Millainen hitsauslaite? | AvantClub - Keskustelupalsta

Juhani

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.10.2011
1 032
409
83
Olisi tarkoitus hommata joku näppärä hitsauslaite, kun vähän väliä tarvitsis moista ja ei viitsi naapuriakaan vaivata aina vähän väliä!

Eli olisiko teillä kenelläkään vinkkiä, että millainen laite kannattaisi hommata tämmöisiin kotitarpeisiin ja paljonko semmoinen "ostettava" laite suunnilleen maksaa?

Tervehdys

Hitsausinverttereiden kehitys sekä ominaisuuksien että hinnan suhteen on ollut uskomatonta ihan viime vuosien aikana. Eli tekniikka on parantunut ja hinnat laskeneet. Valovirralla eli 240V/50Hz hitsaa kohtuullisella paloajalla 3,2 mm puikkoja - ja ihan oikeita emäs sellaisia eikä vain räkiviä rutiileita. En halua tuomariksi mutta itse hankkisin tänään laadukkaan merkkituotteen, esim. Kemppi Minarc tai ESAB Caddy. Muitakin ihan päteviä laitteita löytyy - varaosahuoltoa kannattaa vähän miettiä.

Useimmat pienet invertteri toimivat myös TIG hitsauksen virranlähteinä.

JJ

Riippuu tietysti mitä on tarvetta hitsata, mutta jos rakenneteräksiä liimailee, niin kenkälaatikon kokoinen
invertteri puikkokone on näppärä.
Hintaan vaikuttaa vaatimukset oleellisesti, veikkaisin 300-500€, niin saa kohtuullisen kotitarve koneen.
Vähän hitsauskokemusta omaava henkilö ei halppis koneella saa aikaan edes kohtuullista saumaa.
Ostaja itse tietysti parhaiten tietää/tuntee taitonsa ja tarpeensa.

Mihinkähän se meikäläisen hitsauskone-ihmettely-ketju on kadonnut kun ei löytynyt hakemallakaan? Taannoin olin samassa jamassa kuin ketjun aloittaja.

Itse hankin siis edullisen ja ehkä vähän huononkin puikko-invertterikoneen. Sillä olen pärjäillyt ihan hyvin, kun on harjoitellut tarpeeksi, tulee epäsiistiä, mutta kestävää saumaa. Ainakin nyt näyttää siltä, että viimeisimmät hitsaukseni ovat pitäneet jo vuoden raakaa käyttöä.

Tosin kriittisimmät hitsaukset vien edelleen ihan ammattilaiselle. Löysin superhyvän hitsausfirman ja heidän tekemänsä hitsaukset ovat olleet loistokamaa. Taas menee Avantin kauhan käännön osa huomenna hitsaukseen, ei kestänyt asiakkaan tekemä hitsaus siinä. Saa ammattilainen tehdä.

Mutta nuo kauhani olen hitsaillut itse. 105mm kauhaan tuli melkoiset repeämät vuosi sitten ja ne kun hitsailin ja vahvistelin, niin on vieläkin kunnossa, vaikka onkin saanut melkoisen raakaa käsittelyä osakseen tuo kauha.

Itse siis suosittelen juurikin jotakin 300-500€ invertterikonetta. Opetteluun menee kotvanen ja halpojen koneitten virrat ei ehkä pidä paikkaansa. Kannattaa suosiolla hitsata yhtä pykälää ohuemmalla puikolla kuin koneen ohjekirjassa luvataan, se oli se salaisuus minkä hiffattuani alkoi vähitellen omat hitsaukseni sujumaan.

Rälläkkään kannattaa hankkia paljon uusia laikkoja ;)

Hei hitsaajat

Unohtui tuossa edellisen vastauksen sorvaamisessa vanha fakta: mustan raudan hitsauksissa luotettavinta ja lujinta lopputulosta saa aikaiseksi asennosta, lämpötilasta ja ainesvahviuudesta riippumatta hyväksikoetulla happi-asetyleeniliekillä. Tarvitaan vain kohtuullinen pillisetti ja toimivat regulaattorit. Pullot saa vuokralle ja täytettyä esim. AGA'ta tai Woikoskelta. Muunmuassa valtaosa vaativista maakaasuputkihitsauksista tehdään kaasulla ainesvahvuuden ollessa 15 - 20 mm. Kaasu on ylivoimainen ohutlevytöissä - varsinkin remonttipuolella.

t. JJ

Kiitokset vinkeistä :D

Täytyy ostaa semmoinen pikkunen valovirtainvertteri mallia Minarc tai vastaava, koska halpiksiin en uskalla kajota!

Minulla on Migatronic oiskohan joku 160ampeerinen olen ollu tyytyväinen vaikka ennakkoluuloja oli "kenkälaatikko" hitsejä kohtaan joskus naapurilta lainasin vanhempaa inventteriä en muista merkkiä oli aivan peestä, vaikka oli hitsauskokemusta ennestään ei meinannut onnistua ollenkaan. Ikivanha 275 KEMPPI tasasuuntaja pesi 100/0. Nämä uudet kenkälaatikot kyllä yllätti ei ole tarvinnut kaivaa museokemppiä varastosta. Verratkaapa halppishitsin ja 300-500eur hintaluokan hitsin hitsauskaapeleita eihän niistä halvoista edes teoriassa voi tulla niinpaljon virtaa kuin luvataan

Walliuksen koneita oli muuten nyt jossain halpaan hintaan..

Juu, kuukkeli löytää:

http://www.wallius.com/wameta_hitsaus_tuoteperhe.html

Tuo Wameta 160 oli mun mielestä jossain hintaan 275€, siis uutena. Siihen kannattaa jo tarttua! Tuo kampanja lienee kaikilla jälleenmyyjillä?? No, selville asian saa ainakin tuolta kysymällä.

Itsepä ostin juutikin tuon Walliuksen (160A) kampanja koneen ja on toiminut kyllä erinomaisesti!! Sivustoilta löydät tekemäni halkaisukoneen ja nurmijyrän ja nämä kaikki onnistuivat kätevästi tuolla "kenkälaatikolla"! Kun hankit laitteen, niin ostapa sitten automaattisesti himmentyvä maski. Helpottaa työtä aivan älyttömästi. Itse hankin vieläpä maskin, jossa on toiminto rälläköintiä varten niin ei tarvitse maskia kesken töiden vaihdella.

Tuosta hitsaamisesta vielä, että oppirahathan on maksettava, jollei aiemmin ole hitsannut. Itsellä kokemusta jonkin verran, mutta kannattaa hitsatessa kiinnittää huomiota saumojen esivalmisteluun (ruosteet pois, rasvat pois, riittävän syvät seevit, GALVANOINNIT pois ja kappaleiden yhteensopivuus [ei suuria rakoja]). Useimmiten vaan tekis mieli ottaa heti kahva käteen ja ruveta liimaamaan kappaleita yhteen, mutta se ei kannata. Valmisteluilla säästät rälläköintiä aika tavalla. Niin ja se vielä - kun koneen olet ostanut, niin aika nopeasti syntyy "tuntuma", millä virralla, kulmalla ja puikolla kannatta sohia. Lopuksi vielä armeijan sanoin "hyvä tuki aseelle" on avain onneen! Tsemppiä hankintaan!

Hei hitsaajat

Liitteenä parin vuoden takainen testiraportti.

t. JJ

Liitteet

• KM_2010_11_42.pdf
    606 KB · Katselut: 2 117
EWM Pico on ollut yllättävän hyvä ja sen koko on todella kätevä.
Paljon käytössämme ollut ESAB Caddy on joutunut väistymään Picon tieltä juuri kätevämmän kuljetettavuuden vuoksi.
Hitsaus ominaisuudet ovat jokseenkin yhtenevät.
-Pico vaikuttaa niin pieneltä, että "ei toi voi toimii" oli ensimmäinen toteamus. Toimii kyllä ja on ammatti hitsareiden suosima "kiipeily-"/keikkakone.

Mun pitäisi hitsailla vanhaa autoa ja tekisi mieli hommata mig/mag laite. Mitäs laitetta tuollaiseen touhuun suosittelisitte? Tekeekös noilla mig koneilla mitään näissä Avant hommissa, vai pitääkö sitä varten olla aina puikkokone?

Näin aiheen avauksena vastaus on, pärjää pelkällä migillä.
Kun tietää hitsaavansa myös paksumpia teräksiä kannattaa hankkia vähän tehokkaampi kone (200A).

Autopeltihommissa mig on mielestäni ehdoton, kaasuhitsauksen kanssa ei kannata turata, jo pelkän paloriskin vuoksi.

Kun migissä on mukavasti potkua, voi langanpaksuuden kanssa pelata, niin puikkoa ei välttämättä tarvitse.

Hyviä kokemuksia Kempin pienestä automaattikoneesta. Lainakone. 170A mallissa
paksuin säätöarvo on 4 mm, mikä sopii teräsrakenteisiin kuten RHS-putkiin ja Avantin
työkaluihin. Ohuemmilla arvoilla korjasin jopa kiukaan tulipesän repeämän, kun liipasimella
pystyi annostelemaan tarkasti lämmöntuottoa eikä huono pelti palanut puhki.

Jos hankin oman Migin, suosikkini olisi tällä hetkellä Kempin MinarcMig EVO 200.

Suojakaasuksi hankin oman 6 kg CO2 pullon sammutinhuollosta. Muuten on käytetty
Argon-hiilidioksidi-seoskaasua ja puhdasta Argonia (alumiinille). Alumiinia hitsatessa
kone on ripustettu nosturin koukkuun, jotta pistoolin letku on saatu suunnattua melko
suoraan ja alamäkeen. Se estää syöttöhäiriöitä tehokkaasti Al-langalla.

Oke

Kuinka paksua metallia voi valovirta Migillä maksimissaan hitsata?

Juhani sanoi:
Kuinka paksua metallia voi valovirta Migillä maksimissaan hitsata?

Periaateessa kuinka paksua vaan, kun seevaus on tehty ainevahvuutta vastaavasti, voi saumoja hitsata päälekkäin
tarvittavan määrän railon täyttämiseksi.
Jos kappaleen pääsee hitsaamaan molemminpuolin saa x-seevillä tupla aineen vahvuuden läpi hitsatuksi.
Läheskään aina ei pyritä saamaan sulaa kulkeutumaan ainevahvuuden läpi vaan hitsaussauma jää pintaan ja
sillä saavutetaan haluttu rakenteen lujuus.

Jos haetaan hitsaukseen tuottavuutta täytyy laitteessa olla tehoa, että saadaan kerralla vahvaa ja valmista.
Valovirta migeillä "kerralla valmista" ainevahvuus rajoittuu n.3-4mm.

"Täppäämällä" eli katkohitsaamalla saa oikein säädetyllä migillä hitsattua 0,5-0,7mm peltiä.

Siinä osviittaa hitsattaviin teräksen ainevahvuuksiin, näin joskus hitsausta yrittäneen sanoin.

Meillä sen 3-vaihe virran saanti on aika vaikeaa ja siksi kyselin valovirtavehkeistä

Minulla on mig Kemppi 150 Superkempomat valovirtakone. Ikää sillä on joku 25 vuotta ja hyvin on pelannut, mitä nyt joskus on suojakaasun muoviputki pistooliletkun sisällä katkennut. Sillä olen hitsaillut 0,5 mm peltiä ja paksuimmat ainevahvuudet olleet 25 mm. Kuten Sekatyömies kirjoitti seevit ja hitsattavan alueen puhtaus on ensiarvoisen tärkeää hitsin onnistumiselle. Itseltäni migillä hitsaaminen onnistuu puikkoa paremmin ja hitsin jälki on siistimpää.

Kävin aamukaffella Konalan IKHssa samalla kun tipautin auton renkaan vaihtoon.

Aikoja sitten päätin että en hanki hitsauslaitteita, koska se johtaa varustelukierteeseen eikä ole tilojakaan.

IKH:ssa oli kuitenkin TellWin Bimax 4.jotakin 200 eur, eli noin puoleen hintaan. Yritin vielä kaupasta tyhjin käsin lähteissäni puhua itselleni järkeä, mutta puolilta päivin oli testit luettu ja arvostelut käännetty parhain päin ja illlalla ihan ohimennen nakkasin laitteen auton perään. Vehkeessä oli ydintäytelanka, kuonavasara (lelu) ja maski (lelu) mukana. Laitteeseen saa suojakaasun kertakäyttöpullolla (letku + mittari) hintaan 31 eur ja kertakäyttöpullot maksaa n. 30 kpl. Alumiinihitsauspaketti oli 50 eur ja lankarullat 30. Aattelin nyt kuitenkin peruspaketilla päästä alkuun ja jos en pääse niin huutonetissä on lähiaikoina vähän käytetty bimax.

Tarinan opetus:
Älkää koskaan menkö ilmaiselle aamukahville tarvikekauppaan.

Maasturisti sanoi:
Tarinan opetus:
Älkää koskaan menkö ilmaiselle aamukahville tarvikekauppaan.

Kyllä Maasturisti sun olisi jo pitänyt oppia tuon asian. Ilmaisia ei ole. Kävin määkin A-tehtaalla kaakaolla tiistaina iltapäivällä ja tänään tuli lasku. Kuorma tuli eilen. Eli ei kannata siis.

Vanha uskollinen Esabin puikkokone alkoi taanoin syöttämään välillä täyttä virtaa, välittämättä virransäätö potikasta.
Vein koneen valtuutettuun huoltoliikkeeseen, joka oli toimittanut koneen sähkölaitekorjaamoon, toiseen kaupunkiin.
Parin viikon kuluttua, perään soiteltuani sain koneen takaisin. Saatteena lappu, jossa todettiin koneen olevan täysin
kunnossa, mutta epäiltiin käyttäjän osaamattomuutta. (-No osaamattomuutta varmasti on vielä näin reilun 30 vuoden
harjoittelun jälkeen....ja järjenjuoksu on aina kompastellut.)

Tänään Esabini lakkasi kokonaan syöttämästä virtaa. Ajattelin että huoltoon en vie, sillä edellisen "turhan" reisun
hinnalla saa nykyään uuden invertterin.
Otin kopan auki ja ihmettelin, lopuksi oli piirilevy kourassa. Siitähän se vika löytyi, kahdesta liittimennastasta
oli juotos murtunut.
Juotin nastat levyyn, kasasin koneen ja nyt toimii. Sen pituinen se!

Surkea huoltopalvelu! Tuollaista se nykyään on. Kone takahuoneeseen samaaan valohoitoa paripäivää ja sitten mukamas on käynyt huollossa!

Kyllä ainakin minä reklamaoisin ja kovasti!

Ja ei ainakaan maksaa kannata tuommosesta valohoidosta, vika varmaan olisi ollut suht helposti näytettävissä toteen myös.
Jos sitä joku osaava olisi oikeasti katsonut, niin olisi tuommoisen kyllä huomannut ja korjannut, kuten nyt STM itse teki :)

Itse aiheeseen, Esabin C200i tuli keväällä hankituksi. Sillä 200A saa teoriassa maksimivirtaa, synergiaa on 6mm asti. En kyllä 6mm asetuksella saanut kuin 135A menemään näytön mukaan, pitää varmaan vielä harjoitella. :geek:
Mutta hyvä peli on kyllä ja yksivaiheisena toimii missä vaan missä sähköä on, aggregaatin perässä myös.
Kaasuna CO2 omassa pullossa, halpaa ja kelpaa harrastamiseen.

Kaivoin Kempin Miggerin puuliiteristä. Vaihdoin 0,6mm langan 0,8mm lankaan ja kaveriksi Woikosken suojakaasupullo. Hyvin oli 0,6 lanka ruosteessa vietettyään muutaman vuoden ulkona.

Tarve oli väkertää kasaan työvaloraudat, siihen tarpeiksi 6m kanki 2" Wirsboa ja 6 kpl 2" hitsattavia tuubikäyriä. Ajatuksena hyödyntää 314:sen puomin yläpäässä olevat reiät, jotka ilmeisesti ovat tehtaan turvakaarta varten. Vähän loppui 150Amp potku kesken, jos ei kunnolla viistänyt putken- ja käyränpäitä. Hyvä sulaminen saumassa oli oikeastaan aika pienestä kiinni, ehkä vähän enempi paukkua olisi tehnyt hommasta jouhevampaa.

Valoiksi 2kpl tämmöisiä: http://www.taskulamput.fi/tuote/led_tyovalo_27w/

Totesin että tarvitsee taakse vielä ainakin yhden. Pimeässä syyssäässä näkee oikein hyvin, rouva valittaa että laukaisee migreenin kun vilkaisee noita. Nyt on lumet maassa, olettaisin että näkee vielä paremmin.

Uusimmat keskustelut