Voi per**le ja he**etti mikä homma tuo tikun vaihto oli! Tänään sateen kunniaksi päätin vaihtaa tikun kesämökin pihamaalla. Kotonahan ei kannata, koska joutuisi ehkä tekemään säältä suojassa!
Kyllä oli sormet kovilla, ahdasta kuin puolukalla siellä. Mutta onpahan nyt tehty ja oikein jämäkältä ja kivalta tuntuu
Hommaan kului vissiin 2-3 tuntia. Tosin aloitin startin kiinnitysmutteri-operaatiolla. Meinasin vaihtaa, löysin eräästä liikkeestä senttiä pitempiä tiheäkierteisiä pultteja (HUOM! Startin ruuvit ovat M8 ja 80mm ja TIHEÄkierteisiä. Ei passaa siis yrittää normikierteisiä laittaa. Onneksi varmistin soittamalla Saulille suoraan kaupasta.). Yksi startin muttereista siis päätti muutama päivä sitten antautua, ilmeisesti moottorin puolen kierteet menivät alun matkalta, ja täten myös maadoitus ja se toinen ohut piuha irtaantuivat. Joten eipä muuta kuin välistä johdot pois ja näin pultti syvemmälle, hyvin tiukkeni taas. Sitten öljytikun viereiseen korvakkeeseen vaan ne johdot kiinni ja avot.
Harmittaa etten ottanut kuvia korjauksien varrelta. Ainakin joystickin irroittaminen ja uuden laittaminen olisivat ansainneet kunnolliset ohjeet. Pääpiirteittäin homma meni näin:
-Irroitin nuo MacKaiverin piirtämät pultit, mulla oli vain kaksi. Jos pystyy (lue: sulla on piiiitkät ja ohuet sormet ja hyvä motoriikka ja paljon sormilihaksia), kannattaa jättää se taaempi mutteri jotenkin hollillensa, sen virittäminen kapeaan tilaan on huomattavan vaikeaa. Pihtien, kiroilun ja sen sellaisen avulla sen kuitenkin saa paikalleen. Itse päättelin että parempi irroitella kunnolla koko venttiilipakka. En olisi kyllä saanut mitenkään hommaa hoidettua näillä sormilla ilman irroittamista.
-Seuraavaksi vedin venttiilipakan niin pitkälle ulos kuin mahdollista, siis ehkä 5cm.
-Sitten vain kahden etummaisen nivelpäiden ylä- ja alamutterit irti tai siis niin että nivelpäät saa irti.
-Sitten vääntelin ja kääntelin tikkua aikani, kunnes sain sen irti. Yritin irroitusta niin että toinen etummaisista oli vain löysällä, ei onnistunut.
-Sitten alkoikin ähellys saada nivelpäiden mutterit alakautta takaisin. Tässä auttoi toisen kohdalla räikän pitkä adapteri, ongelma on vain, ettei sillä saa kuin alkua kiristettyä mutteria, hylsy ei mahdu mutterin ja venttiilipakan rungon väliin. Toisen kohdalla ei auttanut sitten se räikänkään adapteri, ei mahtunut mitenkään. Pihtien avulla sain jotenkuten homman alkuun ja sitten kiristettyä.
-Osassa noista muttereista auttoi se, että ne saa pysymään lenkkiavaimen lenkkipäässä ja sitten ujuteltua paikalleen.
Muuta en tähän hätään muista. Mutta olipahan varsinainen operaatio..