MIG-hitsauslaitteesta | AvantClub - Keskustelupalsta

Juhani

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.10.2011
943
357
63
IKH myy ilmeisen edullisesti moisia laitteita ja nyt kysyisin neuvoa, että kumpi on järkevämpi kotikäyttöön eli suhteellisen pienmuotoiseen hitsaukseen.

Toinen on 16A valovirtakone ja toinen taas 16A 3-vaihekone.

Eli kumpaa osaisitte mahdollisesti suositella ja tekeekö niillä ylipäätään mitään?

Pistätkö linkkiä niihin miettimiisi vehkeisiin?

Lähtökohtaisesti kannattaa migeissäkin aina ottaa se tehokkaampi vehje. Ja tietysti aina se paras minkä kukkaro antaa myöten.

Paljon riippuu siitäkin, että missä hitsaat ja minkälaisia aineita ja ainepaksuuksia.

Yhtään mitään en ymmärrä aiheesta, mutta omat ajatukset/kokemukset:
1. voimavirtaa ei ole saatavilla silloin kun sitä tarvitsee
2. ostin itse jo 20v sitten vanhan vuosikymmeniä autokorjaamossa käytetyn voimavirta Kempin ja huollatin viime kesänä täysin: 250eur (oli säilytyksessä mökillä kylmässä "ladossa") ja hyvin pysyy 'liima'.
Eli siis suosin itse hyviä käytettyjä ja itse oikeaan huoltoliikkeeseen vietyjä. Vaativat käyttäjältä enemmän, koska niissä ei ole mitään automagiikkaa mukana vaan on opeteltava tekemään asiat oikein.

jets sanoi:
Pistätkö linkkiä niihin miettimiisi vehkeisiin?

Lähtökohtaisesti kannattaa migeissäkin aina ottaa se tehokkaampi vehje. Ja tietysti aina se paras minkä kukkaro antaa myöten.

Paljon riippuu siitäkin, että missä hitsaat ja minkälaisia aineita ja ainepaksuuksia.

Toinen on se karvan alle 900€ maksava valovirtakone ja toinen 1290€ maksava 3-vaihekone

http://www.ikh.fi/Hitsauslaitteet/MIGA001_MIG_HITSI_273__TAYD_HITSAUS_PAKETTI

http://www.ikh.fi/Hitsauslaitteet/MIGA003_MIG_HITSI_FOCUS_130__TAYD_HITSAUSPAKETTI

Niin, jos hitsailet semmoisissa paikoissa joissa on voimavirtaa tarjolla, ota ihmeessä tuo voimavirtavehje, ei lopu voima paksumpaakaan hitsatessa. Itsellä tosin ei ole kokemusta muista kuin isommasta migivehkeestä. Avantin ainevahvuudet luulisi menevän pienemmälläkin virralla..

jets sanoi:
Niin, jos hitsailet semmoisissa paikoissa joissa on voimavirtaa tarjolla, ota ihmeessä tuo voimavirtavehje, ei lopu voima paksumpaakaan hitsatessa. Itsellä tosin ei ole kokemusta muista kuin isommasta migivehkeestä. Avantin ainevahvuudet luulisi menevän pienemmälläkin virralla..

Jos sillä pystyy hitsailla n.10mm paksua vahvuutta, niin uskoisin pärjääväni sillä? :roll:

Ei minullakaan sitä "voimasähköä" ole nyt valmiiksi, mutta pienellä askartelulla saan sen järjestettyä ja aluksi ajattelin senkin hoitaa jatkojohdolla suoraan talokeskukselta, joka on ulkona tolpassa. Jos menee sitten vaikeaksi, niin sitten täytyy kaivaa maakapeli.
Vaikka se kaivaminen hauskaa onkin, niin nykyään on niin laiskistunut, että ei jaksa/viitsi turhia kaivella.
Muutenkin ajattelin, että taitaa olla terveellisempää hitsailla taivasalla ja odotella senverran tyyntä, että onnistuu.

jets sanoi:

Jos sillä pystyy hitsailla n.10mm paksua vahvuutta, niin uskoisin pärjääväni sillä? :roll:

Ei minullakaan sitä "voimasähköä" ole nyt valmiiksi, mutta pienellä askartelulla saan sen järjestettyä ja aluksi ajattelin senkin hoitaa jatkojohdolla suoraan talokeskukselta, joka on ulkona tolpassa. Jos menee sitten vaikeaksi, niin sitten täytyy kaivaa maakapeli.
Vaikka se kaivaminen hauskaa onkin, niin nykyään on niin laiskistunut, että ei jaksa/viitsi turhia kaivella.
Muutenkin ajattelin, että taitaa olla terveellisempää hitsailla taivasalla ja odotella senverran tyyntä, että onnistuu.

130A on ehkä liian vähän. Näistä kahdesta päätyisin siihen toiseen.
En kylläkään ole hitsannut kummallakaan.

Oma kone on helppokäyttöinen Kemppi. Siitä on erilaisia tarjouksia kuten tämä.

http://webshop.industriacenter.fi/product/977/kemppi-minarcmig-evo-200-mig-hitsauskone--pakettitarjous-sis-kaasupullon

Itse hitsaan mustan raudan (max 5 mm) CO2:lla. Toisena pullona on puhdas Argon.
Viime kesänä innostuin ruostumattoman teräksen hitsaukseen (max 3,5 mm).
Tulevana kesänä harjoittelen alumiinilla. Ostin myös lankarullan kaasukaarijuottoon mutta
en ole sitä vielä tarvinnut. Sen pitäisi sopia sinkittyjen osien kiinnittämiseen.

Automaattimaski on useimmiten päässä. Katsojalle jää euromaski.
Maskin tummenuksessa olisi oltava vaihdettavat paristot. Akkumaski ei kestä, jos
se ei saa valoa muutamaan kuukauteen.

Ulkona hitsaamisessa on kolme pahaa rajoitusta: tuuli, kosteus ja sauman lujuus.

Oke

Kyllä mä tuohon 3-vaihekoneeseen päädyn, jos ja kun moisen laitteen hommaan.

Ei tuota Migatronicia ole uskottavasti haukuttu missään! :)

Mulla on tuo migatronic 273, ja voin kehua. Kaverini (hitsauksen tosi ammattilainen) aikanaan suositteli kotitarvehitsaukseen kyseistä miggiä.

Ehdottomasti 3-vaihevirtakone on minusta järkevämpi. Valovirta-MIGit eivät kovin paksuihin levyihin pysty. Tämä noin yleisesti. Tietysti voi yrittää vetää useita palkoja kunnolla viistettyyn saumaan, mutta kylmäsauman saa herkemmin aikaan kuin puikolla.

Itselläni on ewm picomig puls, joka on max. 160 A valovirtakone. Kun 3-vaihesähköä ei ole, niin oli pakko ottaa valovirtakone. Olen sillä vetänyt puikolla n. 6 mm ainetta ja 5 mm ainetta langalla, joka alkaa olla kertavedon ylärajoilla. Puikko on tällaiselle tunarille vain turhan vaikea, kun sitä vertaa lankaan.

Noista ikh:n laitteista en osaa sanoa mitään, kun niistä ei ole kokemusta.

Ukki sanoi:
Mulla on tuo migatronic 273, ja voin kehua. Kaverini (hitsauksen tosi ammattilainen) aikanaan suositteli kotitarvehitsaukseen kyseistä miggiä.

Joo, ei se mikään pro-laite pidä ollakaan, koska olen ihan muun alan ammattilainen :D

Tuntuu vaan netissä olevien kommenttien perusteella olevan ihan hyvä hinta/laatusuhteeltaan.

Valovirtakoneen puoleen kallistuisin,jos budjettiin menee ammattilaadun laite.
Siirrettävyys,mahdollisuus agregaattikäyttöön ja tuo yksivaihepistokkeiden yleisyys puoltaa valintaa.
Valovirtakoneella päästään 200A maksimitehoon joka harraste mag hitsauksessa riittää varmaan pitkälle,toki mig puolella(alumiini) sitten saatetaan kaivata niitä tehoja,mutta sitten taas pitäisi olla nestejäähdytys....
Jos sitten on tarpeen hitsata oikeasti suurilla virroilla pidempiaikaisesti,kannatta varmaan kääntyä ammattilaisen puoleen.

Mulla Esabin "ammatti"voimavirtakone, ja Kempin Minarcmig Evo valovirtakone. Tuon Kempin jälkeen en ole Esabiin koskenutkaan... Saa mennä järeisiin rautoihin että tuolla Kempillä ei pärjäisi. Laitat vain ruudulle materiaalin ja paksuuden ja annat palaa.

Itse suosittelisin: osta uutena ja osta Kempin Minarcmig (tai vastaava). Hyvällä koneella on vaan niin paljon mukavampi hitsata. Tiedän että moni suosittelee käytettyä ammattikonetta mutta taitanee aika moni ammattilainenkin jo vetää "tietokonelaitteella".

Ville_remppaaja sanoi:
Mulla Esabin "ammatti"voimavirtakone, ja Kempin Minarcmig Evo valovirtakone. Tuon Kempin jälkeen en ole Esabiin koskenutkaan... Saa mennä järeisiin rautoihin että tuolla Kempillä ei pärjäisi. Laitat vain ruudulle materiaalin ja paksuuden ja annat palaa.

Itse suosittelisin: osta uutena ja osta Kempin Minarcmig (tai vastaava). Hyvällä koneella on vaan niin paljon mukavampi hitsata. Tiedän että moni suosittelee käytettyä ammattikonetta mutta taitanee aika moni ammattilainenkin jo vetää "tietokonelaitteella".

Otin pienen aikalisän sen koneen hommaamisessa ja miettinyt juuri tuota, että se valovirtakone olisi varmaan näppärämpi käytössä ja varsinkin, jos jotain pitäisi tehdä muualla kuin kotona, niin sellaista viitsisi vielä siirrelläkin.

Ville_remppaaja sanoi:

Kuinka paksua tavaraa kehtaa muuten vielä yrittää hitsailla noilla uusilla valovirtavehkeillä?

Neljää milliä luulisi menevän,lyhytaikaisesti varmaan kuutta-siis mag käytössä,mig puolella sitten vähemmän.

Mulla Esabin Caddy 200. Polttaa 6 millistä ihan kivasti. Paksumpiakin voi hitsata. Vaikka asteikko loppuu 6 milliseen, niin ei se ole mikään maksimi. Reunat pitää vain paksummissa ensin viistää huolella ja oikein paksussa voi vetää useampia palkoja vierekkäin&päälekkäin. Vähän olen kuitenkin noita paksumpia hitsannut. Yleensä tarve hitsata joko aivan peltiä tai enintään jotain 3-4 millistä. Omaan käyttöön en huolisi mitään isoa vanhaa "ammattikonetta". Niitäkin olen kokeillut. Tää nykyinen "tietokonehitsi" on todella helppo ja mukava käyttää. Ei vie tallissakaan paljoa tilaa ja tarvittaessa kulkee helposti mukana. Mutta, jokainen tehkööt päätöksensä omien kriteeriensä mukaan. Yhden paras ja miellyttävin ei ole sitä kaikille ;)

Huomasin joo, että terveen järjen käyttö tuossa koneen kokoa valittaessa on paikallaan. :)
Se valovirtakoneen helppo siirreltävyys on kuitenkin käytössä varmasti se suurin etu ja painavin kriteeri.
Suurin osa hitsauksista on kuitenkin minulla ihan näpertelyä ja siksi päätin hommata valovirtakoneen, mutta merkki ja malli on hieman vielä hakusessa. :roll:

Toi Migatronicin 161i Rallymig olisi monipuolisuutensa puolesta varmaan aika näppärä kone, kun sillä voi polttaa puikkoakin?

Juhani sanoi:
Huomasin joo, että terveen järjen käyttö tuossa koneen kokoa valittaessa on paikallaan. :)
Se valovirtakoneen helppo siirreltävyys on kuitenkin käytössä varmasti se suurin etu ja painavin kriteeri.
Suurin osa hitsauksista on kuitenkin minulla ihan näpertelyä ja siksi päätin hommata valovirtakoneen, mutta merkki ja malli on hieman vielä hakusessa. :roll:

Toi Migatronicin 161i Rallymig olisi monipuolisuutensa puolesta varmaan aika näppärä kone, kun sillä voi polttaa puikkoakin?

Kemppi vei nyt sitten kuitenkin voiton! :)

http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=9&t=6259

Oma sovitus hitsauskärrystä löytyy täältä. Kuvassa takana vasemmalla näkyy hitsauspöytä,
jota olen käyttänyt pienemmillä kappaleilla. RHS-putkia ja muuta pidempää tavaraa olen
pyrkinyt hitsaamaan pukkien päällä pöytäkorkeudella.

Oke