Napamutteri löystyi | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Ihmettelin tuossa jo pariin otteeseen, kun kone suti kärryyn laitettaessa ja parissa hankalammassa paikassa muutenkin. Arvelin jo että vetoa ei tule eteen.. ja kun nostin etupään kaivurin tassuille ylös, huomasin että vasen etupyörä heiluu.

No napamutterihan se siellä oli jo ihan löysällä. Sokka oli kadonnut jonnekin ja siitä varmaan löystyminenkin.

Meni melkoiseksi projektiksi fiksaaminen, kun ei löytynyt kotoa 41mm hylsyä tai muutenkaan voimahylsykamoja. Joten eipä muuta kuin etsimään ja hieman alle kuudella kympillä löysin kaupan hyllyltä voimahylsysarjan, jossa oli hylsyjä 50mm asti, räikkä ja pari erilaista jatkovartta.

Mutterihan oli ottanut jossain itseensä, kierteet oli osittain menneet. Joten laitoin pulttiin ja mutteriin kovaa kierrelukitetta, kiristin mutterin niin kireälle kuin uskalsin ja laitoin uuden sokan paikalleen. Tuntui tuo kestävän, jokunen kuutio multaa liikkui taas mukavasti.

Eipä ole tämmöistä tullut vastaan ennen. Ja ihmeellistä minusta on, että pyörä on navassa kiinni vain puristamalla mutterilla ja rengas vaikuttaisi olevan siis kiinni vain siinä hammasrattaassa. Vai liekö mennyt jotakin muutakin? En pahemmin sitä nyt kerinnyt tutkimaan, mutta pitäisikö sen hammasrattaan joka pyörän takana on, olla kiinni siinä keskiössä? Aika hämäriä voimia olisi ollut liikkeellä jos se olisi siitä irronnut..
 
Kannattaa seurata mutterin kiinnipysymistä :) Siinä on moottorissa on kartioakselinpää jossa kiila apuna.
Tuo kiila on saattanut mennä poikki/halki. Ihmettelen jos ottanut pyörää keskiöineen irti tutkiaksesi tilannetta ;-)
 
Killahan sieltä varmasti on haljennut. Monesti navasta on menee myös kiilaura väljäksi, pahimmassa tapauksessa myös akselista.
 
Puuhastelija sanoi:
Killahan sieltä varmasti on haljennut. Monesti navasta on menee myös kiilaura väljäksi, pahimmassa tapauksessa myös akselista.

Joo, pitääkin tuota tutkia. En ole ennen tuota napaa kattellut, pitää taikoa se irti tällä viikolla. Olisikohan jossain räjäytyskuvaa tai vastaavaa tuosta?
 
Saattaa joskus purra tosi lujaa tuo napa kiinni. Mulla ei irronnu edellisessä koneessa kun ulos vetäjällä ja koputtelemalla, sitten kun läks lähti vauhdilla. Se hammasrattaan näkönen on varmastikin käsijarrun toinen puolisko.
 
Joo, se on se kiila joka on tässä nyt ongelma. Kiila ei ole haljennut tai mitään, mutta on hankautunut ihan löysäksi ja siitä johtuen yksi pyörä ei anna vetoa.

Minkäslainen projekti on vaihtaa tuo kiila?
 
Tilaa uusi kiila tehtaalta ja tarkista ettei keskiönpuoleinen ura ole myös väljä (uusittava jos väljyyttä urassa)
Akselinpuoleinen ura kovempana aineena tuskin on väljistynyt.
Napamutterin kiristysmomentti ei ole muistissa, mutta "kirun pirree" se on.
Kysäise huollosta momentti. Samalla voit tarkistaa muiden renkaiden momentit.
 
Leppis sanoi:
Tilaa uusi kiila tehtaalta ja tarkista ettei keskiönpuoleinen ura ole myös väljä (uusittava jos väljyyttä urassa)
Akselinpuoleinen ura kovempana aineena tuskin on väljistynyt.
Napamutterin kiristysmomentti ei ole muistissa, mutta "kirun pirree" se on.
Kysäise huollosta momentti. Samalla voit tarkistaa muiden renkaiden momentit.

Jeh, laitoinkin tehtaalle viestiä ja ehdottivat että:
Kannattaa vaihtaa sekä kiila A41142 että pyörännapa A46242.

Mitä työkaluja tarvitsen tuon vaihtamiseen? Jokin ulosvetäjä pitänee hankkia? Mulla on yksi ulosvetäjä, jota käytin joskus auton jarruremontissa, ei taida riittää?

Momenttiavainta ei ole, mutta varmaan hankittava.

Näyttää siis siltä, että osaisin itsekin tehdä tuon remontin? Kun vain näkisi jonkin räjäytyskuvan vielä..
 
http://agrimarket.mederra.com/files/gallery/1287986872.pdf
Siinä on kuva moottorista...
Eikö tuo ole sulla auki, vai miten päättelit että kiila on venynyt?
Navan keskimutteri auki ja napa irti. Ei pitäisi olla tässä tapauksessa tiukassa.
Näkyviin tulee kartioakseli jossa on se kiila. Puhdistat osat hyvin ja laitat uudet tilalle.
Kiinnipysyminen perustuu osaltaan kartiomaiseen sileiseen pintaan, joten hiekat pois välistä.
Tietysti mutteri täytyy olla oikeassa momentissa.
 
Jooh, taitaa mennä se kartionkin puoli vaihdettavaksi. Mikähän osa sekin sitten lienee?
 
Se kartioakseli kuuluu ajomoottoriin. vaihtoehtoina on uuden ajomoottorin ja navan hommaus, ajomoottorin korjaus ei kannata tai nyt kun mitään menetettävää ei enään ole, hitsata se vanha napa siihen akseliin. Minulla on toinen etupyörä (320s) korjattu hitsaamalla napa akseliin kiinni, samanlaisen vaurion jälkeen. hyvin on pysynyt paikoillaan yli 5 vuotta. Sitten kun moottori alkaa vuotamaan liikaa öljyjä pihalle, niin sitten rälläkällä akseli poikki ja uusi ajomoottori ja napa tilalle.
 
jets sanoi:
Jooh, taitaa mennä se kartionkin puoli vaihdettavaksi. Mikähän osa sekin sitten lienee?
Mitä vikaa siinä akselissa on?

Laitoin tuohon aiempaan osioon digipaperin linkin, siihen on myös merkattu 200N momentti.
Ja kyllä "huolto" nämä hommat erittäi hyvin tietää. Terveisiä vaan :)
Saattaa osat kestää tuon 350N kiristyksen. Pienempi momenttiavain on vaan halvempi ;-)
 
RiT sanoi:
Se kartioakseli kuuluu ajomoottoriin. vaihtoehtoina on uuden ajomoottorin ja navan hommaus, ajomoottorin korjaus ei kannata tai nyt kun mitään menetettävää ei enään ole, hitsata se vanha napa siihen akseliin. Minulla on toinen etupyörä (320s) korjattu hitsaamalla napa akseliin kiinni, samanlaisen vaurion jälkeen. hyvin on pysynyt paikoillaan yli 5 vuotta. Sitten kun moottori alkaa vuotamaan liikaa öljyjä pihalle, niin sitten rälläkällä akseli poikki ja uusi ajomoottori ja napa tilalle.

Ohhoh. Minä kun toivoin että se kartio olisi ollut erillinen osa, ihmettelinkin että miksi sitä osaa ei löydy mistään. Minkähän hintainen mahtaa tuo ajomoottori olla sitten? Mahtaakohan huolto suostua tuommoiseen hitsaukseen, sinällään ihan pätevältä ratkaisulta kuulostaisi, mutta kieltämättä vähän arveluttavalta.

Uusi napa ja kiila mulla olisikin jo. Eiköhän tuo rohjake nyt joudu kuitenkin ihan oikean huoltoliikkeen käsiin. Voi pentele.

Ja kartiosta tai sitten navasta, jommasta kummasta tai kummastakin on jo lähtenyt tavaraa sen verran, että ainakin minun silmiin näytti siltä että pitäisi vaihtaa se kartiokin sitten. Mutta onhan se kai vielä mahdollista että se uusi napa istuisi siihen, jos tuo vanha on ottanut sen verran osumaa ja kulunut, että ihan heiluu paikallaan. Tiedä tuota. Menee kuitenkin asian selvittely sitten ensi viikkoon.
 
Tuon 200 sarjan ajomoottorin hintaa en tiedä, mutta 320s:n ajomoottori maksoi viime kesänä, avantin alkuperäinen varaosa, agrimarketissa 500€ . 200 sarjassa pikkusen pienempi tuo moottori joten kaippa hintakin on pikkusen halvempi.

kannattaa kuitenkin ensin purkaa se vanha napa pois ja tutkia tarkemmin sen kartioakselin kunto. Tosiasia vaan on että jokainen epätasaisuus siinä kartiossa heikentää sen kitkapitoa, pelkkä Kiila ei yksi kestä moottorin tuottamaa vääntöä vaan halkeaa, joten kartioiden pitää istua hyvin toisiinsa.
 
Jos napa on päässyt akselin päällä pyörimään, on todennäköistä että napa on vaurioitunut. Akselissa voi olla hieman jälkiä, mutta muoto on tallella. raapamat hiotaan puhtaiksi ja uusi napa ja kiila paikalle.
Kiristysmomentti S-tyypin ajomoottorin napamuttterille on 200Nm ja T-tyypin ajomoottorille 350-400Nm.
S-tyyin ajomoottoreita 200 ja 400 sarjalaisissa ja vanhemmissa ennen 2010 tehdyissä 320s malleissa. T-tyypin ajomoottorit 500 ja 600 sarja ja uudemmat 300 sarjalaiset.
 
Huolto sanoi:
Jos napa on päässyt akselin päällä pyörimään, on todennäköistä että napa on vaurioitunut. Akselissa voi olla hieman jälkiä, mutta muoto on tallella. raapamat hiotaan puhtaiksi ja uusi napa ja kiila paikalle.
Kiristysmomentti S-tyypin ajomoottorin napamuttterille on 200Nm ja T-tyypin ajomoottorille 350-400Nm.
S-tyyin ajomoottoreita 200 ja 400 sarjalaisissa ja vanhemmissa ennen 2010 tehdyissä 320s malleissa. T-tyypin ajomoottorit 500 ja 600 sarja ja uudemmat 300 sarjalaiset.

Jaahas, kiitoksia tiedosta. Minkä verran siinä kartioakselissa saa olla kulumaa? Mullahan siis on uusi napa jo ja uusi kiilakin. Minusta se napa vaan heiluu siinä niin paljon, että se kartio on ottanut osumaa liikaa.

Ja mitä tulee siihen hitsaukseen, niin jos siihen päädyn, niin miten hitsaus kannattaa tehdä? Jos sen hitsaa vain siitä ulommalta puolelta, kestääkö se? en edes keksi miten sinne sisäpuolelle voisi saada hitsattua. Varmaan tietysti jotain hitsausuraa kannattaa yrittää tehdä siihen ulommalle kehälle tietysti.

Moottori on kyllä kunnossa muutoin. On kyllä harmi ettei sitä pelkkää kartiota voi vaihtaa :(
 
kyllä se kartioakselin pystyy vaihtamaan, kyse on enemmänkin siitä että kannattaako se, vaihdolle kuitenkin tulee hintaa. Jos ajomoottori on muuten kunnossa ja sillä ei ole hirveästi käyttötunteja takana, niin silloin voisi kannattaakkin, varsinkin jos vaihdon pystyy tekemään itse jolloin selviää pelkästään varaosan hinnalla. Ainakin tuossa minun 320:sessä moottorit on m+s Hydraulic:in valmistama, jolloin varaosaa ja huoltoa voi kysellä PMC polarteknic:iltä. Moottorin perässä on tyyppikilpi josta selviää valmistaja ja tarkka tyyppikoodi. Itse akselin vaihto on pikkuhomma, enempi menee aikaa moottorin irrottamiseen ja putsaukseen kuin itse akselin vaihtoon.
 
Huolto sanoi:
Avantilla on varaosana myös akseli/laakeripaketti, hintaa noin150eur.

No kappas kehveliä. Ja vaihto ei siis onnistu moottori paikallaan.. monenkohan tunnin työ tuo olisi huollossa? Kotosalla varmaan kirosanat lentelisi useammankin tunnin :)
 
Arviolta 1h jos moottori on valmiiksi irroitettu. Tarvitsee hydraulisen puristinpenkin jotta vaihto onnistuu.
 
Huolto sanoi:
Arviolta 1h jos moottori on valmiiksi irroitettu. Tarvitsee hydraulisen puristinpenkin jotta vaihto onnistuu.

Jahas.. Mullapa ei ole tuommoista puristinpenkkiä. Täytyykin nyt funtsailla mitenkä tässä tekisi. Alkaa tuo hitsaaminen houkuttaa.. kun uusi napa on jo, niin sitten kun hajoaa, voisi vaan irroittaa koko moottorin ja laittaa uuden moottorin ja uuden navan kiiloineen tilalle.
 
jets sanoi:
Huolto sanoi:
Arviolta 1h jos moottori on valmiiksi irroitettu. Tarvitsee hydraulisen puristinpenkin jotta vaihto onnistuu.

Jahas.. Mullapa ei ole tuommoista puristinpenkkiä.
Eikös tuommoisen pajavarusteen saisi avanttiin lisävarusteena.

Painoin nimittäin menneellä viikolla zoomilla folkkarin tukijalan paikoilleen, kun oli hiukan tiukka sovitus. Avant ajoi tuossa autorobotin virkaa, mutta mietiskelin samalla laakeriasennuksia ja fundeerasin että tarvittaisiin hiukan rautaa, alasin ja puristimeksi pylväskoneen puristimen tapainen alhaalta avoin rakenne sekä sylinteri, jonka pääty olisi tasainen ja optiona vaihdettavissa erimuotoisia vastakappaleita, joiden avulla avant käyttöinen prässi olisi valmis.
 
Avantti kyllä sopii moneen asiaan Mä käytän sitä kesällä pääsääntöisesti kalaverkkojen pidikkeenä sekä posti"mopona"

Saapi ainakin ajaa niillä joka päivä edes vähäsen...
 

Uusimmat keskustelut