Nivelaurasta | AvantClub - Keskustelupalsta

Römer

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.2.2015
23
0
1
Kaikki aiheeseen liittyvä olisi tarpeen, noin niinkun käytännön tasolla. Onko mitään järkeä hommata muutaman pihan ja tienpätkän takia, vai olisiko puskulevy lisäpaloilla perempi vaihtoehto? Koneena on 520+, peltikuorilla. Tähän asti on lykitty kauhalla, mutta jotain muuta tars keksiä.

Kiitos jo etukäteen!

Ps. Vanhoja ketjuja olen lukenut.

Moikka ja tervetuloa planeetalle!

Itse olen käyttänyt nivelauraa vuodesta 2011 ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Sen muokkaamisnahdollisuudet muodossa auraamisen aikanahan on se juttu. Siinä on hyvä kellunta joka myötäilee pihan muotoja. Avanttihan kuitenkin kulkee niin hitaasti etä kaikki levyt ovat aika puskevia ja reunat tulee nopeasti vastaan. Itse linkosin eilen taas vähän lisää tilaa kun reunat rupee olla 50-70 cm korkeita.

Hinnakas mutta hyvä. Perus puskulevy taas on edullisempi mutta ei talvella niin monipuolinen muttaa vastaavasti sitä voiu käyttää kesälläkin kun taas nivelaura on puhdas lumityökalu.

Kiitoksia! Tuo mietityttää, että lähteekö aura viemään kuinka herkästi konetta / asennossa auratessa? Se siinä kiinnostaisi, kun on noita pihoja, niin saisi käsittääkseni aika mukavasti lumet kerättyä Y- asennossa, vai olenko ymmäärtänyt oikein? Entä onko mielestäsi liika "raju" tuollaiseen vanhempaan 500- sarjalaiseen?

STEFFE sanoi:
Moikka ja tervetuloa planeetalle! Perus puskulevy taas on edullisempi mutta ei talvella niin monipuolinen muttaa vastaavasti sitä voiu käyttää kesälläkin kun taas nivelaura on puhdas lumityökalu.

Aika vähän sillä puskulevyllä kesällä tekee. Ei sillä oikeen saa hiekkaa aurailtua. Korkeintaan peruuttamalla voi jotain vähän tasata. Esim tien kuoppien tasaamiseen tasotusrilitä kallistusadapterilla on paljon parempi. Muutamien epäonnistuneiden kokeilujen jälkeen oon pakannut puskulevyn kesäksi varastoon muiden talvityökalujen kanssa.

Kyllä nivelaura näissä vauhdeissa paras. Semisti harmittaa kun oman myin ensilumilla mutta siipilumikauha tulossa itelle kun 90% auraamisesta on pihaa ja lumi pitää yhteen paikkaan läjätä.

Mä käytin kyllä puskulevyä pihan tasoittamiseen ja tien tasoittamiseen peruuttaen kesällä. Toki mulla ei ollut tasoitus ritilää eikä kauhas siihen aikaan.

Mulla on Sami merkkinen nivelaura. 2,2 m leveyttä ja kellunta. Melko samanlainen kuin Avantin?
Kellunta tekee sen, että koneen etupyörille tulee huonosti painoa. Kevyet etupyörät aiheuttaa ohjaamisvaikeuksia, pyrkii sivuttain.
Aion laittaa auran kellunta osiin kaksi jousta, jotka "kannattelevat" auraa. Siis ei tietenkään jaksa nostaa mutta antavat painoa etupyörille.
Lisäsin jouset niittomurskaimeeni jo kesällä. Ohjautuminen parani paljon.

Oletko jo hankkinut tutki vielä.

Minä en ole tyytyväinen nivelauraan ensinnäkin auran kellunta ei hyvä hakee ja muuttuu koko ajan.
kun nostaa ylös joutuu asennon hakemaan uudestaan.

sitten kellunnan ja auran välinen kiinnitysruuvi 12/35 eihän sellainen kestä mitään.

TARVII ENSIKESÄNÄ KORJATA LAITTAA KUNNON PULTTI.

tai onko se sulake ettei auraa käytetä kuin pölyjen siirtoon

siis minulla 1800 aura

Eihän se voima siihen pulttiin tule. Pulttihan vain estää sen ettei aura irtoo siitä kellunnan osasta. Peruuttaessa niin voima toki kohdistuu siihen pulttiin.
Nivelaurassa adento on toki tärkeä. Aura on oltava melko pystyssä tsi jopa hivenen eteenpäin kallellaan. Silloin se ei hypi ja jälki on siisti.

Juuri takaperin ei voi ollenkaan Ja aina kun toinen siipi osuu johonkin paakuun löyhtyy. siksi aina auratessa 19 millin lenkki mukana ja lopulta pultti vaihtoon.
siksi tänään päätin kesällä reikä suuremaksi ja syvemmäksi .
En tiedä 20 vuotta eri nivelauroilla tehnyt hoimia tämä ollut kyllä pettymys