"Minirekka" Avantin kuljetukseen | AvantClub - Keskustelupalsta

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 154
928
138
Nyt rupesi kiinnostamaan tämä yhdistelmä. Pakettiautoksi rekisteröity vetoauto max. 3500kg.
http://www.fifthwheeleurope.eu/en/article/volkswagen-amarok.html
Paino jakautuu vetoautolle lavan sallittu kantavuus ja loput peräkärrylle!? Akselille max. 3500kg ja vetoautosta riippuen
jopa 4500kg kokonaispaino peräkärrylle. Yhdistelmän kokonais pituus max. 16.5m. Sopisi Steffen lähes koko kalusto kyytiin.

Täytyykin ruveta perehtymään mitä näistä saa suomeen oikeasti rekisteriin. Kortti kuitenkin riittää (pikku e)
Vaihtolavalaittein

Voihan hitsi :eek:
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Saat olla varma että täällä ei sallita SUOMI PYKÄLIEN 1 VALTIO

Tai sitten tulee sääntö että ainoastaan ammattikäyttöön
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Itse olen nähnyt kosteita unia samanlaisesta yhdistelmästä jo useita vuosia.
Näitähän ne jenkeissä käyttään paljonkin, oli perässä siten asuntotalo tai lavettityyppinen vaunu.

Ymmärtääkseni ongelmana on ainakin ollut kärryn puuttuvat abs jarrut ja nekin pitäisi ilmalla toimia.

Tuossa yksi esimerkki mikä on suomen kilvissä:
mercedes-benz-sprinter-5965634_b_cb64f53a2b2df5ea.jpg


Mahtava olisi jenkki pick-uppi ja siihen lavetti perään. Sais avantin lisälaitteineen kulkeen kätevästi....

100_9729.jpg
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Ei teillä nyt niin jyrkkiä mutkia ole. Piha voisi kyllä käydä ahtaaksi :lol:

Tollanen lavettivaunu olis älyttömän hieno. Ei varmaan olis kärryn lainaksi kyselijöitäkään riesana :mrgreen:
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Ei se Timberman taivu. Veikkan toisiinpäin. Pihalla mahtuisi kyllä kääntymään. ;)
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Ongelmaan on ratkaisu, laitetaan lavan alle tämä
Kyllä taipuu tai sitten on kyllä liian ahtaat paikat :) Eikä toi ole kovinkaan maastokelpoinen.

Täällähän näitä lavetteja olisi lisää.
Kuka olikaan lähdössä jenkkeihin käymään?

Tampereella näin useamman valmiin paketin ilmeisesti sprintterin perässä yhden autoliikkeen takapihalla.
Käytettyjä ja taitavat olla vielä ilman kilpiä. Täytyy käydä tutustumassa paremmin.
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Ameriikan vehkeissä niillä on sähköjarrut. Autossa on useinmiten jo tehdasasennettuna ohjain kojelaudassa josta jarrutasapainon voi säätää, ja tarvikkeenakin laitteita saa. Sitten vain auton ja kärrin stöpselit kiinni toisiinsa ja menoksi. Vetopainotkin ovat jopa 14 tonnia jos autona on oikea lavapaku ja siinä voimaa antamassa oikea autonmoottori. Perävaunuja on sekä asumiseen että työntekoon vaikka minkälaisia.

Nämä on Suomessa kielletty vain ja ainoastaan siitä syystä että täällä kielletään kaikki mikä tekee elämästä helpompaa, mukavampaa, hauskempaa tai herättää naapurikateutta. Tai jos ei suoraan kielletä, niin verotetaan niin että ei varmasti kukaan voi näillä leluilla leikkiä, ja jos voisikin, niin poliittisesti valittu pikkuvirkamies varmasti keksii jonkun säännön senkin varalle... ärgh! :evil:

Onneksi meiltä ei vielä ole kielletty näitä pieniä vihreitä leluja...
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Lipponen sanoi:
Onneksi meiltä ei vielä ole kielletty näitä pieniä vihreitä leluja...

Hyshys, muuten siellä on kohta verottajalla menossa projekti "vihreitä pienkuormaajia verottamalla Suomi uuteen nousuun"...
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

No nyt on lisää infoa asiasta!
Trafi on 2 vuotta sitten hyäksynyt tällaista yhdistelmää. Yhdistelmässä käytetään sähköisiä jarruja vaunussa. Tämähän kaikki kuullostaa hyvältä vai mitä!?

Nyt sitten se MUTTA!

Ei ole maailmassa siihen sopivis E hyäksyttyjä sähköjarruja! Eli niitä ootellessa......
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Ehkä tämä joskus olisi sopinut määritelmään 'hinattava laite' mutta nekin säännöt päivittyivät tuossa viimevuonna
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Pitääpi herättää tämä henkiin.

Eli 1000 kg lavalle ja 750 akselille niin on jarruton minirekka jonka kokonaispaino on 1750kg!
Kanatvuutta varmaan saisi 1000kg nurkille.
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Kyllä se taitaisi tuolla toisen ketjun aisapainologiikalla toimia juuri näin.

Mitäs 'rekkamiehet' sanoo, kuinka isooooissa rekoissa painot lasketaan? Jos kärry(=puoliperävaunu) painaa oikeasti vaikka 5000kg ja siihen lastataan 20000kg kontti niin onko sen poliisin mittaama kärryn paino 25000kg vai 12500kg (jos oletetaan kärryn painonjakautuma 50/50) Vai onko kärryn rekisteriotteissa tämä jotenkin erilailla ilmoitettu?
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Riippuu yhdistelmän akselimäärästä. Yleensä nuo punnitaan akseleittain. Akselipainot lukee otteessa ja myöskin vetotapille on ilmoitettu otteessa maksimipaino..

En silti tunnusta olevani rekkamies : :lol: .
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Onko rekkamies puoliperävaunulaisetko? Olet siis yhdistelmä kuljettaja vai?
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Jep. Rekka on puoliperävaunu, vaikka media nimittääkin kaikkia rekoiksi, sprintteristä täysperäyhdistelmiin :)
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Ei tullut minirekka tänään ostettua vaan ihan perusvaunua. Mutta kyllä melko hinnakas on tuollainen kevyt 3500 kg vaunu kaikilla heepeleillä. On alurampit, takatukijalat, vinssi ja poistettavia laitoja ja tolppia. Tuli hankittua samalla myös nastarenkaat.

Eli nyt puitteet on kunnossa kun uusi tulokas tulee viikolla 19!
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Saako tukkualennusta jos ostaa toisen, tai edes sellaisen 2,7 tonnisen?

Miten se noin kauas menee, kun minulle on tarjottu "heti toimituksia" tässä kysellessä?
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Vaunu on jo pihalla mutta kone tulee viikolla 19!

En mä usko että vaunut halpenee ennen kun ostaa 5-10 kpl.
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

:oops: sorry, olen koko tämän viikon lukenut hyvin huolimattomasti kaiken - niinhän tuossa lukee, kun avaa silmät ja tuijottaa riittävän kauan... Seuraavaksi tähän ilmoittautumaan jos on harkinnut kärryn ostoa niin saadaan se 5-10 tilausta jonoon.
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Hintoja kannattaa hieman katsella sillä silmällä, Avantin tehtaan luettelossa on sama Eduardin 2700 kg:n vaunu jota muutkin myyvät. Avantin hinnastossa 5250 €, omani sain Espoosta muistaakseni hintaan 4300 €, erona vain se, että takatukijalat puuttuvat. Kun lastaa kärry kiinni autossa, ei moisille ole vielä ollut tarvetta.
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Petrus sanoi:
Hintoja kannattaa hieman katsella sillä silmällä, Avantin tehtaan luettelossa on sama Eduardin 2700 kg:n vaunu jota muutkin myyvät. Avantin hinnastossa 5250 €, omani sain Espoosta muistaakseni hintaan 4300 €, erona vain se, että takatukijalat puuttuvat. Kun lastaa kärry kiinni autossa, ei moisille ole vielä ollut tarvetta.

Eikä ole jalat kalliit, jos itse haluaa asentaa. Jalka, kiinnike Yht. 2 kappaletta kumpiakin n. 36€
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Tässä hyvä linkki peräkärry+vetoauto yhdistelmistä~päivitetty 2014.
http://www.vetoautot.net/
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

Oli kyllä vähän "rekka" fiilis kun tulin yöllä kotiin auraamisesta ja Avantti perävaunupäällä. Ei meinannut päästä parkkipaikalta pois missä olein konetta lastannut ja sohjossa vaunu tahtoi puskea auton perää! Jätin suosiolla tulematta yhdistelmällä tänne kukkulan päälle silloin yöllä ja kun kävin vaunua hakemassa aamulla Asemalta niin oli sulannut ajouria mäkeen. Hyvin pääsi ylös vaikka alussa ja lopussa tahtoikin vähän sutia kaikilla neljällä!

Mutta tätä tämä on kun on vain 1 kone enää! :evil:
 
Re: "Minirekka" Avntin kuljetukseen

STEFFE sanoi:
Oli kyllä vähän "rekka" fiilis kun tulin yöllä kotiin auraamisesta ja Avantti perävaunupäällä. Ei meinannut päästä parkkipaikalta pois missä olein konetta lastannut ja sohjossa vaunu tahtoi puskea auton perää! Jätin suosiolla tulematta yhdistelmällä tänne kukkulan päälle silloin yöllä ja kun kävin vaunua hakemassa aamulla Asemalta niin oli sulannut ajouria mäkeen. Hyvin pääsi ylös vaikka alussa ja lopussa tahtoikin vähän sutia kaikilla neljällä!

Mutta tätä tämä on kun on vain 1 kone enää! :evil:


Ylöjärvellä on yksi lelukauppa!! ;)
 
Päivitystä "Minirekka" maailmasta.
Täältä löytyy puoliperävaunuja CE hyväksytyillä sähköjarruilla! http://www.nosturitarvike.fi/peravaunut.php
Mielenkiintoinen ratkaisu, itse jarruosat ovat samoja kun muissakin jarrullisissa kärryissä. Sähköllä hoidellaan jarrutus.

Sivuilla oleva Land Rover ja kärry näyttäisi olevan myynnissä ainakin täällä
 

Uusimmat keskustelut