Metsäkärrystä kokemuksia? | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Onko kellään kokemuksia noista metsäkärryistä missä on kraana? Entäs nelivetoversiot?

Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksista ja nikseistä siihen liittyen.
Taisi tulla tilattu sellaista eilen! :)
 
Pihassa seisoo tuo avantin malli, jossa vetorullat ja vinssi...

Muuten ok, mutta tukijalat saisivat olla pidemmät/mennä leveämmälle. Ja nosturin ulottuvuus vähän vaisu, tosin pidemmältä loppuukin sitten nostovoima. Kärry taitaa olla alunperin tarkoitettu mönkkärin perään, niin sihen nähden ok.

Se vielä, ainakin tuossa omassa yhdistelmässä, että nuo vetorullat eivät nouse kokonaan pois renkaiden välistä, ellei sammuta konetta ja vapauta hydr.painetta pois kärrystä (kone sammuksissa, virta päällä, ulosottovipua edestakaisin).

Ihan näppärä laite, jos puut on valmiina pätkinä metsässä pinossa :D
 
Kiitos infosta. Tilasin vetorullilla ja vinssillä myös mutta otin 400 kraanalla. Eli siinä on teleskooppipuomi!
Tuo tassu ongelma taitaa tulla siitä että mönkkärin vetokoukku on paljon alempana kuin Avantissa. Ehkä joutuu tekemään joku välimuutos osa siihen!

Katsotaan miltä näyttää kun tulee!
 
Ai sihen saa nykyään sellasen nostimen. Ulottuvuus 4m? Tuossa 320cm.

Tukijalat saisi mennä leveämmälle, koska nyt kun alat nostaa pitkältä suoraan sivulta, niin kärry kaatuu/meinaa kaatua. Korostuu kun kärry on tyhjä. Ekat rungot pitää raahata viereen, jotta saa läheltä nostaa.
 
Eikös noihin tukijalkoihin voi hitsata vaikka 0,5 - 1,0 m pitkät profiilinpätkät, jotka sojottavat suunnilleen vaakasuoraan sivulle, kun tukijalka on maassa? Kun jalat ovat ylhäällä, lisätuet olisivat jokseenkin pystysuorassa, jolloin ne eivät levennä kärryä yhtään. Sopivan raskaasta aineesta tehtynä vastapuolen pätkä toimisi vielä pienenä vastapainona, kun kärry on tyhjä.
 
Täytyy tutustua siihen tikujaöka tilanteeseen kun näkee systeemin. On melko yleinen ongelma kyllä näissä pienissä kärtyissä. On toki vaunuja missä ongelma on ratkaistu, esim Kranman ja Avesta vaunussa. Kummassakin niissä on tehty kääntyvä aisa. Ja aisan kun laittaa linkkuun eri suuntaan kun mistä meonas nostaa niin sas veturin vastapainoksi. Ongelma vasn on siinä että Kranmanissa se on toteuttu hydraulisesti pumppuksikössä, eli vaikeeta siirtää Avanttiin. Ja Avesta vaunusta kun ei vaivaudu vastaamasn kyselyihin! Eli niillä ei näytä olevan minkäälainen asiakaspalvelu. Avesta vaunussa kääntö oli tehty sähköhydraulisesti, eli tpimi sähköisesti myös ajaessa!

Mutta voi olla että täytyy kehittää tuollainen kääntyvä vetoaisa....
 
MRJ sanoi:
Se vielä, ainakin tuossa omassa yhdistelmässä, että nuo vetorullat eivät nouse kokonaan pois renkaiden välistä, ellei sammuta konetta ja vapauta hydr.painetta pois kärrystä (kone sammuksissa, virta päällä, ulosottovipua edestakaisin.

Sama ongelma oli tuossa. Katsoin rakennetta ja totesin että siinä on paikka 2lle jouselle mutta siinä on vain 1! Tilasin 2 jousta lisää mitkä tuli tänään. Oli vaikeita saada paikoilleen mutta nyt nousee vetopyörät reilusti irti renkaista! Hyvin toimi ja sietää 25km/h 1500kg kuormalla! Ei huonoa. Voi hakea puut vähän kauempaakin...
 
STEFFE sanoi:
Hyvin toimi ja sietää 25km/h 1500kg kuormalla! Ei huonoa. Voi hakea puut vähän kauempaakin...


Kuhan et puukuormalla yleisellä tiellä ajele.. Vai joko ison Avantin saa rekisteröityä traktoriksi?

Juu, näin se menee. Yleisillä teillä ei ole asiaa kuormalla.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat
Moottorityökoneeseen saa kytkeä perävaunun tai muun hinattavan laitteen, mutta siinä on sallittua kuljettaa vain koneen omia poltto- tai voiteluaineita ja työssä käytettäviä varusteita.



Entä jos laittaa lisäksi klapikoneen nokalle? Eikö sen voisi siten tulkita vain varusteiden siirroksi työmaalle, ei tavarankuljetukseksi? Ehkä ei :roll:

Onko se sitten niin, ettei ajomotollakaan saa kuskata puita tiellä, ei edes ylityksiä? Se kun ei ole traktori em sivun mukaan.
 
Kyllä tuo määritelmä on ihan oikein. En kyllä usko että kukaan puuttuisi siihen mutta se on eri asia. Tulee tavallaan myös vero ongelma. Avantissa kun voi käyttää verotonta MPÖ kun taas kaikissa kuljetuksissa pitäisi olla DIESEL.
 
Senhän voisi selittää sillä että pöllit laitetaan ojan pohjalla jotta koneen saa ajettua ojan yli. Olisiko silloin kyse työvälineestä? Kerran yksi tuttu juristi sanoi että pitää olla luova ja valmiiksi mietitty vastaus jolloin asian vastustamista on vaikeampaa! :p
 
No niin, tänään putosi venttiilipöytä alas telinestä sillä seurauksella että sähköpiuha repeytyi irti. Uusia osia löytyi kotona mutta napajärjestyksestä ei ole mitään tietoa! Toivottavasti Sauli osaa huomenna kertoa.

Ongelma on se että ventiilipöytä ei ole kiinni, se vaan roikkuu siinä telineessä. Ja kuopissa kun mittari näyttää 25km/h niin kaikki vähän hyppii ja niin hyppäsi ventiilipöytä pois! Nyt on pultilla kiinni. Ja piuhat ovat valmiit kun vain selviää että minkä värinen ja mihin reikään! Reiät ovat 6-1-2-3 sen näkee vanhasta mutta kun piuhassa + ja - sekä vedon vaihto + ja -.

Selviäisi varmaan kyllä myös kokeilemalla....
 
Saulilta tuli ohjeet tänään. Ja huomenna uudet naaraspinnit! Ne mitkä mulla oli olivat väärän kokoiset!

Sauli totesi myös ettei kukaan ole ajatellut venttiilipöydän pidikettä suunnittelu vsiheessa että Avantit lähestyy 30 km/h! No siihen voi laittaa yhden pultin niin sitten pysyy!

Eli huomenna MRJ alkaa taas pöllien ajoa silleen vauhdilla! Jää enemmän aikaa laiskotella!
 
Osat tuli ja kärry on taas kondiksessa. Kiitos Sauli nopeasta toimituksesta. Itsehän tässä olin hölmöillyt...
 
No nyt on kuskattu 4 kärryllistä puuta metsästä. Vielä jäi 1 tai 2 kärryllistä sinne. Kyllä on mahtava vekotin ja se jatkopuomi tekee terää. Saa otettu tukin päästä ainakin kiinni tai sitten suoraan oikeesta paikasta ja vetäen vaikka lähemmäksi että voi nostaa. Tyhjä kärry kyllä helposti "nousee" mutta muutaman isomman pöllin kun saa kyytiin niin voi nostaa yllättävänkin kaukaa!
 
Tänään kävin hakemassa yhden kärryllisen myrskypuita. Eli ne piti pdottaa, oksis ja pätkiä. Tuo kaukoohjattu vinssi on kyllä hyvin näppärä jos on yksin metsässä. Ja vetovoima näytti riittävän!

Kohta voi pitää taas puusavotta jos joku haluaa....
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    122,7 KB · Katselut: 2 677

Uusimmat keskustelut