Mikä vikana? | AvantClub - Keskustelupalsta

hydraulik

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.2.2016
2
0
1
Hei, koneena on Antonio Carraro 4400sp malli. Koneessa menee välillä ohjaus lukkoon eikä toimi juuri ollenkaan kierroksien ollessa täydet. Eli siirtymät ajettava kävelyvauhtia. Penkin alta kuuluu suhahduksia silloin tällöin. Lisäksi esim. auran nostot ja käännöt takkuilevat. Kun ohjaus lukittuu ei silloin toimi myöskään muu hydrauliikka paitsi ajo.

Auran letku liitos vuosi ja öljy pääsi vähiin. Enkös pistänyt vahingossa täyteen koko säiliön vaikka öljyä ei olisi mennyt kuin muutama litra. Siinä ihmettelin miksi pihassa öljyä. Roiski sitä jonkin kumi tulpan välistä hytin alta. Ei muuta kun öljyt pihalle ja oikea määrä sisään. Sen jälkeen ongelmat alkoivat.

Eli onko ehdotuksia mikä on vialla?
 
Tervetuloa mukaan Planeetalle "hydraulik" ;)
Sen enempää tuntematta konetta muutama kommentti.
hydraulik sanoi:
Kun ohjaus lukittuu ei silloin toimi myöskään muu hydrauliikka paitsi ajo.
Johtuu varmaankin erillisestä ajohydrauliikasta. Eli vika on käyttö/työhydrauliikan puolella.
Onko sähkö- vai hydrauliikkavika?
Voisiko sitä ylimääräistä ylivuotanutta öljyä olla jossain sähköliittimissä?
hydraulik sanoi:
Lisäksi esim. auran nostot ja käännöt takkuilevat.
Koneessa menee välillä ohjaus lukkoon eikä toimi juuri ollenkaan kierroksien ollessa täydet.
Nuo viittaisi öljyn puutteeseen, pumppu ei saa öljyä tai ilmaa järjestelmässä.


Mielenkiitoinen laite kylläkin.
 
Mulla avantissa ohjaus laittoi hetken hanttiin jonkun isomman hydeoperaation jäljiltä. Jossakin planeetan syövereissä olen siitä avautunut. Tulkitsin että kyseessä oli "ilmalukko" joka poistui varmaankin säiliön huohotuskorkin kautta.

Tuntematta konetta en pysty vinkkejä antamaan, avantista vika poistui toistamalla ääriliikkeitä. Varmaankin liitinten avaaminen olisi nopeuttanut ilmavaivoista pääsyä. Mutta tämä on mutu tietoa.
 
Oireet viittaavat siihen, että hydraulijärjestelmässä olisi ilmaa (kuplina) nesteen joukossa.

Eräissä ilmausohjeissa laitteita liikutellaan hitaasti ilman kuormaa äärilaidasta toiseen.
Toistoja tehdään jopa 100 kpl.

Moottorikierrokset kannattaa pitää alhaisina. Säiliössä olevan nesteen kierto pitää pitää
pienenä, että ilmakuplat ehtivät nousta pinnalle ja haihtua ennenkuin pumppu imaisee
ne uudestaan kiertoon.

Nesteen olisi myös oltava normaalilämpöistä, ei kylmää eikä liian kuumaa. Asteina
sanoisin välillä 20 - 50 C.


Oke
 
Ongelma ratkesi jo yli viikko sitten. Katselin letkuja, että imisikö ilmaa välistä. No mitään sellaista ei näkynyt.
Huomasin takavaihteiston öljyn tarkastus propun. Sieltä ei tullut ulos mitään, joten täytin rajaan asti. Ilmeisesti öljyä oli onneksi vielä pohjalla litran verran. Suoritin testiajon ja kaikki toimi mainiosti.
Syytä en tiedä miksi se takaa oli niitä hukannut ja miksi siellä edes on oma piirinsä. Mikäli se jatkossa näyttää niitä hukkaavan niin täytyy kokeilla jäykempiä öljyjä.
 
hydraulik sanoi:
Syytä en tiedä miksi se takaa oli niitä hukannut ja miksi siellä edes on oma piirinsä. Mikäli se jatkossa näyttää niitä hukkaavan niin täytyy kokeilla jäykempiä öljyjä.
Taitaa olla samassa piirissä ohjaus, kun takerteli. Paksummasta öljystä saattaa ohjaus jäykistyä.

Hyvä että "vika" löytyi :D
 

Uusimmat keskustelut