Miten vaihdan pyörät koneen alle? | AvantClub - Keskustelupalsta

pleh

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.3.2013
935
349
63
?? ---> ??
Kysynpä jotta jää vähempi ihmeteltävää aamutuimaan...
eli siis kävin hakemassa traktorikuvioiset kummit jos pääsis liikkumaan muutenkin kuin sivuluisussa.

MITEN saan helpoiten vaihdettua ne 630'sen alle, yksintein tahi kaikin kerrallaan?

Pumppukärryllä kone ilmaan. Vaatii pumppukärryt ja betonialustan :D
Tai kauhat eteen ja taakse ja niillä nostaa koneen ilmaan?

Ostitko vanteineen vai jääkö nurmikumit ylimääräiseksi. Jos jää niin koko ja hinta kiinnostaa?

Kauhalla nostat etupään. Ja takanostimells nostat takapään. Ei kannata tehdä yhtä aikaa. Takapäätä voi myös nostaa silleen että ylikuormaa kauhaa jolloin takapää nousee.

STEFFE sanoi:

Tämän jopa minä osaan jo :)
Muita temppuja täytyy harjoitella sillä a) pumppukärry puuttuu ja b) vain savea on tarjolla alustaksi...
(En viitsi ajaa sitä tänne 'asuinalueelle' asvalttipihalle, kun on niin savinen jo)
Taidan kuitenkin vihdoinkin investoida myös kahteen autopukkiin, ihan vain varmuuden vuoksi. Tarviihan noita autonkin kanssa pari kertaa vuodessa...

Ja edelliselle kysyjälle: vanteineen elikkä 'talvirenkaat' jäävät varastoon odottamaan lumikelejä. Senverran niillä on tullut harjoiteltua, että rakentamisen loppuvaiheen puutarhatöissä tulevat olemaan varmaan erinomaiset. Jahka tuo nykypihan savikerros saadaan piilotettua syvemmälle. Mutta n. 2017 tai '18 vuonna tulevat tod.näk. myyntiin jos rouvan toive (lue: käsky) toteutuu kera 'asennusalustan'. Piha pienenee joten tarpeetkin käyvät pienemmiksi, ehkä?

Näin sitä nostoa tuli joskus testattua :) ja tämä vain testimielessä.
Kauha taakse ja vaikka tasoitusritilä eteen, ensin nostaa takapään ja sitten etupään. KALTEVASSA paikassa tätä ei kannata tehdä.
Noin ylös ei kannata nostaa, kun ei ole tarvetta, sen verran vaan että renkaan voi vaihtaa.
HUOM ne autopukit vaihdon ajaksi alle, ettei kone jää pelkän hydrauliikan varaan kellumaan!

Vaihdon jälkeen kannattaa seurata pulttien kireyttä, ettei pääse löystymään.

Kartiopultti ja uusi peltivanne ovat yhdistelmä, jossa kannattaa vaihdon jälkeen tosissaan seurata pulttien kireyttä. Biltemasta ym. Luotettavista liikkeistä saa n. 10 eur hintaan momenttiavaimen ja hylsyn, jolla voi todeta sopivan kireyden. Kannattaa tarkastaa ainakin isomman kuormitusjakson jälkeen ja mieluiten useimminkin. Nimittäin jos pultit pääsevät löystymään, menee pulttien lisäksi vanne vaihtokuntoon. Lisäksi Avant on hankala ajettava kolmella pyörällä.

Maasturisti sanoi:
pultit pääsevät löystymään
Oli ne edelliset kiristykset ainakin olleet kohdallaan :?
Piti hakea IKH'sta vähän ISOmmat työkalut, että sai pultit löysättyä.
Positiivista on, että nyt ei tarvi enää tapella auton pyöränpulttien kanssa tämän jälkeen - nyt lähtee :idea:

JK. muistetaan kiristellä - joskus...

pleh sanoi:
Maasturisti sanoi:
pultit pääsevät löystymään
Oli ne edelliset kiristykset ainakin olleet kohdallaan :?
Piti hakea IKH'sta vähän ISOmmat työkalut, että sai pultit löysättyä.
Positiivista on, että nyt ei tarvi enää tapella auton pyöränpulttien kanssa tämän jälkeen - nyt lähtee :idea:

JK. muistetaan kiristellä - joskus...

Mulla on pulttikone....

STEFFE sanoi:
Mulla on pulttikone....

Joskus autoon rengasta vaihatessa olen kiroillut kun vetävät paineilmapyssyllä rengasliikkeessä arvaamattomaan momenttiin, lieneekö säädöt sitten pielessä. Avanttiin oikea momentti on 140Nm jonka ei kait pitäisi aiheuttaa vielä tuskaisia ilmeitä.

Itse kävin muutama kuukausi sitten ostamassa milwaukeen akku pulttipyssyn ja kyllä nyt lähtee nätisti pultit auki 5t pyöräkuormaajan renkaistakin. 1600 nm aukasu voimaa :) :p :)