkeen päästiin nostamaan mastoa myllyn kera.. ja eikös perk**e se hemm**in vinssi sanonut sopimuksensa irti, eli siis hajosi ja lakkasi toimimasta. Arvaatte varmaan, että masto oli tietysti sillä hetkellä noin 20 asteen kulmassa.. vaijeri ja liinat kireällä.

No, eipä siinä, piti sitten ähräillä kotvanen, että saatiin masto laskettua alas.

Kokeiltiin myös niin, että Avantiin vedettiin väkipyörän kautta masto kiinni ja yritettiin "vetää" masto pystyyn, mutta eipä onnistunut. Alkoi vain sutimaan.

Huomenna pitää löytää uusi vinssi tai yritetään nostoa uusiksi Avantin kanssa eri kulmassa jne.

Loppujen lopuksi meitä muuten oli kaikkiaan ihan peräti kolme henkilöä mastoa nostamassa.

Onneksi kaveri toi viskiä ja kaljaakin on. Huoh.
 
jets sanoi:
Kokeiltiin myös niin, että Avantiin vedettiin väkipyörän kautta masto kiinni ja yritettiin "vetää" masto pystyyn, mutta eipä onnistunut. Alkoi vain sutimaan.
Missä väkipyörä oli kiinni? Kyllä Avantin täytyy jaksaa vetää tuollainen masto pystyyn. :?
Teet ison A-pukin jonka kärkeen laitat väkipyörän, niin on nostossa lähtöasetelmat ylempänä.
Harukset valmiiksi kiinni mastoon ja maahan hieman löysälle ettei pääse heilahtamaan yli.

Ajatukseni kuvassa, suuntaa antava :)
A-pukkin mitoitukset oltava oikein ja alhaalta kunnolla kiinni.
 

Liitteet

  • maston_pystytys.jpg
    maston_pystytys.jpg
    39 KB · Katselut: 2 160
Tosiaan se väkipyörä on muutaman metrin korkeudessa puussa. Ja nähdäkseni ei pitäisi ollakaan mitään ongelmia Avantilla saada masto pystyyn, tänään kokeillaan siis uudestaan.

Steffe, lensit juuri yli?
 
Väkipyörä ylemmäksi vaan. Metrikin auttaa ja kolme lisää on hyvä. Alussa täytyy saada nosto lähtemään ylhäältä. :)
 
Nyt on masto pystyssä!

Pelkän väkipyörän kanssa ei onnistunut edes autolla pystyyn vetäminen. Juuri ennen kuin heitettiin hanskat tiskiin, keksin kannibalisoida toisen väkipyörän auton käsitaljasta ja näin sain sitten puolitettua tarvittavan voiman ja masto nousi Avantilla pystyyn. Vaijerin pituus tosin loppui tietysti kesken, sitä kun väkipyörä-talja-virityksellä kului tuplaten. Onneksi masto oli siinä vaiheessa jo niin pystyssä, että haruksilla saatiin asento vakaaksi ja vaihdettua vaijeri menemään vain yhden väkipyörän kautta.

Tosiaan sen väkipyörän nostaminen vielä ehkä metrillä olisi saattanut onnistua, mutta oli aika hankala paikka ja ei ollut oikein varmuutta puun kestosta, taipui aika hauskasti välillä.

Pääasia kuitenkin että saatiin masto pystyyn. Kuvia tulee kunhan kerkiän.

Tosin liian matalahan se on, pitää kaataa ympäriltä korkeimpia puita poijes..
 
jets sanoi:
Nyt on masto pystyssä!
Hyvä että onnistui :mrgreen:
jets sanoi:
Vaijerin pituus tosin loppui tietysti kesken, sitä kun väkipyörä-talja-virityksellä kului tuplaten. Onneksi masto oli siinä vaiheessa jo niin pystyssä, että haruksilla saatiin asento vakaaksi ja vaihdettua vaijeri menemään vain yhden väkipyörän kautta.
Tätä en ymmärtänyt, eikö aluksi tarvita pisin vaijeri, kun masto vielä pötköttää maassa?
 
lajaatena sanoi:
Nyt kun täällä on näitä maston pystyttäjiä niin minulla olisi teleskooppimasto ylimääräisenä. Runko-osa josta veivillä ruuvataan kuusi jatkokappaletta ylös varmaankin maston korkeus on jotain n. 12-15 m ja siihen 6metrin putki nokkaan ja sitten vielä viiden metrin antenni, on tällä hetkellä pystyssä ja pysynyt melkein 20 vuotta. Nyt joutaisi purkaa pois , jos jollakulla olisi tarvetta, ei muuta kun tiedusteluja , otetaan kuvia ja mittoja tarvittaessa.
Antennin alaosa on 2,10 m ja seuraavaosa 1,75 ja näitä on kuusi kappaletta eli yhteensä 12,6 metriä, nämä saa veivattua alas ja ylhäällä jatkuu kuuden metrin putki , jonka päässä on viiden metrin antenni eli yhteensä korkeutta n. 23,5 m haruksia on kahdessa kerroksessa kolme ja kolme harusta. Pyytämällä saa sähköpostiin kuvia.
 
Leppis sanoi:
jets sanoi:
Vaijerin pituus tosin loppui tietysti kesken, sitä kun väkipyörä-talja-virityksellä kului tuplaten. Onneksi masto oli siinä vaiheessa jo niin pystyssä, että haruksilla saatiin asento vakaaksi ja vaihdettua vaijeri menemään vain yhden väkipyörän kautta.
Tätä en ymmärtänyt, eikö aluksi tarvita pisin vaijeri, kun masto vielä pötköttää maassa?

Käytössä oli 10 metriä pitkä vinssausvaijeri, jota jatkettiin sitten kuormaliinojen avulla. Ja kun mietit että laitetaan 10 metrin vaijeri väkipyörän avulla voiman puolittamiseksi, onkin vedettävää vaijeria enää jäljellä 5 metriä. Kun tämä 5 metriä oli vedetty, ei masto ollut vielä pystyssä ja kuormaliina menee melko huonosti väkipyörään :)
 
Ohessa parit kuvat. Maston ylin osa saattaa olla hieman taipunut, luultavasti vahinko tapahtui kun eräässä nostoyrityksessä Avant kaivoi pyörien alle kuopat ja peruuttaessa sitten masto pääsi rämähtämään telineitten päälle. No, tilanne luultavasti saadaan korjattua ylimmillä haruksilla, kunhan niille tehdään lopulliset kiinnitykset. Alimmat harukset on nyt laitettu lopullisiin kiinnityksiinsä.

Vihreä väri on muuten sitten ruosteenestomaalia, jota saa myös Avantin vihreänä koodilla RAL6018, mutta sitä ei ostaessa ollut kaupassa. Ja kaapeli on pujotettu tuonne vihreän letkun sisään suojaan, koska se kulkee maan pinnalla ja katolta tulee lumi tippumaan sen päälle. Matkaa mökin nurkalle on tuossa ehkä parisen metriä, jossa kaapeli menee jakorasiaan, josta lähtee kaapelit sisälle ja lataussäätimelle.

Ja vielä on pari mastoa korkeampaa puuta lähellä, joten järkevää tuottoa voi odottaa vasta niitten kaatamisen jälkeen.
 

Liitteet

  • MastoPysty1.jpg
    MastoPysty1.jpg
    35,7 KB · Katselut: 2 610
  • Jalusta1.jpg
    Jalusta1.jpg
    195,3 KB · Katselut: 2 633
  • Harus1.jpg
    Harus1.jpg
    191 KB · Katselut: 2 607
  • Nosto1.jpg
    Nosto1.jpg
    173,6 KB · Katselut: 2 596
  • Vakipyora1.jpg
    Vakipyora1.jpg
    89,7 KB · Katselut: 2 610
Hyvältähän tuo näyttää :)
Letkua voit työntää vielä maston sisään, niin ei putken katkaisupinta alapäästään syö kaapelia rikki.
Jos jakorasia on maassa laita siihen jatkosgeeliä. http://www.obo-bettermann.com/downloads/fi/kataloge/vbs_kabelabzweigkaesten_fi.pdf => löytyy sivulta 46.
Ja muista että salaman syöksyenerga tulee ohjata halitusti maahan ja laitteistossa tulisi olla ylijännitesuojaus.
Siitä puut on hyviä ympäristössä => ukkonen iskee niihin ensiksi. :)
 
Leppis sanoi:
Hyvältähän tuo näyttää :)
Letkua voit työntää vielä maston sisään, niin ei putken katkaisupinta alapäästään syö kaapelia rikki.
Jos jakorasia on maassa laita siihen jatkosgeeliä. http://www.obo-bettermann.com/downloads/fi/kataloge/vbs_kabelabzweigkaesten_fi.pdf => löytyy sivulta 46.
Ja muista että salaman syöksyenerga tulee ohjata halitusti maahan ja laitteistossa tulisi olla ylijännitesuojaus.
Siitä puut on hyviä ympäristössä => ukkonen iskee niihin ensiksi. :)

Jakorasia ei ole sentään maassa vaan mökin seinässä. Tuo letku liikkuu hiukan huonosti, joten työnsin sen nyt vain tuonne jalustan alle, laitan varmaan vielä nipparilla tai vastaavalla sen ja kaapelin kiinni, etteivät pääse hankaamaan.

Tuota salamasuojausta olenkin miettinyt, että mitenkähän sen oikein tekisi. Ehdotuksia otetaan vastaan. Salaman energian pitäisi minun ymmärtääkseni kulkea myllyn kuorta pitkin maston kuoreen ja siitä sitten tuohon jalustaan ja kiven kautta maahan. Kaapelointi maston sisällä ei kosketa runkoa ollenkaan, myllystä tulee ulos kolme johtoa keskeltä ne on liitetty mastokaapeliin ja päälle on laitettu kutistesukkaa.

Olen kyllä miettinyt, että jos vetäisi maston rungosta maadoituskuparia jonnekin kosteaan lähijorpakkoon. Mökin suojamaakin olisi muutaman metrin päässä tarjolla, mutta mieluummin tuon kai vetäisi suojamaahan erikseen. Lataussäätimen runko on tarkoitus maadoittaa mökin suojamaahan, jahka selviää nyt varmuus siitä, onko se suojaerotettu vaiko ei. Luultavasti ei kai ole.

Maston tulevia huoltoja varten tarkoitus on hankkia uusi sähkövinssi, jota käytetään samalla sitten auton vinssinä ja saa makoilla auton takakontissa. Lisäksi väkipyörä on kyllä saatava vielä korkeammalle jollakin ilveellä. Ja saa nyt nähdä, että pitääkö tuohon mastoonkin jokin korotusputki hankkia. Katsotaan puusavotan jälkeen.

Vielä olisi yksi putkimasto laitettavana 3g-antennille ja sääasemaa varten (ja tiedä vaikka telkkariantenninkin innostuisi virittelemään :) ). Vähän jo hulluttelin ajatuksella, että olisi tuota 12 metristä mastoa jatkanut 6 metrisellä putkimastolla niin, että rälläköisi hatun laipan irti ja työntäisi sitten putkimaston tuon maston sisälle ja pulttaisi kiinni. Tarpeet myllyn kiinnitykseen putkimastoon nimittäin on olemassa, ihan oman laipan semmoiseen lähetti myyjä kun aiheesta valittelin. Mutta tämä jatkos varmaan olisi liian heppoinen, vaikka mylly kevyt onkin (n 6-7kg).
 
Sähkö ei kulje kiven kautta. Johtojen eristyksillä ei ole mitään merkitystä,
jos salama päättää iskeä mastoon.

Minä yhdistäisin antennin rakennuksen maahan sekä vetäisin vielä erillisen
maadoituksen antennimastosta kosteikkoon. Maadoitusjohtojen on syytä
kulkea juohevasti ilman jyrkkiä mutkia.

Minulla mökin vieressä oleva 15 m antennimasto on maadoitettu ym. tavalla.
Jotenkin on tullut sellainen tunne, että masto purkaa sähkövarauksia
ilman ukkosta, sillä mastoon ei ole salama lyönyt kertaakaan noin 25 vuoden
aikana. Sähköverkon ilmakaapeliin se on lyönyt useita kertoja ja hajoittanut
keskuksia siten, että linjan päässä oleva mökki on aina kärsinyt eniten.

Oke
 

Uusimmat keskustelut